Problem med Intel 4000 (i7 3770k) efter jag plockat bort mitt 7950

Permalänk
Medlem

Problem med Intel 4000 (i7 3770k) efter jag plockat bort mitt 7950

Spelar typ ingenting längre så bestämde mig för att plocka ut mitt 7950. Avinstallerade AMDs drivrutiner, körde deras uninstall verktyg, körde sedan DDU i fail-safe och plockade sedan ur det fysiskt. Starta upp datorn, installerade senaste Intel drivrutinerna och det funkade inte. Nehepp, testade jag en äldre från Intel. Inte det heller, då testade jag det Asus rekommenderar för p8z77-v, fungerar inte heller.

Vad som händer är att någonting gör att Windows rollar tillbaka till sin basic driver för grafik. Bifogar skärmdump för att enklare se vad jag menar.

http://i.imgur.com/agtZrZD.png

Device Managern säger att allt är OK och vet av att det är Intel 4000 och säger allting är frid och fröjd. Går jag in på display settings och väljer avancerat så poppar Microsofts generic driver upp. Samma sak i dxdiag, visar generic driver och inte Intels som är installerad. Det Windows visar som "Unknown device" behöver drivrutinen för min skärm som jag också testat avinstallera/installera/avinstallera osv.

Märkt lite andra skumma grejer som att Windows tror att AMD 7900 Series fortfarande existerar på datorn - t.ex. startar jag DDU kommer det ibland upp att den hittar två instanser av AMD 7900 Series. Händer dock ej i GPU-Z eller CPU-z. Kollat i Windows interna hårdvarulista för att se vad den rapporterar och kan inte se någonting som har med AMD att göra.

Googlat en hel del och hittar ingenting vettigt. Intels support är nog det sämsta jag sett för övrigt, nåja. Hittade någon tråd här och där med folk som har samma problem och ingenting vettigt förutom att ominstallera Windows, vilket jag gärna avstår.

Om någon gjort något liknande och upptäckt samma problem eller har några idéer uppskattas det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Avstängd

Kan ju va något med att du ska aktivera inbyggda grafiken i bios

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Kan ju va något med att du ska aktivera inbyggda grafiken i bios

Jag hade inte haft någon bild alls om så var fallet.

Nåja, lyckades få Windows att refresha sig själv utan att förlora mina inställningar så jag löste det på det sättet.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB