Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Medlem

Någon som läst några siffror vad gäller sålda ex? Eller hur mycket dom dragit in på ME:A under den 1½ veckan?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Blev skjuten i ryggen när jag konverserade med en npc. Började spamma på mellanslag för att skynda på samtalet men det hjälpte inte. Det kom ett helt gäng Chosens och började peppra mig så jag dog. Fattar inte var dom kom ifrån för det fanns ingen fiende i närheten innan.
Hade inte sparat på över en halvtimme. Underbart!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Storage Jar:

Blev skjuten i ryggen när jag konverserade med en npc. Började spamma på mellanslag för att skynda på samtalet men det hjälpte inte. Det kom ett helt gäng Chosens och började peppra mig så jag dog. Fattar inte var dom kom ifrån för det fanns ingen fiende i närheten innan.
Hade inte sparat på över en halvtimme. Underbart!

Menar du Ketts?
Skumt, det har jag aldrig sett hända. Antog att spelet runtomkring typ pausades när man var i en diskussion.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Blev skjuten i ryggen när jag konverserade med en npc. Började spamma på mellanslag för att skynda på samtalet men det hjälpte inte. Det kom ett helt gäng Chosens och började peppra mig så jag dog. Fattar inte var dom kom ifrån för det fanns ingen fiende i närheten innan.
Hade inte sparat på över en halvtimme. Underbart!

Själv tog jag fast travel igår och fick spawna mitt i en hög med NPC's som började skjuta direkt. Dog rätt hårt och inte sparat på ett tag..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Menar du Ketts?
Skumt, det har jag aldrig sett hända. Antog att spelet runtomkring typ pausades när man var i en diskussion.

Har hänt mig flera gånger. Smått irriterande... till skillnad från andra spel där dialogen bryts när man hamnar i strid så är man fast i dialogerna i ME:A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Blev skjuten i ryggen när jag konverserade med en npc. Började spamma på mellanslag för att skynda på samtalet men det hjälpte inte. Det kom ett helt gäng Chosens och började peppra mig så jag dog. Fattar inte var dom kom ifrån för det fanns ingen fiende i närheten innan.
Hade inte sparat på över en halvtimme. Underbart!

Det har hänt mig några gånger också. Mycket irriterande!

Råkade dessutom ut för två korrupta autosaves igår. Var tvungen att ladda en gammal manuell save, också mycket irriterande. Men helt klart bättre än att alla saves gick sönder... fick lite puls innan jag hittade en save som gick att ladda.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vart kan man se % completion?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Menar du Ketts?
Skumt, det har jag aldrig sett hända. Antog att spelet runtomkring typ pausades när man var i en diskussion.

Japp. Chosen är Kett. Eller har blivit

Det antog jag också. Men man får tydligen passa sig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Storage Jar:

Japp. Chosen är Kett. Eller har blivit

Det antog jag också. Men man får tydligen passa sig.

Ahaa, då har jag nog inte stött på dem än. Har bara träffat Kett, Angara och Remnant än så länge.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahaa, då har jag nog inte stött på dem än. Har bara träffat Kett, Angara och Remnant än så länge.

Det har du garanterat gjort för Chosen är Kett. Chosen är dom vanligaste Kettsen
http://masseffectandromeda.wiki.fextralife.com/Chosen

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Geeks Gaming

Blev färdig under natten med typ 60 timmar spelat. Har något litet sidouppdrag kvar.
Mitt betyg 7.5/10 Släpper dom en stor patch kan det gå upp mot 8.5
Fåtaligt dåliga animationer(På 60 timmar va de väl knappt 1% av tiden)
Allmänna buggar med ljud och annat.
Men storyn, grafiken, vistas, gameplay och karaktärer väger upp extremt mycket.
Och med handen på hjärtat kan jag nu säga att det är mitt nya favorit ME spel.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Storage Jar:

Det har du garanterat gjort för Chosen är Kett. Chosen är dom vanligaste Kettsen
http://masseffectandromeda.wiki.fextralife.com/Chosen

Jaså, jag trodde det var någon ras/civilisation jag inte stött på än, började bli lite rädd att något blivit spoilat

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Multiplayer är riktigt skoj men jag kan inte gå vidare i storyn. Laddningen hänger sig... Hoppas de släpper gratis banor som de gjorde till ME3.

