Permalänk
Medlem

Stendöd dator...

Hej SweClockers,

Min dator är som titeln säger helt död. Jag börjar från början. Jag fick hem min Hyper master evo 212 monterade den samtidigt som jag bytte chassi för att mitt gamla var för litet för kylaren. kopplade ihop allt och startade datorn gick helt utan problem. Nästa dag tänkte jag stressa datorn lite i prime95 och då frös den efter ca 5 minuter och temperaturen var då ungefär 62 grader på socketen, eftersom det var för högt så bestämde jag mig för att ominstallera kylaren denna gång gick det bättre men när jag skulle starta datorn hände inget... inget överhuvudtaget ingen fläkt ingenting. Har googlat och läst igenom dussintals trådar...

Det jag gjort hittills: Trippelkollat alla kablar, "Tjuvkopplat" Nätagget och det gick igång. Försökt starta datorn med enbart CPU, RAM CPU fläkt, och kablarna från startknappen till moderkortet inkopplat. Har läst för ett tag sen att man kan starta datorn från moderkortet? Hur i så fall? Kollat noga på CPU pinsen och ingen var böjd eller dylikt.

Jag har jobbat utan ESD skydd men tafsat på element ganska mycket men antar att jag kanske skadat MK eller CPUn?

Jag har läst att man kan använda för många moderkortsdistanser? Använder 6 just nu till 6 skruvar, har alltid haft 6 moderkortsdistanser så jag antar att det inte är problemet?

Har tjuvkopplat nätagget och det funkade kan man utesluta PSUn som problemorsakare då? Har märkt att i 24pins kontakten till moderkortet är en "port" tom och hittar inte heller tillhörande kabel så kanske den ska vara tom? Ska kolla upp vilken port det är exakt som är tom. Har också provet med ett gammalt skräpagg då hade jag endast 24 pins kabeln och 4 pinskabeln inkopplade men ingen fläkt eller liknande drog igång då heller...

Specs:
CPU: FX 8120
MK: Asrock 960GM GS-3 FX
GPU: Nvidia GTX 560
Hårddisk: 500GB WD Green
Nätaggregat: FSP 500w (kan kolla upp exakt modell senare)
RAM: 1x4GB 1066 MHz

Har också sett att en pin saknas ( där man kopplar in kablarna från startknappen ) pinsen ska tror jag till kabeln POWER SW.

Hoppas jag fick med allt... Har suttit i många timmar och försökt reda ut det utan att lyckas tipsar på moderkortet? Har ingen möjlighet att testa CPUn och moderkortet separat...

Tack på förhand!

Permalänk

Provat att dra ur minnet och flytta det till en annan slot?

Provat att återmontera prollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Provat att dra ur minnet och flytta det till en annan slot?

Provat att återmontera prollen?

Glömde säga det, har gjort det, ska prova minnet en gång till i andra sloten då jag just monterat om prollen.

Permalänk
Medlem

Provat att "tjuvkoppla" moderkortet. Dvs. snabbt kortsluta pinsen (med en skruvmejsel) till power-sw? Eftersom du nämner att du har problem med den kontakten (som är den som går till startknappen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Har läst för ett tag sen att man kan starta datorn från moderkortet? Hur i så fall?

Görs genom att kortsluta de 2 stiften som du kopplar in kabeln "POWER SW" till...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Provat att "tjuvkoppla" moderkortet. Dvs. snabbt kortsluta pinsen (med en skruvmejsel) till power-sw? Eftersom du nämner att du har problem med den kontakten (som är den som går till startknappen).

Skrivet av Brajg:

Görs genom att kortsluta de 2 stiften som du kopplar in kabeln "POWER SW" till...

Ska se om det funkar!

Permalänk
Medlem

Provat att rensa CMOS?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Herregud! Det funkade att tjuvkoppla moderkortet! vilken lättnad! Antar att det är kabeln mellan startknappen och moderkortet det är fel på?

Skrivet av Hinkan:

Provat att rensa CMOS?

Nej, det har jag inte gjort, gör man genom att ta ut batteriet från moderkortet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Herregud! Det funkade att tjuvkoppla moderkortet! vilken lättnad! Antar att det är kabeln mellan startknappen och moderkortet det är fel på?

Nej, det har jag inte gjort, gör man genom att ta ut batteriet från moderkortet eller?

Ja det är den kabeln/kontakten då.

Du behöver inte rensa cmos, men det är så man gör.