R9 290X performance charts (ha saltkaret inom räckhåll)

Permalänk
Medlem

R9 290X performance charts (ha saltkaret inom räckhåll)

http://videocardz.com/46785/amd-radeon-r9-290x-performance-ch...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Väntar med spänning på riktiga benchmarks.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på NDA idag men så blev juh inte fallet.

Får se hur bra dessa prestanda siffror stämmer när tester på denna sida kommer ut.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Intressant. Dock skulle jag aldrig ha råd med nåt high-end kort, men jag antar detta jagar ner priserna i de nedre segmenten också. Förvånar lite att Titan skulle va så"dåligt" (okej, vi är ju way above mitt stock 560Ti )
mot 290X. Men har saltkaret inom räckhåll och avvaktar med att dömma ut någon part

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Denna lades ju upp igår, så sen TS är:p

Det blir ju helt klart ett 290 för rätt pris.

Permalänk
Medlem

Vilket pris tror ni 290 och 290x landar på?

Permalänk
Medlem

Hoppas R9 290X knäcker 780 och Titan. Allt annat är fail.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Hoppas R9 290X knäcker 780 och Titan. Allt annat är fail.

Varför är det fail? Titan/780 har 1,1 miljarder fler transistorer och är ett större chip. Även om 290x presterar 5 - 10% (genomsnitt) sämre än titan skulle jag säga att det var väldigt bra gjort av AMD då titan har 18% fler transistorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Varför är det fail? Titan/780 har 1,1 miljarder fler transistorer och är ett större chip. Även om 290x presterar 5 - 10% (genomsnitt) sämre än titan skulle jag säga att det var väldigt bra gjort av AMD då titan har 18% fler transistorer

Jag tycker det är tråkigt om R9 290X kortet inte slår 8 månader gammal hårdvara. Det flesta läckor säger ju att R9 290X är snabbare.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag tycker det är tråkigt om R9 290X kortet inte slår 8 månader gammal hårdvara. Det flesta läckor säger ju att R9 290X är snabbare.

AMD själva har väl sagt att de inte siktar på top end gpuer, och att 290x inte ska "besegra" titan. Det hade definitivt varit roligt om den gjorde det, men jag har inte allt för höga förhoppningar. Vill mest att AMD pushar ut mantle, trueaudio och fortsätter fixa microstuttern.

Permalänk

Det amd sagt är väl att dom inte tänker konkurrera i titans prisklass?

Citat:

“They’re coming in Q4. I can’t reveal a pricepoint but we’re looking at more traditional enthusiast GPU pricepoints. We’re not targeting a $999 single GPU solution like our competition because we believe not a lot of people have that $999. We normally address what we call the ultra-enthusiast segment with a dual-GPU offering like the 7990. So this next-generation line is targeting more of the enthusiast market versus the ultra-enthusiast one.

http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2013/09/16/exclusive-interview-amds-matt-skynner-talks-new-radeon-cards-next-gen-consoles-7990-criticism/
Edit: Citatet+källa

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Hoppas
Tänk detta med Mantle sen, ujuj

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sweloop64:

Det amd sagt är väl att dom inte tänker konkurrera i titans prisklass?

Precis: http://www.sweclockers.com/nyhet/17665-amd-positionerar-radeo...

Men det kan ju "råka" bli så att utgången blir annorlunda

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av TheFlyingFin:

Intressant. Dock skulle jag aldrig ha råd med nåt high-end kort, men jag antar detta jagar ner priserna i de nedre segmenten också. Förvånar lite att Titan skulle va så"dåligt" (okej, vi är ju way above mitt stock 560Ti )
mot 290X. Men har saltkaret inom räckhåll och avvaktar med att dömma ut någon part

Skickades från m.sweclockers.com

enligt denna "läcka" så är 290X whooping 3% snabbare än ett Titan. Det är med andra ord inga extrema skillnader direkt..

Som alla andra sagt är det ett riktigt test vi vill ha, "läckor" är trevliga men är mer ofta än inte rätt mycket bullshit tyvärr..

Permalänk

Saltkaret är bortslängt sen länge

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Jag tycker det är tråkigt om R9 290X kortet inte slår 8 månader gammal hårdvara. Det flesta läckor säger ju att R9 290X är snabbare.

AMD har redan det snabbaste grafikkortet: 7990. Så ärligt talat tror jag inte att AMD satsar på snabbaste single-GPU-kortet.

Med tanke på titans stora och varma chipp samt så tror jag heller inte vi får se någon dubbel-GPU-lösning från NVidia vilket det är ganska troligt att vi får från AMD.
Dubbla R9-290X på ett kort? Det hade varit något.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Det är med andra ord inga extrema skillnader direkt..

Jag vågar nästan påstå att det är rätt stor skillnad, i tillverkningskostnad.

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Jag hoppas osso det knäcker titan , så kanske titan går ner skapligt i pris så kanske man slår till med sli när det behövs

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Saltkaret är bortslängt sen länge

Tror på salt i säck om minst 20kg de räcker till ett gäng trådar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://diy.pconline.com.cn/363/3631256_all.html <---- kinesisk sida. En annan person länkade detta till mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Hoppas
Tänk detta med Mantle sen, ujuj

Mantle kommer knappast göra en stör skillnad i detta segment. Bara så det är sagt.

