Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk

Då fungerar http://www.xpenology.nl/ som den ska igen och man har även släppt DSM 5.1-5022 Update 5. Har själv just uppdaterat och det fungerar finemang.

Såg även att det fanns ett litet knep för att få N54L att gå lite mer strömsnålt i viloläge (800Mhz istället för 2200Mhz om jag läste rätt), har dock inte testat ännu men här är länken - http://www.xpenology.nl/control-cpu-power-state/

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med att externa anslutna enheter inte känns av?
De hittas inne i bios mm men inte i DSM.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Är det bara jag som har problem med att externa anslutna enheter inte känns av?
De hittas inne i bios mm men inte i DSM.

Jag nyttjar två av USB-kontakterna på min N54L som kör Xpenology utan några som helst problem iaf. Används inte så flitigt, men det körs lite mindre backups via USB iaf.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Kan man köra detta med virtualbox eller wmware?

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kan man köra detta med virtualbox eller wmware?

Om du läser första inlägget i tråden eller trådens titel så får du ju ditt svar.
Men ja, det går.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Har sabbat min dsm i samband med en uppgradering. Alla viktiga tjänster rullar på men jag kommer inte åt DSM via webgränssnittet. Har tagit backup på en del viktigt men skulle gärna vilja komma åt Notes på något sätt. Photostation och Plex når jag via webgränssnittet men /webman/index.cgi svarar inte alls så det är svårt att managera den. Finns det en url direkt till Note? Förslag på hur jag återställer? Synology assistant hittar inte min DSM. Skulle ev en ny installation kunna hitta den gamla och finns det ev ett paket som kan migrera?

Permalänk
Medlem

@danielsan123:
Det ända du kan göra är att downgrada ner till 5.1-5022
Här har du en guide på hur du gör det How to downgrade from DSM 5.2

Permalänk

Tackar! Har dock svårt att köra vi-kommandon då jag kör HYPERV och det går inte skicka escape. Brukar köra nano men det finns inte installerat. apt-get install nano går heller inte. Förslag?

EDIT - Det fungerade visst i fullskärmsläge. Borde jag tänkt på

Permalänk

Fantastiskt bra. Fungerade utmärkt med lösningen! Stort tack!

Hittade en lösning
Permalänk
Medlem

Kan man utöka en RAID under drift samt byta ut en disk mot en större osv?
Vill gärna veta detta innan man börja bygga.

Tex om jag börjar med en RAID på 4 diskar, om jag sedan kan slänga in 2 diskar till och utöka den RAIDen och sedan då volymen. Så man slipper skapa nya volymer varje gång man sätter i fler diskar.

Samt ska man nyttja SHR något?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Danne:

Samt ska man nyttja SHR något?

Det beror på... vad du har för behov. men eftersom du frågar om SHR, kör med SHR.

Citat: "The SHR is designed to meet the needs for those users who do not care or do not want to know what are the finer aspects of the various RAID-levels which are currently supported on the DiskStation, and would like to use the SHR to handle RAID management, storage expansion and maximize storage capability."

http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_is_Synology_Hyb...

<edit>Varning, man släppte DSM 5.2-5565 den 12 maj 2015. Försök inte att installera den. Web-gränssnittet ballar. Har man torskat finns nergraderingsinfon @ http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5906&start=30#... </edit>

Permalänk
Medlem

Jo jag läste också samma sak där men vill höra ifrån folk som kör det.
SHR jobbar på ett helt annat sätt mot tex en RAID 5 eller 6.
Går tydligen att ha olika storlekar på diskarna.

Permalänk

Två snabba frågor.
Nu när DSM 5.2-5565 är släppt, någon som vet hur man updaterar från DSM-5.1-5022 till DSM 5.1-5022 Update 5?
Samt finns det något sätt att stänga av så det inte söker efter uppdateringar själv. störigt att det ploppar upp hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Två snabba frågor.
Nu när DSM 5.2-5565 är släppt, någon som vet hur man updaterar från DSM-5.1-5022 till DSM 5.1-5022 Update 5?
Samt finns det något sätt att stänga av så det inte söker efter uppdateringar själv. störigt att det ploppar upp hela tiden.

http://www.xpenology.nl/ kan du själv följa när de olika uppdateringarna går att lägga in.
Du skulle säkert kunna testa lägga i den själv om du vill enligt instruktioner från tidigare uppdateringar, men personligen brukar jag alltid vänta.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

http://www.xpenology.nl/ kan du själv följa när de olika uppdateringarna går att lägga in.
Du skulle säkert kunna testa lägga i den själv om du vill enligt instruktioner från tidigare uppdateringar, men personligen brukar jag alltid vänta.

Problemet är att jag inte hittar själva filen.

