Ny HTPC, hur ser kundvagn ut? Tråd besvarad, se om du går i köptankar!

Permalänk
Medlem

Ny HTPC, hur ser kundvagn ut? Tråd besvarad, se om du går i köptankar!

Hej! Modifierar tråden för framtida bruk, länkar kundvagnen som jag tillslut köpte. Kan säga att jag är supernöjd. Ett riktigt bra paket som är snabbt och hittills finns inget att klaga på förutom att den medföljande fläkten låter lite väl enligt mig.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6402129/htpc-utan-minne-och-...
Har redan minnen och HDD samt OS hemma. Ni som saknar det skulle jag säga, köp en liten SSD, eftersom de i princip kostar samma som en mekanisk och valfria billiga 4gb RAM.

Klarar denna dator av att felfritt spela upp alla former av 1080p (använder mest plex och streamar från annan dator, vet inte om det påverkar). SVAR: JA
Tacksam för synpunkter.

Tack alla som hjälpte mig.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Keeper of Traditions

PSU'n är väldigt overkill (ett passivt på 150w räcker gott och väl) och chassiet är onödigt stort (om du nu inte tycker det är väldigt snyggt).

Sen hade jag bytt kylaren till hyper evo, men den där kanske också funkar bra, alternativt något mindre om du byter till ett mindre chassi.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

PSU'n är väldigt overkill (ett passivt på 150w räcker gott och väl) och chassiet är onödigt stort (om du nu inte tycker det är väldigt snyggt).

Sen hade jag bytt kylaren till hyper evo, men den där kanske också funkar bra, alternativt något mindre om du byter till ett mindre chassi.

Tack för ditt svar!
Både chassi och CPU valde jag för att de var billiga(ast), men kan ju eventuellt beställa annat chassi med medföljande agg från annat ställe, har du något förslag? Kommer sällan att se datorn men det är skönt om den inte låter så mycket, kommer mest stå i min stängda TV-bänk dock.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Kundvagn och grejer...

Viktigaste jag har att tillägga är https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers !

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av isak88:

Tack för ditt svar!
Både chassi och CPU valde jag för att de var billiga(ast), men kan ju eventuellt beställa annat chassi med medföljande agg från annat ställe, har du något förslag? Kommer sällan att se datorn men det är skönt om den inte låter så mycket, kommer mest stå i min stängda TV-bänk dock.

Nätagg: http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Chassi får du välja själv då det mest är en smaksak, men om du ska köra mITX och inget grafikkort så går det ju att få det väldigt litet om man vill.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha bytt nätagg eftersom NanoPSU är sjukt dyrt. Även fast du inte kommer att behöva 430W skadar det inte att ha lite svängrum. Tycker annars din kundvagn ser bra ut, väl balanserat.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Skulle verkligen inte valt det chassit!
Dålig kvalite och ingen plats bakom moderkort för kabeldragning.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av antepannte:

Jag skulle inte ha bytt nätagg eftersom NanoPSU är sjukt dyrt. Även fast du inte kommer att behöva 430W skadar det inte att ha lite svängrum. Tycker annars din kundvagn ser bra ut, väl balanserat.

Det är några hundralappar extra, visst, men man slipper samtidigt allt ljud och all värme som blir när man köper ett vanligt nätagg.

Som vanligt så får man vad man betalar för.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle möjligen ha klivit upp till en A8 för utökad framtidssäkerhet i höga upplösningar eller om du får för dig att lira lättare spel på den. En A6 räcker dock långt i de flesta fallen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Det enda jag inte tycker om är chassit - men det är mer en smakfråga. Jag valde Fractal Designs Node 605 chassit för att ha lite utbyggnadsmöjlighet.

Gällade PSU tycker jag du kan behålla den du har. Den kommer inte låta speciellt i ett bra chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag skulle möjligen ha klivit upp till en A8 för utökad framtidssäkerhet i höga upplösningar eller om du får för dig att lira lättare spel på den. En A6 räcker dock långt i de flesta fallen.

Jag valde en A10:a av just detta skäl. Var lite orolig för TDP:n men har inte haft några värmeproblem.

Permalänk
Medlem

Tycker at webhallen har bra utval av mitx chassis.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/149750-thermaltake_el... t.ex är bra för en htpc.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Kör en fusion plattform! Funkar bra med openelec!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Tar gärna emot fler chassitips. Synd att inte FD array säljs fortfarande, hade varit perfekt.

