Android-telefon som modem för Win8 [löst]

Permalänk
Datavetare

Android-telefon som modem för Win8 [löst]

Är det någon som vet en webbplats där man kan ladda ner RNDIS drivare för Windows 8?

Av olika skäl vill jag använda telefonen som modem via USB och inte via WiFi-hotspot (som fungerar). Har hittat rätt många andra som har samma fråga och även hitta siter som har hävdar att de har denna drivare. Men när man laddar ner dessa "gratis" drivare så är det rätt uppenbart att de vill installera "hjälpprogram" som ska hålla drivarna på min dator up-to-date, men misstänker starkt att dessa program främst är spy-ware / ad-ware då "gratis-siterna" lär leva av något.

Rätt irriterande att RNDIS från enhet till TCP/IP stack inte är inkluderat i Windows från start då det är en generell USB-standard för att presentera en Ethernet-lik enhet via USB, vissa delar av RNDIS verkar finnas men det är någon del man behöver en extra drivare för. Den drivare som Linux har fungerar för alla Android-telefoner jag testat...

Har en "lösning" för tillfället som är lite rolig rent tekniskt, men det skulle vara så mycket enklare att ha RNDIS stöd direkt i Windows. Vad jag gjort nu är

  • Kör Win8 på min dator

  • På den körs VirtualBox med Ubuntu 14.04 server

  • Installerade "Virtual Box Extension Pack" vilket gör det möjligt att "ge" en eller flera USB enheter till gästen som körs i VirtualBox. "Gav" min telefon till VirtualBox på detta sätt

  • Bootade Linux som direkt hittade telefonen, konfigurerade "usb0" att köra via DHCP. Linux har nu Internet access

  • Satte upp NAT-regler från usb0 till eth1 som är ett VirtualBox "host only" interface som går till Win8

  • Pekade ut "host only" enheten som default gateway och satte DNS till 8.8.8.8 (Google). Windows har nu också Internet access

Så surfar nu med min virtuell Linux som intermediär router till min telefon... Fungerar? Visst, men en RNDIS-drivare vore rätt mycket enklare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Behövs det verkligen extra drivrutiner?
I Win7 så hittas mobilen Android SGN1 lätt som vilket annat nätverk som helst.

Det är bara ställa in Androidmobilen att godkänna Windowsdatorn att koppla upp på mobilens internet.

Red: Gäller Win7 och Androids Wifi-delning av intenernet.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fafne:

Behövs det verkligen extra drivrutiner?
I Win7 så hittas mobilen Android SGN1 lätt som vilket annat nätverk som helst.

Det är bara ställa in Androidmobilen att godkänna Windowsdatorn att koppla upp på mobilens internet.

Red: Gäller Win7 och Androids Wifi-delning av intenernet.

Inte i mitt fall, ser mobilen i "Device Manager" men Windows hittar ingen drivare. Äldre versioner av Android använde en annan form av USB-tethering, man presenterade enheten som en modem på seriell-lina medan den mer moderna/flexibla standarden presenterar telefonen som ett Ethernet-interface.

Den äldre modellen fungerar out-of-the-box i Windows, men den senare (som används av i princip alla nyare modeller) kräver drivare i Win.

Windows talar däremot om att jag kopplat in en telefon av modell Xxx, så den informationen finns det drivare för. Grejen med USB är att en enskild enhet kan presentera flera funktioner och funktionen för Ethernet-over-USB är det jag vill åt.

Och WiFi-delening kräver naturligtvis inga drivare utöver de normala drivarna för WiFi-chippet i Windows. Det fungerar redan, men får lägre latens, bättre bandbredd, mer stabil uppkoppling samt mobilen laddas när man kör över USB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Inte i mitt fall, ser mobilen i "Device Manager" men Windows hittar ingen drivare. Äldre versioner av Android använde en annan form av USB-tethering, man presenterade enheten som en modem på seriell-lina medan den mer moderna/flexibla standarden presenterar telefonen som ett Ethernet-interface.

Den äldre modellen fungerar out-of-the-box i Windows, men den senare (som används av i princip alla nyare modeller) kräver drivare i Win.

