Permalänk
Medlem

Enkel delning av filer i grupp?

Hej,

Har varit på resa och skulle vilja samla alla bilder från olika person.
Hur sätter man enklast upp något där folk kan ladda upp och ladda ned filer från tex. min dator?
Är det ftp som gäller eller finns det något annat numera?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hej,

Har varit på resa och skulle vilja samla alla bilder från olika person.
Hur sätter man enklast upp något där folk kan ladda upp och ladda ned filer från tex. min dator?
Är det ftp som gäller eller finns det något annat numera?

Dropbox.com skulle jag rekommendera.
Väldigt enkel tjänst där du kan göra en mapp på din dator och dela med vänner plus att man kommer åt allt online när man inte är hemma:)

Dina vänner kan ladda upp bilderna via hemsidan till din mapp om de inte vill göra mappar på sina datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till Dropbox kan vara Bitcasa (http://www.bitcasa.com), 10 GB gratis (eller $99/år oändlig lagring) molnlagring som man kan dela med andra människor. Jag har inte testat det själv, men en kollega pratar varmt om tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Dropbox.com skulle jag rekommendera.
Väldigt enkel tjänst där du kan göra en mapp på din dator och dela med vänner plus att man kommer åt allt online när man inte är hemma:)

Dina vänner kan ladda upp bilderna via hemsidan till din mapp om de inte vill göra mappar på sina datorer.

Skrivet av kirigoe:

Ett alternativ till Dropbox kan vara Bitcasa (http://www.bitcasa.com), 10 GB gratis (eller $99/år oändlig lagring) molnlagring som man kan dela med andra människor. Jag har inte testat det själv, men en kollega pratar varmt om tjänsten.

Tack!
Ska testa dessa ikväll när jag kommer hem ifrån jobbet!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Finns ju även Google Drive att välja på

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hej,

Har varit på resa och skulle vilja samla alla bilder från olika person.
Hur sätter man enklast upp något där folk kan ladda upp och ladda ned filer från tex. min dator?
Är det ftp som gäller eller finns det något annat numera?

FTP! Om du har det alternativet ser jag ingen större mening med molnlagring. Och ingen eula eller liknande att bry sig om.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallkotten:

Finns ju även Google Drive att välja på

Är det möjligt att poola filer på google drive?
Har hitills bara hittat hur man delar till andra, inte att andra kan skicka in sina filer på något smidigt sätt...
Det kommer vara många äldre som inte har speciellt myket datorvana så om jag har problem, så kanske inte det här är rätt väg att gå

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Om det är många utan datorvana kanske det är bättre att fixa utskrifter på bilderna. Det kostar inte särskilt mycket för utskrifter i vanligt "fotoformat" och är säkert mer uppskattat hos de äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Om det är många utan datorvana kanske det är bättre att fixa utskrifter på bilderna. Det kostar inte särskilt mycket för utskrifter i vanligt "fotoformat" och är säkert mer uppskattat hos de äldre.

Skickades från m.sweclockers.com

De använder digitalkamera och så det kommer inte bli några utskrifter. Syftet är att poola ihop en massa bilder från många användare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Hej,

Har varit på resa och skulle vilja samla alla bilder från olika person.
Hur sätter man enklast upp något där folk kan ladda upp och ladda ned filer från tex. min dator?
Är det ftp som gäller eller finns det något annat numera?

Jag kör bitcasa och google drive.
Båda funkar bra

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Är det möjligt att poola filer på google drive?
Har hitills bara hittat hur man delar till andra, inte att andra kan skicka in sina filer på något smidigt sätt...
Det kommer vara många äldre som inte har speciellt myket datorvana så om jag har problem, så kanske inte det här är rätt väg att gå

Du kan ju ge dom olika behörigheter, ger du dom högsta så kan dom lägga till/ta bort filer som dom vill.

Jag använde Google Drive när jag skulle dela resebilder emellan några kompisar när vi reste. Allt dom gör efter att ha blivit delade är att välja att inkludera mappen i deras drive, har du gett dom full behörighet så är det bara för dom att gå in i mappen och leka

Edit: Värt och notera är att Google Drive syncas mot Googles servrar (som dropbox), så den kan kommas åt varsomhelst ifrån.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Hej!

Jag har använt Photago.com som är en tjänst för att samla foto från många personer. Fördelen med den typ av tjänst är just att lowtech users som min mamma kunde också använda den vilket inte inte klarade av när jag använt FTP. Samt att mina vänner kunde lada upp både bilder fårn telefonen och digitalkameran.