Blåskärm efter installation av drivrutiner

Permalänk
Medlem

Blåskärm efter installation av drivrutiner

Hej!

Har precis byggt ihop en dator med moderkortet GA-z87x-d3h från Gigabyte. Startar som den ska och det går fint att installera W7. När jag sedan skall installera drivrutiner till bl.a. nätverk och intern grafik använder jag skivan som följde med moderkortet och installerar allt förutom medföljande antivirusprogram. Efter installation uppmanas jag att reboota datorn och några få sekunder efter det att skrivbordet kommer upp så får jag blåskärm. Denna blåskärm kommer upp varje gång jag rebootar. Har provat att installera om W7 och drivrutiner igen men samma problem även denna gång. Systemet verkar alltså helt stabilt innan jag installerar drivrutiner. Vad kan vara fel?

Övriga komponenter
240 GB SSD, Seagate
2x4Gb 1600 MHz Crucial Ballistix
500W nätdel från APX
4770k

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Testpilot

Innan jag säger något mer, och vill inte verka elak eller så..

Men installera ALDRIG från medföljande skiva, oftast är de drivrutinerna redan månader gamla när de lämnar fabrik. Ladda istället ner senaste från Gigabytes hemsida.

Återkom när du testat senaste drivarna, om problemet kvarstår så får vi se vad vi kan göra åt problemet

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag har dåliga erfarenheter av program som finns på moderkort tillverkarens CD skiva och drivrutinerna brukar vara gamla, så jag tycker att du bör göra en helt ny installation och om nätverkskortet inte fungerar så installera endast LAN drivrutinen från CD skivan och installera sedan ett antivirus program.

Nu kan du köra windows update och när detta är klart så gå in på Gigabyte sidan för ditt moderkort, hämta och installera dom senaste drivrutinerna http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4518#d...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Bättre sent än aldrig - tack för svar! Installerade endast ethernet-drivrutiner från medföljande skiva och sedan laddade jag ned resten från nätet. Systemet funkade redan någon timma efter ni svarade!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011