Misstänker att någon vill ha ihjäl mina fiskar. Hur övervaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Update:

Har nu efter massa genomgångar kommit fram till att han har matat fiskarna 5st gånger.
Ett tillfälle så matar han fiskarna hela 3 gånger på en och samma dag. En helgdag då ingen är där och jobbar.
Gubben är pensionerad och har ingenting för sig, bor för övrigt utomlands och är här ett par månader per år, därför är han här och degar.
Det är inte det som stör mig, det som däremot gör det är att han inte förstår, när man gång på gång säger att han ska hålla fingrarna borta, då det inte är han som pungar ut x antal tusen på dessa fiskar, och att han då säger "-Ja men gud, inga problem".

Har nu exporterat klipp på honom när han matar med datum, tid etc som han inom kort kommer få se med egna ögon när jag konfronterar honom och då han med största sannolikhet kommer neka till samtliga anklagelser.

Det som dock gör mig överlycklig är att han inte har hällt i något annat skit. Ännu..

Det är inte så att han börja bli lite dement så korttidsminnet inte är som det ska? Han kanske helt enkelt glömt att han mattat dem förut och egentligen inte vill dem något illa? Skulle han vilja skada han väll hällt i något annat. Försök ta det varligt när du konfrontera honom, annars stor risk att han tar illa upp och bli grinig på riktig, då kan dina fiskar råka illa ut på riktigt.

Kanske han till och med är intresserade av fiskar?
Dessutom verka inte äldre personer förstå att för mycket mat inte är bra, vet inte hur många pensionärer med övergöda hunder/katter man sett :/

kan du inte låsa in maten i ett hemligt skåp? Sen endast låta en burk med väldigt lite mat i ligga framme över en helg, så att det inte går att övergöda. Sen kan du se om han påpekar detta för dig att fiskmaten är slut, då vet du även om han bryr sig

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag förstår att du bara vill dina fiskar väl men detta kan mycket väl vändas mot dig då jag inte känner någon, gammal som ung, som skulle uppskatta att bli övervakad mot deras vilja.

Bästa alternativet är väl att låsa in maten och så får det vara bra med det. Så länge han inte häller i några kemikalier så vill han ju bara mata dom. Tror inte han menar något illa utan han gör det nog i all välmening, även om det bara blir fel. Har själv haft fiskar så jag vet hur illa det kan gå med övergödning.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle avlägsnat fiskarna, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Inväntar konfronteringsresultat med spänning. Personlig åsikt är att du gjort och gör rätt i detta.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd städad ***

Jag har raderat en del inlägg där det rådde missförstånd, som visserligen reddes ut, men risken finns att någon hastar igenom tråden och "provoceras" att svara på något som redan är utrett.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag förstår att du bara vill dina fiskar väl men detta kan mycket väl vändas mot dig då jag inte känner någon, gammal som ung, som skulle uppskatta att bli övervakad mot deras vilja.

Bästa alternativet är väl att låsa in maten och så får det vara bra med det. Så länge han inte häller i några kemikalier så vill han ju bara mata dom. Tror inte han menar något illa utan han gör det nog i all välmening, även om det bara blir fel. Har själv haft fiskar så jag vet hur illa det kan gå med övergödning.

Ser att admin tog bort mitt inlägg då det skedde ett missförstånd.
Skriver därför ett nytt.

Om du som gubbe inte förstår när man pratar med dig, och fortsätter att göra det du blivit tillsagd att inte göra, så får du skylla dig själv om du satt dig i den situtationen att bli övervakad.
Dock så är det inte honom jag övervakar utan akvariet.
Med andra ord, så hade jag rätt från första början.

Skrivet av KimTjik:

*** tråd städad ***

Jag har raderat en del inlägg där det rådde missförstånd, som visserligen reddes ut, men risken finns att någon hastar igenom tråden och "provoceras" att svara på något som redan är utrett.

/KimTjik

Misstänkte detta.
Tackar så länge.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon redan påtalat detta men tänk på att i lagens ögon så kommer kränkande av integritet (otillåten kameraövervakning) aldrig att ses som rimligt i förhållande till övermatning av fiskar och skulle detta gå till rätten så kan du nog räkna med att du får betala ut ett kraftigt skadestånd. Om det dessutom ses som att det är företaget som olovligen kameraövervakar sina lokaler så kan du nog räkna med ännu saftigare böter.

