Hög eller låg Dpi?

Permalänk
Medlem

Hög eller låg Dpi?

Undrar bara varför vissa gamers rekommenderar vissa dpi inställningar på musen som det "bästa".
Har ju ingen betydelse vad du har för dpi när du ändå ställer det som du vill ha det ingame?
För musen blir ju inte mer exakt av högre dpi om jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Undrar bara varför vissa gamers rekommenderar vissa dpi inställningar på musen som det "bästa".
Har ju ingen betydelse vad du har för dpi när du ändå ställer det som du vill ha det ingame?
För musen blir ju inte mer exakt av högre dpi om jag förstått rätt?

Vilken DPI som är bäst för en själv är Individuellt, tex jag kör ganska låg, men min son vill ha hög

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Undrar bara varför vissa gamers rekommenderar vissa dpi inställningar på musen som det "bästa".
Har ju ingen betydelse vad du har för dpi när du ändå ställer det som du vill ha det ingame?
För musen blir ju inte mer exakt av högre dpi om jag förstått rätt?

Det är individuellt, jag körde förut på 8300, men den musen gick sönder. Då blev jag van med 1800, som jag kör på nu. Spelar lika bra som då.

Permalänk
Medlem

Jo, sant. Men det jag menar nu är ju att man ändrar ju i spelet så man har ungefär samma ändå. Hög dpi = låg ingame å Låg dpi = hög ingame?
Jag mäter mig fram till vad jag har för mått i centimeter på musmattan för att göra en 360 gradare i FPS spel och ställer in efter det. Spelar ju ingen roll vad jag har för dpi då?

Permalänk
Medlem

det är ju klart musen blir mer exakt när man har högre DPI, det är ju precis det DPI gör (Dots Per Inch).
om man sedan gillar att ha en mer exakt mus eller inte är ju en helt annan sak.
jag själv har en mus på 3500dpi som jag kör på hälften i musinställningarna i windows, och om windows räknar som det borde göra så borde jag alltså ha ~1800dpi, vilket är ganska lågt enligt en del, och högt enligt andra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Jo, sant. Men det jag menar nu är ju att man ändrar ju i spelet så man har ungefär samma ändå. Hög dpi = låg ingame å Låg dpi = hög ingame?
Jag mäter mig fram till vad jag har för mått i centimeter på musmattan för att göra en 360 gradare i FPS spel och ställer in efter det. Spelar ju ingen roll vad jag har för dpi då?

Jag kör alltid standard mouse sensitivity i alla spel (förutom BF4, hemskt var det där).
Visst spelar det roll, har du hög dpi och hög sensitivity in game får du skyhög hastighet på musen. Varför tror du inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag kör alltid standard mouse sensitivity i alla spel (förutom BF4, hemskt var det där).
Visst spelar det roll, har du hög dpi och hög sensitivity in game får du skyhög hastighet på musen. Varför tror du inte det?

jo, självklart är det så. Men jag till exempel ställer in min mus på att göra en 360 i tex. Battlefield på ungefär 14cm.
Väljer jag 1800dpi så får jag dra ner sens inne i spelet väldigt mycket. Men väljer jag 400dpi så mäter jag mig fortfarande fram till mina 14cm på musmattan och för höja sens. Alltså slutar jag på samma reaktion med musen i slutöndan ändå. Varför skulle 1800 med jättelåg ingame sens vara bättre än 400 med hög ingame sens? Gubben rör ju sig exakt lika mycket ändå.
Hade det varit som du och dom flesta andra säger så skulle ju ALLA köra högsta dpi och få ställa ner ingame som f..n? Och det gör ju inte folk. Man har ju ett muskel minne som man övat in i många år som alltid är det samma.

Sen förstår jag ju att med lägre sens ger större träffsäkerhet på långa avstånd och högre ger snabbheten som är bra i närkamp. Men inte det jag ville ha svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det är individuellt, jag körde förut på 8300, men den musen gick sönder. Då blev jag van med 1800, som jag kör på nu. Spelar lika bra som då.

Exakt det jag försöker komma fram till. Att i slutändan har du ställt in att din gubbe rör sig lika mycket vid samma rörelse på musen. Skit samma om det är 400 eller 8000 dpi...

