Linux distribution för vardagsrums PC

Permalänk
Medlem

Linux distribution för vardagsrums PC

Jag har en HP Pavilion Slimline s5555sc i mitt vardagsrum, har nu tröttnat på ett väldigt segt Windows 7 och vill köra Linux istället.
Jag har investerat i en SSD för att få litet fart på den.

Använder den till surf, film och kolla på play kanaler.
Kanske drar igång ett enklare spel nån gång ibland.

jag har provat Ubuntu 13.04 64bit men det finns en del saker som jag stör mig på:
Skärmsläckaren går igång när jag kör fullskärm på tex tv4play och youtube. Testat med caffeine men det hjälpte tyvärr inte.
Jag har ett externt ljudkort. Sweex SC016 7.1, kopplat optiskt till min receiver. Ljudet sprakar till då och då, och jag kan bara köra analogt ljud. har testat lite olika pulseaudio konfigurationer utan lyckat resultat. (Med Win7 kan jag köra DD och DTS till min reciever i vlc utan problem.)

Vilken distribution rekommenderar ni för att slippa använda tangentbordet för mycket?
Gillar att ligga i soffan med enbart musen i knät

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag gillar att köra XBMC som kan installeras på valfri distribution. Finns distar optimerade just för XBMC och inget annat men för din del kanske Linux Mint Xfce och så installerar du XBMC på det (så du även kan surfa och göra annat)? Jag gillar XFCE som skrivbordsmiljö för den känns snabb men har ändå tillräckligt mycket förinstallerat för att kännas användbart. Kör dock själv Arch Linux vilket kräver en del tangentbordshackande innan man optimerat allting så Arch verkar inte vara din grej.

Alternativt debian. Lite mer pillande än Mint men en stabil grund som kanske krånglar mindre än de mer fullfjädrade nybörjardistarna (typ ubuntu och Mint). Beror lite på hårdvaran vilket som funkar bäst. Ibland kan man behöva nyare kärna för att drivrutiner ska funka bra. De gånger jag testat ubuntu (länge sedan nu i och för sig) så har det ofta varit småstruligt med hårdvaran. Mint är baserat på ubuntu så det är kanske inte bättre så sett. Enklaste är väl att testa något och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har kikat lite på XFCE eller KDE som miljö då Unity inte känns så bra med mus. Arch är för mycket pill för mig på denna burk, vill ha en distribution som bara funkar utan för mycket pill. Nån som har erfarenhet av dom andra stora som tex Fedora, OpenSUSE mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Som ronnylov ovan kan jag bara rekommendera att köra XBMC i en headlesskonfiguration. Man får inte glömma att XFCE/KDE/Gnome/Unity alla är gjorda för att vara Desktop Environments och därmed inte kommer att passa perfekt till en TV (Bara att lösa tex Overscanning lär ju bli skitkul).

Som dist rekommenderar jag Manjaro Linux Network Edition, otroligt lätt att få igång en headless XBMC, bara att installera och sätta på i systemd.

Vad gäller ljudet så måste man ha rätt drivrutiner och codecs installerade. XBMC brukar sköta sånt själv.

Permalänk

Steam os bör ju inte komma inom en inte allt för avlägsen framtid!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Okej, jag har kikat lite på XFCE eller KDE som miljö då Unity inte känns så bra med mus.
Skickades från m.sweclockers.com

KDE är ganska tungdrivet, XFCE eller LXDE är betydligt mer lättdrivna med tanke på din hårdvara. I Ubuntu går det att installera XFCE, LXDE och Gnome fallback (ser ut som Ubuntu gjorde före Unity). När du loggar in kan du välja skrivbordmiljö genom att klicka på Unity symbolen till höger om ditt användarnamn.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!
Jag ska pilla lite mer imorgon kväll, om det inte funkar så slänger jag in Win 7 på nytt så frugan håller sig lugn.

Får använda min stationära burk till att leka mer med Linux.
Kör just nu Mageia 3 på den med KDE, det fungerar hur bra som helst.

Väntar med spänning på SteamOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

KDE är ganska tungdrivet, XFCE eller LXDE är betydligt mer lättdrivna med tanke på din hårdvara. I Ubuntu går det att installera XFCE, LXDE och Gnome fallback (ser ut som Ubuntu gjorde före Unity). När du loggar in kan du välja skrivbordmiljö genom att klicka på Unity symbolen till höger om ditt användarnamn.

Datorn lär väll knappast ha några problem med att driva kde.
Dock behövs det väll inget DE, bättre att köra något som xbmc.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att kunna surfa och kolla på webbtv måste jag väl ha ett DE? Kan man kolla på SVTplay, TV4play och dyl, genom XBMC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Xbmcbuntu är ett komplett system med normal desktop men det startar som förval i xbmcläge, vill man göra något som inte stöds i xbmc är det bara att byta till en normal webläsare istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste och måste, du behöver inte ett helt DE för att köra en webbläsare. En fönsterhanterare gör det ju dock smidigare så du kan starta flera grafiska program om vartannat. Själva XBMC behöver ju inte ens x11, jag tror att de ska gå att köra direkt på en framebuffer.

Permalänk
Citat:

För att kunna surfa och kolla på webbtv måste jag väl ha ett DE? Kan man kolla på SVTplay, TV4play och dyl, genom XBMC?

Nej det finns gott om plugins till XBMC som kan det mesta. Webbrowsrar finns det många att få tag på.
XOT-Uzg går att använda för att titta på internet-streamad TV.

Vill du köra Netflix så blir det tyvärr mer komplicerat. Då måste du nästan köra igång ett DE och köra wine för att få igång microsoft silverlight.

Citat:

Själva XBMC behöver ju inte ens x11

Nja. XBMC använder X11 och XBMCbuntu gör också det. Men communityt arbetar på att få det att fungera i framebuffer (men vill man testa det så får man kompilera själv).

Vad gäller att använda XBMCbuntu överhuvudtaget: bra om man vill ha en enkel lösning och kanske inte kan så mycket om linux. Dock så kommer det med massa onödiga extrapaket installerade (tex SAMBA) och känns ganska bloated. Är man villig att lära sig något nytt och skapa ett egenoptimerat system så är deat absolut bättre att installera en headlesskonfiguration själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Nej det finns gott om plugins till XBMC som kan det mesta. Webbrowsrar finns det många att få tag på.
XOT-Uzg går att använda för att titta på internet-streamad TV.

Vill du köra Netflix så blir det tyvärr mer komplicerat. Då måste du nästan köra igång ett DE och köra wine för att få igång microsoft silverlight.

Nja. XBMC använder X11 och XBMCbuntu gör också det. Men communityt arbetar på att få det att fungera i framebuffer (men vill man testa det så får man kompilera själv).

Som jag fattar det fungerar redan xbmc i framebuffern (åtminstone på vissa hårdvaror) <tillägg> tydligen använder Raspbmc det out of the box om man vill testa och har en rasperrypi </> men såklart måste man kompilera xbmc själv om man vill testa på ubuntu.
Nu verkar det dessutom (enlight phoronix) som att wayland support blivit mergat i trunk i fredags och kan aktiveras med

--enable-wayland

vid kompileringen. Det skulle vara kul att testa på en rasperry pi förövrigt nu när både deras wayland stöd och xbmc:s waylandstöd verkar börjat mogna.