Hjälp oss hur vi ska bäst lagra bilder och hemmafilmer

Permalänk
Medlem

Hjälp oss hur vi ska bäst lagra bilder och hemmafilmer

Hej!
Vi skulle behöva lite hjälp, har tagit massa kort och filmat på barnen (med en systemkamera) och vill inte att de ska försvinna, funderar på att köpa en extern hårddisk, tips på någon bra? Ska helst vara mycket utrymme och vara hållbar då det är minnen för livet.
Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av heydee:

Hej!
Vi skulle behöva lite hjälp, har tagit massa kort och filmat på barnen (med en systemkamera) och vill inte att de ska försvinna, funderar på att köpa en extern hårddisk, tips på någon bra? Ska helst vara mycket utrymme och vara hållbar då det är minnen för livet.
Tack så mycket

Köp två av vad du än bestämmer dig för och ställ in en automatisk backup med gratisprogrammet SyncBackFree till den andra varje natt eller vecka.

Snart kommer det förslag om nas och raid.

Permalänk

Vad du än gör så tänk på byt ut det minst varannat år, annars upptäcker du plötsligt att filerna inte funkar längre.
Digitalt är skit, ett 100 år gammalt foto går fortfarande att titta på

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Kör själv Cloud men filmar inte så mycket, så kanske inte räcker till. Finns premium om man behöver mer utrynne

Google Drive 15gb free, Skydrive 7gb free, Dropbox, om du redan har konto hos google eller microsoft är det bara att länka till nuvarande utan att skapa ett nytt.

Permalänk
Medlem

Jo jag har lagrat på nya usb stickor varje år men blir så många med 2 barn så tänkte en extern hårddisk vore väl säkrare o bättre. Men kan som ingenting :S

Permalänk
Medlem

Hur är såna här spara hos företag konton då? Är de något att lita på?

Permalänk
Medlem

Jag kör Crashplan för backup av bilder och filmer på barnen, https://www.code42.com/store/, kostar $60/år för obegränsat utrymme och en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heydee:

Hur är såna här spara hos företag konton då? Är de något att lita på?

Så länge du inte lägger alla äggen i samma korg så fungerar det men jag skulle lita mer på fler hårddiskar som jag sprider ut själv på olika fysiska adresser.

Permalänk

Brandsäkert litet skåp med en offline-disk som man kopierar över till med jämna mellanrum, sedan byter man disken med jämna mellanrum, gärna 2 diskar. Cloud är väl trevligt, men då ska man vara hos en aktör som inte kursar eller beslutar sig för att det inte är roligt med lagring längre.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

köp hårddiskar, flera stycken från olika återförsäljare, så du får olika batchar, sen kör du dem i säkerhetsraid.

alternativet är att skriva ut bilderna och förvara dem på en plats där det inte fins: solsken,fetter(bilderna måste vara sterila), och ingen luft eller några föroreningar.

eller så har du helt enkelt både kopior utskrivna, på disk, och på några hdds osm du förvarar på olika platser.
viktigt är att du har en av källorna som du använder dig utav för att minska slitaget på de andra enheterna.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Är alltid bättre att ha en backup som inte är inkopplad i datorn. Så även om du har RAID1 så är en backupdisk bra.
Backupdisken skyddar mot virus, filkorruption, fysiska fel etc.
Går lika bra med band eller optiska skivor om det nu är praktiskt.. men vet inte om jag skulle lita på USB-stickor.
altså ha en intern hårddisk som du har filerna på, sedan en extern backup disk som kopplas ifrån efter du har uppdaterat den.
om man vill så kan man ju förvara backupdisken någon annanstans hos släkting, på jobbet, bankfack.
Då försäkrar man sig mot brand/inbrott etc.

2-3TB är antagligen mest prisvärt.