Permalänk
Medlem

Är det ingen som förstår vad jag menar???

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar, men det spelar absolut ingen roll. Du kommer inte märka någon skillnad oavsett. Ställ in så du får den sensitivityn du vill ha, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

jo, självklart är det så. Men jag till exempel ställer in min mus på att göra en 360 i tex. Battlefield på ungefär 14cm.
Väljer jag 1800dpi så får jag dra ner sens inne i spelet väldigt mycket. Men väljer jag 400dpi så mäter jag mig fortfarande fram till mina 14cm på musmattan och för höja sens. Alltså slutar jag på samma reaktion med musen i slutöndan ändå. Varför skulle 1800 med jättelåg ingame sens vara bättre än 400 med hög ingame sens? Gubben rör ju sig exakt lika mycket ändå.
Hade det varit som du och dom flesta andra säger så skulle ju ALLA köra högsta dpi och få ställa ner ingame som f..n? Och det gör ju inte folk. Man har ju ett muskel minne som man övat in i många år som alltid är det samma.

Sen förstår jag ju att med lägre sens ger större träffsäkerhet på långa avstånd och högre ger snabbheten som är bra i närkamp. Men inte det jag ville ha svar på.

Skrivet av Peppe79a:

Exakt det jag försöker komma fram till. Att i slutändan har du ställt in att din gubbe rör sig lika mycket vid samma rörelse på musen. Skit samma om det är 400 eller 8000 dpi...

Du ställer in på det som du tycker känns bekvämast. Är du van vid relativt hög DPI kommer låg DPI (genom t.ex. "sniper button" eller liknande") göra dig mer träffsäker på långa avstånd än med standard DPI, då musen rör sig långsammare än du är van vid. Det är alltså lättare att finjustera. Annars spelar det ingen roll. Du blir van vid en viss DPI efter ett tag och den fungerar som alla andra inställningar.

EDIT: läste att det inte var det du ville ha svar på... Eftersom jag kör på standardinställningar i spel ger ändring av DPI en inverkan då jag inte drar ner mouse sensitivity inne i spelet. Eftersom du gör det spelar det inte någon som helst roll, förutom utanför spelet.

Permalänk
Medlem

Försöker från ett annat håll....
Alla är förmodligen med på att vi har en viss längd på musmattan som musen skall röra sig för att gubben ska röra sig i "rätt" hastighet. Den in nötta reflexen man fått efter att spelat FPS i massa år.
Jag brukade förr göra så att när jag provade ett nytt spel så gick jag in på en tom server och gjorde lite reflex 180 graders vändningar och ställde in så den satt perfekt. Lite finjustering genom att snabbt som faan försöka skjuta alla hörnen på en port eller andra bestämda punkter.
Nu har jag mätt mig fram med tumstock på musmattan för att slippa göra det varje gång.

MEN, det spelar ju ingen roll om jag väljer 1800dpi eller 400. För jag kommer justera mig till exakt samma rörelse ändå. Man kan ju säga att jag minskar dpi:n på mousesens i spelet? Så förmodligen ligger jag på samma dpi i slutänden ändå!

Nu jävlar fick jag till det hoppas jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Du ställer in på det som du tycker känns bekvämast. Är du van vid relativt hög DPI kommer låg DPI (genom t.ex. "sniper button" eller liknande") göra dig mer träffsäker på långa avstånd än med standard DPI, då musen rör sig långsammare än du är van vid. Det är alltså lättare att finjustera. Annars spelar det ingen roll. Du blir van vid en viss DPI efter ett tag och den fungerar som alla andra inställningar.

EDIT: läste att det inte var det du ville ha svar på... Eftersom jag kör på standardinställningar i spel ger ändring av DPI en inverkan då jag inte drar ner mouse sensitivity inne i spelet. Eftersom du gör det spelar det inte någon som helst roll, förutom utanför spelet.

Då är vi helt överens!
Frågan är då varför det finns möss med 8000dpi, tror inte det finns en spelare i världen som behöver det?
OM inte någon sitter på ett svar att det ÄR bättre med hög dpi och sänka järnet i spelet. Men så verkar inte fallet vara efter att ha googlat lite competition FPS spelare och deras inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Försöker från ett annat håll....
Alla är förmodligen med på att vi har en viss längd på musmattan som musen skall röra sig för att gubben ska röra sig i "rätt" hastighet. Den in nötta reflexen man fått efter att spelat FPS i massa år.
Jag brukade förr göra så att när jag provade ett nytt spel så gick jag in på en tom server och gjorde lite reflex 180 graders vändningar och ställde in så den satt perfekt. Lite finjustering genom att snabbt som faan försöka skjuta alla hörnen på en port eller andra bestämda punkter.
Nu har jag mätt mig fram med tumstock på musmattan för att slippa göra det varje gång.

MEN, det spelar ju ingen roll om jag väljer 1800dpi eller 400. För jag kommer justera mig till exakt samma rörelse ändå. Man kan ju säga att jag minskar dpi:n på mousesens i spelet? Så förmodligen ligger jag på samma dpi i slutänden ändå!

Nu jävlar fick jag till det hoppas jag!

Om du justerar till att du ska röra dig 360 grader på dina 12 cm spelar din DPI ingen roll. Kör du på 8200 DPI kommer du säkert behöva justera ned till en väldigt låg in game känslighet.

Citat:

Alla är förmodligen med på att vi har en viss längd på musmattan som musen skall röra sig för att gubben ska röra sig i "rätt" hastighet.

Jag har ingen sådan bestämd sak. Därför justerar jag inte ned min mouse sensitivity/DPI till att jag t.ex. ska snurra 180 grader på 4 cm. Jag bara lär mig efter ett tag i varje spel hur mycket jag måste röra på musen för att få tillfredsställande resultat. Det är väl därför folk rekommenderar att man höjer DPI för att man ska kolla runt snabbare, om man nu inte justerar inställningarna in game.

Skrivet av Peppe79a:

Då är vi helt överens!
Frågan är då varför det finns möss med 8000dpi, tror inte det finns en spelare i världen som behöver det?

Marknadsföring? Coola/höga siffror brukar alltid locka kunder.

Permalänk
Medlem

I TF2 t.ex. kör jag 5700 som scout men 2800 som engineer och 900 som sniper tror jag det är.
Ett enkelt sätt istället för att mecka med sens.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

I TF2 t.ex. kör jag 5700 som scout men 2800 som engineer och 900 som sniper tror jag det är.
Ett enkelt sätt istället för att mecka med sens.

Absolut, är ju en väldigt bra funktion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Marknadsföring? Coola/höga siffror brukar alltid locka kunder.

This.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Och efter massa googling så visar det sig att dpi inte alls har med hur precis en mus är, utan hur många pixlar den flyttar sig på en inch. Alltså hur snabb den är. Så är ju enbart skitsnack från försäljarna. Läste ett par tester och om man struntar i ingame sensen så lär inte många behöva över 2000dpi. Och då kör du hög sens. Kör du 1920 så betyder detta en 360 på 10cm på musmattan. Och jag skulle då behöva runt 1600dpi utan ingame sense. Och det kan nog stämma. Och kör man 1024 kan du halvera behovet. Plus att du kan öka ingame med. Så jag hade nog klarat mig hur lätt som helst med en 400dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppe79a:

Och efter massa googling så visar det sig att dpi inte alls har med hur precis en mus är, utan hur många pixlar den flyttar sig på en inch. Alltså hur snabb den är. Så är ju enbart skitsnack från försäljarna. Läste ett par tester och om man struntar i ingame sensen så lär inte många behöva över 2000dpi. Och då kör du hög sens. Kör du 1920 så betyder detta en 360 på 10cm på musmattan. Och jag skulle då behöva runt 1600dpi utan ingame sense. Och det kan nog stämma. Och kör man 1024 kan du halvera behovet. Plus att du kan öka ingame med. Så jag hade nog klarat mig hur lätt som helst med en 400dpi

det är ju det som precis betyder? dpi = dots per inch. om man då har hög dpi (flera dots per inch) så har ju musen högre precision?
sen så är det även som jag sa innan, om man gillar hög precision eller inte är en helt annan sak.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det är ju det som precis betyder? dpi = dots per inch. om man då har hög dpi (flera dots per inch) så har ju musen högre precision?
sen så är det även som jag sa innan, om man gillar hög precision eller inte är en helt annan sak.