Skrivet av zeleni:

Tycker at webhallen har bra utval av mitx chassis.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/149750-thermaltake_el... t.ex är bra för en htpc.

Bra tips! Hade helst haft ett utan externa 3,5" och 5,25".

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Hej!

Går i planerna att bygga HTPC; har satt ihop det här.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4450297/2014-01-07

Har redan minnen och HDD samt OS hemma.

Klarar denna dator av att felfritt spela upp alla former av 1080p (använder mest plex och streamar från annan dator, vet inte om det påverkar).
Tacksam för synpunkter.

Hur är det med PSU, kommer datorn dra mer för att det är många watt på PSU? Antar att komponenterna avgör vad den drar, vill ju ha en billig maskin! MvH

Jag har samma moderkort, CPU, CPU-fan och PSU - fast i olika maskiner. Corsair 430 har jag i min riktiga HTPC, tycker det är tyst och jag ser ingen anledning till att skaffa ett passtivt om inte HTPCn ska placerar i ett väldigt ljudkänsligt rum.

Skrivet av JamesBanana:

Jag skulle möjligen ha klivit upp till en A8 för utökad framtidssäkerhet i höga upplösningar eller om du får för dig att lira lättare spel på den. En A6 räcker dock långt i de flesta fallen.

Såvitt jag vet så är det fortfarande UVD3 som är senaste versionen på ATI-kort, och det supportas från Radeon 6xxx (med några få undantag). Så för en HTPC så spelar det egentligen ingen roll vilken GPU man har bara den har UVD3 (6xxx eller senare).

http://www.amd.com/us/Documents/AMD_Radeon_Video_WP.pdf

Skrivet av Yooriitzz:

Kör en fusion plattform! Funkar bra med openelec!

Fusion med openelec är inte 100% optimalt, den klarar inte av att GPU-accelerara alla videos och de som den inte kan accelerera klarar inte CPU'n av att SW-avkoda. Den funkar kanske fint i de flesta fallen, men den klarar definitivt inte alla former av 1080p med openelec. Dessutom så går den väl inte att köpa längre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag har samma moderkort, CPU, CPU-fan och PSU - fast i olika maskiner. Corsair 430 har jag i min riktiga HTPC, tycker det är tyst och jag ser ingen anledning till att skaffa ett passtivt om inte HTPCn ska placerar i ett väldigt ljudkänsligt rum.

Såvitt jag vet så är det fortfarande UVD3 som är senaste versionen på ATI-kort, och det supportas från Radeon 6xxx (med några få undantag). Så för en HTPC så spelar det egentligen ingen roll vilken GPU man har bara den har UVD3 (6xxx eller senare).

http://www.amd.com/us/Documents/AMD_Radeon_Video_WP.pdf

Fusion med openelec är inte 100% optimalt, den klarar inte av att GPU-accelerara alla videos och de som den inte kan accelerera klarar inte CPU'n av att SW-avkoda. Den funkar kanske fint i de flesta fallen, men den klarar definitivt inte alla former av 1080p med openelec. Dessutom så går den väl inte att köpa längre?

Stort tack, kan jag egentligen, mao, välja en svagare CPU bara den har 6000 GPU? Spara pengar och el har jag inget emot om allt funkar bra :)!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Stort tack, kan jag egentligen, mao, välja en svagare CPU bara den har 6000 GPU? Spara pengar och el har jag inget emot om allt funkar bra :)!

Ja, om du kör Windows så kan du välja en billigare CPU. Jag skulle bli förvånad om du märker någon skillnad mellan tex en A4-4000 och en A6-6400K om datorn bara ska användas som HTPC. Sen kan det finnas en fördel att välja en K-modell om man t.ex vill klocka ner den för att minska värmeutveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Kolla in Spphire Edge VS8 om du vill ha färdigbyggt. Har sålt en sjuhelvetes massa sådana på jobbet till olika företag. Tror den är EoL dock så ska du ha en får du nog knipa en rätt snart. Finns även som barebone.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=6&gid=1...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1572194

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Såvitt jag vet så är det fortfarande UVD3 som är senaste versionen på ATI-kort, och det supportas från Radeon 6xxx (med några få undantag). Så för en HTPC så spelar det egentligen ingen roll vilken GPU man har bara den har UVD3 (6xxx eller senare).

Jag åsyftade enbart att en A8 har lite mer kräm än en A6 vilket gör att den förhoppningsvis räcker längre innan prestandan inte räcker till.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Fusion med openelec är inte 100% optimalt, den klarar inte av att GPU-accelerara alla videos och de som den inte kan accelerera klarar inte CPU'n av att SW-avkoda. Den funkar kanske fint i de flesta fallen, men den klarar definitivt inte alla former av 1080p med openelec. Dessutom så går den väl inte att köpa längre?

Köpte en på webhallen strax innan jul.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Försöker hitta ett chassi som är aningen mindre, antingen med eller utan nätdel men som inte blir så mycket dyrare än det nätdel/chassi i min kundvagn, någon med bra förslag? Gillar streacoms chassin men de kräver ju alltid nano PSU som går på 800...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4456354/2014-01-08

blir en hundring dyrare men mycket mindre chassi som sagt äger storebrorn till detta chassit och det har riktigt hög kvalitetskänsla och fläkten i fronten är tyst, dock så låter nätaggsfläkten en del när man startar upp den men blir knäpptyst sen samt att nätagget mår bäst om du vänder på det så slipper du ha det blåsandes varmluft rakt in i burken

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4456354/2014-01-08

blir en hundring dyrare men mycket mindre chassi som sagt äger storebrorn till detta chassit och det har riktigt hög kvalitetskänsla och fläkten i fronten är tyst, dock så låter nätaggsfläkten en del när man startar upp den men blir knäpptyst sen samt att nätagget mår bäst om du vänder på det så slipper du ha det blåsandes varmluft rakt in i burken

Tror jag kör på den, tack för tipset!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Om jag hade vart du så hade jag valt en SSD med, men det är ju en smaksak! Hade tagit Oliver91s kundvagn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagisterLarsson:

Om jag hade vart du så hade jag valt en SSD med, men det är ju en smaksak! Hade tagit Oliver91s kundvagn

Ser inget syfte med en SSD i en HTPC som står i idle och enbart streamer film från filservern.. eller vad tänker du`?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4456354/2014-01-08

blir en hundring dyrare men mycket mindre chassi som sagt äger storebrorn till detta chassit och det har riktigt hög kvalitetskänsla och fläkten i fronten är tyst, dock så låter nätaggsfläkten en del när man startar upp den men blir knäpptyst sen samt att nätagget mår bäst om du vänder på det så slipper du ha det blåsandes varmluft rakt in i burken

Beställde exakt detta paket idag, har 4gb ram hemma och en 2,5" disk liggandes. Kommer nog bli kanon, tack alla för hjälpen!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909312/silverstone-sugo-sg05b-lit...
http://www.inet.se/produkt/6900117/fsp-300w-sfx-bulk
Om du är lite på budget, fortfarande snyggt med lite filmljud/musik så kommer du ändå inte höra agget

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Ser inget syfte med en SSD i en HTPC som står i idle och enbart streamer film från filservern.. eller vad tänker du`?

tycker tvärtom. Perfekt till HTPC. Datorn vaknar direkt och ljudlöst från strömspar. Man slipper allt diskljud. Finns ingen orsak att välja traditionell hdd till HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sezmamm:

Jag valde en A10:a av just detta skäl. Var lite orolig för TDP:n men har inte haft några värmeproblem.

Även om TS nu har har beställt så kan det vara intressant att A10 även finns i "HTPC-version" med 45W TDP.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Hej!

Går i planerna att bygga HTPC; har satt ihop det här.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4450297/2014-01-07

Har redan minnen och HDD samt OS hemma.

Klarar denna dator av att felfritt spela upp alla former av 1080p (använder mest plex och streamar från annan dator, vet inte om det påverkar).
Tacksam för synpunkter.

Hur är det med PSU, kommer datorn dra mer för att det är många watt på PSU? Antar att komponenterna avgör vad den drar, vill ju ha en billig maskin! MvH

varför kör du ett mATX chassi med ett mITX moderkort? ska du inte bygga litet kan du lika gärna köpa ett mATX moderkort och spara några hundralappar på totalsumman

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR