Prestandaanalys: Battlefield 4

Permalänk
Medlem

Tror det är väldigt många som fortfarande kör 2500K/2600K som CPU, inklusive mig. Så hade gärna sett den i listan över testade processorer.
Jag har svårt att tänka mig att Sweclockers inte skulle ha en sådan liggandes.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Entusiast

Så BF4 blev hyffsat flertrådat ändå, trevligt!
Nu är det nog dags att få upp stackarn i 5.0GHz, här skall det siktas mot 120FPS!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Skillnaden mellan high och ultra? Du får väl helt enkelt uppskatta likt du så smart gjorde med 7950 vs 7970. Logiskt sett så bör resultaten ligga mellan Ultra och Medium, som finns i prestandatestet.

Nu menade jag inte rent prestandamässigt, utan estetiskt. Hur "High" ser ut in-game jämfört med "Ultra". Märker man av stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Bra test, otroligt att 5870 fortfarande hänger med, haha!

Represent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Blir ruskigt sugen på ett R9 280X eller ett R9 290X!

Det är ju två helt olika kort?

tack för testet! Intressant läsning!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

"Det är inte förrän vi tittar ner hos pensionerade Geforce GTX 580 som medelfrekvensen landar under 100 FPS."
Pension, 580 --> Snyft!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Detta lutar mot att byta ut trogna Geforce 570 mot 770. Tidigare visar att 570 är lite bättre än 480, så med min 1920*1080 skärm skulle det innebära cirka 40 fps till 70 fps i Ultra - en ökning med 75%! Eller kommer min oklockade i5 2500K 3,3 Ghz vara en flaskhals?

Permalänk

Intressant!

Trodde inte AMD skulle hamna så högt genomgående.
Btw, första gången ordet "hulabalo" används i en sweclockers-artikel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eh, stämmer detta verkligen? När jag spelade Battlefield 4-betan fick jag EXTREMT mycket sämre resultat, trots att jag spelade med medium-inställningar. Spelet såg för övrigt inte ens särskilt snyggt ut då, jag tyckte till och med att det var ganska fult. Och om dessa siffrorna stämmer så får jag ju högre FPS i BF4, med medium-inställningar, än i BF3 med dess medium-inställningar.

Jag har ett Asus 7970 Direct CU II TOP @ 1150/1575 MHz och en Intel i7 2600 som jag på något sätt verkar ha fått att tuffa på i 4,2 GHz genom att bara ändra frekvensen i BIOS. Kan vara som så att min CPU egentligen var tänkt att säljas som någonting annat, men att den inte riktigt levde upp till de kraven och att jag därav kan klocka upp dem från standardfrekvensen på 3,4 GHz.

Permalänk
Medlem

Vart är CPU test med ett NVIDIA kort?

Permalänk
Medlem

Någon som tror sig veta om en överklockad 2500K skulle bli en väldig flaskhals med ett 290x ?

Permalänk
Hedersmedlem

En kopia av Battlefield 4 och ett GTX 780 ligger och väntar på mig på en spelbutik och Posten respektive! Undra vad jag ska hitta på och göra i helgen?

Skrivet av bl00keRs:

Vart är CPU test med ett NVIDIA kort?

Vad spelar det för roll vad man har för GPU i ett CPU-test?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

När jag spelade Battlefield 4-betan

Där har du ditt svar på varför det var som det var för dig.
Versionen som användes i Betan var ganska gammal (Typ från Juni/Juli)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jättebra test och det var mycket informativt. Gillar test som bygger både på upplevelsen och siffror. Ger en mer rättvis bild och nu kan jag lugnt speca min nya rigg. Väntar på att GTX 780 Ti skall släppas och då blir det en rejäl uppgradering på resten av grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Nu menade jag inte rent prestandamässigt, utan estetiskt. Hur "High" ser ut in-game jämfört med "Ultra". Märker man av stor skillnad?