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Multiplayer är riktigt skoj men jag kan inte gå vidare i storyn. Laddningen hänger sig... Hoppas de släpper gratis banor som de gjorde till ME3.

prova manuelt ladda nån tidigare auto save fil, fick så med.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av zyy:

Efter 55 timmar så har jag :Game Completion 47%

Såg någon skrev tidigare i tråden att han var färdig efter 60 timmar. Hoppat över halva spelet?

Tror att det skulle vara möjligt, jag har klarat ut spelet till 96% efter 69h

Permalänk

Efter att jag klarat ut spelet så känner jag mig väldigt tom, trodde aldrig att jag skulle säga detta men jag hoppas verkligen på en DLC som ger oss en fortsättning, med det sagt så håller jag fingrarna i kors för den 4 april då bioware ska meddela några nyheter angående ME:A kommer förmodligen bara vara nyheter angående en patch för buggar, animations, etc. Men som sagt, man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Inaktiv

Hm, måste nog säga att jag börjat fastna för spelet tillslut. Men det efter väldigt många timmar. Personligen tycker jag att spelets pacing är för dålig, hade det hänt mer intressant tidigare under spelets gång så hade man nog kommit in betydligt fortare.

Permalänk
Medlem

När man klarat av själva huvudspelet, har man då möjlighet att slutföra sidouppdrag och dyl?

Permalänk
Medlem

Så nån PK-författare på Bioware, tryckte in lite köns-identitets politik i ME:A... Just vad man vill ha i ett Mass Effect spel!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Så nån PK-författare på Bioware, tryckte in lite köns-identitets politik i ME:A... Just vad man vill ha i ett Mass Effect spel!
https://www.youtube.com/watch?v=RIQu1yROUo4

Och detta upprör er Ryttare av Anti-PK ordern för att... vadå exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Och detta upprör er Ryttare av Anti-PK ordern för att... vadå exakt?

Vad har identitets politik att göra i handlingen av Mass Effect?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vad har identitets politik att göra i handlingen av Mass Effect?

Det låter jag vara osagt. Men saken är den att det finns tusen saker i Mass Effect (och i så mycket annat) som inte måste vara med i handlingen. Men 99% av allt det får inga kommentarer, men så fort det är något som anses "PK" så ska det genast suckas och krigas på tangentborden.

Men men, man måste ju säga att det är lite gulligt hur två meningar i ett spel som tar runt 70 timmar att klara ut lyckas väcka så många känslor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det låter jag vara osagt. Men saken är den att det finns tusen saker i Mass Effect (och i så mycket annat) som inte måste vara med i handlingen. Men 99% av allt det får inga kommentarer, men så fort det är något som anses "PK" så ska det genast suckas och krigas på tangentborden.

Men men, man måste ju säga att det är lite gulligt hur två meningar i ett spel som tar runt 70 timmar att klara ut lyckas väcka så många känslor.

Så för ingen kommenterar om de "99%" andra sakerna, så får jag inte kommentera om en av många saker jag anser negativt? Vem gjorde dig polis över vad som får och inte får nämnas

Varför måste man trycka in massa meninglös PK-propaganda som inte kommer ha någon relevans i framtiden? Har inget att göra med Asari heller. Vad fan bryr de sig om köns identitet? De har ett kön.. "BUT MUH PRONOUNS!"

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte om det är så lätt att @ParasiteX inte är medveten om Asari's könlösa situation, där dom kan gå i säng med både manlig och kvinnlig partner och få barn med denna. Det har inget med könsdiskussion i verkligheten att göra.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Så nån PK-författare på Bioware, tryckte in lite köns-identitets politik i ME:A... Just vad man vill ha i ett Mass Effect spel!