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Problemet är att jag inte hittar själva filen.

Själva filen? Nu är du lite väl otydlig

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Själva filen? Nu är du lite väl otydlig

Jag ber om ursäkt.
DSM 5.1-5022 Update 5.pat skulle jag vilja ha tag i.
DSM 5.1-5022 har jag installerat just nu.

Permalänk
Skrivet av Absinthe66:

Jag ber om ursäkt.
DSM 5.1-5022 Update 5.pat skulle jag vilja ha tag i.
DSM 5.1-5022 har jag installerat just nu.

DSM laddar själv ned den fil som behövs, alltså via den vanliga uppdateringsfunktionen. "Mindre" uppdateringar brukar gå att köra in på så vis och de större får man jobba lite mer för att få in, det är min erfarenhet av det hela iaf.

Följ guiden på http://www.xpenology.nl/installation-dsm-5-1-5022-update-5/ så torde du få det att fungera finemang.
Filerna i sin helhet har du annars under fliken "DSN Software" på sidan, eller direktlänk här http://www.xpenology.nl/xpenology-software/

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

DSM laddar själv ned den fil som behövs, alltså via den vanliga uppdateringsfunktionen. "Mindre" uppdateringar brukar gå att köra in på så vis och de större får man jobba lite mer för att få in, det är min erfarenhet av det hela iaf.

Följ guiden på http://www.xpenology.nl/installation-dsm-5-1-5022-update-5/ så torde du få det att fungera finemang.
Filerna i sin helhet har du annars under fliken "DSN Software" på sidan, eller direktlänk här http://www.xpenology.nl/xpenology-software/

Stort tack.
Hitta filen nu, nåväl ögon är det första man blir blind på.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Absinthe66:

Samt finns det något sätt att stänga av så det inte söker efter uppdateringar själv. störigt att det ploppar upp hela tiden.

Uppdaterad till 5022 update 5 och inställd på "Important Updates Only" så "ploppar" inget upp längre.

Permalänk
Medlem

DSM 5.2 har kommit ut men fungera inte som det är idag på Xpenology. Så uppdatera inte till den senaste versionen just nu

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har någon av er provat att köra den här programvaran i en kraftfullare burk med en jäkla massa diskar?
Lite nyfiken på om man kan köra fler än vad den visar slots för.

Permalänk

@hasenfrasen: tackar nu fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Har någon av er provat att köra den här programvaran i en kraftfullare burk med en jäkla massa diskar?
Lite nyfiken på om man kan köra fler än vad den visar slots för.

Det går, bara hårdvaru raida ihop diskarna. Mina 3x4TB raid 5 visas som en 7,xTB disk i DSM.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Har någon av er provat att köra den här programvaran i en kraftfullare burk med en jäkla massa diskar?
Lite nyfiken på om man kan köra fler än vad den visar slots för.

Ett enkel test är att sätta upp en ESXi med DSM och tilldela 16st små 4 gb virtuella diskar eller något sånt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Det går, bara hårdvaru raida ihop diskarna. Mina 3x4TB raid 5 visas som en 7,xTB disk i DSM.

Det förstår jag också då det presenteras som en disk mot systemet. Men jag tänker på när man nyttjar RAID i Synology.
Eftersom där är endast 12st slots enligt systemet.

Permalänk

Möjligtvis lite offtopic men jag kör DSM 5.1-5022 och jag har lagt till mitt facebook-konto till min user. När jag vill dela en mapp till facebook-vänner får jag en lista med tomt resultat. Har ni andra också problem med att dela till Facebook?

Permalänk
Medlem

DSM bokstavligen käkar upp min hårddisk och vet inte vart allt tar vägen. Nu när jag räknade ihop filerna i mapparna fick jag det till 1,5TB, men DSM säger att jag har använt 2,7TB av mina 7,4TB. Vart tar 1,2TB vägen? Blir dyra GB om först en disk ska gå åt till paritet (Raid 5) och sedan försvinner nästan hälften i ett svart hål så av 12TB HDD får jag ut ca 4.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Segge:

Vart tar 1,2TB vägen?

Det är inte så att du har papperskorg (recycle bin) aktiverat för dina shares i DSM?

Permalänk
Skrivet av Segge:

DSM bokstavligen käkar upp min hårddisk och vet inte vart allt tar vägen. Nu när jag räknade ihop filerna i mapparna fick jag det till 1,5TB, men DSM säger att jag har använt 2,7TB av mina 7,4TB. Vart tar 1,2TB vägen? Blir dyra GB om först en disk ska gå åt till paritet (Raid 5) och sedan försvinner nästan hälften i ett svart hål så av 12TB HDD får jag ut ca 4.

Cloudsync?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337