Ny telefon... kan inget om just telefoner.

Permalänk
Geeks Gaming

Ny telefon... kan inget om just telefoner.

Halloj alla. Tänkte det är dags att slänga ut min gamla HTC Wildefire. Den klarar inte ens av att öppna ett sms längre utan att den strular.
Letar efter en bra tel runt 2000-3500 kr.
Den behöver inte ha miljoner extra funktioner. Allt jag behöver är att kunna ring, smsa, titta på film och lyssna musik.

Så hade behövt ha lite förslag och tips.
Har typ 3 jag har tittat på
Nexus 5 http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...
dock förstår jag inte skillnaden med http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/lg/... än att enligt netonnet så är det en 5"

Sen Galaxy S4 www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SAMI9...
och S4 mini www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SAMI9...

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Master of Overkill

Nexus

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

LG G2 är riktigt nice annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Halloj alla. Tänkte det är dags att slänga ut min gamla HTC Wildefire. Den klarar inte ens av att öppna ett sms längre utan att den strular.
Letar efter en bra tel runt 2000-3500 kr.
Den behöver inte ha miljoner extra funktioner. Allt jag behöver är att kunna ring, smsa, titta på film och lyssna musik.

Så hade behövt ha lite förslag och tips.
Har typ 3 jag har tittat på
Nexus 5 http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...
dock förstår jag inte skillnaden med http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/lg/... än att enligt netonnet så är det en 5"

Sen Galaxy S4 www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SAMI9...
och S4 mini www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/SAMI9...

Vet du inte exakt vad du vill ha, inte har skyhöga krav och är villig att lägga sådär 3000 spänn skulle jag defenitivt rekommendera Nexus 5. Bra telefon och får mjukvaruuppdateringar direkt från Google.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Nexus 5 eller LG G2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2227271

om du vill jämföra hårdvaran: http://www.mobil.se/nyheter/j-mf-relse-nexus-5-vs-lg-g2#.U4Mm...

Lg:n har bättre batteri, och så kan man använda den som en vanlig fjärr, vilket är fantastiskt bra då man aldrig tappar bort mobilen men man alltid tappar bort fjärren. Låsknappen är dock på baksidan, vilket verkar vara en älska eller hata grej

Nexusen kan ju skryta med att det är vanilla android. Alltså i princip inget onödigt skit som segar ner mobilen. Sen är den även först med nya androiduppdateringar.

Det är förresten Lg som byggt nexus.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Nexus 5 eller LG G2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2227271

om du vill jämföra hårdvaran: http://www.mobil.se/nyheter/j-mf-relse-nexus-5-vs-lg-g2#.U4Mm...

Lg:n har bättre batteri, och så kan man använda den som en vanlig fjärr, vilket är fantastiskt bra då man aldrig tappar bort mobilen men man alltid tappar bort fjärren. Låsknappen är dock på baksidan, vilket verkar vara en älska eller hata grej

Nexusen kan ju skryta med att det är vanilla android. Alltså i princip inget onödigt skit som segar ner mobilen. Sen är den även först med nya androiduppdateringar.

Det är förresten Lg som byggt nexus.

Eller så dubbelknackar man på skärmen för att låsa/låsa upp!

Permalänk
Geeks Gaming

Tack för alla svar. Kolla lite på LG G2an...
Men då är min fråga hur stora dom är egentligen... man vill ju gärna ha någon som passar i byxfickan också

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Skrivet av Jinxswe:

Tack för alla svar. Kolla lite på LG G2an...
Men då är min fråga hur stora dom är egentligen... man vill ju gärna ha någon som passar i byxfickan också

Jämfört med din Wildfire så är telefonerna bra mycket större, i alla fall de med högre specifikationer, som Nexus 5, LG G2, och som ryms i din budget. Men man vänjer sig, och de går fortfarande ner i fickan. Här kan du ex jämföra storleken på telefonerna, i detta exempel Wildfire, Wildfire S och LG G2. http://www.phonearena.com/phones/size#/phones/size/HTC-Wildfi...
Men det bästa vore om du kunde testa i butik, så klart.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

LG G2 har rätt stor skärm men den har nästan ingen dödyta alls så den är inte så stor som det ser ut på papper.

