Troligtvis minnesfel vid överklockning av cpu. Amd FX 8320

Permalänk
Medlem

Troligtvis minnesfel vid överklockning av cpu. Amd FX 8320

Har inte fått min AMD fx 8320 stabil på 4,2 ghz i prime95 och misstänker minnesfel.

Testade som vanligt med Blend då detta testar allt och det gav fel ganska omgående så ville se närmare vad det kan vara som fallerar. Började ett test med small ffts igår kväll runt 18-19 tiden tror jag. I morse när jag klev upp så rullade testet fortfarande på utan problem så jag stack till jobbet och lät testet fortsätta. Kommer hem och tittar till datorn vid 17 tiden och ser att en kärna har kraschat. Det som gör att jag misstänker minnesfel, trotts att jag i huvudsak körde rent cpu test, är att msi control center hade kraschat med inforutan "out of memory". Tror att den kärna som kraschade höll på med ett 24k test, pass tre skulle nog dra igång eller så var det pass två som inte funkade. Hardware failure är det ända som står.

Testade sen large ffts och det kraschar efter några minuter, alltså samma som blend testet.

Så som jag fattat prime95 är att small testar cpu och cache, large testar minnet och blend lite av varje.

Kör nu memtest för att kolla minnena, i skrivande stund en loop utan fel, men en loop säger ju inte så mycket, ska låta det gå.

Inställningarna i bios är följande.
cpu volt, 1,3xxx.
cpu-nb volt, 1,2xxx.
nb volt, auto.
minnen volt, 1,55 (hara bara höjt dessa från stock vilket är 1,5).

Alla energisparfunktioner ska vara avstängda. Ingen LLC finns att tillgå.

Fsb =200 x 21.
Minnena körs med XMP, 1600mhz, 9-9-9-24, 1,5 volt (höjt till 1,55 som sagt).
Cpu-nb och HT link körs båda på 2400mhz.

Temperaturen ska ha hållit sig mellan 52 till 56 grader.

Ser ni något i inställningarna som är direkt fel eller har ni andra misstankar än minnena? Kan testa att dra på mera volt till cpu men kan ju faktiskt vara andra saker som fallerar.

Ska även nämna att windows update har varit aktivt och sökt efter uppdateringar nån gång mellan igår kväll och tills jag kom hem från jobbet nu vid fem. Inget installerat dock utan man såg win update ikonen på "stäng av knappen" i startmenyn. Detta kan kanske ha haft en påverkan?

Amd fx-8320
msi 990fxa-gd65
corsair vengeance 2x4 gig 1600mhz 9-9-9-24
asus 280x direct cu
be quiet 630 watt.
Samsung SSD 128 gig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!