Hårddiskaktivitet på 100% utan att data skrivs/läses

Permalänk

Hårddiskaktivitet på 100% utan att data skrivs/läses

Detta problem har jag nu haft under en längre tid, men jag trodde att det var relaterat till antingen Windows 8 eller min disk på 1tb, eller både och. Nu är det dock så att jag för ett par veckor sedan installerade Windows 7 på annat moderkort och CPU, och min 1tb-disk kopplar jag bara in externt för att ta backup, alltså används den inte.

Nu har jag istället en 500gb disk till lagring, en 320 för att installera program o spel på, och en ssd med Windows på. I stort sett alltid när jag kollar runt på bilder, film, musik eller annat så går hårddisken, alltså den på 500, upp i 100% aktivitet, trots att läs o skrivhastigheten är väldigt låg, nästan obefintlig. Jag hade samma problem med min 1tb-disk tidigare i Windows 8, och det märkliga är att jag då hade min 500-disk till att installera spel o program på, och då fungerade 500-disken utan problem.

Jag har kollat i resource monitor under fliken disk. Det är inga speciella processer som visar det är något problem. Har tyvärr svårt o bifoga bild då jag inte har internet på datorn just nu utan skriver detta på min platta. Men kollar man under fältet "image", alltså vilken process om jag förstått det rätt, så är det oftast explorer.exe eller system som orsakar detta, och under "file" kan det antingen vara med en slumpmässig fil/filer, eller ntfs master file table.

Med min 1tb-disk hade jag det här problemet i ungefär ett år, och hade i stort sett accepterat det då jag trots allt letande på nätet inte kunde lösa problemet. Jag trodde det antingen var Windows 8 eller disken det var fel på. Nu är ju dock problemet på en annan disk, och detta trots att jag nu kör Windows 7 och har annat moderkort och CPU.

Jag har provat i stort sett allt jag kunnat hitta på nätet. Stänga av indexering, ändra storleken på pagefile m.m. Hdtune säger att det inte är fel på någon av diskarna. Att kolla hårddisken efter dåliga kluster med Windows egna verktyg har jag försökt, men det skulle ta flera dygn att låta den bli färdig då hårddiskaktiviteten skjuter i höjden även när jag gör detta.

Så nu vänder jag mig till er i ett desperat sista försök. Vad ska jag göra? Undrar ni över något, om det fattas info eller övrigt, är det bara att fråga.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det kan bero på att disken går i PIO-mode (istf DMA).

Tex
http://techlogon.com/2011/03/28/how-to-fix-hard-drive-stuck-i...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem

Testa även med olika SATA-kontakter på moderkortet vilket du nu har? Ta alltid för vana att delge oss vad du har för hårdvara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan bero på att disken går i PIO-mode (istf DMA).

Tex
http://techlogon.com/2011/03/28/how-to-fix-hard-drive-stuck-i...

Fo3

Kan inte hitta någon lösning till det i Windows 7/8 och med sata-diskar. Verkade vara ett problem i XP.

Skrivet av Jalle64:

Testa även med olika SATA-kontakter på moderkortet vilket du nu har? Ta alltid för vana att delge oss vad du har för hårdvara.

Jag har provat med olika kontakter o kablar. Har som sagt provat olika moderkort med samma resultat.

Den vanan har jag, men jag tycker inte det är relevant med tillverkare på moderkort m.m eftersom samma problem varit med olika hårdvara.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kanske helt idiotiskt svar men jag läste i någon BF4 tråd att senaste versionen av Shadowplay orsakar detta fenomen, vet inte om det är relevant i ditt fall.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Jag kan inte heller hitta något i device manager där jag kan aktivera DMA. Har enligt lite snabb efterforskning förstått de som att detta inte går att påverka med sata-kontrollers i Windows 7 då de tydligen bara går köra med DMA.

Pimmp: Nej det är inte relevant, detta problem är även med helt rena installationer av Windows utan spel eller program.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!