Permalänk

G2 är det bästa du kan få i den prisklassen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

G2 om du vill ha vassare batteritid och ifall du inte bryr dig om den lite halvkonstiga lösningen med knapparna på baksidan, Nexus ifall du vill ha ren Android och snabba, garanterade uppdateringar ett bra tag framöver.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nexus 5:an är riktigt trevligt (har en) snabb och så men batteritiden är inte direkt perfekt, använder man den mycket får man laddar 2ggr/dag... LG G2 är ett bättre val isf förutsatt att man inte får damp på knapp positionen... (båda får lätt plats i byxfickan förutsatt att man inte har dambyxor ;P )

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag klantade mig med min samsung galaxy s3 som jag har varit sjukt nöjd med!

När jag skaffade ny i fredags så blev det en Google Nexus 5.. Sjukt nöjd! Valde mellan en Samsung galaxy s4, en Sony Xperia Z1 och Google Nexus 5. Efter ett tags tänkande i butiken blev det en Google Nexus 5!

Jag är riktigt nöjd! Lite ovant med annorlunda design, men samtidigt kul med ändring (innan dess hade jag s2:an). Bra bild osv! Inte samma svärta som samsungen men ändå mkt bra. Inget "clouding" som Swedroid hade fått på sina Nexus 5 enheter.

Drog ut mobilen ur laddaren tidigt i morse och efter en 9 timmars arbetsdag med lunch osv så ligger batteriet på 80% (exakt 12h 47 min på batteriet). Då har jag inte spelat, men en hel del samtal och lite sweclockers och facebook!

Tror att det är då den nya android 4.4 har mycket bättre resurshantering och mindre krävande, samt bättre energispar när man inte använder den!

Även då detta är en riktigt bra telefon för pengarna, så vinner både Sony Z1 och Galaxy S4 i kamera osv.. men dom kostar också 1000kr mer. Vilket inte var värt det för min del. YMMV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Tack för alla svar. Kolla lite på LG G2an...
Men då är min fråga hur stora dom är egentligen... man vill ju gärna ha någon som passar i byxfickan också

Jo, det är förståeligt. Men man vänjer sig snabbare än man kan tro.
G2 och Nexus 5 är ju ändå ganska kompakta trots sina skärmar.

Jag tycker inte du borde kolla på Galaxy S4 eller mini versionen. G2 och Nexus 5 är betydligt bättre telefoner.

Fördelar med LG G2 är batteriet, placeringen av ljuduttaget och den lite större skärmen på ungefär samma yta.
Fördelar med Nexus 5 är mjukvaran, designen, ergonomin och placeringen av power och volym-knapparna.

G2 har ca 25% bättre batteritid än Nexus 5. Nexus 5 har medioker batteritid, ungefär i klass med iPhone 5S(bättre än t.ex. Galaxy S4).
Runt 4 timmar blandad användning, och ~15timmar standby på 4G. (batteritiden blir mycket bättre om man stänger av 4G)

Det huvudsakliga valet ligger på batteriet i min åsikt. Om inte batteritiden är väldigt viktig så tycker jag Nexus 5 är det bättre valet.
Mjukvaran gör en ENORM skillnad. Nexus 5 kommer att hänga med i många år framöver då den får uppdateringar före alla andra telefoner och kommer uppdateras i minst 18måndader.
Uppdateringar gör verkligen en stor skillnad. Du kan räkna med många nya funktioner, förbättringar av gränssnittet, batteritiden, stabiliteten och säkerheten.
Bara för att nämna ett exempel så jobbar Google just nu på ART, vilket är en compiler som är i beta-stadie i Android 4.4 (man kommer åt den genom developer settings). Den ska förbättra prestanda och batteritid, med den enda nackdelen att appar tar runt 5% mer plats. Jag rekommenderar inte att du använder dig av den än dock då den har ett antal buggar.

Permalänk
Medlem

Eller så väntar du på nya LG G3 som ska lanseras idag!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Geeks Gaming

Beställde Nexus 5. Efter ha läst mycket om båda tel så blev det den.

Tack för alla som har hjälpt till.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|