Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Skivbroms till cykel

Hej Clockers!

Är på jakt efter en pålitlig hydraulisk skivbroms till cykeln min, till framhjulet då. Den ska funka i vått och torrt, varmt och kallt, och inte stendö om man råkar cykla i snömodd.

Bakgrund: Bytte ut den mekaniska skivbromsen som satt i fram på cykeln då den gnisslade som en tågbroms på steroider, det gjorde bokstavligt talat ont i öronen att bromsa, och alla försök till åtgärd misslyckades. Så jag köpte efter tips en Hayes Prime broms med 180mm skiva och monterade i fram. Vilken jäkla skillnad i känsla och bromskraft det blev! Men jag blev efter ett tag varse att den bromsen inte klarade fukt, så fort den blev minsta blöt började den bröla som en mistlur samt tappade en väldigt stor del av bromsverkan. Det blev ett väldigt stort problem vintertid då kondens ledde till att bromsen var konstant fuktig och därför i stort obrukbar. Jag har gått igenom många olika bromsbelägg samt ett par skivor, men det har ingen effekt, den beter sig lika ändå. Och som om inte måttet var rågat så har den nu dessutom slutat fungera nästan helt, man kan trycka handtaget i botten och det händer knappt nått alls. Och nej, inga synliga läckage på vare sig bromsok eller huvudcylinder. Oacceptabelt är bara förnamnet.

Så ja, är på jakt efter nått som funkar! Gärna nått med lite bett i!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Hej Clockers!

Är på jakt efter en pålitlig hydraulisk skivbroms till cykeln min, till framhjulet då. Den ska funka i vått och torrt, varmt och kallt, och inte stendö om man råkar cykla i snömodd.

Bakgrund: Bytte ut den mekaniska skivbromsen som satt i fram på cykeln då den gnisslade som en tågbroms på steroider, det gjorde bokstavligt talat ont i öronen att bromsa, och alla försök till åtgärd misslyckades. Så jag köpte efter tips en Hayes Prime broms med 180mm skiva och monterade i fram. Vilken jäkla skillnad i känsla och bromskraft det blev! Men jag blev efter ett tag varse att den bromsen inte klarade fukt, så fort den blev minsta blöt började den bröla som en mistlur samt tappade en väldigt stor del av bromsverkan. Det blev ett väldigt stort problem vintertid då kondens ledde till att bromsen var konstant fuktig och därför i stort obrukbar. Jag har gått igenom många olika bromsbelägg samt ett par skivor, men det har ingen effekt, den beter sig lika ändå. Och som om inte måttet var rågat så har den nu dessutom slutat fungera nästan helt, man kan trycka handtaget i botten och det händer knappt nått alls. Och nej, inga synliga läckage på vare sig bromsok eller huvudcylinder. Oacceptabelt är bara förnamnet.

Så ja, är på jakt efter nått som funkar! Gärna nått med lite bett i!

skivbromsar låter när dom är fuktiga, irriterande men omöjligt att komma ifrån, organiska belägg ska vara snäppet mildare men räkna inte med underverk.
låter som att du fått in luft i systemet, har du inte kunskapen själv så fixar närmsta cykelverkstad luftning åt dig för nån hundring.
att gå upp i skivstorlek kanske hjälper lite också, men ingenting jag är säker på.

lägg till "sek750" för 75:- rabatt och du får en av shimanos fetaste bromsar med garanti för under 700:- (downhill/am/allmänt hårt användande)
, observera att den har "post mount"-fäste och adapter kan krävas till din framgaffel, har för mig att dom använder mineralolja istället för dot
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-saint-m800-d...

Permalänk
Medlem

Har du testat att "pumpa" med bromsreglaget? Brukar kunna hjälpa för att centrera beläggen och då få lite mer "bit" (brukar behövas om man haft cykeln upp och ned). Men är det för mycket luft i systemet så är det lite meck att göra själv.

Om det är så att beläggen verkar trycka mot skivan och det ändå inte biter, så kan du ha fått olja eller liknande på skiva/belägg. Testa ett par av dina äldre belägg och rengör skiva+ok (bräkleen eller isopropanol har jag använt mig av). Det hjälper dock inte mot gnissel ;).

Jag har några 180mm magura skivbromsar på min hardtail. Dom biter. Dock inte använt allt för långt (kanske 100 mil blandat asfalt och skog). Men med dom kan man volta över styret om man har max-dämpning och bromsar för hastigt med framhjulet (upptäckte jag samtidigt som det var lite djupare hård snö. Landade bättre denna gången och var bara öm i den andra axeln i ett par dagar ).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Post Mount är det väl på min nuvarande Hayes Prime nu med väl? Nåja, kanske ska in till verkstad och försöka få den luftad till att börja med. Jag skulle nog kunna fixa det själv, men jag har inte grejer till det. Skulle ju vara nice om jag kunde få tag på nå organiska belägg till den att prova med. Men jag lyckas bara hitta diverse metalliska?

