Programmeringskunning för hobbyprojekt

Permalänk

Programmeringskunning för hobbyprojekt

Hej,

Mitt namn är Andreas och jag bedriver en gemenskap som stått stilla väldigt länge nu på grund av arbete och dylikt.

Nu har jag extremt mycket fritid och vill återuppliva gamla drömmar och ett härligt liv.

Bakgrund om projektet
Under väldigt många år har jag drivit en hel del Sverok-anknutna föreningar med diverse mål och önskningar och har under min period varit väldigt delaktig genom att få in pengar till föreningar samt drivit servrar som föreningarna använt sig av.
Under min tid med föreningarna har vi haft diverse problematik med ekonomi och därefter, vilket är väldigt många år sedan, lagt ner föreningarna på grund av brist på intresse.
Nya visionen i gemenskapen som är helt och hållet en hobby inom datorspel och servrar så har vi fått en solid användarkrets på cirka 10 personer som gillar att spela tillsammans och bedriva diverse servrar. Senast drev vi DayZ-server och höll på med denna dagligen att justera & fixa.

Vad vi fokuserar på nu
Kommer få en bunt servrar på ingång mot September-Oktober som kommer helt idéelt bedrivas av mig och mina kamrater, vi kommer skänka pengar för elkostnad och nätverksdrift i en serverhall, ej bestämt vilken än.
Vi vill ju självklart att få en stor användarbas med flertalet medlemmar och en användarbas vi kan få respons av.

Projektet ligger under programmering, varför?
Nästa del i projektet är att få upp våran användarbas genom en väldigt fin hemsida, igen.

Jag stod för förra hemsidan, men har tyvärr tappat min programmeringskunskap och via en väldigt snäll vän från Kinna sagt till mig att denna, hemsida, skall vara skriven med objekt (objektorienterad php-programmering) vilket jag knappt bemästrar till fem ören.

Jag söker dig som
Vill programmera med mig när tiden passar, dela kunskap och lära varandra diverse.
Jag vill att du skall kunna programmera objektorienterad PHP och vill lära ut till en amatör som jag. Jag kan programmera PHP men förstår mig inte på OOP till fullo än.

TLDR; Vad jag och vi kan erbjuda
Detta är ingen jobbannons utan en enkel gest från din och min sida. Jag arbetar som webbdesigner och hjälper dig med dina projekt du har på sidan, förutsatt att du hjälper mig med programmeringen av hemsidan för gemenskapen.

Förstår att det finns mer att skriva & frågor säkert, men bara shoot!

Mvh
Andreas

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Hej,

Mitt namn är Andreas och jag bedriver en gemenskap som stått stilla väldigt länge nu på grund av arbete och dylikt.

Nu har jag extremt mycket fritid och vill återuppliva gamla drömmar och ett härligt liv.

Bakgrund om projektet
Under väldigt många år har jag drivit en hel del Sverok-anknutna föreningar med diverse mål och önskningar och har under min period varit väldigt delaktig genom att få in pengar till föreningar samt drivit servrar som föreningarna använt sig av.
Under min tid med föreningarna har vi haft diverse problematik med ekonomi och därefter, vilket är väldigt många år sedan, lagt ner föreningarna på grund av brist på intresse.
Nya visionen i gemenskapen som är helt och hållet en hobby inom datorspel och servrar så har vi fått en solid användarkrets på cirka 10 personer som gillar att spela tillsammans och bedriva diverse servrar. Senast drev vi DayZ-server och höll på med denna dagligen att justera & fixa.

Vad vi fokuserar på nu
Kommer få en bunt servrar på ingång mot September-Oktober som kommer helt idéelt bedrivas av mig och mina kamrater, vi kommer skänka pengar för elkostnad och nätverksdrift i en serverhall, ej bestämt vilken än.
Vi vill ju självklart att få en stor användarbas med flertalet medlemmar och en användarbas vi kan få respons av.

Projektet ligger under programmering, varför?
Nästa del i projektet är att få upp våran användarbas genom en väldigt fin hemsida, igen.

Jag stod för förra hemsidan, men har tyvärr tappat min programmeringskunskap och via en väldigt snäll vän från Kinna sagt till mig att denna, hemsida, skall vara skriven med objekt (objektorienterad php-programmering) vilket jag knappt bemästrar till fem ören.

Jag söker dig som
Vill programmera med mig när tiden passar, dela kunskap och lära varandra diverse.
Jag vill att du skall kunna programmera objektorienterad PHP och vill lära ut till en amatör som jag. Jag kan programmera PHP men förstår mig inte på OOP till fullo än.

TLDR; Vad jag och vi kan erbjuda
Detta är ingen jobbannons utan en enkel gest från din och min sida. Jag arbetar som webbdesigner och hjälper dig med dina projekt du har på sidan, förutsatt att du hjälper mig med programmeringen av hemsidan för gemenskapen.

Förstår att det finns mer att skriva & frågor säkert, men bara shoot!

Mvh
Andreas

Vore det inte smidigare att använda någon "färdig" lösning i form av någon CMS typ wordpress, joomla, drupal etc. Det går ju få riktigt fina sidor med dom utan några speciella skills?

kolla här tex: http://anandkg22.hubpages.com/hub/Top-12-Best-Content-Managem...

Permalänk
Skrivet av roboseal:

Vore det inte smidigare att använda någon "färdig" lösning i form av någon CMS typ wordpress, joomla, drupal etc. Det går ju få riktigt fina sidor med dom utan några speciella skills?

kolla här tex: http://anandkg22.hubpages.com/hub/Top-12-Best-Content-Managem...

