Ssd är överskattat!

Permalänk
Medlem

Ssd är överskattat!

Köpte en samsung 840 pro 256Gb och visst datorn blev rappare. Startar kanske 10 sekunder snabbare och Word öppnas lite fortare. Men är det värt 1900kr? Nej verkligen inte. Monterade ur den i kväll och skickar tillbaka den. Alla säger att ssd är det bästa du kan köpa, men nä. Klarar mig utan, och min dator är ganska snabb som den är. Ssd är bortkastade pengar om man har en ganska modern dator vill säga. Lägger hellre pengarna på grafikkort. Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Jag delar inte din uppfattning :-). Även med min snabbaste mekaniska disk som systemdisk känns datorn som en snigel jämfört med min sämsta SSD som systemdisk.

Skillnaden är brutal!

/Erik

Permalänk
Medlem

Varför köpte du en SSD om du inte tycker det är värt att få snabbare hårddisk?
Nästa gång du uppgraderar din dator så välj något du själv tycker du behöver

Permalänk
Medlem

Mina första SSDer var Intel 40GB SSD X25-V i RAID och sedan dess har jag aldrig kunnat köra min egen dator utan SSD. Jag tycker SSD är det bästa man kan köpa om man har pengar till det.

Du tycker det inte är värt med en modern dator? Jag MÅSTE ha det till en modern dator annars känns det som jag sitter på min gamla skoldator och segar mig fram.

Skippa SSD tycker jag endast är ok om du köper dator på en tight budget.

Permalänk
Medlem

Delar inte din åsikt heller ssd är som dag o natt. Vem säger att du behöver betala 1900 spänn för en ssd känns lite overkill då du klarar dig med 32gb

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Man märker inte skillnaden första dagen man använder SSD, det är efter ett par veckor när du behöver sätta dig vid en dator med en vanlig hårddisk som du börjar störa dig på att allt är långsamt. Sätter man ihop en dator för runt 9000kr och mer ska en SSD ligga i kundvagnen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Avstängd

Good for you.
Skulle inte kunna tänka mig en dator utan SSD mera, och då har jag "ganska moderna" stationära datorer (Sandy,Ivy,Haswell i5or).
Men visst om det handlar om en uppgradering så är det kanske inte prioritet 1, men det är också helt och hållet beroende av resten av systemet.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Jag håller med de andra. SSD är något jag INTE kan klara mig utan på datorer. Att kunna starta program precis efter login är något magiskt. Och när tunga program så som Photoshop, Cinema 4D och Visual Studio öppnas UTAN ssd, tar det för lång tid för mig.
Men visst, du kanske skulle ha köpt en billigare modell.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Köpte en samsung 840 pro 256Gb och visst datorn blev rappare. Startar kanske 10 sekunder snabbare och Word öppnas lite fortare. Men är det värt 1900kr? Nej verkligen inte. Monterade ur den i kväll och skickar tillbaka den. Alla säger att ssd är det bästa du kan köpa, men nä. Klarar mig utan, och min dator är ganska snabb som den är. Ssd är bortkastade pengar om man har en ganska modern dator vill säga. Lägger hellre pengarna på grafikkort. Synpunkter?

klarar din dator, du går säkert ett 780 ti, bf4 på ultra i 10k upplösning spelbart också? (inge illa menat, försöker bara påvisa att det som är bra i dina ögon är kasst i en annans ögon)
det är ungefär så segt det känns att köra hdd för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort kostar 5000kr och det är verkligen inte värt det. Med intel hd 4400 räcker det för enkel bildredigering och enklare spel. Datorn startar inte snabbar. Den laggar inte mindre när man ska kopiera filer. Laddningsskärmarna blir inte kortare. Helt värdelöst.

Min SSD gjorde inte att mina FPS i BF4 ökade alls. Och inte mina internminnen heller.. Så ovärt.

