Permalänk
Medlem

Skalning av bildrutan i TVn

Hej!
Har en HTPC med ett asus H81I-plus samt en Intel g3220. Lyckas inte få till rätt skalning i intels inställningar för grafikkortet. Bilden sticker utanför tv-skärmen runt om. Med AMD och nvidia har det varit lätt ordnat men nu hittar jag bara en inställning "upprätthåll visningsskala" men där kan man inte ändra något. Har Windows 8.1.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.

Permalänk
Medlem

Du har inget altenativ som heter anpassa bredd/höjförhållande?
Jag har detta alternativet och kan skla där igrnom, det ska vara under sama meny.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
99:e percentilen

Börja med att ändra språket i Intels program till engelska så att inställningarna blir begripliga.

Prova sedan de olika skalningsinställningar som finns i TV:n. Brukar ofta finnas någon som funkar. Just Scan, Original eller 16:9 är ofta lågoddsare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Okej, jag hade 16:9 vald, trodde det var den som gällde. Testade "anpassa till skärm" istället och då funkade det. Hoppas det inte blir besvär med mina andra enheter nu bara så att man måste ändra fram och tillbaka.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core I5 7600K, ASUS ROG STRIX Z270I GAMING, Corsair 16GB DDR4, ASUS GeForce GTX 970.