Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Zenimax stämmer Oculus VR

Permalänk
Melding Plague

Zenimax stämmer Oculus VR

Spelutgivaren Zenimax gör slag i saken och stämmer Oculus, som anklagas för teknikstöld samt att med hjälp av John Carmack ha plockat Zenimax-anställda med intern kännedom om företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skam den som ger sig...

Tror inte det finns mycket att hämta här. Zenimax hoppas väl på lättförtjänta pengar via förlikning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

LEAVE OCULUS ALONE, LEAVE THEM ALONE! T_T

Permalänk

Lättförtjänta pengar efter facebook köpt upp företaget.

Det här lär väl endast leda till ett dåligt rykte.

#Worth

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Tja alltid varit förvånad av regler vissa företag har för anställda i USA, har en annan kompis i samma sits, varje kodrad han skriver medans han är anställd på jobbet han har nu ägs av företaget han jobbar på, fritid eller ej, tja han har inte kunnat skriva en rad kod sedan dess för personlig bruk.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Zenimax ESO sålde inte så bra som väntat ^^

Permalänk

Men det här STÄMMER ju inte!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja alltid varit förvånad av regler vissa företag har för anställda i USA, har en annan kompis i samma sits, varje kodrad han skriver medans han är anställd på jobbet han har nu ägs av företaget han jobbar på, fritid eller ej, tja han har inte kunnat skriva en rad kod sedan dess för personlig bruk.

Då skulle han ha läst igenom kontraktet och sedan sagt nej. Det är ju upp till honom att hitta sådant som står i det finstilta.

Det här kommer endast ge zenimax ett dåligt rykte.. Men vad gör man inte för pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Tja alltid varit förvånad av regler vissa företag har för anställda i USA, har en annan kompis i samma sits, varje kodrad han skriver medans han är anställd på jobbet han har nu ägs av företaget han jobbar på, fritid eller ej, tja han har inte kunnat skriva en rad kod sedan dess för personlig bruk.

Då får han väl koda under pseudonym

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se hur det här går. Hur det går för Oculus skiter jag i; efter Facebooks intrång blir jag bara glad om de får brallorna avstämda. Fast iofs så har de ju redan dragit ned brallorna... hmm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

HAr svårt att tro att de kommer få några pengar. Det skulle kräva att Carmac är idiot... något vi väll kan vara överens om att han inte är.
Tänk också på att han personligen var delägare i ID innan de sålde till zenimax, tror inte de har några speciellt hårda kontrakt på honom eftersom han då helt enkelt inte hade sålt företaget till att börja med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja alltid varit förvånad av regler vissa företag har för anställda i USA, har en annan kompis i samma sits, varje kodrad han skriver medans han är anställd på jobbet han har nu ägs av företaget han jobbar på, fritid eller ej, tja han har inte kunnat skriva en rad kod sedan dess för personlig bruk.

Om man kommer på det, men en vän skriver ner det då? Vad gäller då?

Håller med dig, det är helt löjligt med de regler, men eftersom det följs av dessa stämningar, och de kan leda till miljon belopp i rätt situation så måste de skydda sig, på alla sätt de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Då skulle han ha läst igenom kontraktet och sedan sagt nej. Det är ju upp till honom att hitta sådant som står i det finstilta.

Det här kommer endast ge zenimax ett dåligt rykte.. Men vad gör man inte för pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Vist kan han tacka nej till ett riktigt bra jobb. Alla har dock inte fördel heller att bara välja och vraka när det gäller jobb och behöver tacka ja, men vist vissa kan tycka det är roligt att bo på gatan så för all del tacka nej.

Vad jag försöker få sagt är att är att dessa regler o.s.v är väldigt vanliga när det gäller företag, oftast kanske inte fritid men T.ex. något du finner på så got som exakt ALLA kontrakt i USA är att du inte kan jobba för konkurrenter inom 2-5+ år efter du slutat jobba på företaget o.s.v. denna klassul kan spela in här med.

Arbetsförhållandena här mot USA är rejält olika.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

John Carmack? Det var som fan. Tror i ärlighetens skull att han talar sanning i det han säger. Han är en av de få som skapar spel för kärlekens skull till spel, åtminstone i början då han skapade Wolfenstein, Quake mm. Om någon inte håller med så får ni motbevisa detta med fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Men det här STÄMMER ju inte!

Stämmningsfull ordvits.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant att folk uttalar sig så säkert i den här frågan, sitter ni på någon insiderinformation som vi andra inte tagit del av? Själv avvaktar jag på mer information/domstolsbeslut innan jag börjar smutskasta, speciellt eftersom jag inte är någon expert på området, vilket jag misstänker gäller de flesta här. Eller tycker ni att det är okej att ge kod man utvecklat vid ett företag till ett annat (om det nu är fallet)?

Men ja oculus är ju det bästa sen skivat bröd så det är klart att de måste vara oskyldiga! Hade apple blivit anklagade av google för något liknande hade nog tonen sett annorlunda ut....

Permalänk
Medlem

Oculus har fått mycket skit i sig under halva 2014 som gått.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Oculus har fått mycket skit i sig under halva 2014 som gått.

går ju hand i hand med facebook då ju?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om man kommer på det, men en vän skriver ner det då? Vad gäller då?.

Tja vad som gäller får du fråga USA's advokater, de har ett 'par' sådana, men I alla fall företagen som har dessa klausuler brukar inte precis hårt hålla dom, många bryr sig inte utan snarare är där för att skydda företaget just ifall något händer, då tar de till med rejäla hårdhandskarna och tja utnyttjar alla lagar de har.

Min vän dock är riktigt petig på att följa regler, samt han har också växt lite i det 'lilla' bolaget (17000+ anställda) och trivs med sitt jobb så vist han chansar inte.

