Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

PC förbi konsoler i spelförsäljning

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

lol nej. Men det finns en del fånar som tror man måste ha quad Titatns för att kunna spela spel med bra "flyt".
Det fina med PC är att man har alltid flexibiliteten att kräma på mer prestanda för att kunna t.ex köra flera skärmar, anti-alias bättre shader. Vilket konsoler är enormt begränsade på, eller helt enkelt inte klarar av.

Jo, jag vet. Helt onödigt.

I loggen i sign byggde jag datorn i sign, med operativsystem exkluderat gick det på 4k. Alltså mindre än en "Next Gen-Konsol"

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Spel spelas bäst på PC helt enkelt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan kolla på rapporten någonstans? För vad jag vet så har tidigare liknande rapporter räknat med casual spel (typ zynga) osv till PC-gaming vilket målar upp en liten konstig bild och sen får man tänka på att den asiatiska marknaden är sjukt stor när det kommer till PC, typ i kina var väl konsoler banade fram till förra året? AAA-spel säljer ju fortfarande bättre på konsol än på PC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Alla normalt funtade människor har också insett att vissa speltitlar sålt mycket sämre på grund av piratkopiering. Spelmarknaden har förändrats mycket och idag hittar man inte ett multiplayerspel som inte kräver att man verifierar sig "online".

Det finns inte och har aldrig funnits underlag för det påståendet, annat än spekulationer.

Konsolmarknaden borde vara hårdare drabbad med sina höga priser på spel och det onekligen enkla ingreppet i konsolen för chippning.

PC-marknaden tror jag fortfarande inte är så drabbad som det påstås, med belägget att spelen ofta är hälften så dyra som till konsoler.

Återigen, spekulationer...men det är vad jag tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det finns inte och har aldrig funnits underlag för det påståendet, annat än spekulationer.

Detsamma gäller omvänt.

Men det finns fakta på hur mycket som piratkopieras. Det finns ett flertal exempel på spel där det kontaktat servern över nätet, och de funnit att t.ex. 9/10 spel är piraktkopior. Att tro att alla 9/10 "bara testar, och skulle inte köpa spelet ändå" är rätt långsökt. Jag tror att det finns en hel del som piratkopierar och spelar igenom spel utan att betala, hur stor tänker jag inte spekulera i.

Permalänk

Självklart så borde ju dator vara den som drar in mer på spel intäkter, utbudet är ju enormt så annat vore konstigt.
Alla MMO med premier och små betal spel till facebook lär ju vara de spel som drar in dom större intäkterna.
Har svårt att tro att portnings layouten kommer förändras pga av detta!

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Gång på gång visar det sig att "förståsigpåarna" har fel. Att consollerna skulle slå ut den ultimata gamerplatformen var bara för dumt och jag tror ingen tog det på allvar (utom journalister och förståsigpåarna själva).

Jag gillar att det blir mer rätt att fråga en bläckfisk i ett akvarium om framtiden än vad det är att fråga förståsigpåare som tillbringat åratal av studier och analyser Iof var det fotboll detta gällde...men en gissning är en gissning.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Många av de som olovligt kopierade spelet, hade de köpt spelet alls om inte möjligheten fanns?

Nej de flesta hade inte köpt spelet. Långt ifrån skulle jag tro. Men jag minns för ~15 år sedan när jag "lanade" att spel kopierade friskt och det kunde vara stora titlar som Diablo/StarCraft etc.

Skrivet av cider123:

Och detta är jävligt bra gjort. Förr så var utvecklarna dåliga på att skydda sina titlar, speciellt titlar som förlitar sig på multiplayer, t ex Borderlands - allt som behövdes var 1 fil som byttes ut.

Ja det har blivit tvingade till det för att inte riskera något, vilket resulterat i att man nu behöver Internet för att kunna spela. Ett mycket begränsat problem men det tycks ändå finnas de på SweC som tycker det är dåligt.

Skrivet av Segas:

Det finns inte och har aldrig funnits underlag för det påståendet, annat än spekulationer.

Jag håller med om att det är spekulationer, men det är bra sådana. Jag har spelat både Diablo/StarCraft i många år utan att äga CD-key för att det kopierades på LAN när jag var en liten skolpojke utan pengar. Men hade jag inte kunnat det så hade trycket på att mina föräldrar skulle köpa det ökat och jag hade förmodligen fått något av titlarna.