Bara en heads up.

Permalänk

Men om det är mitt företag då får jag väl sätta upp säkerhetskameror eller? Det är privat område och att övervaka akvariet är väl inte direkt övervakning av anställda eller kunder. Förstår inte varför TS skulle få problem av det här.

Permalänk

Påminn gubben om att det är straffbart med djurplågeri i Sverige, vilket hans övermatande utav fiskarna är:

"Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1972:629)."

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Ah poor little fishes, I feel so sad for them

[Don't delete, showing some sympathy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Men om det är mitt företag då får jag väl sätta upp säkerhetskameror eller? Det är privat område och att övervaka akvariet är väl inte direkt övervakning av anställda eller kunder. Förstår inte varför TS skulle få problem av det här.

Ny lag från den 1:a juli 2013. http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervak...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Känner mig inte alls insatt nog för att ge mig in i en rättslig debatt på området, men om kameran är riktad rakt mot akvariet och inte får med något annat av någon daglig aktivitet så tycker man att det borde vara mer ok. Visst är det så att lagen kanske inte säger precis så, men i detta fallet tror jag nog man kommer undan med en liten hyttning med näven.
Jag är allt för försvarandet av integriteten, men jag tror inte fiskarna tar illa upp..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag är allt för försvarandet av integriteten, men jag tror inte fiskarna tar illa upp..

De är de fula fiskarna som tar illa upp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Spännande ämne

Någon update? Har du ställt gubben mot väggen? (alternativt akvariet)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Hittade detta inlägg i ett annat forum:

"Jag misstänker att min arbetsgivare spionerar på mig. Han tror att jag vill
hans akvariefiskar illa. Killen är ung och oerhört paranoid och tänker säkert
sätta upp en kamera för att spionera på mig. Han överdriver situationen
och det hela mynnar säkert i att han inte riktigt drar jämnt med mig av någon anledning.

Har ni något tips om vart jag kan sätta upp en kamera för att övervaka honom så jag kan bevisa att
han satt upp en kamera för att övervaka mig? Jag tar hjälp av er eftersom ni säkert har bra tips till
mig på draghundar.com

eller kan det vara bättre att vi talar ut om situationen som två vuxna människor?

Mvh KontorsBengt.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Hittade detta inlägg i ett annat forum:

"Jag misstänker att min arbetsgivare spionerar på mig. Han tror att jag vill
hans akvariefiskar illa. Killen är ung och oerhört paranoid och tänker säkert
sätta upp en kamera för att spionera på mig. Han överdriver situationen
och det hela mynnar säkert i att han inte riktigt drar jämnt med mig av någon anledning.

Har ni något tips om vart jag kan sätta upp en kamera för att övervaka honom så jag kan bevisa att
han satt upp en kamera för att övervaka mig? Jag tar hjälp av er eftersom ni säkert har bra tips till
mig på draghundar.com

eller kan det vara bättre att vi talar ut om situationen som två vuxna människor?

Mvh KontorsBengt.

Haha fan vad kul, dock så är det inte mig han bör vara orolig för.

Gällande en update så säger jag såhär.
Jag har fått fram klipp på när gubben matar fiskarna när ingen annan är där, dock inte något allvarligt enligt mig, dvs att han på nåt sätt försöker göra dessa illa.
Utan mer att han tar en liten nypa mat och matar försiktigt för att se på när de äter.
Det är enligt mig inget att haka upp sig på, även om jag har bett honom att inte mata fiskarna alls, så är det inget som jag behöver ta upp med honom då han inte har för avsikt att göra fiskarna illa som sagt.

Dessa klipp försvinner av sig själva efter 48 timmar. Så de klipp som jag vill spara måste jag exportera som sparas som filmklipp. Har dock inte sparat några sådana ännu för att använda vid eventuell konfrontation.
Hoppas att jag inte behöver det heller .

Permalänk
Medlem

Fint att du tar det så. Inger hopp! Lycka till igen.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Har även lagt märke till konstiga hinnor i vattnet i det som tråden handlar om.

ONT: vore inte den enklaste lösningen att helt enkelt alltid bara ha en matburk framme med lagom dagsportoner? gubbfan behöver inte konfronteras och orsaka jobbig(are) stämning, fisken blir matad, du slipper lite jobb. 4: ? 5: profit!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

http://flavorwire.files.wordpress.com/2013/06/troy.jpg

ONT: vore inte den enklaste lösningen att helt enkelt alltid bara ha en matburk framme med lagom dagsportoner? gubbfan behöver inte konfronteras och orsaka jobbig(are) stämning, fisken blir matad, du slipper lite jobb. 4: ? 5: profit!

