[BF4] Lagg och extrem rubberbanding. (video)

Permalänk
Medlem

[BF4] Lagg och extrem rubberbanding. (video)

Hej!

Ibland är det riktigt läskigt att spela. När man plötsligt transporteras tillbaka någon eller några sekunder blir man lite vilsen och förvirrad.
Videon innehåller gameplay från igår. Försöker visa de extrema problem jag har ibland när jag spelar. Sett videos med lagg och rubberbanding förr och upplevt det förr men det har aldrig varit så här. Problemen uppkom i samband med den senaste patchen.
Har ni upplevt detta? Går det att göra något åt eller är det bara att vänta på en fungerande patch? Vore skönt att veta om felet ligger i min dator/uppkoppling eller i spelet.

Videon gör att det ser aningen mjukare ut än vad det upplevs när man spelar. Då rycker det rejält.

Jag kör allt på low och medium.

/ 1974

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk

Det är många problem med Bugfield 4. Såg en video igår där någon sida hade gjort tester på inputlag i olika spel. Testet visade att BF4 hade en värde på 75 i inputlag där t.ex Cs Go hade 22.

Det säger ju ganska mycket hur stora problem det är med spelet. Jag har själv 120fps på ultra utan aa , men måste spela på low för att slippa en del av inputlag. Testa sänka dina inställningar för att se om du blir av med lagget. Jag hade stora problem innan , men kör jag allt på low utom textures och filtrering funkar det "okej". Där har jag ultra. Antialasing orsakar ofta inpulag i spel samt AO = HBOA.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara fler som har det, såg en kille skriva det i chatten. Om det inte var du?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det är många problem med Bugfield 4. Såg en video igår där någon sida hade gjort tester på inputlag i olika spel. Testet visade att BF4 hade en värde på 75 i inputlag där t.ex Cs Go hade 22.

Det säger ju ganska mycket hur stora problem det är med spelet. Jag har själv 120fps på ultra utan aa , men måste spela på low för att slippa en del av inputlag. Testa sänka dina inställningar för att se om du blir av med lagget. Jag hade stora problem innan , men kör jag allt på low utom textures och filtrering funkar det "okej". Där har jag ultra. Antialasing orsakar ofta inpulag i spel samt AO = HBOA.

Ändrade lite i vad jag skrev ovanför. Hade glömt att berätta att jag kör på low och medium. Svårt att sänka mer. Jag vill få ut 120fps men det lyckas jag inte riktigt med heller.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk

Spelet är ju fullt med över 100 fel... Vissa är så jälvla uppenbara...Som det där med att när man spawnar och guppen blir sedd för fienden innan man själv spawnat och det ända som händer är att man blir dödad innan man själv kan göra något--- 100 sådan här fel. och det är inte ett enda snack om att fixa något.

Har Dice sagt något mer???Sedan den senaste uppdateringen där dom fixade två fel och allt annat handlade om ballanseringar i spelet på över 10 grejer.

Det är ju himla patetiskt det dom håller på med och jag kan aldrig mer lita på det här företaget mer. Aldrig någonsin... Nästa gång som lanserar något kommer jag aktiv ligga i för att varna folk... inte fan skall man förboka något där EA(/ DICE är inblandade.

Förlåt jag blir så jävla förbannad varje gång jag tänker på det... Jag har råd att köpa 100 spel men alla ungar har inte så att lägga så här mycket pengar...

Det är bara att inse vad saken är och typ överväga att lämna det eller helt enkelt bara inse att det inte är spelet nummer ett längre.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Vill ju egentligen endast ha reda på om ni upplevt samma sak som jag försöker visa i videon. Det vore skönt att veta att man inte är ensam. Vet ju knappt vad man ska kalla problemet som syns i videon.

Alla andra buggar och fel ser och upplever jag exempel på hela tiden men detta är något nytt för mig. I samband med att den senaste patchen kom gick jag från 7970 till 290x och det är efter det som jag då och då upplevt de här extrema laggen. Har övertalat mig själv om att det nog inte är fel på mitt nya grafikkort.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem sedan senaste patchen. Extrem rubberbanding och lagg lite då och då trots alla inställningar på lägsta och relativt låg och stabil ping. Oerhört irriterande när man hackar fram genom spelet och plötsligt skjuten utan att ha en chans att kunna försvara sig :/

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk

Ok... Jag jag upplever detta jag med. GFX 580

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Såg en film där där en kille jämförde tickraten på olika spel. Vet inte om ni känner till detta , men BF4 har en tickrate på 5-10 medan t.ex CS har tickrate på 100. Det innebär att BF4 har stora problem med att syncronisera hitreg med själva hitboxen.

Det är darför det är så mycket problem med själva netcoden. Pinsamt....

DICE borde ändra namnet på företaget till. "DICE where the magic comes too life"

Att de inte kommenterar något heller visar bara på hur rutten företaget är. Lögner och nonchalans på hög nivå där det pratas om massa patch och fix som bara står det för att det ska se bra ut.

Som en vän sa till mig de kommer aldrig att fixa hitbox syncen för att det helt enkelt inte går. BF3 kan ha problem med netcoden , men den är inte ens i närheten av BF4.

