Gigabyte GTX 770 hög klock?

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 770 hög klock?

Hej,

Köpte nyligen en ny dator och idag fick jag för mig att köra lite prestandatester. För det första så ligger mina speltester lite under vad alla andra tester får. Men det kan ha och göra med processorn, där alla testsidor använder i7-3960X.

Det jag blir mest fundersam över är Grafikkortet. Enligt alla specifikationer så bör core-klocken ligga på 1037/7010 - 1137/7010 beroende på var man tittar. När jag kör med MSI Kombuster så ligger min på 1241 MHz, utan att jag rört några inställningar. Den hastigheten verkar vara ungefär vad folk kommer upp i EFTER överklockning, hur kan jag ha det som stock?

(dessutom, om jag har högre hastighet på GPU-core, hur kan kortet prestera sämre i spel?)

Dator:
Asus Z87-A
i5 4670k @ 3.4 GHz
Corsair Vengeance 2x4 GB
Gigabyte GTX 770 OC
Corsair RM 650W
SSD + HDD

(Off-topic, har fattat det som att mina RAM-minnen kör i 1333MHz, hur ändrar jag till 1600Mhz?)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Vad säger GPU-Z om din coreclock?

Permalänk
Medlem

Uhm, du köpte ett GTX 770 Windforce OC.
OC betyder overclock och det betyder att den är överklockat från fabrik.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Vad säger GPU-Z om din coreclock?

Den säger "GPU-clock - 1137 MHz", och det är vad den borde ligga på enligt spec. Dock när jag kör Benchmark (MSI kombuster) och samtidigt loggar med GPU-Z så säger loggen sen att GPU-core va uppe i 1241Mhz som mest.

Skrivet av gabinono:

Uhm, du köpte ett GTX 770 Windforce OC.
OC betyder overclock och det betyder att den är överklockat från fabrik.

Jupp, det stämmer. Men kortet ska bara vara klockat till 1137 MHz med en Boost på 1189MHz. Mitt kör i 1241MHz utan extra klock.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fltoig:

Jupp, det stämmer. Men kortet ska bara vara klockat till 1137 MHz med en Boost på 1189MHz. Mitt kör i 1241MHz utan extra klock.

GPU Boost 2.0 kan boosta högre beroende på vissa variabler. Strömförbrukning, värme, fläkthastighet etc.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

GPU Boost 2.0 kan boosta högre beroende på vissa variabler. Strömförbrukning, värme, fläkthastighet etc.

Vilket även Boost 1 kan/kunde.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Vilket även Boost 1 kan/kunde.

Dock använde inte sig 1.0 av temperatur under målet för att öka frekvensen ytterliggare. Du får betydligt högre frekvenser med 2.0.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Dock använde inte sig 1.0 av temperatur under målet för att öka frekvensen ytterliggare. Du får betydligt högre frekvenser med 2.0.

Tja visst är det skillnad men ingen jättestor, har ett moddat (bättre kylning) GTX670 som har varit upp i ~1300MHz vilket är snabbt även för ett kort med Boost 2.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jahopp, då är allt som det ska då! Blev bara lite förvånad. Tack!

Nu upptäckte jag dock en annan lustig sak, körde lite tester tidigare för att ha resultat att jämföra med innan jag började klocka. Körde då "Furry and Tessy Test (GL4)" i MSI Kombuster med maximala inställninga. Fick då avg 14 fps. Core på 1241 MHz och TDP på ca 70%

Nu när jag kör, exakt likadant, så är det avg >50fps?? Core 1188 - 1201 MHz och TDP på 90% Det enda jag kan komma på att jag gjort mellan de testerna är att installera GPU-Z och Gigabytes egen Software, OC Guru 2.

Inte ändrat något med klocken en eller något annat heller för den delen. Lustigt som satan.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fltoig:

Jahopp, då är allt som det ska då! Blev bara lite förvånad. Tack!

Nu upptäckte jag dock en annan lustig sak, körde lite tester tidigare för att ha resultat att jämföra med innan jag började klocka. Körde då "Furry and Tessy Test (GL4)" i MSI Kombuster med maximala inställninga. Fick då avg 14 fps. Core på 1241 MHz och TDP på ca 70%

Nu när jag kör, exakt likadant, så är det avg >50fps?? Core 1188 - 1201 MHz och TDP på 90% Det enda jag kan komma på att jag gjort mellan de testerna är att installera GPU-Z och Gigabytes egen Software, OC Guru 2.

Inte ändrat något med klocken en eller något annat heller för den delen. Lustigt som satan.

Ja, om det fortsätter med förbättringen så är det bara att gratulera och kanske inte mer konstigt än att du har en renare burk iom ev omstart av den t ex. Men det är ju inte så viktigt då det är i spel som det är viktigare att det funkar, eller hur?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)