Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag har länge klurat på att höra med dig angående en plastdetalj på mina ljusstativ (ca 10x10x2 cm). Dom är av så sopig kvalitet att de går sönder bara jag tänker på dem.
Funderade på om ett par printade skulle hålla bättre.
Problemet är att jag fick lära mig cad i gymnasiet för 15 år sedan men inte hållit på med något sådant sedan dess. Kort sagt, jag kan inte rita den.

Men jag har den trasiga och en hel som modell.
Vad tror du, och vad skulle det kunna tänkas kosta?

Jag kan rekommendera dig att testa sketchup... Har man grunden från cad är det extremt lätt att lära sig, och det är enkelt att göra stl-filer att printa ifrån... Jag lärde mig cad på gymnasiet men har aldrig jobbat med cad/cam, men ritade min blivande altan på någon timme.. Gjorde även en hot-end/fläkthållare som var något mer avancerad på någon timme... Bäst av allt, det är gratis!

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag kan rekommendera dig att testa sketchup... Har man grunden från cad är det extremt lätt att lära sig, och det är enkelt att göra stl-filer att printa ifrån... Jag lärde mig cad på gymnasiet men har aldrig jobbat med cad/cam, men ritade min blivande altan på någon timme.. Gjorde även en hot-end/fläkthållare som var något mer avancerad på någon timme... Bäst av allt, det är gratis!

Ok, jag har redan PMat med TS och ska skicka grejen till honom. Har haft lite mycket o göra men ska få iväg kuvertet idag så får vi de hur det går.
Men jag har ju en likadan kvar så jag kan testa sketchup också på kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ok, jag har redan PMat med TS och ska skicka grejen till honom. Har haft lite mycket o göra men ska få iväg kuvertet idag så får vi de hur det går.
Men jag har ju en likadan kvar så jag kan testa sketchup också på kul.

En annan fördel är att man kan ladda ner och installera de programmen som krävs (slic3r och pronterface, finns som paket för win "printrun") och testa olika inställningar beroende på hållfasthetskrav etc., även om man inte har en printer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Skrivaren ser ut att fungera fint fortfarande jämfört med rep2-klonen Nöjd så här långt?

Sen en fundering då en bekant har uppmärksammat din sida och ville visa mig, tillverkar du saker på beställning?
Detta är helt ok såvitt jag vet om du kör enskild firma, men på hobbybasis är det stort NoNo, tänkte mest så du inte råkar i knipa pga det

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Den är till största delen till min belåtenhet. Skulle vilja ha lite mer features och en profil för PLA. Det är väl det jag saknar mest att inte kunna printa med PLA.

Tittar runt lite på ännu en printer just för PLA och kanske även lite mjukare filament av olika slag. Vad skulle du köpa om du köpte dig en printer idag?

Ingen oskattad försäljning förekommer. :http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Permalänk
Skrivet av Trhuster:

Den är till största delen till min belåtenhet. Skulle vilja ha lite mer features och en profil för PLA. Det är väl det jag saknar mest att inte kunna printa med PLA.

Tittar runt lite på ännu en printer just för PLA och kanske även lite mjukare filament av olika slag. Vad skulle du köpa om du köpte dig en printer idag?

Ingen oskattad försäljning förekommer. :http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213...

Går det inte att ställa in temperatur själv? Måste man få en 'officiell profil' från Zortax?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Går det inte att ställa in temperatur själv? Måste man få en 'officiell profil' från Zortax?

Nej det går inte att ställa temperatur själv, dem har lovat att det ska gå i framtida fw-updates. Men säker kan man ju aldrig vara.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag gjorde en ny video men den här senaste utskriften tycker jag blev riktigt bra. Särskilt om man gillar Starcraft 2 och Zerg!

http://youtu.be/NwESddUb020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Det var ett tag sedan jag gjorde en ny video men den här senaste utskriften tycker jag blev riktigt bra. Särskilt om man gillar Starcraft 2 och Zerg!

http://youtu.be/NwESddUb020

Äntligen är du tillbaka! har längtat efter dina klipp faktiskt.

Hoppas på mer framöver

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Det var ett tag sedan jag gjorde en ny video men den här senaste utskriften tycker jag blev riktigt bra. Särskilt om man gillar Starcraft 2 och Zerg!

http://youtu.be/NwESddUb020

Nu blev man redigt avis igen, riktigt snyggt blev det

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Hur går det?

Är det menat till mig? I så fall går det bra, håller på med en print på ett T-Rex kranium som jag filmat en del ifrån. Får se om jag hinner få färdigt den ikväll och lägga upp den på youtube.

Permalänk
Medlem

Vem vill inte ha en T-Rex skalle på hyllan? Blev kanonbra imo, http://youtu.be/ZGtVVI7l45s

Permalänk
Medlem

Det kom lite uppgraderingar i z-suite så nu kan man bla använda flera färger på samma utskrift!

http://youtu.be/fj83DmLm6tc

Permalänk
Medlem

Printade ut några olika nyckelbrickor med två färger som jag har ritat upp i solidworks. Inte så illa, eller vad tycker ni?

Video: http://youtu.be/bCBiCEEKBRk

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kul tråd och "keep it coming!"

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tyckte fan att slarvet 3d printern gjorde på hiven bara gav mer karaktär till den.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sätt dina videos på youtube och lite andra videos och bilder på resultatet ifrån M200n så beställde jag en idag.
Hoppas det går snabbt att få hem den, vill egentligen ha den NU. ;P

Finns det några delar du skulle rekommendera att skriva ut till den, som tratt för fläkten eller hållare för materialet?