Windows talar däremot om att jag kopplat in en telefon av modell Xxx, så den informationen finns det drivare för. Grejen med USB är att en enskild enhet kan presentera flera funktioner och funktionen för Ethernet-over-USB är det jag vill åt.

Och WiFi-delening kräver naturligtvis inga drivare utöver de normala drivarna för WiFi-chippet i Windows. Det fungerar redan, men får lägre latens, bättre bandbredd, mer stabil uppkoppling samt mobilen laddas när man kör över USB.

Nu har jag inte gjort detta men kanske det är en lösning?
http://fixedbyvonnie.com/2013/08/how-to-setup-your-galaxy-s4-...

Edit: testade med mitt W8.1 Update och den hittade drivern och det funkar! (Kör en S4+)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Sötast

Är det verkligen så illa?

I Win7 så är det bara att sätta i usb sladden och sätta igång USB-tethering på android luren.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Allexz:

Är det verkligen så illa?

I Win7 så är det bara att sätta i usb sladden och sätta igång USB-tethering på android luren.

Nope, det är det inte. Om det fungerar för dig så har du på något sätt haft en "installationsfil" för din telefon alt. så har du en så pass gammal telefon (eller så har tillverkaren gjort en ändring) att den presenterar sig som ett seriel-modem i stället för en Ethernet-enhet (se ECM/EEM nedan).

Insåg att detta var en väldigt vanlig fråga och hittat flera företag som säljer "RNDIS" drivare vilket visar att folk inte insett/förstått att detta faktiskt redan finns som standardfunktion i Windows.

Har löst detta problem och med tanke på lösningen så känns det faktiskt som Microsoft försöker krångla till detta mest bara för att djävlas. Viss foliehatt-varning, men inte helt otänkbart att man låter det vara krångligt då det "bara" påverkar Android (iOS använder en annan teknik, vet inte vad WP kör över USB).

Lösningen är den samma på Win7 och Win8 och det kräver absolut ingen extra drivare då drivaren faktiskt skeppas med Windows och ligger i databasen, men den är inte aktiverad och av något outgtundlig anledning aktiveras den inte automatiskt när man stoppar i en enhet som använder något som kallas Ethernet Control Model (ECM) samt Ethernet Emulation Model (EEM). Implementeras detta, vilket alla Android-enheter gör (i alla fall sedan 4.0 men tror det även gäller 2.2 och 2.3).

En enhet som implementerar ECM/EEM behöver två drivare:

  • Drivaren för USB-kretsen (den lär ju alla redan ha installerad)

  • Generell ECM/EEM drivare, kallas RNDIS på Windows

Koppla telefonen till Windows-datorn via USB och väl "USB Tethering" som enhetstyp.
Gå sedan in i Windows "Device Manager", du kommer se en enhet med varningsikon som säger att du saknar drivrutin. Enheten heter "RNDIS" och är av type "network adapters".
Välj "Update drivers", välj sedan "Browse my computer for driver software" slutligen välj "Let me pick from a list of device drivers on my computer"

Välj "Microsoft" som tillverkare, välj "Remote NDIS Compatible Driver"

Hur f*n kan detta inte ske automatiskt då drivaren

  1. är från Microsoft

  2. är alltid installerad

  3. har funnits sedan 2006 (året då ECM/EMM standarden spikades)

Efter allt detta så fungerar det perfekt att surfa via USB-tethering. Fördelen mot WiFi är lägre latens, bättre bandbredd (antagligen för att WiFi och 3G kretsarna sitter väldigt nära varandra i en telefon) samt att man samtidigt laddar telefonen så det går att köra hela dagen.

Edit: kollade upp vad WP8.x använder, till min förvåning så försvann tydligen möjligheten till USB-tether mellan WP7 (som använder metoden att presentera telefonen som ett seriel-model) och WP8. Rätt många som vill ha tillbaka den möjligheten, mycket för samma anledning som jag: det är stabilare så det är vad man vill ha om man t.ex. är tvungen att jobba längre tiden med telefonen som Internet-anslutning för datorn.

