Permalänk
Medlem

Internetproblem efter varje omstart

Sitter just nu och surfar på min stationära dator som finns i signaturen. Problemet är att runt 80% av gångerna jag startar om datorn så får jag problem att koppla upp mig mot nätet när datorn har startat om. Det löser sig till slut genom upprepade försök att felsöka internet genom windows inbyggda internet felsök. Ibland måste jag hålla på o felsöka 5-6 gånger tills det eventuellt löser sig. Samma problem uppstår om jag skulle dra ut ethernet kabeln och sätta in den igen.

Detta fel uppstod först efter att det hade varit underhåll i stadsnätet och jag var tvungen att använda min iphones internetdelning någon dag men eftersom internet fungerar helt felfritt om jag sätter i kabeln i min laptop så måste problemet vara isolerat till min stationära dators mjukvara/hårdvara. När jag väl fått igång internet verkar det fungera felfritt tills jag jag startar om datorn.

Jag har prövat att byta ut mitt imitt moderkorts inbyggda nätverkskort med ett nytt nätverkskort, ett d-link dge-528T. Tyvärr använder båda dessa samma typ av krets(realtek) och exakt samma drivisar så ett mjukvaruproblem med drivisarna är inte uteslutet. Jag har de senast drivrutinerna för nätverkskortet(släpptes typ 2010). Jag använder Windows 7 64-bit pro, har både avast antivirus och comodo firewall installerat men har prövat att avinstallera men det funkar inte bättre.

Ska jag köpa ännu ett nytt nätverkskort av en annan typ och pröva med det eller vad borde jag göra? Kan det vara något annat problem?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

kan nog vara problem i ditt nätverk också, hur ser ditt nätverk ut? Har du flera routers inkopplade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

kan nog vara problem i ditt nätverk också, hur ser ditt nätverk ut? Har du flera routers inkopplade?

Inga routers inkopplade, kabeln går direkt in i nätverksuttaget i väggen.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av bsk!:

Inga routers inkopplade, kabeln går direkt in i nätverksuttaget i väggen.

Det här låter ju mer som ett fel på stationen som ditt nätverk går till. En router KANSKE hade till och med hjälpt här då den får en ip adress ut till stationen och sedan en ip till din dator. Antingen kan du låna en router, se om det hjälper eller ringa din leverantör. Oftast vill leverantören att du testar med 2 stycken olika moduler (tex som i ditt fall, 2 nätverkskort.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Inga routers inkopplade, kabeln går direkt in i nätverksuttaget i väggen.

hur många IP-adresser får du max från din internetleverantör? Ofta får man bara ett par stycken, ibland bara ett.

Normal sett ska man ha ett eget lokalt nätverk, det ger större säkerhet och mer kontroll, och du kan koppla in hur mkt saker som helst. Du skapar ett eget lokalt nätverk med hjälp av en router. Låter helt klart som att du ska investera i en sån.

Den här är ett bra budgetval:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

Då får du även wifi hemma.

Permalänk
Medlem

Ingen aning hur många ip addresser jag får, har bahnhof. Förstår inte riktigt hur problemet kan ligga utanför min stationära när allting funkar på min laptop när jag kopplar in den.

Har satt in min router nu igen(asus rt n56u). Vi får se om det hjälper! Jag hör av mig om det börjar strula igen

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men att koppla in routern löste faktiskt mina problem, hur är det möjligt?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]