Är Nexus 4 ett dumt köp idag?

Permalänk
Medlem

Är Nexus 4 ett dumt köp idag?

Funderar lite på att införskaffa en Nexus 4, eftersom de ligger rejält lågt i pris nu (~2 700) och är en av två enheter som kommer att ha officiellt stöd för Ubuntu 14.04 när det släpps i skarp version i vår.

Frågan är, är Nexus 4 värd 2 700 kr, eller är hårdvaran så pass gammal nu att den kommer vara helt utdaterad inom kort? Hur funkar Nexus 4 med Android Kitkat, är det bra flyt fortfarande? Jag är inte intresserad av att spela på mobilen, mer än enkla spel, men hatar lagg (kommer från WP-världen nu, så är van vid ett helt laggfritt OS).

Permalänk
Medlem

Det är bättre du köper Nexus 5, fick min för någon dag sen för 3300 från bazula.se.
Jag hade en galaxy s3 innan och det är som natt och dag även när jag jämför med min kompis Nexus 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Funderar lite på att införskaffa en Nexus 4, eftersom de ligger rejält lågt i pris nu (~2 700) och är en av två enheter som kommer att ha officiellt stöd för Ubuntu 14.04 när det släpps i skarp version i vår.

Frågan är, är Nexus 4 värd 2 700 kr, eller är hårdvaran så pass gammal nu att den kommer vara helt utdaterad inom kort? Hur funkar Nexus 4 med Android Kitkat, är det bra flyt fortfarande? Jag är inte intresserad av att spela på mobilen, mer än enkla spel, men hatar lagg (kommer från WP-världen nu, så är van vid ett helt laggfritt OS).

Du har ju 4G på Nexus 5 men "bara" Turbo-3G på Nexus 4. Hårdvaran är ju inte helt pass utdaterad (tror den använder samma processor som i Nexus 7 2nd Gen). Har testat både Nexus 4 och 5 och visst finns det en skillnad men det är inte så att du kommer att jämföra dem sida vid sida jämt? Tror du blir nöjd med Nexus 4 men som sagt, har du 600 kr extra så investera i en Nexus 5 - du kommer att bli nöjd.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Köpte min för 2700:- för 8 månader sen, inte värt idag iom att N5 kostar "bara" 600 kr mer.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Att Nexus 4 har officielt uttalat stöd för Ubuntu var för det var Android luren som var i framkant när Ubuntu ville få in pengar för
sitt skit via kickstarter. Om ubuntu kommer till mobil kommer garanterat Nexus 5 få stöd för den med.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Att Nexus 4 har officielt uttalat stöd för Ubuntu var för det var Android luren som var i framkant när Ubuntu ville få in pengar för
sitt skit via kickstarter. Om ubuntu kommer till mobil kommer garanterat Nexus 5 få stöd för den med.

Nja, Canonical gick för några veckor sedan ut med att man kommer fokusera på två enheter Nexus 4 och Nexus 7 2013. Antar att man valt de två för att kunna fokusera på en processor och för att Nexus 4 är den enhet som har stöd för 13.10, man vill väl inte börja om från början allt för mycket.

På sikt lär Nexus 5 få Ubuntu-stöd, fast man vet ju inte när det blir.

Permalänk

Köpte min Nexus 4 för 2500kr för över ett år sedan. Tycker det låter dumt att betala 2700kr fö ren gammal telefon, den saknar 4g som många säger...

Permalänk
Medlem

2700 för en N4, absolut inte.
Snordyrt skulle jag säga, gick att få för 2500:- för 1 år sedan typ.

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska köpa en Nexus 5 istället.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har idag en Nexus 4 som jag har haft i lite runt två månader (fick i väldigt gott skick till skänks när min Galaxy s2 spontankollapsade).
För det första är det ju en bra telefon. Hastigheter och flyt är faktiskt jättebra. Jag misstänker att kitkat hjälper till en hel del här (fick den i december så går bara på hörsägen innan dess). Jag har t o m underklockat den till 1200MHz (från 1500) och undervoltat. Trots det upplever jag aldrig att det blir segt eller långsamt pga hårdvaran. Den är inte ett hinder.
Jag har en custom rom, kernel och root på. Dessa fungerar bra.

Problem? Batteri. Det är det enda klagomål jag har. På wifi kan jag ha 5+ timmar av skärm-på, men på 3g är det snarare 3hrs, som bäst. Även i standby drar den mycket mer i 3g.
Kernel, rom och underklockande har hjälpt, absolut. Enheten blir fortfarande väldigt varm av all typ av användande i 3gnätet.

Surfhastigheter och 3g upplever jag faktiskt inte som ett problem, och då har jag ändå comviq och deras kontantkortslösning, dvs 6 Mbps. Funkar bra till och med som hotspot. Jag är okunnig på om LTE ger andra fördelar också, dock. Jag har för avsikt att byta abonnemang snart till något snabbare (dock av andra anledningar).

Åsikt? En bra telefon. Kanske inte ett bra köp 2014. Alternativen är dyrare, men jag hade utan tvekan valt t ex en z1c eller LG g2 idag. Sonyn må ha samma batteristorlek, men det håller AVSEVÄRT längre. Jag är, I slutändan, nöjd med min telefon. Hade jag haft min platta redan nu hade jag haft ännu mindre besvär av dess batteritid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köpa Nexus 5, det finns ubuntu port på XDA för nexus 5, bara att kika in där!