Permalänk
Medlem

AMD går med vinst Q3 2013

Tänkte informera alla AMD-fantaster om att AMD nu går med vinst. Vad tror ni AMD behöver göra för att behålla vinsten? För konsolerna kommer ju inte ge så mycket klirr i kassan när priset går ner. Ska dock säga att jag tycker AMD är på G nu, eller vad tycker ni?
http://www.nordichardware.se/Grafik/spelkonsolerna-ger-amd-en...
http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/press-release-2013...

Permalänk

Jag tror konsollerna kan driva dem i ett litet tag till iaf. Sen måste de besluta sig om de fortfarande vill kränka cpu'er i prestandaklassen för som det ser ut nu så gör ju intel varv på amd på både server och hemma-pc. deras APU'er och gpu'er är räddningen, om de inte slösar mer tid och resurser på annat. fx-9590 var ett april-skämt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Tycker de ska fortsätta som planerat. Grafikorten går de bra för, ändra inget. Kör på med Steamroller och Excevator precis som planerat men lägg inga överpriser utan matcha Intel eller lite lägre.

Vad är det som planeras efter Excevator egentligen?

EDIT

Något som ja tänkt på sista tiden är att man aldrig ser färdig byggda datorer med FX cpuer från t.ex. Packard Bell eller liknande företag. De väljer alltid en i3a före FX6300, varför?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Tycker de ska fortsätta som planerat. Grafikorten går de bra för, ändra inget. Kör på med Steamroller och Excevator precis som planerat men lägg inga överpriser utan matcha Intel eller lite lägre.

Vad är det som planeras efter Excevator egentligen?

EDIT

Något som ja tänkt på sista tiden är att man aldrig ser färdig byggda datorer med FX cpuer från t.ex. Packard Bell eller liknande företag. De väljer alltid en i3a före FX6300, varför?

Det jag är mer fundersam över är varför de inte använder AMD:s apu:er mer. De få jag ser har ofta även ett diskret grafikkort...(Elgiganten och liknande)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det jag är mer fundersam över är varför de inte använder AMD:s apu:er mer. De få jag ser har ofta även ett diskret grafikkort...(Elgiganten och liknande)

Skickades från m.sweclockers.com

Sant det med. De få datorer ja sett med APUer brukar alltid ha instegs modellerna som är nästan värdelösa IMO. A10 6700 skulle vara perfekt för en lite billigare dator.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Tycker de ska fortsätta som planerat. Grafikorten går de bra för, ändra inget. Kör på med Steamroller och Excevator precis som planerat men lägg inga överpriser utan matcha Intel eller lite lägre.

Vad är det som planeras efter Excevator egentligen?

EDIT

Något som ja tänkt på sista tiden är att man aldrig ser färdig byggda datorer med FX cpuer från t.ex. Packard Bell eller liknande företag. De väljer alltid en i3a före FX6300, varför?

Inte heller Webhallen eller Inet erbjuder färdiga datorer med AMD grafikkort eller processorer.
Att grafikkorten inte finns är väl mest oroande..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Inte heller Webhallen eller Inet erbjuder färdiga datorer med AMD grafikkort eller processorer.
Att grafikkorten inte finns är väl mest oroande..

har inte tänkt på det innan men det är sjukt hur lite av AMD:s produkter som faktiskt finns tillgängliga i färdiga lösningar till konsumenter (som är vettiga). Undrar varför de har valt att köra Nvidia exklusivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Inte heller Webhallen eller Inet erbjuder färdiga datorer med AMD grafikkort eller processorer.
Att grafikkorten inte finns är väl mest oroande..

nVidia påstås ju ha betalat datoybyggare i nordamerika för att bara bygga datorer med nVidia GPU:er. Kanske skett något liknande i Europa också?
(Konspirationsteorier! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Inte heller Webhallen eller Inet erbjuder färdiga datorer med AMD grafikkort eller processorer.
Att grafikkorten inte finns är väl mest oroande..

Det är dåligt tycker jag. Tacka vet jag komplett, som har färdiga datorer med både processorer och grafikkort från AMD och blandat Intel/AMD.

Dock är ju webhallen och komplett samma affär nu mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

48 miljoner är väl rätt lite i sammanhanget?

Lyckades inte fatta vilken period detta var från men -850M ser inte bra ut.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Dom behöver bara fortsätta på inslaget spår, dock gärna få ut några hyfsat konkurrenskraftiga CPU'er så småningom också. Tror att det finns utrymme för två tillverkare av dessa, inte kommer nöjt ligga på bekväma marginaler för sina medan AMD kommer vara tvugna att ha lägre, men förhoppningsvis ändå kunna göra en del vinst.

Spontana känslan är att styrkeförhållandena mot Nvida kommer att jämnas ut iaf inom en inte allt för avlägsen framtid (något år).

Nu håller Nvidia dessutom på att eldar pengar precis som AMD har gjort. Fast i deras fall heter problembarnet förmodligen Tegra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Sen måste de besluta sig om de fortfarande vill kränka cpu'er i prestandaklassen för som det ser ut nu så gör ju intel varv på amd på både server och hemma-pc.