Där gubbens hitbox kan vara nästan halvmeter ifrån där han är.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag testade igår att skapa en .cfg fil som disablar blur i spelet. När jag gjorde det fick jag otroliga rubberbanding direkt som jag inte hade innan.
Tog bort config filen och det försvann igen.
Vet ej om ni som upplever rubberbanding använder config filer men det kan vara värt och kolla om det försvinner om ni inte anväder config filen.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Jag testade igår att skapa en .cfg fil som disablar blur i spelet. När jag gjorde det fick jag otroliga rubberbanding direkt som jag inte hade innan.
Tog bort config filen och det försvann igen.
Vet ej om ni som upplever rubberbanding använder config filer men det kan vara värt och kolla om det försvinner om ni inte anväder config filen.

Detta låter intressant.
Jag har dock kört user.cfg med antiblur betydligt längre än jag haft rubberbanding. Som sagt så uppkom mina problem i samband grafikkortsbyte/senaste patchen. Inga liknande problem tidigare. Ska testa detta när jag kommer hem.
Efter varje grej jag gjort för att få spelet att fungera bättre har det känts lite bättre en, två rundor. Sedan är det samma gamla visa igen.
Så jag tar bort user.cfg och kör utan den ikväll och på fredag. Det kan ju vara något kommando i filen som faktiskt gör skillnad.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1974a:

Detta låter intressant.
Jag har dock kört user.cfg med antiblur betydligt längre än jag haft rubberbanding. Som sagt så uppkom mina problem i samband grafikkortsbyte/senaste patchen. Inga liknande problem tidigare. Ska testa detta när jag kommer hem.
Efter varje grej jag gjort för att få spelet att fungera bättre har det känts lite bättre en, två rundor. Sedan är det samma gamla visa igen.
Så jag tar bort user.cfg och kör utan den ikväll och på fredag. Det kan ju vara något kommando i filen som faktiskt gör skillnad.

Ja, det kan inte skada att testa iaf.
Om det visar sig att rubberbanding försvinner för dig om du inte använder config filen, då kan man testa rad för rad i config filen och se vilken rad det är som orsakar problemet.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Ja, det kan inte skada att testa iaf.
Om det visar sig att rubberbanding försvinner för dig om du inte använder config filen, då kan man testa rad för rad i config filen och se vilken rad det är som orsakar problemet.

Har testat fyra rundor Locker utan user.cfg och två rundor med. Ingen skillnad men å andra sidan hade jag bara "pyttelite" rubberbanding vid två tillfällen under dessa sex rundor. Och det var mer av den typen där man står och skakar på stället en sekund.
Det som kan ha gjort skillnad var att jag tog bort "GameTime.MaxVariableFps 119.98" märkte då att jag hade som lägst 125fps. Ibland var den uppe och nosade på 200fps...

Vad gör egentligen allt det man skickar in i user.cfg-filen?
Finns kanske redan någon guide annars vore det inte dumt med en bra förklaring.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1974a:

Har testat fyra rundor Locker utan user.cfg och två rundor med. Ingen skillnad men å andra sidan hade jag bara "pyttelite" rubberbanding vid två tillfällen under dessa sex rundor. Och det var mer av den typen där man står och skakar på stället en sekund.
Det som kan ha gjort skillnad var att jag tog bort "GameTime.MaxVariableFps 119.98" märkte då att jag hade som lägst 125fps. Ibland var den uppe och nosade på 200fps...

Vad gör egentligen allt det man skickar in i user.cfg-filen?
Finns kanske redan någon guide annars vore det inte dumt med en bra förklaring.

Nu hängde jag inte med riktigt
Fick du rubberbanding både när du hade cfg filen och när du tog bort den men rubberbanding var mindre (pyttelite) när du tog bort filen?
Men när du hade cfg filen så var rubberbanding större, dvs att du står och skaakr en skeund?

Jag fick rubberbanding när jag hade cfg filen och det var att man står och skakar men det försvann när jag tog bort filen.

Jag vet däremot inte vad varje rad gör i cfg filen men det går säker att Googla.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Nu hängde jag inte med riktigt
Fick du rubberbanding både när du hade cfg filen och när du tog bort den men rubberbanding var mindre (pyttelite) när du tog bort filen?
Men när du hade cfg filen så var rubberbanding större, dvs att du står och skaakr en skeund?

Jag fick rubberbanding när jag hade cfg filen och det var att man står och skakar men det försvann när jag tog bort filen.

Jag vet däremot inte vad varje rad gör i cfg filen men det går säker att Googla.

Hehe kanske skrev lite konstigt. Sorry!

Jag menar att jag inte upplevde den typen av rubberbanding som i filmklippet ovan alls idag. Har kört både med och utan user.cfg.
Jag ville se exakt hur mycket fps jag hade så jag tog bort låset på 120 fps i user.cfg. Vet ej om det påverkade något.
Dock har jag upplevt rubberbanding idag men det har bara varit små korta hack i högst en sekund. Kanske inträffat 6 gånger på hela kvällen.
Ganska stor skillnad mot dagen då jag spelade in filmen. Jag har ingen aning om varför det gick bättre idag.

Självklart kan man googla. Dock är det inte säkert att man riktigt förstår förklaringen. Om någon redan vet vad grejerna i user.cfg gör och innebär slipper man googla läsa flera olika sidor tills man slutligen hittar en vettig förklaring.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk

för några dagar sedan uppstod nått jävla rubberbending på en server... tyckte de var intressant när jag gick bredvid en byggnad och ryckte åt sidan 10 meter... Nu var jag inne i byggnaden

Förövrigt så har jag hamnat inne i två olika objekt och dött mer av buggar än att strida i själv spelet... Men det är en annan historia.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k