Det svåra är ju att mäta den gratis marknadsföring som företaget får. Om ingen hade kopierat det, hade jag då känt till titlarna? Om inte jag hade kunnat kopiera, spela och sedan blivit frälst - hade jag då stått och väntat på att Posten skulle öppna en Juni-dag 2001 för att hämta Diablo 2? Det vet man inte

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det finns inte och har aldrig funnits underlag för det påståendet, annat än spekulationer.

Finns faktiskt ganska mycket underlag för det om man tittar, sen är det så klart överdrifter från båda hållen hur mycket det påverkar. Kan ju till exempel kolla på Crysis2 som sålde bättre på konsol än på PC trots att IP:n var mer etablerad på PC och det var även 2011 mest piratkopierade spel. Det är nog inte heller ett sammanträffande att man ser att det går bättre för PC-marknaden nu med free2play spel, steam och väldigt mycket online krav och då menar jag inte bara online DRM utan också att de flesta spelen som säljer bra på PC är multiplayer-spel (förutom typ skyrim då).

Permalänk

Piratkopiering eller ej, PC är fan mycket roligare

Permalänk
99:e percentilen

Ja, alltså, konsol ... 704p Low @ 30 fps (BF3) och en liten gummisvamp att sikta med. Och 700 kr för ett sådant spel. Jag ser inte njutningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

Skrivet av HurMycket:

Ja, alltså, konsol ... 704p Low @ 30 fps (BF3) och en liten gummisvamp att sikta med. Och 700 kr för ett sådant spel. Jag ser inte njutningen.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ParasiteX:

lol nej. Men det finns en del fånar som tror man måste ha quad Titatns för att kunna spela spel med bra "flyt".
Det fina med PC är att man har alltid flexibiliteten att kräma på mer prestanda för att kunna t.ex köra flera skärmar, anti-alias bättre shader. Vilket konsoler är enormt begränsade på, eller helt enkelt inte klarar av.

Hade jag haft bättre ekonomi så lär jag nog ha gjort ett Tvelander bygge jag med

Problemet är, när du sänker inställningar med flera skärmar så får du CPU bottleneck oftast, och självklart behöver man inte flera Titan.

2x R9 290 eller 2x 780 räcker utmärkt för 3x 1080, bara sänka lite AA och MSAA

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Indeed

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Ett påstående utan källa och analys. Bättre kan du, Kalle Dussin.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Ett påstående utan källa och analys. Bättre kan du, Kalle Dussin.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elder_Scrolls_V:_Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon som vet om man kan kolla på rapporten någonstans? För vad jag vet så har tidigare liknande rapporter räknat med casual spel (typ zynga) osv till PC-gaming vilket målar upp en liten konstig bild och sen får man tänka på att den asiatiska marknaden är sjukt stor när det kommer till PC, typ i kina var väl konsoler banade fram till förra året? AAA-spel säljer ju fortfarande bättre på konsol än på PC.

Angående Kina där. Visst har konsoler varit officiellt bannade att säljas i Kina. Men tror du verkligen de inte går att köpa i landet som tillverkar dem? När jag bodde där för över 10 år sen kunde man köpa alla möjliga konsoler, däribland inhemska men också xbox och playstation så fort de kom. De var däremot chippade, men sen kunde du köpa spel för 30 kr också

I kina kan man köpa allt. Även om de inte är "släppt" eller "tillåtet". Visst finns det regler och lagar i Kina, men ofta är det bara för show.

Men visst, pc spel är mer populära i Kina än konsoler är, iaf var det så för 10 år sen. Men tror inte mycket har ändrats sen dess i den meningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Så alla har samma setup hemma som dig? Du kanske ska köpa en redig monitor istället för den där lilla fjollan du hade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

man cave, 100+ tum projektor. soffa med custom made bord i knät för mus tangentbord. samt max quality settings samt 5.1 ljud utformat efter rummet. det är njutning och klass på helgerna. givetvis ska man inte dricka öl utan en fin whiskey.

känner en bekant som har så i källaren hemma och jag själv smider planer i min man cave...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Själv brukar jag ta med mig datorn och spela med andra, bra mycket roligare än att sitta hemma och mögla i soffan med en bira.

