uppgradering till äldre htpc, behöver er hjälp!

Permalänk
Medlem

uppgradering till äldre htpc, behöver er hjälp!

Har en htpc med lite blandade delar i, både moderna och några äldre. Dom gamla ska ut.

Det jag har och ska använda är:
- fullstort htpc chassi från antec.
- corsair hx 750 watt (overkill men det har jag)
- 4gb ddr3 ram minne.
- geforce 210 pci e 16x
- intel ssd 60gb
- bluerayspelare

Det som ska bytas är en gammal opteron 170 som jag hade som speldator för många år sen men den börjar bli för gammal, det är mest det gamla moderkortet med dåligt usb 2 stöd samt de defekta ddr1 stickorna som börjar göra sig påminda (mkt blåskärmar).

Jag funderar på någon billig strömsnål amd lösning. Vet inte riktigt vad bara. High end saker har jag bra koll på men inte billiga strömsnåla system.
Kravet är att den ska klara hd filmer.

Allt kommer nog inhandlas på webhallen som bekvämt nog ligger nära mitt jobb. Budget ca 1500kr-2000kr max

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions

En A6-CPU (A8 till och med, kanske) med tillhörande moderkort, som brukar vara billiga. Får du pengar över kan du slänga in ett passivt nätagg på 120w så blir systemet knäpptyst, i och med att processorn kan kylas passivt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En A6-CPU (A8 till och med, kanske) med tillhörande moderkort, som brukar vara billiga. Får du pengar över kan du slänga in ett passivt nätagg på 120w så blir systemet knäpptyst, i och med att processorn kan kylas passivt.

Blev en a4 5300 som räcker för film tittande, är inte a6 eller a8 lite väl extremt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blev en a4 5300 som räcker för film tittande, är inte a6 eller a8 lite väl extremt?

Skickades från m.sweclockers.com

Prisvärda skulle jag säga, men ska man bara se på film räcker ju nästan vad som helst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad du har för CPU när ditt grafikkort stödjer PureVideo HD 4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Ja mitt grafikkort kommer nog avlasta processorn rätt rejält vid fullhd filmer.
Kommer sätta ihop den i helgen och så får trotjänaren opteron 170 vila garderoben tills nästa gång.

Tack för hjälpen, nu är det (förhoppningsvis) slut på blåskärmar och usb stickor som låser datorn vid uppstart. Dessutom blev det billigare än jag trodde det skulle bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.