Ja, inte vettigt hur de kan släppa CPU:er som presterar så lite och drar så mycket ström....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ja, inte vettigt hur de kan släppa CPU:er som presterar så lite och drar så mycket ström....

*kränga

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jasså, trodde du tyckte synd om dem...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ä
N
T
L
I
G
E
N
!

Hoppas att det kan hålla i sig ett par kvartal, AMD behöver verkligen vara back in black ett tag nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Ja, inte vettigt hur de kan släppa CPU:er som presterar så lite och drar så mycket ström....

Oh NEJ 12kr extra elräkning om året, vilken SKANDAL!

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Oh NEJ 12kr extra elräkning om året, vilken SKANDAL!

What 'bout my snickers man.
Men ja du har helt rätt, det är ingenting som påverkar plånboken, endast vid inköp av kylare.
Men om vi ska vara helt ärliga så behöver du ju köpa samma kylning för både Intel och AMD's processorer för hård överklockning (:

Men en Intel klarar sig på en billigare med en mild (men ändå prestandakraftig överklockning), fast då har du ju å ena sidan betalat mer för Intel processorn & moderkort också.. :]

On a random note:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=651387171568041&set=a...

Citat:

After some recent “discussion” on our Facebook page about the lack of the use of AMD components in our system builds I thought I would fulfill the desires of the AMD loyalists and build an AMD system that can beat out Intel in the price/performance department: http://bit.ly/H4TQdg

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hjälpsam

Många självutnämnda experter här på Swec som myndigt förklarade för oss okunniga att dessa konsoler omöjligt kunde generera någon vinst för AMD.
AMD hade tvingats sänka priset så mycket att de skulle förlora på affären, en del förutspådde med förtjusning att detta till och med kunde vara den sista spiken i kistan för AMD.
Hjälteföretagen Intel och Nvidia däremot hade varit kloka nog att hoppa av i tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Oh NEJ 12kr extra elräkning om året, vilken SKANDAL!

Då min dator mer eller mindre är på dygnet runt, så blir +100-140w ganska mycket mer än 12kr per år.

Sen att AMD:s kraftfullaste processorer drar 220w och presterar som Intels processorer på 70-80w, samt kostade som en 3930K när den kom.. gör att jag bara skrattar. Inte lustigt att de fick sänka till halva priset efter ett par månader..

Ska man dessutom klocka processorn stannar den inte vid 220w och det vet nog de flesta..

För AMD var detta bara ett försök att bli populära igen, genom att vara först till 5GHz..

Jag hoppas dock att de kommer på någonting nytt framöver... för de behövs! Men det de håller på med nu, är bara vansinnigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Många självutnämnda experter här på Swec som myndigt förklarade för oss okunniga att dessa konsoler omöjligt kunde generera någon vinst för AMD.
AMD hade tvingats sänka priset så mycket att de skulle förlora på affären, en del förutspådde med förtjusning att detta till och med kunde vara den sista spiken i kistan för AMD.
Hjälteföretagen Intel och Nvidia däremot hade varit kloka nog att hoppa av i tid.

Efter att ha jobbat i 10 år på ett företag som tillverkar en annan typ av produkter och även var stora på OEM, vilket detta är, så kan jag säga följande. Jag tror inte att AMD gör förlust på de enheter de säljer till MS och Sony. Då hade de inte sålt dem. Tack vare att det är så stora volymer så kan man ligga med ganska låg marginal. Man skapar en jämn belastning för sin produktion och om efterfrågan skulle gå ner under en period så kan man alltid tillverka lite OEM produkter och lägga på hyllan, för man vet att de går åt. Nu köper ju AMD även in tillverkningen och då hjälper OEM kontraktet till att sänka AMD's kostnader eftersom deras leverantör också ger lägre priser ju mer man beställer. Man blir kanske inte fet på ett OEM kontrakt, men det hjälper till att hålla hjulen igång och kan i detta fallet mycket väl vara orsaken till att det går bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

min uppfattning är att AMD gör bra ifrån sig på GPU och APU:er saknar dock AMD på Server och prestanda sidan.

Jag har bara AMD i mina maskiner förutom i min Gaming maskin som har en gammal i5 2500K s-1155 som jag är stört nöjd med.
Jag blev riktigt besviken när Bulldozer inte blev den hit jag trodde de skulle bli.