Sedan är han ju in inte precis förbjuden att skriva kod, bara allt han skriver 'ägs' av företaget.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

John Carmack? Det var som fan. Tror i ärlighetens skull att han talar sanning i det han säger. Han är en av de få som skapar spel för kärlekens skull till spel, åtminstone i början då han skapade Wolfenstein, Quake mm. Om någon inte håller med så får ni motbevisa detta med fakta.

Så vi ska känna oss tvingade att leta upp fakta för att besvara ett subjektivt påstående? Hur tänkte du där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Låter som att ett visst företag tittar i backspegeln och tycker att det är lite surt att de inte valde att hoppa på tåget.
Btw när blev det intellektuell stöld att anställa folk? ;-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Men det här STÄMMER ju inte!

höhö x)

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vist kan han tacka nej till ett riktigt bra jobb. Alla har dock inte fördel heller att bara välja och vraka när det gäller jobb och behöver tacka ja, men vist vissa kan tycka det är roligt att bo på gatan så för all del tacka nej.

Vad jag försöker få sagt är att är att dessa regler o.s.v är väldigt vanliga när det gäller företag, oftast kanske inte fritid men T.ex. något du finner på så got som exakt ALLA kontrakt i USA är att du inte kan jobba för konkurrenter inom 2-5+ år efter du slutat jobba på företaget o.s.v. denna klassul kan spela in här med.

Arbetsförhållandena här mot USA är rejält olika.

Funkar på exakt sammma vis här i Sverige, många gånger är det totalt ointressant vilken typ av företag du jobbar på. Design, bilhandlare, you name it, man får skriva på. Gillar du inte läget är det bara att se sig om efter annat jobb. Och det är helt i sin ordning enligt mig. Tänk dig själv hur det skulle se ut om sådana kontrakt inte skrevs, herre min skapare vilken kalabalik.

Permalänk
Medlem

De är nog lite griniga över oculus framgång och kämpar för att iaf få en liten del av kakan.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Funkar på exakt sammma vis här i Sverige, många gånger är det totalt ointressant vilken typ av företag du jobbar på. Design, bilhandlare, you name it, man får skriva på. Gillar du inte läget är det bara att se sig om efter annat jobb. Och det är helt i sin ordning enligt mig. Tänk dig själv hur det skulle se ut om sådana kontrakt inte skrevs, herre min skapare vilken kalabalik.

Ja all makt åt arbetsgivarna

Permalänk
Medlem

"ha plockat Zenimax-anställda med intern kännedom om företaget."
Om man inte får jobba någonstans efter att man jobbat på Zenimax blir det ju lite jobbigt...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Vist kan han tacka nej till ett riktigt bra jobb. Alla har dock inte fördel heller att bara välja och vraka när det gäller jobb och behöver tacka ja, men vist vissa kan tycka det är roligt att bo på gatan så för all del tacka nej.

Vad jag försöker få sagt är att är att dessa regler o.s.v är väldigt vanliga när det gäller företag, oftast kanske inte fritid men T.ex. något du finner på så got som exakt ALLA kontrakt i USA är att du inte kan jobba för konkurrenter inom 2-5+ år efter du slutat jobba på företaget o.s.v. denna klassul kan spela in här med.

Arbetsförhållandena här mot USA är rejält olika.

Nej men är han besviken över en del i sitt kontrakt (som han verkar enligt dig) får han ju stå sitt kast för att han skrev på det i alla fall. Han borde ha kunnat förhandla om det och kanske fått att det endast gällde på arbetstid.

För övrigt stavas "vist" visst, bara för att hjälpa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"ha plockat Zenimax-anställda med intern kännedom om företaget."
Om man inte får jobba någonstans efter att man jobbat på Zenimax blir det ju lite jobbigt...

Det är ju till för att gardera sig själv. Ponera att du startar ett företag som bygger kattlådor, du tar in en massa personal som kan jättemycket om kattskit, ni utvecklar en ny teknik för att göra om allt till miljöbränsle åt bilar. Helt plötsligt så slutar Kattskitsexperten X och går till en konkurrent vid namn VoffVoff AB.

När VoffVoff AB 3 månader senare släpper en produkt med exakt samma funktioner som Kattskit AB så blir det bråk.

Bara för att man byter jobb så försvinner inte folks tankar och idéer. Det mesta du gör på en arbetsplats tillhör företaget. Programmering, noteringar, mejl etc. enligt avtal.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det största problemet med detta är väl att det verkar vara relativt lätt att få tillfälliga försäljningsförbud i USA när rättegångar pågår. Så detta kan fördröja Oculus konsument version om det vill sig illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja vad som gäller får du fråga USA's advokater, de har ett 'par' sådana, men I alla fall företagen som har dessa klausuler brukar inte precis hårt hålla dom, många bryr sig inte utan snarare är där för att skydda företaget just ifall något händer, då tar de till med rejäla hårdhandskarna och tja utnyttjar alla lagar de har.

Min vän dock är riktigt petig på att följa regler, samt han har också växt lite i det 'lilla' bolaget (17000+ anställda) och trivs med sitt jobb så vist han chansar inte.

Sedan är han ju in inte precis förbjuden att skriva kod, bara allt han skriver 'ägs' av företaget.

så har vi också i Sverige men med en STOR skillnad, "allt som skrivs under Arbetstid ägs av företageti Sverige."
så skriver jag ett backupscript som skall köras av root i crontab varje söndag natt på företagets server å vill köra samma script hemma, räcker det att ändra till varje tisdag natt så är det inte samma script längre. det är en av många skillnader Sve vs US.

menar en kodrad kan ju användas för så många olika ändamål så det blir ju HELT omöjligt att byta jobb i USA för att programera för ett annat bolag några år senare efter karantäntiden gått ut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.