Min processor kostade typ 3k och var verkligen inte värt det. Eller jo.. Den kanske var det.. och fan, när man tänker efter kanske SSD och grafikkortet också var det. Det kanske var bra att jag investerade lite i datorn efterssom jag spenderar så mycket tid vid den. Att allt är responsivt, snabbt, vackert och kantutjämnat i många bilder per sekund. Det är verkligen något jag värdesätter. Jag tummar inte på det. Jag vill att det ska vara snyggt och flyter på! Därför lägger jag gärna pengar för att öka njutningen.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Köpte en samsung 840 pro 256Gb och visst datorn blev rappare. Startar kanske 10 sekunder snabbare och Word öppnas lite fortare. Men är det värt 1900kr? Nej verkligen inte. Monterade ur den i kväll och skickar tillbaka den. Alla säger att ssd är det bästa du kan köpa, men nä. Klarar mig utan, och min dator är ganska snabb som den är. Ssd är bortkastade pengar om man har en ganska modern dator vill säga. Lägger hellre pengarna på grafikkort. Synpunkter?

testade du den något? Kanske gjorde du något fel? Kanske var det fel på disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle inte klara mig utan att bli galen om jag inte hadde en SSD i datorn.
Satt med en av dom första Intel SSD diskarna när den rasade och jag monterade in en reserv disk som var en Raptor 74gb disk.
Detta var för ett par år sedan och då var Raptor disken en av dom snabbaste mekaniska diskarna på marknaden och det var en enorm skillnad till fördel till SSD disken. Så nej jag delar inte din åsikt alls.

Permalänk
Medlem

tycker själv det är stor skillnad mellan ssd och hdd bara i operativsystemet (speciellt mot mina gamla hdds och skollaptopen som tar 3 minuter på sig och starta pga alla program (dock fått ner det till 1,5 minut)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Köpte en samsung 840 pro 256Gb och visst datorn blev rappare. Startar kanske 10 sekunder snabbare och Word öppnas lite fortare. Men är det värt 1900kr? Nej verkligen inte. Monterade ur den i kväll och skickar tillbaka den. Alla säger att ssd är det bästa du kan köpa, men nä. Klarar mig utan, och min dator är ganska snabb som den är. Ssd är bortkastade pengar om man har en ganska modern dator vill säga. Lägger hellre pengarna på grafikkort. Synpunkter?

i

Man får skylla sig själv om man köper en ssd för 1900:-. Du lär inte märka någon skillnad i word med ett bättre grafikkort heller.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

testade du den något? Kanske gjorde du något fel? Kanske var det fel på disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

Permalänk

Spelar ingen roll om du har senaste och bästa hårdvaran, En dator kommer fortfarande vara slö med en mekanisk hårddisk. Starta upp datorn och höra surrandet från hårddisken medans man sitter där och väntar på att alla program ska laddas, Nej tack. I dagens läge gruvar jag mig för att ens installera spel på hårddisken. Man har blivit van ssd och jag skulle inte klara mig utan, Knappast överskattat

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Nej! SSD är inte överskattat!

Känns som om någonting är fel. Jag säljer SSD diskar i jobbet, och jag har aldrig varit med om att den kund kommit tillbaka med den och sagt att han/hon inte fick en avsevärd prestandaökning.
Använde du dig av en sata III kabel ? Kopllade du inte disken i en sata III port ? Har du tom sata I i ditt moderkort ? Kan det vara så att din övriga hårdvara är såpass långsam att den blir en flaskhals för din SSD ?
Eller! är disken faktiskt defekt ?

Jag tror på ett av dessa fel. Majoriteten av alla som köper en SSD disk idag märker en avsevärd prestandaökning.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Inaktiv

SSD är det bästa du kan köpa om du verkligen har behov av det men kör man bara vanliga enkla program kan man hålla sig till en vanlig hårddisk som är en aning billigare, köper man en ssd behöver man inte köpa den dyraste modellen för du klarar dig rätt långt med en 120GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

Köper man en SSD lägger man ju sina favoritspel på den så förkortas laddtiden markant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Låter som du antingen inte ställde in AHCI för disken, eller kopplade den i de shittiga Marvell SATA portarna man hittar i flera moderkort.
Koppla det i de snabbaste Intel/AMD portarna på moderkortet.

Och Word är knappast ett program som stressar disken vid uppstart. Prova t.ex jämföra Photoshop mellan SSD och en HDD. Jävligt stor skillnad mellan 3s uppstart mot 30s.