är inte fanboy av AMD till 100% men jag gillar dem tack vare priset på dem, speciellt nöjd är jag med min APU för mn HTPC jag väljer CPU efter behov å ekonomi.

ja okej, lite fanboy är man väl då men inte så där frenetisk då jag faktiskt kan köpa en Intel CPU utan problem om den passar till mitt behov å planering av användning av CPU.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Efter att ha jobbat i 10 år på ett företag som tillverkar en annan typ av produkter och även var stora på OEM, vilket detta är, så kan jag säga följande. Jag tror inte att AMD gör förlust på de enheter de säljer till MS och Sony. Då hade de inte sålt dem. Tack vare att det är så stora volymer så kan man ligga med ganska låg marginal. Man skapar en jämn belastning för sin produktion och om efterfrågan skulle gå ner under en period så kan man alltid tillverka lite OEM produkter och lägga på hyllan, för man vet att de går åt. Nu köper ju AMD även in tillverkningen och då hjälper OEM kontraktet till att sänka AMD's kostnader eftersom deras leverantör också ger lägre priser ju mer man beställer. Man blir kanske inte fet på ett OEM kontrakt, men det hjälper till att hålla hjulen igång och kan i detta fallet mycket väl vara orsaken till att det går bättre.

och man skall väl inte glömma att leverera CPU/APU till marknadens två största Konsol "producenter" ger dem tycker jag iaf bra "reklam" eller "fjäder i hatten"

Konsolerna tenderar att leva länge, och producera "samma" produkt länge ger också lägre tillverkningskostnader så även om priset sänks på konsolen så kan dem kanske tänka några procent mer efter tag.

det är vad jag TROR... jag vet ju absolut inget om detta. men tycker det är kul att klura å diskutera.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Då min dator mer eller mindre är på dygnet runt, så blir +100-140w ganska mycket mer än 12kr per år.

Sen att AMD:s kraftfullaste processorer drar 220w och presterar som Intels processorer på 70-80w, samt kostade som en 3930K när den kom.. gör att jag bara skrattar. Inte lustigt att de fick sänka till halva priset efter ett par månader..

Ska man dessutom klocka processorn stannar den inte vid 220w och det vet nog de flesta..

För AMD var detta bara ett försök att bli populära igen, genom att vara först till 5GHz..

Jag hoppas dock att de kommer på någonting nytt framöver... för de behövs! Men det de håller på med nu, är bara vansinnigt.

Foldar du eller gör du något annat liknande? För annars spelar det ju ingen större roll då idle power är i princip exakt samma på Intel och AMD.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Oh NEJ 12kr extra elräkning om året, vilken SKANDAL!

Många bäckar små

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är synd att AMD inte är lika bra som Intel när det gäller processorer. Jag skrattar inte åt dom för att de är så dåliga, utan jag stödjer dem. Bra konkurrens gynnar både mig och utvecklingen.

Jag hoppas AMD blir bättre på processormarknaden, främst top segmentet. Gällande grafikkort tycker jag det ligger bra till och är ett minst lika bra val som Nvidia.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Jag tror konsollerna kan driva dem i ett litet tag till iaf. Sen måste de besluta sig om de fortfarande vill kränka cpu'er i prestandaklassen för som det ser ut nu så gör ju intel varv på amd på både server och hemma-pc. deras APU'er och gpu'er är räddningen, om de inte slösar mer tid och resurser på annat. fx-9590 var ett april-skämt.

pfft lycka till o slå en 8350 i 4.5~ghz för den som behöver 8 käror / trådar

kan streama alla spel jag testat i 1080p 60 fps, funkar skitbra

edit, menar då i pris / prestanda

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

48 miljoner är väl rätt lite i sammanhanget?

Lyckades inte fatta vilken period detta var från men -850M ser inte bra ut.

http://i.imgur.com/2AdtwiS.jpg

Om jag inte har fel är detta från 2012? Rätta mig om jag har fel. Vet att AMD gick back som fan förra året? Eller kanske 2011? :/ Tiden går så snabbt, känns som att 5xxx serien och GTX 4xx serien släpptes nyligen :/

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

pfft lycka till o slå en 8350 i 4.5~ghz för den som behöver 8 käror / trådar

kan streama alla spel jag testat i 1080p 60 fps, funkar skitbra

edit, menar då i pris / prestanda

Säg det till hela konsumentmarknaden... Hade själv en 8120 för något år sedan som gick i 4,4ghz, inte direkt nöjd med den single-thread prestandan om vi säger så. Jag ser iaf vad du menar, men de kommer inte dra in några stålar med att ha en sådan nischad arkitektur..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

nischad arkitektur..

Nja, nu när nya spelmotorer blir optimerade för flera trådar så fungerar den bra tycker jag

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Nja, nu när nya spelmotorer blir optimerade för flera trådar så fungerar den bra tycker jag

Vilken motor blir optimerad för hela 8 trådar? hur många spel täcker det? I hur stort underläge är intel i då? kommer folk märka av det och bry sig tillräckligt för att köpa en amd fx cpu? Detta är frågor som behöver besvaras innan man kan disskutera huruvida amd någonsin kommer tjäna pengar på sina fx/amd3+/prestanda cpu'er. Just nu tror jag dock inte på 4+ kärnor för gemene man, det är alldeles för tidigt. Men som sagt, för det som är ute efter 8 core och inte kan lägga 3k på en i7 så förstår jag helt klart, mycket prestanda för pengarna, det kommer jag aldrig förneka

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36