Permalänk
Medlem

Vad man gillar att spela på är ju subjektivt, så det blir lite dumt att säga vad som är "bäst", om jag föredrar de stora exklusiva titlarna på konsol varför är då en PC bättre för mig?

Spelar inte så stor roll då om PC har ett mycket större utbud av spel som man kan spela i 120FPS och i så höga upplösningar att ögonen blöder.

Att PC är bättre rent praktiskt är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Min spontana definition av lyx är något man har utöver det man behöver, så jag tolkar det snarare tvärtom. Det är ju också det de säger - "PC's are the necessity".

Nja, en dator är nödvändig ja men en "speldator" är inte nödvändig

Permalänk

Jag trodde faktiskt det skulle vara mer än 14 % =O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Så jag antar att du vet att det går alldeles utmärkt att koppla vilken pc som helst till tv och projektor va?

Eller var det bara fanboyismen som talade?

Dessutom går det lika utmärkt att köra handkontroll på pc, varför man nu skulle vilja handikappa sig med flit men ändå....

Permalänk
Avstängd

Steam machine är intressant, det är lite av en blandning av en PC och en konsol.

Jag tycker inte om konsoler för dom brukar ha DRM, regionslåsning, låst bootloader, och ha massa artificiella begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carolus Rex:

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Tillåt mig att skratta, tog du skitsnacket direkt från arslet eller?
Sen när kunde man inte ha en liten gamingburk i vardagsrummet inkopplad till den där
60-tums TVn, köpa kontroll till det, koppla in hemmabiosystemet och sätta sig i soffan och lira?
Det finns 2 fördelar med konsolerna, för det första är dom väldigt små, för det andra kan du spela
mer än 1 person på samma enhet (alltså splitscreen).

Citat:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

Så du gör en slutsats av ett spel? Nice

Skrivet av whimsy191:

Vad man gillar att spela på är ju subjektivt, så det blir lite dumt att säga vad som är "bäst", om jag föredrar de stora exklusiva titlarna på konsol varför är då en PC bättre för mig?

Spelar inte så stor roll då om PC har ett mycket större utbud av spel som man kan spela i 120FPS och i så höga upplösningar att ögonen blöder.

Att PC är bättre rent praktiskt är en annan sak.

Grejen är att det är inte konsolen som är bättre, det kanske är just ett fåtal spel som
bara finns till just den konsolen som man vill spela och det är inte samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenseilon:

Jag trodde faktiskt det skulle vara mer än 14 % =O

Det är det väl också?
Uppgifterna är lite sprikande, men med +5milioner registreart på steam så är väl det mera än 14% av 20milioner?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har ägt alla större konsoler sen n64-playstation eran + ner och SNES. Och detta är första generationen jag inte känner nåt sug för så blev en wii u bara för att slöspela lite Mario på. Har ändå datorn kopplat till 55" med xbox dosa om jag vill chilla i soffan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carolus Rex:

Ex.Skyrim
June 2013, Bethesda announced that over 20 million copies of the game had been sold of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC.

60tum plasma+konsol o handkontroll +5.1 hemmabiosystem, skön soffa,ett par kalla öl, vs liten fjoll pc-monitor..det är njutning på helgerna pöjk.

Älskar sådana som du som inte har insett än att TV's använder HDMI vilket PC's också kan göra samt att Xbox/PS3-kontrollen använder USB vilket hör och häpna PC's också gör
PC's vore helt klart bättre för ditt ändamål speciellt med tanke på att du kan köpa ett riktigt fint ljudkort till PC'n om du så behagar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tillåt mig att skratta, tog du skitsnacket direkt från arslet eller?
Sen när kunde man inte ha en liten gamingburk i vardagsrummet inkopplad till den där
60-tums TVn, köpa kontroll till det, koppla in hemmabiosystemet och sätta sig i soffan och lira?
Det finns 2 fördelar med konsolerna, för det första är dom väldigt små, för det andra kan du spela
mer än 1 person på samma enhet (alltså splitscreen).

Så du gör en slutsats av ett spel? Nice

Grejen är att det är inte konsolen som är bättre, det kanske är just ett fåtal spel som
bara finns till just den konsolen som man vill spela och det är inte samma sak

Jag har ett annat bra spelexempel, GTA V.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2