Permalänk
Medlem

75 hz vertikalt?

Tänkte inhandla en skärm som klarar av 75 hz i 1024x768 upplösningen, tror ni denna gör det?

http://www.komplett.se/aoc-24-led-e2461fwh/774847#!tab:extra

Vertikal uppdateringshastighet 55 - 75 Hz
Horisontell uppdateringshastighet 30 - 83 kHz

Permalänk
Medlem

Nu blir jag nyfiken, varför just 75hz ?

Permalänk
Medlem

Jag spelar Counterstrike på en laptop, som inte har portar som stödjer 120hz, därför får jag nöja mig med 75, flyter bättre än 60

Permalänk

Lär väl ändå vara skönare att lira i 1080.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Lär väl ändå vara skönare att lira i 1080.

Typ ingen som spelar CS/go på lite mer seriös nivå spelar i 1080
Det är 1024 eller 1280x960 som är vanligast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Typ ingen som spelar CS/go på lite mer seriös nivå spelar i 1080
Det är 1024 eller 1280x960 som är vanligast.

Kan du förklara för någon som inte spelar CS serilöst varför? Ser man rörelser tydligare när det är "pixligare" eller är det pga att de får högre fps?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fpsen är inte anledningen, utan det är samma anledning som quakespelarna tar bort sina textures, för att se motståndare bättre, spelar man vissa maps i 1080 blir motståndarna så små på avstånd, o blir väldigt svåra att upptäcka.

Någon som vet angående skärmen?

Permalänk
Medlem

Om jag får dra till med en gissning så går det nog bra. Tror faktiskt de flesta skärmar klarar den uppdateringsfrekvensen i den upplösningen. Många skärmar klarar säkert den uppdateringsfrekvensen i 1080p även om de bara är speccade för 60 Hz (t.ex. min).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnum92:

Fpsen är inte anledningen, utan det är samma anledning som quakespelarna tar bort sina textures, för att se motståndare bättre, spelar man vissa maps i 1080 blir motståndarna så små på avstånd, o blir väldigt svåra att upptäcka.

Någon som vet angående skärmen?

Det här förstår jag inte. Ett renderat objekt med ett visst avstånd blir inte större eller mindre beroende på skärmupplösning. FOV, skärmyta och avstånd till objekt avgör hur stora saker blir på skärmen i 3Dspel. Inte upplösning.
Eller är FOV bundet till upplösningsinställningar i CS? Låter som en väldigt speciell lösning i så fall...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här förstår jag inte. Ett renderat objekt med ett visst avstånd blir inte större eller mindre beroende på skärmupplösning. FOV, skärmyta och avstånd till objekt avgör hur stora saker blir på skärmen i 3Dspel. Inte upplösning.
Eller är FOV bundet till upplösningsinställningar i CS? Låter som en väldigt speciell lösning i så fall...

Testa att köra ett spel i 720p så kommer du se att allt blir uppskalat

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elklazor:

Testa att köra ett spel i 720p så kommer du se att allt blir uppskalat

Vilken av dessa fåglar är störst?
Vänster eller höger?
Det som skiljer är upplösningen.
Det som händer när du ändrar upplösning i ett 3Dspel är att inte att du vår bredare view angle. Objekt kommer inte heller närmre eller längre bort. Det enda som händer är att det blir grötigare med lägre upplösning.

Det är möjligt att det finns andra fördelar med att köra lägre upplösningar i CS. Den delen kommer jag inte gå in närmre på ;). Men att saker skulle bli mindre på högre upplösningar köper jag inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Du kan inte jämföra på det där sättet söderbäck, jag ska ta ett par screens i spelet så får du se ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vilken av dessa fåglar är störst?
Vänster eller höger?
Det som skiljer är upplösningen.
Det som händer när du ändrar upplösning i ett 3Dspel är att inte att du vår bredare view angle. Objekt kommer inte heller närmre eller längre bort. Det enda som händer är att det blir grötigare med lägre upplösning.
http://livinghealthy.typepad.com/photos/uncategorized/2008/04...

Det är möjligt att det finns andra fördelar med att köra lägre upplösningar i CS. Den delen kommer jag inte gå in närmre på ;). Men att saker skulle bli mindre på högre upplösningar köper jag inte.

Vad händer när dessa två bilder ska renderas över en lika stor yta av skärmen?
Den ena är en printscreen av skrivbordet i 1680x1050p, den andra i 800x600

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av magnum92:

Du kan inte jämföra på det där sättet söderbäck, jag ska ta ett par screens i spelet så får du se ^^

Skrivet av elklazor:

Vad händer när dessa två bilder ska renderas över en lika stor yta av skärmen?

http://i.imgur.com/N1em19b.jpg

Men här jämför du ju en 2Dmiiljö. Jag har specifikt skrivit 3Dspel. I dessa spel avgörs storkel på objekt som ritas upp efter avståndet. Så fungerar det inte i en 2Dmiljö. Yes, kör man diablo 2 eller nå gammalt strategispel som är pixlat så hamnar saker längre bort i högre upplösningar. Men inte i 3Dspel. Möjligt att FOV ändras i just CS, men det låter som en konstig inställning.