Hejsan,

Tack för svar!

Tänkte inte på att frågan om CMS skulle dyka upp.
Har arbetat väldigt mycket med Joomla för ungefär 4-5 år sedan och har använt det då och då.

Wordpress använder jag fortfarande men vill inte använda detta utan vill lära mig OOP PHP så jag förstår vissa system och kan bygga upp mitt eget CMS eller vad man nu vill kalla det.

Jag vet att CMS:er används, jag gör det själv, vet att det är väldigt click-2-get och användingsbart inom vissa områden, framförallt Joomla som erbjuder väldigt mycket tillägg; men det finns säkerhetsbrister som måste ständigt uppdateras.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Varför ska den vara gjord med objektorienterad PHP? Och varför lägger sig personen, som säger det, sig i om han/hon inte tänker göra sidan själv?

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare, varför i hela friden måste den vara gjord med objektorienterad PHP?

Att objektorientera för objektorienterings skull leder bara till misär, sorg och en sur smak av skämd mjölk i munnen. (Tag lärdom av våra förfäder: http://sv.wikipedia.org/wiki/AXE-N ).

Antalet säkerhetsbrister i joomla/Wordpress et. all är försvinnande liten jämfört med alla hundra säkerhetsbrister du själv skulle introducera under första veckan av programmerande.

Att bygga ett eget CMS tar hundratals, eller tusentals timmar. Det är fullkomligt vansinne att ge sig på om man inte känner att man har massor av tid eller högvis med pengar att slösa. All de hundratals timmarna du skulle behöva lägga skulle du ju bättre kunna lagt på saker du tjänar pengar på, typ göra hemsidor åt lokala tobaksaffären. Räkna med att din egen tid kostar som absolut minimum 500 kronor timmen. Är du redo att ge SVEROK 500,000 kronor av din tid? Det skulle i alla fall inte jag vara, även om min timtaxa är högre.

Wordpress är en mycket mogen plattform idag och det finns fördiga plugins och teman till det mesta. Köp loss ett riktigt bra tema för några hundralappar så vips har du sparat 1000 timmar på utvecklingen av CMS och 100 timmar på layout, sen kan kan lägga 10 timmar på att tweaka det och byta lite färger för att passa SVEROK.

Resterande 200 timmar letar du upp fina plugins och fixar till dem så det passar och TADA, på bara en runt 250 timmar har du åstakommit en jättefin sida till SVEROK för det fascila priset av 75,000 kronor + 300 för temat.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen tid över att hjälpa till, men vill tipsa om codeigniter som php mvc framework, underlättar mycket arbete.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Varför ska den vara gjord med objektorienterad PHP? Och varför lägger sig personen, som säger det, sig i om han/hon inte tänker göra sidan själv?

Projektet i sig är en utmaning för mig. Personen i fråga som bad mig göra detta i objektorienterad programmering är en väldigt framgångsrik person med höga ambitioner och har ett bra liv helt enkelt.
Jag har gjort ett system i procedurell kod och det fungerade ju sådär, jag slarvade & nu ska jag göra om och göra rätt helt enkelt.

Skrivet av Ernesto:

Antalet säkerhetsbrister i joomla/Wordpress et. all är försvinnande liten jämfört med alla hundra säkerhetsbrister du själv skulle introducera under första veckan av programmerande.

Att bygga ett eget CMS tar hundratals, eller tusentals timmar. Det är fullkomligt vansinne att ge sig på om man inte känner att man har massor av tid eller högvis med pengar att slösa. All de hundratals timmarna du skulle behöva lägga skulle du ju bättre kunna lagt på saker du tjänar pengar på, typ göra hemsidor åt lokala tobaksaffären. Räkna med att din egen tid kostar som absolut minimum 500 kronor timmen. Är du redo att ge SVEROK 500,000 kronor av din tid? Det skulle i alla fall inte jag vara, även om min timtaxa är högre.

Wordpress är en mycket mogen plattform idag och det finns fördiga plugins och teman till det mesta. Köp loss ett riktigt bra tema för några hundralappar så vips har du sparat 1000 timmar på utvecklingen av CMS och 100 timmar på layout, sen kan kan lägga 10 timmar på att tweaka det och byta lite färger för att passa SVEROK.

Detta projekt har ingen anknytning till Sverok alls. På grund av händelser så har jag väldigt mycket tid att göra detta, tusentals timmar för att göra något jag alltid; velat kunna göra.

Säkerhetsbrister kommer jag alltid att räkna med, oavsett om jag gör det själv eller med färdiga system.

Skrivet av tevey:

Har tyvärr ingen tid över att hjälpa till, men vill tipsa om codeigniter som php mvc framework, underlättar mycket arbete.

Hej, tack! Har kikat på CodeIgniter tidigare men har bestämt mig för att göra allt från scratch.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Hej kul att du vill göra det från scratch, men personen som bad dig att skriva allting objektorienterad har nog huvudet i molnen. Vill du fortfarande köra OOP så kan jag tipsa om php manualen http://www.php.net/manual/en/language.oop5.php , personligen föredrar jag funktioner, och det kanske är ett perfekt tillfälle att skippa fulkoden, skriva bra funktioner istället för dåliga (det var den uppfattningen jag fick av vad du skrev iaf)

lycka till med projektet, alltid kul att lära sig något nytt

EDIT: http://www.tuxradar.com/practicalphp/6/19/0

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Kör så det ryker och lycka till!