Allt handlar ju om att jag misstänker att han vill mina fiskar illa, dvs döda dom eller hälla i nåt skit i vattnet.
Det är inte att jag vill veta om han matar dom eller inte, utan om han vill döda dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Allt handlar ju om att jag misstänker att han vill mina fiskar illa, dvs döda dom eller hälla i nåt skit i vattnet.
Det är inte att jag vill veta om han matar dom eller inte, utan om han vill döda dom.

paranoid much?

Permalänk
Avstängd

Ursäkta om jag bara går på huvudinlägget i nuläget ... Men va är det som får dig att tro att en person vill ha ihjäl dina fiskar? Känns lite paranoidt från din sida att nästan anklaga någon för en sådan sak.

Du har aldrig tänkt så att fiskar akvarium behöver en viss mängd ljus rätt luftfuktighet. och rätt tryck i akvariet. rätt mängd mat osv. Jag utgår nu från att du inte är mer kunnig om detta en en normal människa så. Detta kan vara en av skälen. Eller om nu inte du är,så kanske andra är okunniga på detta. Så dom gör va dom kan men kanske inte är det rätta. Då är det upp till dig att tala om för dessa personer hur dom skall gå tillväga. Ni får väl ha nått personal möte där detta tas upp. (läste nått om att du va arbetsgivare så det borde väl inte alls vara så svårt)

Att använda sig av kameror kräver tillstånd. o kostar en del.

här kan du läsa lite:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/manniska-och-samhalle/ka...

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Ursäkta om jag bara går på huvudinlägget i nuläget ... Men va är det som får dig att tro att en person vill ha ihjäl dina fiskar? Känns lite paranoidt från din sida att nästan anklaga någon för en sådan sak.

Du har aldrig tänkt så att fiskar akvarium behöver en viss mängd ljus rätt luftfuktighet. och rätt tryck i akvariet. rätt mängd mat osv. Jag utgår nu från att du inte är mer kunnig om detta en en normal människa så. Detta kan vara en av skälen. Eller om nu inte du är,så kanske andra är okunniga på detta. Så dom gör va dom kan men kanske inte är det rätta. Då är det upp till dig att tala om för dessa personer hur dom skall gå tillväga. Ni får väl ha nått personal möte där detta tas upp. (läste nått om att du va arbetsgivare så det borde väl inte alls vara så svårt)

Att använda sig av kameror kräver tillstånd. o kostar en del.

här kan du läsa lite:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/manniska-och-samhalle/ka...

Du behöver nog läsa igenom tråden igen, personen i fråga som matar fiskarna utan tillstånd jobbar inte på företaget, utan är far till en av delägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Du behöver nog läsa igenom tråden igen, personen i fråga som matar fiskarna utan tillstånd jobbar inte på företaget, utan är far till en av delägarna.

då känner jag väl lite spontant att man säger åt personen att han inte har att göra på kontoret..

till TS: kan du som delägare inte ta en sådan konfrontation och se till att hålla obehöriga ifrån kontoret utan måste sätta upp kameror för att "Framea" någon...då har du nog andra problem än övergödda firrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Ursäkta om jag bara går på huvudinlägget i nuläget ... Men va är det som får dig att tro att en person vill ha ihjäl dina fiskar? Känns lite paranoidt från din sida att nästan anklaga någon för en sådan sak.

Du har aldrig tänkt så att fiskar akvarium behöver en viss mängd ljus rätt luftfuktighet. och rätt tryck i akvariet. rätt mängd mat osv. Jag utgår nu från att du inte är mer kunnig om detta en en normal människa så. Detta kan vara en av skälen. Eller om nu inte du är,så kanske andra är okunniga på detta. Så dom gör va dom kan men kanske inte är det rätta. Då är det upp till dig att tala om för dessa personer hur dom skall gå tillväga. Ni får väl ha nått personal möte där detta tas upp. (läste nått om att du va arbetsgivare så det borde väl inte alls vara så svårt)

Att använda sig av kameror kräver tillstånd. o kostar en del.

här kan du läsa lite:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/manniska-och-samhalle/ka...