Här har ni tre olika upplösningar i CS
Allt är preciiis lika stort
http://www.prad.de/images/monitore/packard-bell-maestro-220wd...

Andel av skärmytan som ett objekt tar upp bör vara konstant oavsett upplösning i 3Dspel. Det är kontentan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När du kör 1024x768 vilket är en 4:3 ratio så får du en lägre FOV än vad 16:9 upplösningarna i CS:GO har. Därför blir det lite enklare att se folk på långa avstånd.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

När du kör 1024x768 vilket är en 4:3 ratio så får du en lägre FOV än vad 16:9 upplösningarna i CS:GO har. Därför blir det lite enklare att se folk på långa avstånd.

Kunde du inte kläckt ur dig detta tidigare? Det förklarar ju allting dock borde folk vilja spela på 1440*1080 eller vad det blir, märkligt

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Kan du förklara för någon som inte spelar CS serilöst varför? Ser man rörelser tydligare när det är "pixligare" eller är det pga att de får högre fps?

Större huvuden att sikta med awp på

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Precis

Ser du hur deageln tar upp mer procentuell del av skärmen på den lågupplösta? Precis som Vidström säger 4:3 ration gör att även spelarobjekten tar större del av skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

Allright. Att spela med en annan aspect ratio än vad skärmen är gjord för ger ändrad FOV. Där har vi en möjlig förklaring. Det är alltså ändrad FOV man är ute efter. Såja. Lets move on. Jag ber om ursäkt för att jag styrde tråden snett. Tillbaka till topic om skärmvalet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lugnt.

Vad jag har hört, är det vertikal hz som räknas. Och det står ju 75 hz max, så det känns ju som att den borde klara av det iallafall, sen ifall det finns som ett val, är ju en annan femma, jag letade på AOCs hemsida efter en bruksbok, men hittade nada? Vad är det för skithemsida som inte har den nedladdningsbar?

Permalänk
Medlem

Sökte lite på detta och hittade denna forumtråd http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=261440....

Här finns en jämförelsebild http://s233.photobucket.com/user/WildCatZA/media/Counter-Stri...

Dock vet jag att man spelar oftast på lägsta inställningar och lägre upplösning för att få bättre FPS och för att lättare kunna fokusera på bilden, detta är rätt generellt när det gäller e-sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Precis

http://cloud-2.steampowered.com/ugc/685969538369538111/DF5525...

http://cloud-3.steampowered.com/ugc/685969538369585686/9C39F7...

Ser du hur deageln tar upp mer procentuell del av skärmen på den lågupplösta? Precis som Vidström säger 4:3 ration gör att även spelarobjekten tar större del av skärmen.

detta går ju lätt att ändra via consolen (att vapnet tar mer plats altså).

Permalänk
Medlem

Det är ju inte det jag vill, det är ju spelarmodellerna som också blir snäppet större av 4:3. Vapnet var bara ett exempel eftersom det bara var en bot med på en av bilderna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Det är ju inte det jag vill, det är ju spelarmodellerna som också blir snäppet större av 4:3. Vapnet var bara ett exempel eftersom det bara var en bot med på en av bilderna ^^

testa ställ en bot på t.ex. longen på d2 (i pit) och ställ dig i A site och sikta mot botten, ta en screenshot i båda upplösningar så ska du se att skillnaden är minimal.

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna sänka fov med en hög upplösning också om det nu behövs

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är fler skillnader också, med tanke på att hela counterstrike och quake eliten spelar på det här sättet, trots att dem har monster datorer och skärmar som klarar 144hz i maxupplösning

För mig är det också gammal vana.

Permalänk
Medlem

Jag hittade user manualls nu.. kul att det bara finns på japanska

Hittade något intressant nu!

Ska jag tolka det som att det går även med HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Jag skulle tro att det är fler skillnader också, med tanke på att hela counterstrike och quake eliten spelar på det här sättet, trots att dem har monster datorer och skärmar som klarar 144hz i maxupplösning

För mig är det också gammal vana.

Alltså jag har alltid trot att det är nått som har hängt med sen gammla crt-tiden där man ställde ner upplösningen för att kunna välja en högre refreshrate + att det inte hade 16:9 stöd. Ser ingen poäng att köra nått annat än native i CS:GO om det inte vore för att man är van vid låg upplösning/4:3 sen crt-tiden eller för att få bättre fps.

Permalänk
Medlem

som sagt förmodligen vana, och tjänar man pengar på sitt spelande vill man nog inte ändra på något ^^ men det är inte anledningen till varför jag ska köra den upplösningen, det är HZen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Jag hittade user manualls nu.. kul att det bara finns på japanska

Hittade något intressant nu!

http://i.imgur.com/44hf6hx.jpg

Ska jag tolka det som att det går även med HDMI?

Har din bärbara HDMI utgång?

Vad har du för modell på din laptop?