Känns som det än mer stärker min foliehatts-teori om att Microsoft drygar sig med RNDIS då det "bara" påverkar Android. Tyvärr så påverkar det även vissa moderna USB-till-Ethernet doglar, hur kul är det om man köper en sådan och inte kan installera den då många moderna laptops saknar CD/DVD-spelar och man kanske behöver den därför att man saknar Internet-anslutning via WiFi + moderna laptops allt oftare sakna Ethernet-kontakt (så det inte går att ladda ner drivaren från tillverkarens sida, en drivare som antagligen bara slår på MS RNDIS drivare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE=Yoshman;14624627]Nope, det är det inte. Om det fungerar för dig så har du på något sätt haft en "installationsfil" för din telefon alt. så har du en så pass gammal telefon (eller så har tillverkaren gjort en ändring) att den presenterar sig som ett seriel-modem i stället för en Ethernet-enhet (se ECM/EEM nedan).

Insåg att detta var en väldigt vanlig fråga och hittat flera företag som säljer "RNDIS" drivare vilket visar att folk inte insett/förstått att detta faktiskt redan finns som standardfunktion i Windows.

Har löst detta problem och med tanke på lösningen så känns det faktiskt som Microsoft försöker krångla till detta mest bara för att djävlas. Viss foliehatt-varning, men inte helt otänkbart att man låter det vara krångligt då det "bara" påverkar Android (iOS använder en annan teknik, vet inte vad WP kör över USB).

Lösningen är den samma på Win7 och Win8 och det kräver absolut ingen extra drivare då drivaren faktiskt skeppas med Windows och ligger i databasen, men den är inte aktiverad och av något outgtundlig anledning aktiveras den inte automatiskt när man stoppar i en enhet som använder något som kallas Ethernet Control Model (ECM) samt Ethernet Emulation Model (EEM). Implementeras detta, vilket alla Android-enheter gör (i alla fall sedan 4.0 men tror det även gäller 2.2 och 2.3).

En enhet som implementerar ECM/EEM behöver två drivare:

  • Drivaren för USB-kretsen (den lär ju alla redan ha installerad)

  • Generell ECM/EEM drivare, kallas RNDIS på Windows

Koppla telefonen till Windows-datorn via USB och väl "USB Tethering" som enhetstyp.
Gå sedan in i Windows "Device Manager", du kommer se en enhet med varningsikon som säger att du saknar drivrutin. Enheten heter "RNDIS" och är av type "network adapters".
Välj "Update drivers", välj sedan "Browse my computer for driver software" slutligen välj "Let me pick from a list of device drivers on my computer"

Välj "Microsoft" som tillverkare, välj "Remote NDIS Compatible Driver"

Hur f*n kan detta inte ske automatiskt då drivaren

  1. är från Microsoft

  2. är alltid installerad

  3. har funnits sedan 2006 (året då ECM/EMM standarden spikades)

Efter allt detta så fungerar det perfekt att surfa via USB-tethering. Fördelen mot WiFi är lägre latens, bättre bandbredd (antagligen för att WiFi och 3G kretsarna sitter väldigt nära varandra i en telefon) samt att man samtidigt laddar telefonen så det går att köra hela dagen.

Edit: kollade upp vad WP8.x använder, till min förvåning så försvann tydligen möjligheten till USB-tether mellan WP7 (som använder metoden att presentera telefonen som ett seriel-model) och WP8. Rätt många som vill ha tillbaka den möjligheten, mycket för samma anledning som jag: det är stabilare så det är vad man vill ha om man t.ex. är tvungen att jobba längre tiden med telefonen som Internet-anslutning för datorn.

Känns som det än mer stärker min foliehatts-teori om att Microsoft drygar sig med RNDIS då det "bara" påverkar Android. Tyvärr så påverkar det även vissa moderna USB-till-Ethernet doglar, hur kul är det om man köper en sådan och inte kan installera den då många moderna laptops saknar CD/DVD-spelar och man kanske behöver den därför att man saknar Internet-anslutning via WiFi + moderna laptops allt oftare sakna Ethernet-kontakt (så det inte går att ladda ner drivaren från tillverkarens sida, en drivare som antagligen bara slår på MS RNDIS drivare).[/QUOTE]Vilket inte behöver gälla alla typer av Windows 8 då min faktiskt hittade detta automagiskt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

8.1 + LG G2 här, bara att välja att dela internet via USB så funkar det, tar 1-2 sek. innan man är uppkopplad sen är det igång...