Undrar vilken av alla mina 3d modeller jag ska konvertera till Stl och printa först, hmmm.

Permalänk
Medlem

Vad kul! Jag tror dem har dem på lager nu så det bör gå ganska snabbt. Du behöver inte göra något speciellt alls. Kör en kalibrering av plattformen och sen är det bara och välja någon av dina filer och börja skriva ut.

Kul att du ritar dina egna modeller, gör det hela så mycket roligare. Har du några exempel på vad det är du har ritat upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Vad kul! Jag tror dem har dem på lager nu så det bör gå ganska snabbt. Du behöver inte göra något speciellt alls. Kör en kalibrering av plattformen och sen är det bara och välja någon av dina filer och börja skriva ut.

Kul att du ritar dina egna modeller, gör det hela så mycket roligare. Har du några exempel på vad det är du har ritat upp?

Modellerar i polygoner, har en portfolio på http://nukeaduke.com , sedan finns lite nyare modeller i 3D tråden: #14723755

Blir att dra ner .stl exportern till Maya igen, och börja svära åt att få den att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Modellerar i polygoner, har en portfolio på http://nukeaduke.com , sedan finns lite nyare modeller i 3D tråden: #14723755

Blir att dra ner .stl exportern till Maya igen, och börja svära åt att få den att fungera.

Oj, jag är sjukt imponerad. Grymma bilder du har gjort. Ska bli verkligen kul att se dig skriva ut dina egna designer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Oj, jag är sjukt imponerad. Grymma bilder du har gjort. Ska bli verkligen kul att se dig skriva ut dina egna designer!

Ska bli kul att börja printa, har varit sugen på en skrivare i några år. Men har haft is i magen och väntat på att de ska bli lite bättre, men nu får de vara bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag kom skrivaren, blev nyss färdig med min första modell, förutom lite bränd plast i början så blev den bra. Får dock inte ut supporten ifrån ett hål i modellen, printade den ganska liten bara för att testa så kalibreringen av plattan blev bra.

Försökte fota printen, men den vita plasten är så vit, så min mobiltelefon lyckades inte få till någon bra bikd. Får lägga kameran på laddning.

Printar två andra modeller nu som enligt programmet ska ta 6 timmar, dock så tror jag att det kommer ta längre tid. Den första printningen tog ca 10% längre tid än estimerat.

Funkar 0.09mm valet i z-suit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Idag kom skrivaren, blev nyss färdig med min första modell, förutom lite bränd plast i början så blev den bra. Får dock inte ut supporten ifrån ett hål i modellen, printade den ganska liten bara för att testa så kalibreringen av plattan blev bra.

Försökte fota printen, men den vita plasten är så vit, så min mobiltelefon lyckades inte få till någon bra bikd. Får lägga kameran på laddning.

Printar två andra modeller nu som enligt programmet ska ta 6 timmar, dock så tror jag att det kommer ta längre tid. Den första printningen tog ca 10% längre tid än estimerat.

Funkar 0.09mm valet i z-suit?

Grattis! Det är nu det roliga börjar. 0.09 funkar men är inte riktigt intrimmad än, 0.14 räcker till för det mesta. Ser fram emot att se dina utskrifter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Grattis! Det är nu det roliga börjar. 0.09 funkar men är inte riktigt intrimmad än, 0.14 räcker till för det mesta. Ser fram emot att se dina utskrifter!

Gjorde min första print i 0.14. Man känner knappt lagren med naglarna då. Alla delar och huvudet som man fick med måste vara printat i 0.19. Även de känns mycket bra, tror nog att jag kör 0.19 i framtiden.

Startade dock en 6 timmars(Enligt z-suit, men 10% tog strax under en timma. Men den kanske räknar procenten efter höjden och inte massan) print på 0.14.

Edit: Fick lite bränd plast på den första printen, och ser någon mörk fläck på print nummer två. Hur kan man motverka det?

Permalänk
Medlem

Har nu printat de första modellerna, märkte dock att s-siut inte klarar av polygon modeller som har geometri som går igenom varandra.

Istället för att skapa en "solid" del så gör den hål överallt där geometrin går igenom varandra.

Allt innanför det rosa ska vara "solid", men som ni ser så har programmet skapat en massa tomrum som sedan är uppfylda med support material.

Permalänk
Medlem

Vad ritar du i för något program? Själv använder jag Solidworks och det blir alltid bra än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Vad ritar du i för något program? Själv använder jag Solidworks och det blir alltid bra än så länge.

Oftast Autodesk Maya, vilket är ett polygonmodellerings program.
Går dock ganska lätt att åtgärda problemen, man måste bara tänka på det innan.

Såhär blev min första riktiga print efter att jag listat ut varför mina utskrifter faller isär
(ingen support vilket syns längst ner på korven. råkade printa den lila snutten i luften).

Permalänk
Medlem

Mycket tjusig. Kul att se dina egendesignade creationer! Jag önskar att jag kunde rita som du...

Permalänk
Medlem

Printade en ocarina ifrån thingiverse åt en polare. Den blev lite warpad. Körde fläkten på 50%, vet inte om det hade hjälpt att köra den snabbare.

Borde iaf inte vara några problem att få ihop den.