Jaha oj, då missförstod jag dig. Jag pillade ganska mycket med inställningarna i BF3 för att få ~60fps men ändå lite ögongodis. Då hade jag lite sämre grafikkort så sänkte det mesta till high/medium. Jag såg tydlig skillnad om man har två screenshots jämte varandra. Buskar och träd blir snyggare, rök ser verkligare ut, ljuset blir finare när det går mellan kvistar i träd. Men när du väl börjar spela så hinner man inte kolla på smådetaljerna ändå, enligt mig. Så jag satte allt på medium och körde på.

Men jag tror att det är väldigt subjektivt. Sen är det ju en väldig e-penis att kunna sätta allt på Ultra med 60+ fps.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Jag har ett GTX 770 2gb och jag har inga som helst problem att köra det på Ultra 1080p full aa osv, det överstiger aldrig 1980 i vram

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men när släpp spelet?? Är det om 2h vid midnatt eller om 26h vid midnatt?? PC, ej PS3/Xbox.

Någon som vet om Mediamarkt har nattöppet i jönköping???

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Casgar:

Vad spelar det för roll vad man har för GPU i ett CPU-test?

För att blookers är ökänd för att sprida falska rykten om att man ska köra med AMD-CPU och Nvidia-GPU samt Intel-CPU och AMD-GPU.
Det kallar han för logik.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ni som ligger på gränsen, var inte oroliga. Det har rapporterats från många att just den här banan är mer tungdriven än resterande och ger betydligt lägre FPS. Det kan med andra ord bara bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Tror det är väldigt många som fortfarande kör 2500K/2600K som CPU, inklusive mig. Så hade gärna sett den i listan över testade processorer.
Jag har svårt att tänka mig att Sweclockers inte skulle ha en sådan liggandes.

Man kan dra bort 8% av senaste generationens I7'a resp 15'a och gissa att det ligger därikring. Men visst, ett test vore ju kul.

Permalänk
Medlem

Det lär väl inte komma något demo gissar jag? Vill ju kunna se om det går att få spelbar framerate på sin burk innan man köper helst >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Härligt!

Då borde jag klara mig fint på inställningarna LOW i bf4 med mitt gtx 580, blir att vänta tills bf5 kommer ut innan en uppgradering då.
Spelupplevelse går ju alltid före grafik och bf4 ser ju så sjukt bra ut även på LOW

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Ah underbart, kom precis hem från träningen och nu kan man koppla av lite med kvällsmys med ett nytt högintressant test på sweclockers, man tackar !!!

Permalänk
Medlem

Tack för denna analys.
Önskemål att se hur en 6-kärnig cpu har för påverkan vid ett eventuellt nästa test.

Permalänk
Medlem

670 SLI kör jag med, har inte spelat än men nvidias GeForce experience rekommendera ultra settings. Den tänker kanske inte att det ska vara spelbart sen?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det lär väl inte komma något demo gissar jag? Vill ju kunna se om det går att få spelbar framerate på sin burk innan man köper helst >,<

Beställ från Origin, man kan spela och ångra köpet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Någon som tror sig veta om en överklockad 2500K skulle bli en väldig flaskhals med ett 290x ?

Haswell är inte så mycket snabbare än Sandy bridge. Med en överklockning till ~4Ghz kan du lätt jämföra med 4670K i stock.

Men visst, på medium ser det faktiskt ut att vara en flaskhals.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det lär väl inte komma något demo gissar jag? Vill ju kunna se om det går att få spelbar framerate på sin burk innan man köper helst >,<

Betan var ju gratis att testa i dagarna 12

Permalänk
Medlem

Tror ni att BF4 kommer fungera med dessa komponenter?? i5 2500k..gtx 560 ti, 8gb ram..

Permalänk

Fint med genomförligt test så här fort, tackar! Känns som att det har lönat sig att sitta lugnt i båten ang. köp av nytt grafikkort.

Någon mer än mig som skulle uppskatta om man delade upp tabellerna så att singel GPU respektive 2xGPU (SLI/CF/7990/690) fick skilda tabeller?