Jag förstår inte vad du reagerar över..?

Vad är det som är fel/konstigt? Vart är politiken? Vad pratar du om?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Nu vet jag inte om det är så lätt att @ParasiteX inte är medveten om Asari's könlösa situation, där dom kan gå i säng med både manlig och kvinnlig partner och få barn med denna. Det har inget med könsdiskussion i verkligheten att göra.

Tror inte ens han spelat mass effect utan bara hoppat på anti-me tåget för att det stärker hans politiska uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

När man klarat av själva huvudspelet, har man då möjlighet att slutföra sidouppdrag och dyl?

Japp, du kan fortsätta spela efter att huvuduppdraget är slut. Personligen har jag bara uppdrag med "Task:*" kvar, vet inte om det finns vissa som inte går att köra efter huvuduppdraget.

Är 64 timmar in och har klarat 92%, ska köra klar dom 10-12 sidouppdragen så får jag se hur mycket jag har missat.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Så för ingen kommenterar om de "99%" andra sakerna, så får jag inte kommentera om en av många saker jag anser negativt? Vem gjorde dig polis över vad som får och inte får nämnas

Varför måste man trycka in massa meninglös PK-propaganda som inte kommer ha någon relevans i framtiden? Har inget att göra med Asari heller. Vad fan bryr de sig om köns identitet? De har ett kön.. "BUT MUH PRONOUNS!"

Det är otroligt enkelt.

Du är en person som ska ha en konversation med en Asari, du vill vara trevlig och artig. Men Asari som dom är har inte kön. Ska du då referera till en asari som en han eller hon? Eller kanske hen? Kvinnligt eller manligt? Eller varför inte det?

Och det är vad han i videon står och funderar på. Ska han referera till asari som kvinnlig eller manlig. När dom egentligen inte har ett kön? Ska man vara en diplomat så är det en otroligt viktig fråga. Då det handlar ju om vad som är artigast i detta fall.

Något säger mig att du inte har någon aaaaaning om varför det är förvirrande med Asari för andra raser. Spelat några av dom första spelen?
Eller vad sägs som att försöka det leva in i ME världen en snabbis. Säg att du är en diplomat och ska ha med Asari att göra. Skulle inte du själv fundera ett par gånger om vad du ska använda för ord då?

Pro-tip. Spela första mass effect spelen. Det är inte första gången detta händer. Men sure, du får tro det om du vill.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tror inte ens han spelat mass effect utan bara hoppat på anti-me tåget för att det stärker hans politiska uppfattning.

Skrivet av Elghinnarisa:

Det är otroligt enkelt.

Du är en person som ska ha en konversation med en Asari, du vill vara trevlig och artig. Men Asari som dom är har inte kön. Ska du då referera till en asari som en han eller hon? Eller kanske hen? Kvinnligt eller manligt? Eller varför inte det?

Och det är vad han i videon står och funderar på. Ska han referera till asari som kvinnlig eller manlig. När dom egentligen inte har ett kön? Ska man vara en diplomat så är det en otroligt viktig fråga. Då det handlar ju om vad som är artigast i detta fall.

Något säger mig att du inte har någon aaaaaning om varför det är förvirrande med Asari för andra raser. Spelat några av dom första spelen?
Eller vad sägs som att försöka det leva in i ME världen en snabbis. Säg att du är en diplomat och ska ha med Asari att göra. Skulle inte du själv fundera ett par gånger om vad du ska använda för ord då?

Pro-tip. Spela första mass effect spelen. Det är inte första gången detta händer. Men sure, du får tro det om du vill.

Om det är någon som inte spelat tidigare ME spel så är det ni. För i alla titlar så refererar Asari sig som ett matriakiskt samhälle. För tusan. du behöver bara ta en titt på en Asari för att fatta vilket pronomen du behöver använda.

