Permalänk
Medlem

Datorn kraschar utan bluescreen

Hej har köpt en ny dator, har dock ett litet problem då den bara dör ibland utan att det kommer upp en bluescreen.

Hårdvaran till datorn är följande:
Samsung SSD EVO 120gb
MSI GeForce GTX 760
i5 4570K (oklockad)
Corsair VENGEANCE 8GB
ASUS H87M-E
be quiet! Pure Power L8 630W

Vad jag har prövat hittills:
Ominstallera windows 7.
Ominstallera alla drivers.
Prövat ett annat ett nättagregat.
Stängt av energisparnings funktioner.
Ändrat i inställningar så datorn först visar en bluesreen innan den stängs av. (funka inte)
Gjort MEMTEST och hitta inga fel.

Vad jag ska pröva:
Pröva ett annat grafikkort?
Skicka tillbaka moderkort och processor för check?

Det här är så mycket jag kommer på som kan vara viktigt. Skriv gärna era idéer vad ni tror det kan vara!

Permalänk
Medlem

byggt ihop den själv? isf har du satt ditt modekorts distanserna?

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

byggt ihop den själv? isf har du satt ditt modekorts distanserna?

Japp det har jag gjort!

Permalänk
Skrivet av Poddarn:

Hej har köpt en ny dator, har dock ett litet problem då den bara dör ibland utan att det kommer upp en bluescreen.

Hårdvaran till datorn är följande:
Samsung SSD EVO 120gb
MSI GeForce GTX 760
i5 4570K (oklockad)
Corsair VENGEANCE 8GB
ASUS H87M-E
be quiet! Pure Power L8 630W

Vad jag har prövat hittills:
Ominstallera windows 7.
Ominstallera alla drivers.
Prövat ett annat ett nättagregat.
Stängt av energisparnings funktioner.
Ändrat i inställningar så datorn först visar en bluesreen innan den stängs av. (funka inte)
Gjort MEMTEST och hitta inga fel.

Vad jag ska pröva:
Pröva ett annat grafikkort?
Skicka tillbaka moderkort och processor för check?

Det här är så mycket jag kommer på som kan vara viktigt. Skriv gärna era idéer vad ni tror det kan vara!

Kan du vara mer specifik vad det är som händer? Kommer det upp någonting på skärmen? fortsätter fläktarna att snurra? lyser några lampor eller dör den helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Hur menar du med att den dör?
Får du svart skärm, dvs att grafikkortet "stängs" av eller är det att hela datorn är strömlös?
Fungerar det att starta den direkt efter? Windows ger dig inte någon information då?

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Hur menar du med att den dör?
Får du svart skärm, dvs att grafikkortet "stängs" av eller är det att hela datorn är strömlös?
Fungerar det att starta den direkt efter? Windows ger dig inte någon information då?

Skrivet av erik49563:

Kan du vara mer specifik vad det är som händer? Kommer det upp någonting på skärmen? fortsätter fläktarna att snurra? lyser några lampor eller dör den helt och hållet?

Det som händer är att stängs av och sen startar av sig själv. Skärmen blir bara svart och visar ingenting, fläktarna fortsätter att snurra. Det enda som står sen efter datorn startas är den där rutan som frågar om jag vill starta datorn normalt.

Permalänk
Medlem

Har du kollat CPU-temperaturen med t.ex. RealTemp? Kanske överhettar den pga. dåligt monterad kylare eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har du kollat CPU-temperaturen med t.ex. RealTemp? Kanske överhettar den pga. dåligt monterad kylare eller nåt?

Jag gjorde ett stresstest på hela datorn när han var färdig bygd och då var temperaturen bra och normala, och har inte rört något sen dess så jag tror inte att det är problemet.

Permalänk
Medlem

Dude ladda ned hwmonitor och kolla. Kostar dig ingenting.

Belastar du datorn när den stängs av, eller gör den det helt villkorlig ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Dude ladda ned hwmonitor och kolla. Kostar dig ingenting.

Belastar du datorn när den stängs av, eller gör den det helt villkorlig ?

Oftast är det i spel men ibland kan den stängas av helt random, har ibland på hwmonitor på när jag spelar och inga värden är höga.

Permalänk
Medlem

Gå igenom denna lista av de vanligaste anledningarna:

http://www.troublefixers.com/computer-restarts-without-any-re...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Gå igenom denna lista av de vanligaste anledningarna:

http://www.troublefixers.com/computer-restarts-without-any-re...

Har inte tänkt på att det kan vara hårddisken, får kolla den när jag kommer hem! Tack!

Permalänk
Medlem

Testat med den senaste biosen
Description H87M-E BIOS 0703
1 Enhance compatibility with some PCIE device.
2.Revise help string in BIOS.
update 2013/11/14

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Testat med den senaste biosen
Description H87M-E BIOS 0703
1 Enhance compatibility with some PCIE device.
2.Revise help string in BIOS.
update 2013/11/14

Ja just det, det kan hjälpa. Kolla även om det finns uppdaterad firmware till SSD disken.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Testat med den senaste biosen
Description H87M-E BIOS 0703
1 Enhance compatibility with some PCIE device.
2.Revise help string in BIOS.
update 2013/11/14

Okej det skall göras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Det som händer är att stängs av och sen startar av sig själv. Skärmen blir bara svart och visar ingenting, fläktarna fortsätter att snurra. Det enda som står sen efter datorn startas är den där rutan som frågar om jag vill starta datorn normalt.

Låter som CPU problem, har hänt mig vid CPU-överklocking, ingen bluescreen, datorn bara startar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Låter som CPU problem, har hänt mig vid CPU-överklocking, ingen bluescreen, datorn bara startar om.

Det finns många orsaker som kan resultera i krascher utan bluescreen. Jag hade själv just detta problem för bara nån vecka sen, och i mitt fall var det helt enkelt sladden från nätagget till ena grafikkortet som hade glidit ut och glappade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det finns många orsaker som kan resultera i krascher utan bluescreen. Jag hade själv just detta problem för bara nån vecka sen, och i mitt fall var det helt enkelt sladden från nätagget till ena grafikkortet som hade glidit ut och glappade.

Har kollat alla kablar flera ggr så det är inte problemet men tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poddarn:

Har kollat alla kablar flera ggr så det är inte problemet men tack ändå.

Mitt senaste problem med omstarter utan bluescreen uppstod när jag gick från luftkylare till vattenkylare på CPU, det visade sig att moderkortet blev för varmt nu när ingen luft cirkulerade vid VRM/nordbrygga, fick lösa detta med en extra fläkt i sidoväggen på chassit.