Permalänk
Medlem

Kinesiskt test...?

http://diy.pconline.com.cn/363/3631256_all.html

Det såg riktigt bra ut, svårt att veta vilka alla av testerna gällde

Permalänk
Avstängd

Tyvärr tycker jag inte att testerna spelar någon roll om man inte vet vad det ska kosta men det ser väl rätt så trevligt ut, förutom strömförbrukningen

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Varför är det fail? Titan/780 har 1,1 miljarder fler transistorer och är ett större chip. Även om 290x presterar 5 - 10% (genomsnitt) sämre än titan skulle jag säga att det var väldigt bra gjort av AMD då titan har 18% fler transistorer

Det är en sanning med modifikation ;-). Hur som helst om vi skall vara korrekta så använder sig varken Titan el GTX780 sig av alla transistorer. Minst ett kluster är avstängt på titan och kanske 2 el fler på GTX780. Så det blir något lite fel om man bara räknar transistorer.

Sen ni som pratar om hur dåligt det är med nåt som släpps idag som inte slår nåt som är nästan 1 år gammalt. Det argumentet fungerar bara om AMD hade gått över till ny tillverkningsteknik, vilket de inte har. Det är samma teknik som man använde för nästan 2 år sedan, när 7970 släpptes. Och det finns liksom inget magiskt över det hela, bara för att amd helt plöstligt släpper ett större chip med något förändrad arkitektur.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är en sanning med modifikation ;-). Hur som helst om vi skall vara korrekta så använder sig varken Titan el GTX780 sig av alla transistorer. Minst ett kluster är avstängt på titan och kanske 2 el fler på GTX780. Så det blir något lite fel om man räknar bara transistorer.

Sen ni som pratar om hur dåligt det är med nåt som släpps idag som inte slår nåt som är nästan 1 år gammalt. Det argumentet fungerar bara om AMD hade gått över till ny tillverkningsteknik, vilket de inte har. Det är samma teknik som man använde för nästan 2 år sedan, när 7970 släpptes. Och det finns liksom inget magiskt över det hela, bara för att amd helt plöstligt släpper ett större chip med något förändrad arkitektur.

Det är fortfarande en hel del fler transistorer än 290x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag tycker det är tråkigt om R9 290X kortet inte slår 8 månader gammal hårdvara. Det flesta läckor säger ju att R9 290X är snabbare.

AMD har haft som policy i över 6 år att inte göra GPU:er i samma storleksklass som nVidia brukar göra. De ser risken för problem som för stor. Och hur har det gått för nVidia? GTX 280 hade problem och var inte många procent snabbare än 4870 trots ett över dubbelt så stort chip. GTX 480 blev väldigt försenat och hade stora problem, återigen oproportionerligt dålig prestanda gentemot sin storlek. Det lagades med GTX 580 som ändå får sägas underpresterade sett till dess storlek. GK100 lades ner helt, ironiskt att nVidias bästa GPU på länge blev GK104 som var ett mindre chip och följde AMDs filosofi. Sedan har vi GK110, som ännu idag inte fungerar i sin fulla version i tillräckliga kvantiteter för den stora marknaden. DÄRFÖR satsar inte AMD på snabbaste singel-GPUn. Så när de får det ändå trots betydligt mindre chip, ja då är det inget annat än ingenjörskonst som man inte kan klaga på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Sedan har vi GK110, som ännu idag inte fungerar i sin fulla version i tillräckliga kvantiteter för den stora marknaden.

Kan du förklara vad du menar där? Syftar du på den absolut fullfjädrade GK110 som inte finns att köpa på marknaden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

AMD har haft som policy i över 6 år att inte göra GPU:er i samma storleksklass som nVidia brukar göra. De ser risken för problem som för stor. Och hur har det gått för nVidia? GTX 280 hade problem och var inte många procent snabbare än 4870 trots ett över dubbelt så stort chip. GTX 480 blev väldigt försenat och hade stora problem, återigen oproportionerligt dålig prestanda gentemot sin storlek. Det lagades med GTX 580. GK100 lades ner helt, ironiskt att nVidias bästa GPU på länge blev GK104 som var ett mindre chip och följde AMDs filosofi. Sedan har vi GK110, som ännu idag inte fungerar i sin fulla version i tillräckliga kvantiteter för den stora marknaden. DÄRFÖR satsar inte AMD på snabbaste singel-GPUn. Så när de får det ändå trots betydligt mindre chip, ja då är det inget annat än ingenjörskonst.

Nvidia är inte bra på att göra små effektiva krestar, jag hoppas som sagt att ryktet stämmer och prestandan är som 780/Titan. Denna generation från Nvidia är endast re-brands. 780 och Titan är dåligt binnade Quadro krestar så det är inte heller imponerande. R9 290X och R9 290 är ju åtminstone något nytt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Kan du förklara vad du menar där? Syftar du på den absolut fullfjädrade GK110 som inte finns att köpa på marknaden?

Japp.