Och som som det är nu i alla fall så går bromshandtaget i botten utan motstånd. Så att det är sannolikt luft i systemet ja. Rengjort och bytt belägg till höger och vänster har jag redan provat. Det gnisslar för övrigt inte, det brööölar som en mistlur! Den mekaniska skivbromsen som sitter kvar i bak däremot, den blir snarare tystare när den bli blöt, och förlorar ingen bromsverkan heller. Ehum.

Tänkt dig att du är och cyklar downhill i Järvsö bike park och vädret har vart lite risigt, men har precis klarnat upp. Du kör på så hårt du vågar, men helt plötsligt kör du igenom en vattenpöl och det stänker upp på bromsarna, vilket leder till att helt plötsligt har du extremt mycket sämre bromsverkan. Du kan därför inte få ner farten i tid för kurvan som kommer precis efter. Game over, du ligger ute bland träden med brutna revben och sönderslagen cykel.

Så att nej, jag anser det inte som acceptabelt att bromsverkan till stor del försvinner när bromsen blir lite blöt.

Gott nytt år boys and girls!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

plötsligt kör du igenom en vattenpöl och det stänker upp på bromsarna, vilket leder till att helt plötsligt har du extremt mycket sämre bromsverkan.

Gott nytt år boys and girls!

Hur många mil har du kört med bromsarna ? Skivbromsar brukar vara inslitna efter 5-10mil.
Annrs så kan du testa att cykla med handbromsen i 15 - 20min och bromsa lite så att dom tar i lite hela tiden.

Har läst att några trycker in handbromsen lite lite, direkt efter vattenpölen, så att bromsklossarna precis sluter skivan för att torka den/värma den. Inte så att farten påverkas alls, utan bara en smekning så att dom torkar upp lite mer.

BromsrengöringsSpray från biltema kan jag rekommendera med att tvätta skivorna med. (eller för den delen, vilket metall som helst som skall bli riktigt ren)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med t-röd för att göra ren bromsarna, och det mesta annat som t.ex ta bort kylpasta. Det verkar funka bra för mig, och har läst andra rekommendera det till bromsar. Men bromsregnöringsspray kanske är ännu bättre?

Att bromsa för att värma skivan så att vattnet torkar bort funkar om den blivit lite lätt fuktig, men oftast inte.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Post Mount är det väl på min nuvarande Hayes Prime nu med väl? Nåja, kanske ska in till verkstad och försöka få den luftad till att börja med. Jag skulle nog kunna fixa det själv, men jag har inte grejer till det. Skulle ju vara nice om jag kunde få tag på nå organiska belägg till den att prova med. Men jag lyckas bara hitta diverse metalliska?

Och som som det är nu i alla fall så går bromshandtaget i botten utan motstånd. Så att det är sannolikt luft i systemet ja. Rengjort och bytt belägg till höger och vänster har jag redan provat. Det gnisslar för övrigt inte, det brööölar som en mistlur! Den mekaniska skivbromsen som sitter kvar i bak däremot, den blir snarare tystare när den bli blöt, och förlorar ingen bromsverkan heller. Ehum.

Tänkt dig att du är och cyklar downhill i Järvsö bike park och vädret har vart lite risigt, men har precis klarnat upp. Du kör på så hårt du vågar, men helt plötsligt kör du igenom en vattenpöl och det stänker upp på bromsarna, vilket leder till att helt plötsligt har du extremt mycket sämre bromsverkan. Du kan därför inte få ner farten i tid för kurvan som kommer precis efter. Game over, du ligger ute bland träden med brutna revben och sönderslagen cykel.

Så att nej, jag anser det inte som acceptabelt att bromsverkan till stor del försvinner när bromsen blir lite blöt.

Gott nytt år boys and girls!

Superstars har mycket vettiga grejer till bra priser när det kommer till småfix och slitdelar, billig frakt också
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=21&prod...

är bromsen bra luftad ska den knappast sluta fungera helt för lite vatten, och ja, blöta skivor låter förjävligt

Permalänk
Medlem

Mina skivbromsar brölar o tjuter också en hel del när det är blött. Förlorar dock inte så mycket bromsverkan.
Man får ta i lite mer i början bara. Mina bromsar torkar antagligen fort vid användande.
Men det hjälper ju knappast om man måste tvärnita...

Undrar varför just skivbromsar på cyklar jävlas så mycket. Har aldrig hört ett pip från skivorna på motorcykeln eller någon av bilarna jag har haft.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]