Blev lurad på moderkort :/ Kan jag göra något åt det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Skitsnack.. Snubben ljuger.. Han blev bara rädd för att du skrev att du skulle polisanmäla.. Tycker du ändå ska göra anmälan.. Var det inte någon annan som hade nämnt samma person på nån annan sida som också blivit lurad.. Ska han få fortsätta lura andra människor?.. Allt det han säger är skitsnack.. Om det var sant så hade han dragit till polisen.. Gör anmälan även om du får dina pengar tillbaks.. För personen har lurat andra förr..

Precis och om han håller på såhär så kanske de behövs en polisanmälan för det ska uppmärksammas att killen kanske behöver hjälp, om det nu skulle vara sant det han säger. ett fall för socialen..

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Anmäl ändå så blir han ännu fattigare än han redan är det aset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

UPPDATERING: Nu har jag fått ett meddelande från killen direkt efter att jag gjorde denna tråd. Meddelandet lyder så här :

Jag ska vara helt ärlig.
Jag köpte en dator av en kompis för 1500, hade bara 600 för tillfället då så han sa att jag fick ta datorn och betala resten inom 3 veckor,och jag trodde jag skulle kunna fixa pengarna tills dess men det kunde jag inte så han började hota mig osv.. Alla hans polare började hota mig.. Så jag sa till honom att han kunde ta tillbaka datorn också behövde han inte betala tillbaka något, men det gick han inte med på, han sa "säger man att man ska köpa något kan man inte bara ångra sig sen" osv..

Så jag var tvungen att få tag på pengar fort och visste verkligen inte vad jag skulle göra.. Vill verkligen inte ha några problem för det är redan illa som det är..

Jag är inte en person som skulle lura någon annars men jag visste inte vad jag skulle göra:/

Men iaf så ge mig ditt kontonummer osv så för jag över pengar senast fredag, får studiebidrag då.
Och alltså förstår om du är arg och så för det hade jag också blivit, men jag har sån jävla ångest nu och vill bara göra allt rätt för mig igen..

Typisk snyfthistoria, anmäl ändå.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Inaktiv

han lämnar landet hahaha

nääää men jag tror också att det är en "scam". Vem som helst kan skriva en historia.

Permalänk
Medlem

Skickar du kontonummer så är det ju risk att han kan använda återbetalningen till dig i något nytt bedrägeri, jag minns inte just nu vad det brukar kallas... Jag skulle i alla fall inte skickat mitt kontonummer till den här personen.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Återstår och se vad han hittar till på fredag, kanske ny historia? Eller så kanske han betalar tillbaka dig med pengar han lurar av annan? Tycker du ska anmäla honom ändå, det är väl ändå inte första gången han gör det här trotts att han skrev att han normalt inte är en sån människa som lurar andra?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av RSX:

Skitsnack.. Snubben ljuger.. Han blev bara rädd för att du skrev att du skulle polisanmäla.. Tycker du ändå ska göra anmälan.. Var det inte någon annan som hade nämnt samma person på nån annan sida som också blivit lurad.. Ska han få fortsätta lura andra människor?.. Allt det han säger är skitsnack.. Om det var sant så hade han dragit till polisen.. Gör anmälan även om du får dina pengar tillbaks.. För personen har lurat andra förr..

Men han kanske talar sanning ? Vi kanske ska ge honom en chans. Eller vad tycker du ?

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Typisk snyfthistoria, anmäl ändå.

Tycker du ? Kanske ska ge honom en chans. Vem vet, han kanske talar sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumpan:

Skickar du kontonummer så är det ju risk att han kan använda återbetalningen till dig i något nytt bedrägeri, jag minns inte just nu vad det brukar kallas... Jag skulle i alla fall inte skickat mitt kontonummer till den här personen.

Just det där lät ju knepigt för TS... som sagt kanske ett fall för Polisen ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Tycker du ? Kanske ska ge honom en chans. Vem vet, han kanske talar sanning.

Tycker vi ska vänta och se då mitt studiebidrag kommer alltid den sista.
och det har då gjort det sedan 2013 annars har det varit typ 23 till 26 varje månad man fått det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hm, jag tycker du kan avvakta med polisanmälan t.om fredag, om du känner att du vill ge honom en chans.
Vad som jag finner intressant i hans historia är faktumet att det till synes varit omöjligt att få fram en relativt liten summa som han var skyldig till sin vän.
I absolut värsta krisfall måste väl ändå släktingar i någon form kunna hjälpa till? Eller till och med ett sms-lån om det skulle vara så?
Vem beslutar att istället lura någon på nätet på pengar för att betala tillbaka en sån liten skuld? Personligen tycker jag inte att hans berättelse är särskilt trovärdig.

