Är Windows 8.1 Microsofts räddning?

Permalänk
Inaktiv

När valfriheten att ha en startknapp och stänga av metro helt så går jag över till W8.1, till det händer eller tomten blir verklig så håller jag mig till W7 och linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

I operativsystemet. Inte i Smart Search med reklamfunktionen aktiverat.

Enligt din definition har man reklam i vartenda operativsystem som är kapabel att starta en webläsare.

Jag vet inte hur du ser på det, men enligt mig är sökfunktionen en del av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Visste att du skulle säga det

Kanske är landspecifik, men jag får inte ens upp någon reklam i Smart Search (Som är en söktjänst baserat på Bing, som fungerar som Yahoo och Google vilket alla har reklam). Men kan inte påstå att det är reklamen i operativ systemet då. Jag har då självklart testat ett flertal variereande sökningar.

Vill du visa med en screenshot där du får reklam? Då den delen verkar vara avstängd av Default, allafall för mig

Permalänk
Medlem

Som jag ser det w8 funkar bra på min pekskärmsdator men är så där på min vanliga dator får underliga frysningar program funkar inte bootup tiden ökade när jag uppdat. till 8.1 boot ordningen ändrades nä 8.1 funkar inte bra (eller är inte klart alls (desporado)

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, cpu 14900K, G-Skill TridentZ5 RGB DDR5 6400 MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, ASUS RTX 4080 Super 16GB ROG Strix Gaming OC, Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Sound Blaster-Z soundcard. EK-AIO Elite 360 D-RGB.
ROG Strix Scope NX Wireless Deluxe keyboard, ROG Gladius III Wireless AimPoint mouse and Phanteks Enthoo Evolv X Satin chassi. Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jag vet inte hur du ser på det, men enligt mig är sökfunktionen en del av Windows.

Den är en del av bing, inte sökfunktionen på din lokala dator. Det är väl inte konstigare än ett sökfält i en webbläsare. Bing fungerar ju för den delen knappt om man inte använder den amerikanska versionen. Har du inte accepterat villkoren för det hela så är det inte heller påslaget. Ute hos företagen är det självklart avstängt. Sekretess är den viktiga faktorn där snarare.

Permalänk
Medlem

Ett av målen med 8.1 tycks ha varit att åtgärda den djupa spricka som 8.0 skapade mellan användarna. Det verkar inte som om Microsoft uppnått målet, varken om man kollar här eller på andra sidor.

De flesta som har 8.0 tycker att 8.1 är en ganska självklar uppdatering att skaffa, men 8.1 verkar inte räcka hela vägen för att de som kör Windows 7 ska vilja byta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När saker blir tillräkligt bra så behöver man inte byta

Som WinXP höll väldigt länge samma med Win7 kommer hålla länge.
Har redan en Win7 till nästa datorbygge... ser ingen anledning att skaffa 8:an med Metro/Modern UI bara för att avinstallera/disabla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

När saker blir tillräkligt bra så behöver man inte byta

Som WinXP höll väldigt länge samma med Win7 kommer hålla länge.
Har redan en Win7 till nästa datorbygge... ser ingen anledning att skaffa 8:an med Metro/Modern UI bara för att avinstallera/disabla det.

Du är inte ensam. Har ett eventuellt bygge på g till en i familjen. När jag nämnt Win 8 med Start 8 så är det helt uteslutet. Och olikt fanboys så respekterar jag det och kommer installera Win7.

Just nu är det världens surr i tech-media av 8.1 nu i dessa dagar. Men händer det inget radikalt inom de närmsta månader utan ökningen av Win 8 fortsätter runt 0.4–0.8% ökning per månad (uppskattat från fyra statistiktjänster, septembers slut) så tror jag även Microsoft kommer pressas både av OEMs och t.ex. aktieägare att tänka om. Just nu är det fest för de redan invigda, resten bryr sig inte.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Så fort jag orkar så blir det en ominstallation från 8.1 till 8.0. Nya 8.1 är horribelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så fort jag orkar så blir det en ominstallation från 8.1 till 8.0. Nya 8.1 är horribelt!

Det vore intressant att höra vad du inte gillar med 8.1 om du nu gillar 8.0.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns lite dumheter som fortfarande finns kvar i 8.1 som även fanns i 8, t.ex hela app mentaliteten. Jag arbetar i princip ALDRIG i fullskärms läge och de olika variabla skärmsektionerna som windows 8.1 erbjuder är inte tillräckligt flexibla. Nja... jag stannar nog kvar på windows 7 privat ett tag till. Får dras med det på jobb det räcker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom har dock missuppfattat hela startknappsgrejen. Om knappen leder till Modern UI/Metro finns det absolut ingen mening med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Dom har dock missuppfattat hela startknappsgrejen. Om knappen leder till Modern UI/Metro finns det absolut ingen mening med den.

Nej precis.

Microsoft verkar tro att det finns en grupp människor som gillar metro men vill ha startknappen, men det verkar inte stämma med verkligheten alls.

Antingen vill man ha startknappen och startmenyn, eller så diggar man metro och skiter fullständigt i knappen, och för dem blir ju knappen bara i vägen.

Microsoft spottar alltså de som vill ha startmenyn i ansikter, och inför dessutom ett irritationsmoment för de som faktiskt gillar startskärmen.

Hur har de tänkt?

Kan det vara så att de tror att folk är så pass korkade att de inte fattar att startskärmen är det som är tänkt att ersätta startmenyn, och försöker åtgärda detta genom att sätta dit den bekanta knappen, och hoppas på att när folk väl klickar på den och kommer till startskärmen så fattar de att det är tänkt att den ska ersätta startmenyn, och därefter köper beslutet? För i så fall kan det inte direkt vara högintelligent folk tar designbeslut på Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nej precis.

Microsoft verkar tro att det finns en grupp människor som gillar metro men vill ha startknappen, men det verkar inte stämma med verkligheten alls.

Antingen vill man ha startknappen och startmenyn, eller så diggar man metro och skiter fullständigt i knappen, och för dem blir ju knappen bara i vägen.

Microsoft spottar alltså de som vill ha startmenyn i ansikter, och inför dessutom ett irritationsmoment för de som faktiskt gillar startskärmen.

Hur har de tänkt?

Kan det vara så att de tror att folk är så pass korkade att de inte fattar att startskärmen är det som är tänkt att ersätta startmenyn, och försöker åtgärda detta genom att sätta dit den bekanta knappen, och hoppas på att när folk väl klickar på den och kommer till startskärmen så fattar de att det är tänkt att den ska ersätta startmenyn, och därefter köper beslutet? För i så fall kan det inte direkt vara högintelligent folk tar designbeslut på Microsoft.

Kanske jag är i minoritet, men jag är en som gillar startskärmen & Modern UI och håller mig där för det mesta samtidigt som jag tycker "knappen" på skrivbordet är skitbra. Den är helt klart det smidigaste sättet att komma tillbaka till startskärmen (framförallt som jag surfar i "tablet mode" med min Yoga 13).

En tanke slog mig dock i och med att man numera kan svepa nerifrån för att komma till 'alla appar'. För ett enhetlig gränssnitt skulle det vara väldigt intuitivt om man också kunde svepa från vänster för att komma till skrivbordet, och sedan svepa från höger för att komma tillbaka till startskärmen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Win 8 sen det lanserades och varit riktigt nöjd sen dag ett. Tycker de borde satsa mer på att bygga in funktioner som att kunna öppna .zip och .iso utan tredjepartsprogram. Kanske en mailklient på skrivbordet som fungerar för alla mailadresser likt de man har i smartphones.

Själv tycker jag inte skillnaderna är märkvärt stora i 8.1 gentemot 8. 'Startknappen' som nu finns leder ju bara till MUI, och den fanns ju där innan bara det att den var mindre och inte hade någon symbol.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Är nöjd med windows 8 men det finns väl ingen anledning att inte uppdatera till 8.1 antar jag.