Jag ska fullt villigt erkänna att jag inte har några större kunskaper gällande akvarium. Att fiskarna behöver ljus och mat i rätt mängd begriper till och med jag.

Så därför vill jag gärna lära mej lite mer och vill då först få reda på hur stor luftfuktigheten ska vara i ett akvarium?

Sen vill jag också ha reda på vilket tryck man ska ha.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Haha fan vad kul, dock så är det inte mig han bör vara orolig för.

Gällande en update så säger jag såhär.
Jag har fått fram klipp på när gubben matar fiskarna när ingen annan är där, dock inte något allvarligt enligt mig, dvs att han på nåt sätt försöker göra dessa illa.
Utan mer att han tar en liten nypa mat och matar försiktigt för att se på när de äter.
Det är enligt mig inget att haka upp sig på, även om jag har bett honom att inte mata fiskarna alls, så är det inget som jag behöver ta upp med honom då han inte har för avsikt att göra fiskarna illa som sagt.

Dessa klipp försvinner av sig själva efter 48 timmar. Så de klipp som jag vill spara måste jag exportera som sparas som filmklipp. Har dock inte sparat några sådana ännu för att använda vid eventuell konfrontation.
Hoppas att jag inte behöver det heller .

Så han är alltså bara en gammal man som gillar att mata fiskar och du är en paranoid a-hole some inte kan prata med folk utan sätter upp kameror.

Jag hoppas du lärt dig något för jag kan nog förstå att gubben inte gillar dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Du behöver nog läsa igenom tråden igen, personen i fråga som matar fiskarna utan tillstånd jobbar inte på företaget, utan är far till en av delägarna.

Har det någon betydelse att påpeka vilken position personerna har eller? läs inlägget du citerade istället igen sen läser du inlägget jag skrev ovan. tycker det fortfarande är sanslöst att man går och anklagar personer för att ha ihjäl.. så jag gav bara ett svar som kan va rimmligt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

vars tog regeln att man skulle va trevlig ja jag kontrar väl då.

har du bränt för många celler som ens har mage att komma med ett svar som detta. Jag skrev tydligt att jag har bara läst in första inlägget men att det kommit upp 4 sidor med ca 30 svar på vardera gör att en normal kanske inte orkar sitta o läsa igenom alla dess 120 inlägg.Och specielt inte då det finns inlägg som DETTA poängen är fortfarande varför en person anklagar en annan för att ha ihjäl ens sk vänner. grova anklagelser som måste ha en anledning till att det sker. därav angav jag det jag skrev under. om ni sen anser att mitt inlägg är dåligt ja det får stå för dig/er då. jag dömmer många här jag med så.

Kan åxå erkänna att jag har ingen som helst kunskap om akvarium osv ,men har trots allt hört en del. och va jag skrev i mitt tidigare inlägg va bara nått som flög i mig om det sen är rätt eller fel kan bara kunniga avgöra.

Lycka till!!

Tror nog F@boy syftade på luftfuktighet och tryck i akvariet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gusminator:

Tror nog F@boy syftade på luftfuktighet och tryck i akvariet

ja det inlägget kunde väl ha korrigerats istället, menar går bara på va jag hört och eftersom jag totalt borta på akvari skötsel så är det väl nått jag hört med att vattnet skall vara rätt syresatt kanske skulle ha skrivit det istället

korrigera mig istället för att narras menar jag vill ingen något illa men brinner direkt någon är spydig. och det är bara ni som far illa över det.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokelia:

paranoid much?

ehmm särskilt när det gäller dyrare grejer så, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Så han är alltså bara en gammal man som gillar att mata fiskar och du är en paranoid a-hole some inte kan prata med folk utan sätter upp kameror.

Jag hoppas du lärt dig något för jag kan nog förstå att gubben inte gillar dig.

Öh.. Det kanske finns saker som hänt tidigare som jag inte nämnt?
Jag har all rätt att misstänka att personen i fråga vill mina fiskar illa, speciellt när han vet att jag pungat ut en mindre förmögenhet för dessa.
Han har gjort mer konstiga saker på kontoret än att övermata fiskar om man säger så..

Skrivet av Alle22:

ehmm särskilt när det gäller dyrare grejer så, ja

Det är inte bara det att de kostat. Utan att jag vet att han inte vill mitt bästa.
Så ja, jag har all rätt att vara orolig.