Nåväl, jag tycker, trots att (om) du får pengarna tillbaka, att en polisanmälan skall göras. Personen i fråga behöver nog lära sig att förbättra sitt konsekvenstänkande lite.

EDIT:
Läste hans meddelande igen.. Ja jag ger TS en eloge för tålamodet för den där berättelsen luktar illa på långa vägar. Men men..

Och TS, facebooklänkarna och sånt verkar fortfarande vara kvar. Håller med de andra att dessa bör tas bort. Hänga ut andra (utan att man till 100% fastställt att det är rätt person) är inte direkt något bra.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

Om du tror han talar sanning så hjälper du honom om du anmäler.. Polisen kan då hjälpa honom om han är hotad, du kanske räddar livet på honom...

Nää men som sagt, skitsnack historia, tro mig..

BTW, någon tidigare postade den här länken där en annan person också blivit lurad av honom.. Han måste åka fast!
*Modererad*

Gör mig en tjänst, mejla personen tillbaks och säg att du ändå kommer göra en polisanmälan och att han inte kommer undan.. Sen lägger du till länken ovan utan att säga något mer.. Nyficken på vad han kommer svara..

Om du har numret så kan du ringa och säga:

I don't know who you are. I don't know what you want. If you are looking for ransom, I can tell you I don't have money. But what I do have are a very particular set of skills; skills I have acquired over a very long career. Skills that make me a nightmare for people like you. If you let my pengar go now, that'll be the end of it. I will not look for you, I will not pursue you. But if you don't, I will look for you, I will find you, and I will kill you.

tog bort länk
Permalänk
Skrivet av Taft:

Återstår och se vad han hittar till på fredag, kanske ny historia? Eller så kanske han betalar tillbaka dig med pengar han lurar av annan? Tycker du ska anmäla honom ändå, det är väl ändå inte första gången han gör det här trotts att han skrev att han normalt inte är en sån människa som lurar andra?

Japp.

Permalänk
Medlem

Utifrån vad jag läst och om alla länkar osv stämmer låter det som en lite lurare som sitter och ljuger för folk, OM du får pengar tillbaka och är nöjd med det så låt det ligga, är du inte nöjd eller inte får dina pengar, anmäl det. Inte mer du kan gör i frågan. Du har betalat för en produkt som du inte fått, det är ett brott oavsett om det är mellan företag eller privatpersoner.

Skrivet av RSX:

Om du har numret så kan du ringa och säga:

I don't know who you are. I don't know what you want. If you are looking for ransom, I can tell you I don't have money. But what I do have are a very particular set of skills; skills I have acquired over a very long career. Skills that make me a nightmare for people like you. If you let my pengar go now, that'll be the end of it. I will not look for you, I will not pursue you. But if you don't, I will look for you, I will find you, and I will kill you.

Oh ja, ringa och göra dödshot är jätte intelligent...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Utifrån vad jag läst och om alla länkar osv stämmer låter det som en lite lurare som sitter och ljuger för folk, OM du får pengar tillbaka och är nöjd med det så låt det ligga, är du inte nöjd eller inte får dina pengar, anmäl det. Inte mer du kan gör i frågan. Du har betalat för en produkt som du inte fått, det är ett brott oavsett om det är mellan företag eller privatpersoner.

Oh ja, ringa och göra dödshot är jätte intelligent...

Men du, ser du inte att det är taget från en film? Tror inte han e jäääätte seriös!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men du, ser du inte att det är taget från en film? Tror inte han e jäääätte seriös!

Alltså, spelar det någon roll i lagens 'objektiva' om man sarkastiskt citerat en film eller inte när man hotar någons liv? Nej, precis. Även om det var menat mer som ett skämt så är det inte precis något man skriver rakt upp och ner i ett forum med följd instruktionerna "Om du har numret så kan du ringa och säga:".

OM jag ringer dig du helt ovetande om vem det är och jag säger detta hur hade du reagerat, säg så där kvällstid, jag spelar det ganska bra och jag är redan irriterad på dig så det låter ganska geniunt. Reagerar du "aha du citerar Taken, very clever" eller "Va fan i hela helvete är det som händer!?".