Fast kollar du upp det ordentligt (Inte från mustillverkarna) så står det inte för att det är "fler dots per inch" utan hur många pixlar (dots) den flyttas per inch (2.54cm) som du drar den....
Så kör du med 8000dpi och 1920 grafik så blir det:
1920 x 4 (Brukar ligga på 4 skärmar för en full 360 på ett ungefär) = 7680
Alltså en full 360 på 2.5cm med musen! Testa det så ska du få se hur du inte kan träffa ett skit Och det är ju om ingame sens är på neutral

Permalänk

Musen är inte mer exakt ju högre dpi man har då då skärmpixlarna begränsar. Vet inte vad max är som man kan utnyttja i 2056x men tvivlar på att du kan få högre precision än från 3000dpi eller så. Dessutom så tenderar de högre dpi inställnignarna att bugga vid högre dpi. Vissa spel buggar om man har högre dpi än 800(eller 450 kanske mnns inte), tex cs 1.6.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Brukade köra cirka 2-4000 dpi, nu kör jag typ 800

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Tror jag är med dig och undrar lite samma sak. Hög sens och låg DPI eller låg sens och högre DPI. Gör det någon skillnad i precission eller är det precis samma sak?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Dpi är bara en stor gimmick för att sälja gamer möss.

Börja med ändra pollingrate istället så får du en mer korrekt avläsning/Uppdatering av information ,stäng av Mus precision,ställa in din sense.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Mouse_Polling_Rate

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=106653

Enjoy.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Tror jag är med dig och undrar lite samma sak. Hög sens och låg DPI eller låg sens och högre DPI. Gör det någon skillnad i precission eller är det precis samma sak?

Läser du det jag skrev (Var kanske lite biffigt) så är det nog tyvärr så att det inte alls har med precision att göra. Bara max hastighet av musen. Däremot "Polling rate" är det som man själv trodde dpi var.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Dpi är bara en stor gimmick för att sälja gamer möss.

Börja med ändra pollingrate istället så får du en mer korrekt avläsning/Uppdatering av information ,stäng av Mus precision,ställa in din sense.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Mouse_Polling_Rate

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=106653

Enjoy.

Är ju rätt sjukt att det verkligen är så. Ska aldrig mer köpa en mus av ett företag som skryter om sina 8000dpi möss!

Permalänk
Medlem

Det går att fördjupa sig en hel del när det gäller möss, denna guide är ganska bra för att undvika fallgropar och få pixelprecision.
(Skriven för cs:s men tillämpbar i de flesta spel)

www.overclock.net/t/173255/cs-s-mouse-optimization-guide

Permalänk
Medlem

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag undrar själv samma sak.

Om man t.ex. skulle ta det till det extrema och ha 2 DPI på musen för att sedan ställa in skyhög sensetivity i spelet (Detta går väl inte i praktiken men...) skulle man då märka någon skillnad. Om man inte skulle gjort det spelar ju DPI verkligen ingen roll över huvud taget (Om man inte gillar när musen går redigt snabbt)
Man kan ju ställa in pekarens hastighet i windows också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoStA^:

Det går att fördjupa sig en hel del när det gäller möss, denna guide är ganska bra för att undvika fallgropar och få pixelprecision.
(Skriven för cs:s men tillämpbar i de flesta spel)

www.overclock.net/t/173255/cs-s-mouse-optimization-guide

En bra guide, men här har vi en som jag hellre går efter nu när man vet sanningen
http://www.overclock.net/t/951894/the-truthful-mouse-guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av 95erhe73:

Jag tror jag förstår vad du menar. Jag undrar själv samma sak.

Om man t.ex. skulle ta det till det extrema och ha 2 DPI på musen för att sedan ställa in skyhög sensetivity i spelet (Detta går väl inte i praktiken men...) skulle man då märka någon skillnad. Om man inte skulle gjort det spelar ju DPI verkligen ingen roll över huvud taget (Om man inte gillar när musen går redigt snabbt)
Man kan ju ställa in pekarens hastighet i windows också..

Det ska inte vara någon som helst skillnad. Så är helt enkelt en försäljnings bluff för att vi som gillar spela vill ha siffror som säger vad som är bäst