Permalänk

Integrerad mounting för skivbilder är nice funktion tycker jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Kanske jag är i minoritet, men jag är en som gillar startskärmen & Modern UI och håller mig där för det mesta samtidigt som jag tycker "knappen" på skrivbordet är skitbra. Den är helt klart det smidigaste sättet att komma tillbaka till startskärmen (framförallt som jag surfar i "tablet mode" med min Yoga 13).

En tanke slog mig dock i och med att man numera kan svepa nerifrån för att komma till 'alla appar'. För ett enhetlig gränssnitt skulle det vara väldigt intuitivt om man också kunde svepa från vänster för att komma till skrivbordet, och sedan svepa från höger för att komma tillbaka till startskärmen.

Du är den första jag hör som tycker att själva knappen i sig gör skillnad. Kul att Microsoft träffar rätt någonstans

Jag tycker däremot att det ser bra mycket trevligare ut med en knapp än inget alls. Skrivbordsmiljön i 8.0 känndes naken och konstig när knappen inte var där. Men jag har hellre ett "hot corner" och en startmeny är startknappen och startskärmen, om jag får välja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Du är den första jag hör som tycker att själva knappen i sig gör skillnad. Kul att Microsoft träffar rätt någonstans

Jag tycker däremot att det ser bra mycket trevligare ut med en knapp än inget alls. Skrivbordsmiljön i 8.0 känndes naken och konstig när knappen inte var där. Men jag har hellre ett "hot corner" och en startmeny är startknappen och startskärmen, om jag får välja.

En grej som jag tänkt på och tydligen annat folk också är att slå ihop desktopen och startskärmen. När man tänker på det känns det så jävla klockrent och självklart så man fattar inte varför MS valde att dela på dom över huvudtaget. Googlade fram en bild som illustrerar det rätt bra.

Hatar man den traditionella desktopen är det bara att autohidea taskbaren, hatar man live tiles är det bara att ta bort dom och lägga in valfri skrivbordsbakgrund. Everybody happy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

En grej som jag tänkt på och tydligen annat folk också är att slå ihop desktopen och startskärmen. När man tänker på det känns det så jävla klockrent och självklart så man fattar inte varför MS valde att dela på dom över huvudtaget. Googlade fram en bild som illustrerar det rätt bra.

Hatar man den traditionella desktopen är det bara att autohidea taskbaren, hatar man live tiles är det bara att ta bort dom och lägga in valfri skrivbordsbakgrund. Everybody happy.

http://i1051.photobucket.com/albums/s425/prisoner_of_mars/des...

MUI skuille absolut bli mer intressant om taskbaren följde med i botten, då skulle det kännas mindre klaustrofobiskt, men att fullt ut "ersätta" desktopen skulle vara ett steg till ner i avgrunden för Microsoft tycker jag. Jag vill ha mer desktop, inte mindre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

En grej som jag tänkt på och tydligen annat folk också är att slå ihop desktopen och startskärmen. När man tänker på det känns det så jävla klockrent och självklart så man fattar inte varför MS valde att dela på dom över huvudtaget. Googlade fram en bild som illustrerar det rätt bra.

Hatar man den traditionella desktopen är det bara att autohidea taskbaren, hatar man live tiles är det bara att ta bort dom och lägga in valfri skrivbordsbakgrund. Everybody happy.

http://i1051.photobucket.com/albums/s425/prisoner_of_mars/des...

Håller med om att detta skulle kunna fungera rätt bra och vara mindre "in your face" som startskärmen är nu när man är i desktop. Hade varit betydligt mindre chock än vad MUI blev för gemene man och hade kanske lett till en "Intressant, funkar rätt bra" reaktion istället för "EGHADS! Vad har de gjort? USCH!" responsen.