Visa signatur
Permalänk

Nu ser det ut som IP adressen som är uppged på den andra sidan en Bredbandsbolaget IP, går till Finnkulturcentrum i torsby, kan vara en "allmän" dator som kan finnas tillgänglig där, verkar finnas bibliotek där, men det är mer för polis att gå på i frågan, skulle ge honom tills på fredag på sig att betala tillbaka, med hot om polisanmällan, krånglar det på fredag så anmäll, jag tror historian är en påhittad för att skapa sympati, den känns lite för extrem för att vara sann, men det finns alltid en möjlighet att det är så som det sägs.

Har du någon ålder på personen? det har hittills låtit som om han varit minderårig, men än så länge är det väll bara vad som tros, inte vad som är??

tillägg om bibliotek.
Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Tycker du ? Kanske ska ge honom en chans. Vem vet, han kanske talar sanning.

Oavsett om han talar sanning eller inte så är det inte OK att lura andra på pengar. Solklar anmälan ändå i mitt tycke.
Hoppas grabben hostar upp slantarna på Fredag till dig!

Permalänk

Nu överväger du helt plötsligt att acceptera att du först blivit lurad, om han betalar tillbaka?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av babbelfisk:

Oavsett om han talar sanning eller inte så är det inte OK att lura andra på pengar. Solklar anmälan ändå i mitt tycke.
Hoppas grabben hostar upp slantarna på Fredag till dig!

Vi får se. Han har iaf sagt att han aldrig ska göra om det. Och att han lurade mig för att han verkligen behövde pengar. Men konstigt att jag fick meddelande efter att jag gjorde tråden, och inte innan ? Eller hur ?

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Nu överväger du helt plötsligt att acceptera att du först blivit lurad, om han betalar tillbaka?

Vad kan jag säga. Jag är godhjärtad

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Vad kan jag säga. Jag är godhjärtad

En liten varning till TS, om det dimper ner pengar gör en polisanmälan ändå för om det skulle vara så att han är en riktig ful fisk så har han lurat någon annan på exakt samma belopp men uppger ditt kontonummer och då kommer den personen anmäla ditt konto och du kommer bli skyldig. Så gör en anmälan nu, får du tillbaka pengarna senast fredag så ring polisen och säg att XXX pengar har betalats så det finns med i registret för då kommer polisen se detta om du blir anmäld annars är det du som blir körd.
OBS om det kommer mer pengar än vad det skulle vara för inte över ett öre till han även om han ber utan gå till polisen och banken och fråga vem som skickade dig dessa pengar.

Och jag har även själv lärt mig den hårda vägen att aldrig betala i förskott. Kostade mig 9000.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

UPPDATERING: Nu har jag fått ett meddelande från killen direkt efter att jag gjorde denna tråd. Meddelandet lyder så här :

Jag ska vara helt ärlig.
Jag köpte en dator av en kompis för 1500, hade bara 600 för tillfället då så han sa att jag fick ta datorn och betala resten inom 3 veckor,och jag trodde jag skulle kunna fixa pengarna tills dess men det kunde jag inte så han började hota mig osv.. Alla hans polare började hota mig.. Så jag sa till honom att han kunde ta tillbaka datorn också behövde han inte betala tillbaka något, men det gick han inte med på, han sa "säger man att man ska köpa något kan man inte bara ångra sig sen" osv..

Så jag var tvungen att få tag på pengar fort och visste verkligen inte vad jag skulle göra.. Vill verkligen inte ha några problem för det är redan illa som det är..

Jag är inte en person som skulle lura någon annars men jag visste inte vad jag skulle göra:/

Men iaf så ge mig ditt kontonummer osv så för jag över pengar senast fredag, får studiebidrag då.
Och alltså förstår om du är arg och så för det hade jag också blivit, men jag har sån jävla ångest nu och vill bara göra allt rätt för mig igen..

Polisanmäl direkt, om man analyserar det han sagt i mailet till dig så kommer iaf jag fram till att han ljuger. Även om du får pengar på fredag så kan det vara från någon annan som han lurat att sätta in till dig. Han kanske till och med "råkar" sätta in ett par tusen och ber dig föra över mellanskillnaden till hans konto, då blir du misstänkt. Ge aldrig dessa lurendrejare mer tid, då drabbas bara fler.

Skulle han vara ärlig så kommer polisen förmodligen lägga ner ärendet när du fått dina pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är inte tillåtet att hänga ut personer i forumet. Du bör givetvis polisanmäla händelsen.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015