Och mät heller inte tiden det tar att komma in i Windows. Du får även räkna med tiden det tar att starta alla uppstart program. Som startar nästan omedelbart med SSDn. Inte tal om att du kan genast börja jobba med datorn så fort du kommit in i Windows. Medans du måste vänta ett par minuter tills allt skitet laddat färdigt med en HDD

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Gissar, som några påtalar, att du har en DOA disk... Personligen märkte jag en gigantilitastisk skilnad när jag uppgraderade till SSD. De spel jag tycker förtjänar lite extra kärlek hamnar alltid på SSD:n, just nu ligger BF4 där och myser. Skulle inte vilja se laddningstiderna utan den.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

SSD gör ju en enorm skillnad i hur snabb datorn upplevs vid vanlig användning.
Det är stor skillnad att vänta 1 sekund på att Chrome ska starta jämfört med att vänta 4 sekunder.
Speciellt om man går från att använda SSD till att gå tillbaka till mekanisk hårddisk.

Min laptop med förhållandevis utdaterade och klena komponenter blev det riktigt bra fart i med SSD. Den är inte det minsta irriterande att använda tack vare att allt startar snabbt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hoppas TS inser att han precis öppnade tråden från helvete!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

En nyinstallerad hårddisk känns jättesnabb, men vänta en månad eller två till den börjar bli lite fragmenterad.

Visst det finns defrag, men det blir aldrig lika som nytt och är chanslöst mot SSD. Här pratar jag inte alls om några sekunders boot utan allmänt system som blivit långsamt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av ozric:

i

Man får skylla sig själv om man köper en ssd för 1900:-. Du lär inte märka någon skillnad i word med ett bättre grafikkort heller.

Så klart får du 3000 fps i Word. Det är framtiden det ^^

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Ja, min synpunkt på det är att om du kommer gå tillbaka till mekanisk efter ett tag kommer du märka skillnaden. Prova efter en månad så ser du.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Man märker inte skillnaden första dagen man använder SSD, det är efter ett par veckor när du behöver sätta dig vid en dator med en vanlig hårddisk som du börjar störa dig på att allt är långsamt. Sätter man ihop en dator för runt 9000kr och mer ska en SSD ligga i kundvagnen.

Ja man vänjer sig väldigt fort, med en ssd går laddningstiden till spel går mycket fortare, det kan ta flera minuter utan en ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jo jag körde flera benchmarks och allt såg bra ut. Men allt är relativt. Jag köper kanske en 120Gb ssd då datorn helt klart blev snabbare. Det handlar bara om hur mycket man är redo att betala för dessa snabbare sekunder. 1900kr är alldeles för mycket.

jag kan förstå att du väljer bort det om du har en mindre budget för datorn(betyder inte att jag säger att du är fattig. Man kan vara miljardär och köpa en dator för 7k) och endast ska spela. Jag tar för givet att detta är fallet då du hellre lägger pengar på grafikkort, och då är SSD inte värt 1900kr.. Men jag som gör lite mer än spelar och inte har något som helst tålamod, jag gråter för att jag "måste" ha en 320gb hdd i laptopen på jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

SSD behöver absolut inte vara värt det för alla användare.

Har man tex en datorvana som ser ut som: Starta datorn -> starta Battlefield -> spela battlefield 4 timmar -> stänga av datorn
Då vinner man kanske 30 sekunder uppstart + 5-10 sekunder för varje match man hoppa på, totalt på en dag.
I det läget är 2000 kronor dyrare grafikkort antagligen betydligt mer värt.

Sysslar man däremot med bildredigering, musikproduktion, design, utveckling, och hoppar runt mellan ett gäng webläsarflikar där emellan, då är det i stort sett omöjligt att märka att man har en ny modern dator, om inte SSD'n är med i leken.

Jag har precis skaffat mig en laptop, som än så länge kör mekanisk disk. Det må vara en klen utdaterad i3, 4Gb ram och pissbillig touchpad, men utan SSD känns det ändå som att ha hämtat ut nya fina bilen och ändå bara få krypa runt i ett trångt P-hus.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*