Om man funderar lite så kanske en ännu smartare idé hade varit om Microsoft istället för att skapa en helt ny app miljö med MUI hade använt Windows Phone 8 appar istället för den röra de skapat nu. Just nu har de tre "programmiljöer". Vanliga desktop program ala Photoshop, word, Steam etc som vi kör på desktop, MUI appar och WP8 appar. Visst någon kompatibilitet finns säkert mellan MUI och WP8 men jag är inte säker här. Något en programmerare säkert kan svara på det bättre än jag men trots detta första gången jag ens hörde om MUI för länge sedan när W8 var under utveckling tyckte jag det kändes onödigt när WP8 fanns.

Själv hade jag hellre valt lite delar av båda sammanflätat bättre. Exempelvis, man har sina fönster i desktop. Fullskärm eller ej kvittar men tänk om man kunde använda WP8 appar vid sidan av som widgets. Exempelvis facebook widget form av WP8 appen vid sidan av som med högerklick kan växla mellan smartphone eller tablet storlek beroende på behov, öppnas och tas bort som man vill, direkt tillgång till en store antingen via fullskärm eller förbättrad start meny etc.

Oh well, Jag kan spåna vidare men lite onödigt. MS har redan skjutit sig i fötterna ett par gånger nu så det är mer intressant att se hur de reder ut nuvarande situation.

Permalänk
Rekordmedlem

Det hade förmodligen varit lätt att låta appar köra i fönster på desktop, då hade man själv kunnat bestämma storleken på dem och jag tror till o med att JAG hade sett en vits med appar då om jag tex kunde köra 10-20 stycken samtidigt och se innehållet i dem samtidigt så man slupit tramset med att inte se datan, att försöka döda multitasking känns så otroligt fel på desktop, jag gillade gadgets just för att de var små och man kunde använda många på en skärm, ännu mer intressant hade det varit om man haft en platta kopplad till datorn och de kunde samarbeta, en sorts display/fjärr som kunde hantera tex kommunikation som skype, mail och ett par webläsare och det gadgetar kan användas till, hade det gått att köra på en 10" platta hade det varit mycket intressant, plattan ska naturligtvis även kunna ersätta min wacomplatta vid de tillfällen jag vill kludda lite eller manövrera datorn med en touchpad, tex som en fjärrkontroll, däremot är jag totalt ointresserad av att ha den form av platta och dator som win 8 ger idag, en intelligentare platta som kompletterar datorn hade varit mycket intressant, däremot att försöka pressa in ett platt os på datorn är bara fel, systemet känns väldigt ofärdigt och omoget i dagens form.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det hade förmodligen varit lätt att låta appar köra i fönster på desktop, då hade man själv kunnat bestämma storleken på dem och jag tror till o med att JAG hade sett en vits med appar då om jag tex kunde köra 10-20 stycken samtidigt och se innehållet i dem samtidigt så man slupit tramset med att inte se datan, att försöka döda multitasking känns så otroligt fel på desktop, jag gillade gadgets just för att de var små och man kunde använda många på en skärm, ännu mer intressant hade det varit om man haft en platta kopplad till datorn och de kunde samarbeta, en sorts display/fjärr som kunde hantera tex kommunikation som skype, mail och ett par webläsare och det gadgetar kan användas till, hade det gått att köra på en 10" platta hade det varit mycket intressant, plattan ska naturligtvis även kunna ersätta min wacomplatta vid de tillfällen jag vill kludda lite eller manövrera datorn med en touchpad, tex som en fjärrkontroll, däremot är jag totalt ointresserad av att ha den form av platta och dator som win 8 ger idag, en intelligentare platta som kompletterar datorn hade varit mycket intressant, däremot att försöka pressa in ett platt os på datorn är bara fel, systemet känns väldigt ofärdigt och omoget i dagens form.

Jupp, multitasking är ju en utveckling teknikmässigt, inte en bieffekt, och definitivt inte något man skall låtsas om att det inte finns. Multitasking är framtiden, fortfarande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

http://www.theverge.com/2013/10/22/4868028/microsoft-drops-rt...
Poletten börjar nog trilla ner på vissa håll. En liten liten flora fanboyz kommer lipa av den här utvecklingen men det här hjälper enheten bli vad den borde varit från början.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro