R9 290X VRM temp 1 respektive 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

Kan du inte knäppa en bild på ditt kort så man får en överblick på hur du har gjort?

Vänligen
Johan

#14198060

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

det skickas tillräckligt många, bara använda sitt huvud lite så fungerar det utan problem, blir tom flänsar över. dock kör jag inte med flänsarna som medföljer på VRM1, kör med flänsen som sitter på stockkylaren. inga problem med VRM1. ligger på 30 grader just nu.

Det följer med 12 minneskylflänsar men det behövs 16 till 290(X), så det saknas fyra. Visst, om man inte har något problem med fulhack/ghettomoddar så går det att lösa genom att använda andra medföljande kylflänsar som inte är anpassade för ändamålet (och inte kyler lika bra pga mindre kontaktyta, även om det antagligen inte spelar någon egentlig roll), men faktum kvarstår att varken Accelero Hybrid eller Xtreme III kommer vara specifikt anpassade för 290(X) förrän Arctic börjar skicka med fler minneskylflänsar.

Kylflänsar som följer med Hybrid
Kylflänsar som följer med Xtreme III

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

kikar man på bilder av asus DCUII så ser man att det inte ens finns några kylflänsar på minnena öht.

jag har kört på accelero extreme III iaf.
Löste det såhär

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kikar man på bilder av asus DCUII så ser man att det inte ens finns några kylflänsar på minnena öht.

jag har kört på accelero extreme III iaf.
Löste det såhär

Precis, det går att lösa genom att mixa flänsar som sagt.

Intressant att DCUII inte har några minneskylflänsar. Det innebär alltså att GDDR5-kretsar inte behöver kylas särskilt mycket; antingen passivt med kylfläns, eller aktivt (fläkt) utan kylfläns. Kylfläns + fläkt = overkill, således.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är här någon som köpt heatsinks löst någonstans? Isf var?
Förutom inet. Har hittat på ebay men är clueless på storleken man ska beställa.

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Säkert har flera redan sagt det men kan bara inflika att Sapphire Tri-X har utmärkt kylning för VRM'sen, iaf för 290x!

Som mest överklockad och under maxlast då kortet ligger på lite drygt 80C har VRM1 legat några grader över som max, typ 86C.

Normalt sett ligger den under GPU temp, något jag förstått att det inte gör med andra kylare?

VRM 2 ligger på typ max 55C eller nåt, vet inte hur det går till men

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Lagun:

Är här någon som köpt heatsinks löst någonstans? Isf var?
Förutom inet. Har hittat på ebay men är clueless på storleken man ska beställa.

Johan

Jag köpte Enzotech på Inet
http://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler
Dom är 14x14x14mm och det räcker till dom stora fyrkantiga minnena(?) runt GPU'n. Till dom små asen VRM1 och VRM2 så använde jag dom medföljande heatsinksen från Arctic till mitt hybridkit. Där behöver man även tejpa runt komponenterna så man inte lyckas kortsluta nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stålhandske:

Jag köpte Enzotech på Inet
http://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler
Dom är 14x14x14mm och det räcker till dom stora fyrkantiga minnena(?) runt GPU'n. Till dom små asen VRM1 och VRM2 så använde jag dom medföljande heatsinksen från Arctic till mitt hybridkit. Där behöver man även tejpa runt komponenterna så man inte lyckas kortsluta nånting.

Tack för ditt svar! Dock så skrev jag förutom Inet, blir ganska dyrt om jag ska fylla både minnena och VRM på 2 kort. *snål*

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

Tack för ditt svar! Dock så skrev jag förutom Inet, blir ganska dyrt om jag ska fylla både minnena och VRM på 2 kort. *snål*

Johan

Finns även hos Cooling Stuff, lite billigare men fortfarande oskäligt dyrt för lite metall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Finns även hos Cooling Stuff, lite billigare men fortfarande oskäligt dyrt för lite metall.

Ja jag håller med!
Fick blir 30st http://coolingstuff.se/p/488/akasa-bga-10st

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Debutpost på nytt konto! Har inte varit "entusiast" (läs datornörd) sedan ca 2007 så jag har glömt bort min gamla sweclockers identitet. Var känd som Orrefan på Techsweden back in the days.

Hur som hellst..
Köpte ett 290 igår och drog på en Corsair H75 idag med hjälp av en plåtbit från ebay som fyller samma funktion som G10. Har kört lite furmark mest för att se om kylaren sitter som den ska. Istället upptäckte jag att VRM tempen sticker iväg utav helvette. Fegade ur efter bara ett par minuter då VRMen stod på 110 °C. Försökte återanvända en lite för bred vrm-fläns från ett 6950 men en rad ytmonterade resistorer ligger i vägen, måste försöka få upp flänsen några millimeter med en smal kopparplatta eller liknande.

Hur har ni gjort för att få dit flänsarna på vrm'en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olq:

Debutpost på nytt konto! Har inte varit "entusiast" (läs datornörd) sedan ca 2007 så jag har glömt bort min gamla sweclockers identitet. Var känd som Orrefan på Techsweden back in the days.

