Moderkortsproblem ? "Asus M5A99X Evo R2.0"

Permalänk
Medlem

Moderkortsproblem ? "Asus M5A99X Evo R2.0"

Köpte ett "Asus M5A99X Evo R2.0" här http://cdon.se/hemelektronik/asus-m5a99x-evo-r2-0-amd-990fx-4...

Byggde ihop en dator med delvis nya delar och delvis andra delar från tidigare datorer. Är van datorbyggare
Kopplade in datorn och ingen bild på skärmen. Skärmen är helt svart. Testade igenom alla delar och kontrollerade att delarna fungerade på andra datorer.
Tog först bort allt onödigt och bytte sedan ut del efter del. Processor, grafikkort, minne (testade olika minneskonfigurationer), hårddisk, nätaggregat. Alla delar som testades fungerade på annan dator. Inget fungerade och skickade då tillbaka moderkortet till CDON. Om det var 5 veckor senare som jag fick tillbaka moderkortet där de inte hittat något fel eller den verkstaden de anlitar inte hittat något fel. Så nu försökte jag igen, men inte med samma hårdvara som tidigare utan köpt helt nytt och skulle bygga ihop en ny burk förutom detta moderkort som enligt CDON skulle fungera. Nu när jag skulle sätta på datorn efter att ha byggt ihop den som samma resultat som tidigare. Svart skärm!

Finns det något man kan göra med moderkortet eller på annat sätt för att bara kontrollera vad som sker utan att det dyker upp information på skärmen?

Testade processorer är 3,4 och 8 kärniga AMD varianter
Tre olika grafikkort, ett nVidia och två från AMD
Två olika minnen
Tre olika nätaggregat
Två olika skärmar
Ett flertal diskar och två SSD

Allt fungerar i andra datorer

Överdrev testandet eftersom man får betala dyr avgift ifall CDON inte hittar något fel

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du inte berättar vilka delar du testat med är det omöjligt att göra någon kompatibilitetsbedömning. Moderkortet kräver t ex uppdaterad BIOS för en massa olika processorer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hittade felet. Lite pinsamt men efter att ha kollat på nätet så den minnesinfästningen som asus har, där kan man tydligen få behöva trycka ner minnet med stor kraft för att det skall få kontakt. Och det var ingen överdrift för ena kapseln behövde jag trycka så hårt att det var risk för moderkortet att gå sönder. kändes så i alla fall. Kanske borde tagit ut kortet och tryckt in minnet med underlag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Hittade felet. Lite pinsamt men efter att ha kollat på nätet så den minnesinfästningen som asus har, där kan man tydligen få behöva trycka ner minnet med stor kraft för att det skall få kontakt. Och det var ingen överdrift för ena kapseln behövde jag trycka så hårt att det var risk för moderkortet att gå sönder. kändes så i alla fall. Kanske borde tagit ut kortet och tryckt in minnet med underlag

Man ska alltid montera CPU och minnen på ett fast underlag, utanför lådan, annars finns risken för knäckta lödningar/sprickor och framtida problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro