Windows 7 på 30GB ssd?

Permalänk
Medlem

Går alltid att ordna en bantad Windows-version...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

30gb, i själva verket är det väl 25gb max? Hade satsat på något annat, typ 60gb via ebay/amazon.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

30gb, i själva verket är det väl 25gb max? Hade satsat på något annat, typ 60gb via ebay/amazon.

Då kanske man kan skita i en del av dessa windows defender uppdateringar, så får det plats hur fint som helst sen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tänk inte ens tanken. Min kommpis gjorde en 30gb partition och den blev innan han knappt hunnit börja använda datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dalton Sleeper:

För det andra kommer du inte att få ut 30GB då 100MB ryker till någon slags startpartition, och säkerligen ett par gig till filsystemet. Min bootdisk på 512GB ger effektivt 476GB användbart...

Skrivet av lossah:

30gb, i själva verket är det väl 25gb max?

Detta är en vanlig missuppfattning som beror på att Windows räknar storlekar i gibibyte (GiB) men anger dem i gigabyte (GB). När det i Windows står "476 GB" menas alltså egentligen 476 GiB, vilket är drygt 511 GB.

Det Windows gör är alltså samma sak som att mäta upp en bils maxhastighet till 200 mph för att sedan skriva att dess maxhastighet är 200 km/h.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Detta är en vanlig missuppfattning som beror på att Windows räknar storlekar i gibibyte (GiB) men anger dem i gigabyte (GB). När det i Windows står "476 GB" menas alltså egentligen 476 GiB, vilket är drygt 511 GB.

Det Windows gör är alltså samma sak som att mäta upp en bils maxhastighet till 200 mph för att sedan skriva att dess maxhastighet är 200 km/h.

Yepp, kollar man egenskaper så står det att
512 000 020 480 byte = 476 GB
Notera att det är skillnad på "byte" och GB (stort/litet b) vilket är lite weird

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dalton Sleeper:

Yepp, kollar man egenskaper så står det att
512 000 020 480 byte = 476 GB

Och det är här Windows gör fel. 512 miljarder byte är lika med 512 GB och 476 GiB.

Citat:

Notera att det är skillnad på "byte" och GB (stort/litet b) vilket är lite weird

Beteckningen för byte är B.
Beteckningen för bit är b.

Det är ganska logiskt, då en byte är större än en bit: I alla sammanhang jag känner till är 1 byte = 8 bit. (1 GB är alltså åtta gånger mer än 1 Gb.)

Jag skulle rekommendera att man skriver GB för gigabyte, GiB för gibibyte och Gbit för gigabit.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Och det är här Windows gör fel. 512 miljarder byte är lika med 512 GB och 476 GiB.

Beteckningen för byte är B.
Beteckningen för bit är b.

Det är ganska logiskt, då en byte är större än en bit: I alla sammanhang jag känner till är 1 byte = 8 bit. (1 GB är alltså åtta gånger mer än 1 Gb.)

Jag skulle rekommendera att man skriver GB för gigabyte, GiB för gibibyte och Gbit för gigabit.

Självklart, så mycket för min hjärna... började förmodligen ryka när man försökte få (512 000 020 480 byte == 476 gigabyte) till true men det var alltså där själva felet låg. Jag har aldrig tittat speciellt nogrannt på hur Windows gör detta eller vart representationen blir fel, men nu vet jag

Permalänk

hejsan min pappa har en 20gb ssd som han har windows på så de kommer funka jätte bra

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag kör Windows-7 Ultimate x64 och idag även med några program installerade så är jag uppe i 26GB

Säger inte att det inte kommer fungera. Säger bara att det inte är det mest optimala. En disk behöver cirkus 15% ledigt, för att kunna hålla länge. Att mata den full kommer inte göra så att den mår bra.

Är inte själva idén med en SSD att operativet är snabbt och den skall kunna accessa filerna/programmen snabbt?

Operativsystemet på SSD > Går till D-disken för att hämta info > D-disken börjar snurra upp > D-disken levererar infon långsamt > Operativsystemet läser infon snabbt.

Operativsystem på SSD > Läser Info snabbt > Levererar

Låter som om du sätter in en Ferrari-motor, för att sedan slänga ut alla växlar och köra på 1ans växel. Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hallå jag är lite sugen på detta kort.
Jag har ju fattat att den blir snabbare än min 5400rpm hdd.
Men vad tror ni överlag om detta lilla kort?

Kommer den ha bra driftskvalitét?
Och kommer jag kunna installera W-7 på den?

Jag tror att du kan skapa genvägar till filer i windows 7s system mapp. Vissa filer kan du alltså ha på hårddisken men ha länkar till dem i systemmappen, genvägarna tar mindre plats än de riktiga filerna.

Är inte helt säker på att detta är möjligt men googla runt lite så kan du nog lösa det. Pröva också att googla "shrink windows 7 installation folder" och se om du får några vettiga resultat.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Säger inte att det inte kommer fungera. Säger bara att det inte är det mest optimala. En disk behöver cirkus 15% ledigt, för att kunna hålla länge. Att mata den full kommer inte göra så att den mår bra.