Hur som hellst..
Köpte ett 290 igår och drog på en Corsair H75 idag med hjälp av en plåtbit från ebay som fyller samma funktion som G10. Har kört lite furmark mest för att se om kylaren sitter som den ska. Istället upptäckte jag att VRM tempen sticker iväg utav helvette. Fegade ur efter bara ett par minuter då VRMen stod på 110 °C. Försökte återanvända en lite för bred vrm-fläns från ett 6950 men en rad ytmonterade resistorer ligger i vägen, måste försöka få upp flänsen några millimeter med en smal kopparplatta eller liknande.

Hur har ni gjort för att få dit flänsarna på vrm'en?

Vad är det för plåtbit du köpt? Är också ute efter hur man fäster kylflänsarna.

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

Vad är det för plåtbit du köpt? Är också ute efter hur man fäster kylflänsarna.

Johan

http://www.ebay.com/itm/261339441683 (Pulse Modding Antec Kuhler / Corsair H40/H50/H70 GPU Bracket with Fan Bracket)

Observera att den inte har några krokar som går upp i kylarblocket utan ligger enbart utanpå så man får sikta väldigt noga och gärna ha mer än två händer när man skruvar på blocket på grafikkortet.

Funkar väldigt bra, men skulle nog rekomendera att använda cpu-hållarna som följer med kuhler/H70, etc. De är ett par enstaka millimeter för små för att passa så man får klippa upp skruvhål med tång. Som plåtbiten på bilden så används de allra innersta halvmåneliknande hålen.
Billigare och minst lika bra. OBS, skruva inte åt för hårt, böjs kortet är det förmodligen försent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olq:

http://www.ebay.com/itm/261339441683 (Pulse Modding Antec Kuhler / Corsair H40/H50/H70 GPU Bracket with Fan Bracket)

http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFgxMDAw/z/~oUAAMXQWzNSg3XE/$_1...

Observera att den inte har några krokar som går upp i kylarblocket utan ligger enbart utanpå så man får sikta väldigt noga och gärna ha mer än två händer när man skruvar på blocket på grafikkortet.

Funkar väldigt bra, men skulle nog rekomendera att använda cpu-hållarna som följer med kuhler/H70, etc. De är ett par enstaka millimeter för små för att passa så man får klippa upp skruvhål med tång. Som plåtbiten på bilden så används de allra innersta halvmåneliknande hålen.
Billigare och minst lika bra. OBS, skruva inte åt för hårt, böjs kortet är det förmodligen försent!

Okej tack!
Dock så borrar jag nog nya hål i bracketen som tillkom det slutna vattensystemet.

Hur fäster jag heatsinksen? Lim?

Johan

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

Okej tack!
Dock så borrar jag nog nya hål i bracketen som tillkom det slutna vattensystemet.

Hur fäster jag heatsinksen? Lim?

Johan

Bara för att vara riktigt övertydlig om mitt tidigare inlägg:

Det är så tight att det inte finns platts för ordentliga hål så man får klippa upp en springa och använda brickor.

Ang vrm-flänsarna så undrar jag samma sak. Jag gick till en metallverkstad idag för att beställa en 90*6*3mm kopparbricka (som en glasspinne). Denna ska fästas rakt över VRM-kretsen med skruv och mutter, sedan kan en lite större kylfläns fästas på brickan. Vi får se hur det går.
Återkommer med bilder när brickan är klar, imorrn kanske.

Permalänk
Medlem

Jag höll på i ca 4-5 timmar igår med mina kort. Dock, så dör datorn när den belastas. Har lite svårt att tänka mig att agget inte skulle orka dra runt 2 pumpar plus en extra fläkt. Någon som har en susning?

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av olq:

Bara för att vara riktigt övertydlig om mitt tidigare inlägg: http://i.imgur.com/ibha331.jpg

Det är så tight att det inte finns platts för ordentliga hål så man får klippa upp en springa och använda brickor.

Ang vrm-flänsarna så undrar jag samma sak. Jag gick till en metallverkstad idag för att beställa en 90*6*3mm kopparbricka (som en glasspinne). Denna ska fästas rakt över VRM-kretsen med skruv och mutter, sedan kan en lite större kylfläns fästas på brickan. Vi får se hur det går.
Återkommer med bilder när brickan är klar, imorrn kanske.

Jag sågade till några heatsinks jag hade liggnades hemma och fäste på VRM, ligger på max 70 grader i full load. Gpun toppar 51.

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Koppardistans för att höja upp kylflänsen så att det inte blir kontakt med andra komponenter eftersom VRM-kretsarna är så låga.

Eltejp, hoppas det inte smälter

Färdigt!

Jag hade problem med kortslutningar och proppar som gick. Tack och lov hände inget dyrt. Skruvade av och på vrm-kylaren flera gånger, funkade varje gång den var avtagen. Inbillade mig att kopparstaven leder ström mellan vrm-kretsarna så jag satte på VRAM-kuddarna från orginalkylaren.
Till slut uptäcker jag att alla problem berodde på att en SSD-disk låg mot moderkortet. Man blir ju trött på sig själv ibland...
Funkar fint nu. Ca 80 °C istället för oändligt stegrande temperaturer. Kan nog bli bättre med riktig kylpasta istället för värmeledande tejp.