Intel 530 SSD + Samsung np535-u3c problem (windows 8.1)

Permalänk
Medlem

Intel 530 SSD + Samsung np535-u3c problem (windows 8.1)

Tjena!

Min flickvän har en cirka halvåret gammal laptop från Samsung (np535-u3c-A04SE). Hon tyckte att den började bli lite seg ibland, så jag sa till henne att köpa en SSD. Vi hittade en Intel 530 180GB rätt billigt på cdon som vi köpte. Sen skulle vi installera Windows och det var då problemen började uppstå..

Jag testade först att installera en helt ny version av Windows 8.1 som jag hämtade från skolans MSDNAA. När installationen var klar gick det sjukt långsamt att starta datorn, och när jag väl kom in i Windows så låg Disk Usage på 100% ständigt.

Testade istället att klona över allt som fanns på den gamla hårddisken med hjälp av EaseUS programvara. Nu är det så istället att den ligger på 100% i cirka 10-30 minuter innan den faller ner till normal använding. Däremot så får jag sjukt dålig accesstid till den. Genomsnittliga accesstiden pendlar mellan 50ms och 10000ms och ni förstår själva att man blir frustrerad när man får vänta 10 sekunder innan något alls händer...

Jag har upptäckt att i ResourceMonitor så fylls processlistan (diskanvändning) upp med över 100 processer samtidigt när datorn startar och först efter de tidigare nämnda 10-30 minuterna så försvinner 90% av dem och det återstår lite mer normala 10-30 processer.

Enligt Intel SSD Tholbox är allting fullt fungerande med hårddisken och den hittar inga problem alls. Testade AS SSD Benchmark och fick grymt dåliga siffror på Seq. Write och Read (runt W:100 och R:200) och den klarade dessutom inte av att testa Accesstid samt 4K R/W (programmet låste sig bara). Testade även ATTOs variant och då fick jag mer normala värden (W:400 och R:440), men den testar inte accesstid.

Vet inte vad jag ska göra. Har kört Malwarebytes och den hittar inga fel (gjorde den djupaste sökningen över natten).

Notera att jag har googlat ihjäl mig på problemen och alla pekar på att det är Microsoft som har något problem med windows, men allt fungerar lysande(om än lite långsamt) på hennes gamla hårddisk som är en vanlig 5400rpm mekanisk..

Printscreens på problemet (notera Accesstiderna):

Direkt efter omstart:

Startade paint direkt efter omstart:

Också efter omstarten:

Startade Paint cirka 30minuter efter omstart:

Cirka 30 minuter efter omstart, inga program igång:

Dold text
Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9