Är inte själva idén med en SSD att operativet är snabbt och den skall kunna accessa filerna/programmen snabbt?

Operativsystemet på SSD > Går till D-disken för att hämta info > D-disken börjar snurra upp > D-disken levererar infon långsamt > Operativsystemet läser infon snabbt.

Operativsystem på SSD > Läser Info snabbt > Levererar

Låter som om du sätter in en Ferrari-motor, för att sedan slänga ut alla växlar och köra på 1ans växel. Eller tänker jag fel?

Mja, man kan väl säga såhär: Det kommer att vara en ferrari, den kommer gå upp i typ 300 på en fri motorväg kl 3 på natten och den kommer kunna axxa i sjukt hög hastighet (kort uppstart). Problemet är att när den väl är uppe på motorvägen så kommer man behöva vänta på polaren i sin Lada Riva och ni kommer komma fram efter en evighet. (Starta applikationer)

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Säger inte att det inte kommer fungera. Säger bara att det inte är det mest optimala. En disk behöver cirkus 15% ledigt, för att kunna hålla länge. Att mata den full kommer inte göra så att den mår bra.

Är inte själva idén med en SSD att operativet är snabbt och den skall kunna accessa filerna/programmen snabbt?

Operativsystemet på SSD > Går till D-disken för att hämta info > D-disken börjar snurra upp > D-disken levererar infon långsamt > Operativsystemet läser infon snabbt.

Operativsystem på SSD > Läser Info snabbt > Levererar

Låter som om du sätter in en Ferrari-motor, för att sedan slänga ut alla växlar och köra på 1ans växel. Eller tänker jag fel?

Förlåt nu är jag en aning full men, hur många procent får jag kvar om jag låter OS-et max ta mellan 24-26GB eller gigibyte som det kallas när datorn klantar sig.
Jag vill ju inte att den skall bli slöare än min nuvarande hdd som kör på 5400RPM, men den behöver ju inte bli hyper-death-and-destruction-Tvelander-snabb heller.
Jag kommer att byta ut den men den får sitta så länge jag inte uppgraderar datorn i övrigt.
min rigglista är förövrigt

Asus Crosshair Iv Extreme.
Corsair AX 1200.
Cooler-Master Haf-X.
Hdd1 160GB.
Hdd2 2TB.
AMD Phenom II 1100T BE.
Antec Kühler H2o 1220.
Kingston Hyper X 4GB 1333MHz <---2st.
Asus/AMD Radeon HD-6990 Antilles.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Mja, man kan väl säga såhär: Det kommer att vara en ferrari, den kommer gå upp i typ 300 på en fri motorväg kl 3 på natten och den kommer kunna axxa i sjukt hög hastighet (kort uppstart). Problemet är att när den väl är uppe på motorvägen så kommer man behöva vänta på polaren i sin Lada Riva och ni kommer komma fram efter en evighet. (Starta applikationer)

F1-bil med Lada-motor

Nej jag tycker att TS borde skaffa sig en något större SSD. Antingen vänta på att priserna sjunker eller inte. Jag ångrar grovt att jag valde min 120-disk...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Förlåt nu är jag en aning full men, hur många procent får jag kvar om jag låter OS-et max ta mellan 24-26GB eller gigibyte som det kallas när datorn klantar sig.
Jag vill ju inte att den skall bli slöare än min nuvarande hdd som kör på 5400RPM, men den behöver ju inte bli hyper-death-and-destruction-Tvelander-snabb heller.
Jag kommer att byta ut den men den får sitta så länge jag inte uppgraderar datorn i övrigt.
min rigglista är förövrigt

Asus Crosshair Iv Extreme.
Corsair AX 1200.
Cooler-Master Haf-X.
Hdd1 160GB.
Hdd2 2TB.
AMD Phenom II 1100T BE.
Antec Kühler H2o 1220.
Kingston Hyper X 4GB 1333MHz <---2st.
Asus/AMD Radeon HD-6990 Antilles.

30 GB = 100%
10% = 3.0GB
15% = 4.5 GB

30 GB minus 4.5 GB = 25.5

Släng in en uppdatering så kommer det ta slut på minne rätt så snabbt då uppdateringar lägger sig på varandra.

4.5 GB är 15%. Visst, du har marginal. Tight, men det fungerar nog.

hyper-death-and-destruction-Tvelander-snabb är snabbt

Hoppas ölen smakar!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera, särskilt om du stänger av hibernate (powercfg -h off i CMD). Jag körde en partition på 30GB för Windows och dess uppdateringar samt lite antivirus m.m.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

30 GB = 100%
10% = 3.0GB
15% = 4.5 GB

30 GB minus 4.5 GB = 25.5

Släng in en uppdatering så kommer det ta slut på minne rätt så snabbt då uppdateringar lägger sig på varandra.

4.5 GB är 15%. Visst, du har marginal. Tight, men det fungerar nog.

hyper-death-and-destruction-Tvelander-snabb är snabbt

Hoppas ölen smakar!

1:Vi får hoppas på det bästa:D
Nu har vi iallafall en tråd där man jävlar kan snacka allt som innehåller marginal.
2: Hah jo då jävlar går det undan.
3: Lätt att den gör.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!