Deras egna Codex beskrivningar, väldigt distinct beskriver dom som "feminina" De använder regelbundet genom titlarna "Matriark" för att beskriva deras ledare

Citat:

A mono-gender race, the asari are distinctly feminine in appearance and possess maternal instincts. Their unique physiology, expressed in a millennium-long lifespan and the ability to reproduce with a partner of any gender or species, gives them a conservative yet convivial attitude toward other races. Favoring compromise and cooperation over conflict, the asari were instrumental in proposing and founding the Citadel Council and have been at the heart of galactic society ever since.

Det är ingen fråga om vilket pronomen du behöver för att beskriva dem. Så länge du inte är blind eller döv..

Och i alla förhållanden man ser Asari i tidigare spelen, använder dom alltid feminina pronomen för att beskriva varandra.

EDIT: Sen nämner du de inte har något kön.. trots de beskrivs som mono-könade. Så de har ett kön. Som väldigt uppenbart är feministiskt.

EDIT2: Fler codex entries.

Citat:

An all-female race, the asari reproduce through a form of parthenogenesis. They can attune their nervous system to that of another individual of any gender, and of any species, to reproduce. This capability has led to unseemly and inaccurate rumors about asari promiscuity.

Asari can live for over 1,000 years, passing through three stages of life. In the Maiden stage, they wander restlessly, seeking new knowledge and experience. When the Matron stage begins, they "meld" with interesting partners to produce their offspring. This ends when they reach the Matriarch stage, where they assume the roles of leaders and councilors.

ref: http://masseffect.wikia.com/wiki/Codex/Aliens:_Council_Races

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kört igenom hela main storyn och alla sidouppdrag, har bara några tasks kvar egentligen och ligger på lite över 80h speltid. Har faktiskt haft roligt och spelet i sig är inte dåligt, det som drar ner upplevelsen av och till är dom bisarrt dåliga animationerna i cut scenes, inte alla cut scenes men förvånansvärt många, jag skulle säga att mer än 50% lider av allmänt kassa animeringar. Vi pratar animeringar som är långt sämre än i Dragon age inq och ljusår sämre än witcher 3. Stela ansikten, ögon som rör sig extremt orealistiskt, halsar som ser ut att sakna fästpunkter för skinnet osv osv. Listan kan göras mycket lång. Hur detta har tagit sig förbi Q&A är en ren gåta när resten av spelet faktiskt håller en hög nivå rent grafiskt.

Sen har vi en annan nackdel, som i många andra Bioware titlar så skyfflas det en hel del PK tänk och det är väldigt påtagligt genom hela spelet, sättet man utformar dialogval och "skenet av val" blir efter ett tag mycket genomskinligt. Detta blir extremt tydligt i en del situationer där man får två val, bägge precis lika obegripliga för en rationellt tänkande människa men om du applicerar pk tänket på det hela så ser man direkt vad man ville få fram som budskap med dessa två val. Detta är som sagt återkommande genom hela spelet och märker man inte detta när man sitter och spelar ja då är man nog tyvärr redan indoktrinerad. Att man som speltillverkare lägger in en del värderingar och vill få sina användare att tänka till lite är en sak men i ME:A drar man det så långt att man offrar story och avbryter eventuell inlevelse för spelaren rätt hårt. Sedan har vi också dom tillfällen där man forcerar val på spelaren som inte fyller någon funktion för story/spelvärld annat än att man vill forcera ett val, detta hände ett par gånger under sidouppdrag men även under huvuduppdragen och för mig ger det en bild av kasst skrivande.

Med detta sagt så är ändå ME Andromeda förtjänt av en 7.5 av 10, detta skulle kunna öka till en 8:a med bugfix och animationfix. Det som drar ner är som sagt onödigt mycket propagandaskyfflande, emellanåt tveksam kvalité på berättandet. Det som drar upp betyget är det audiovisuella och FPS delen, bägge mycket underhållande.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::