Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Jag ser det som trevligt att det inte finns hur många hårddisksplatser som helst. Dock utnyttjas det ju som sagt inte särskilt bra, skulle vilja se ett mATX-chassi med bara några få hdd-platser så att man slipper den extra decimetern i fronten. Finns några få, men alldeles för få enligt mig och dessutom inga lite mer premiumchassin vad jag sett...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Vad jag stör mig på är att ett chassi som lätt hade kunnat fixa 8st 3,5" högra kammaren istället har en liten bur för 2,5" och sedan två 3,5" utan kylning i vänstra kammaren. Hade två stycken 3x3,5"-burar med 2,5"-adapters varit för mycket begärt av ett chassi i denna prisklass? Eller varför inte en 4x3,5" och en 6x2,5"? De har ju till och med galler för ventilation där burarna skulle varit! Vad ska man ventilera nu? SSD och DVD-spelare? Dessutom lade dem SSD-buren ner så att chassit blir bredare än om dem ställde den upp.

Dessutom borde fläktfilter vara standard för allt över 500kr. Det är inte dyrt men gör enorm skillnad om man har hund/katt eller bara dammigt.

Hade varit ett riktigt attraktivt chassi om jag inte behövt leva med faktumet att mina hårddiskar skulle sitta överhettade i buntband.

Jag håller med.
Vad är poängen med att ha en kammare som man bara använder till 10%?

Tycker faktiskt Jonas är lite snäll med sin utmärkt utmärkelse här, med tanke på priset och storlek tycker jag inte den når upp till det.
Hade det varit billigare hade jag inte haft några problem med utmärkelsen.

Permalänk
Snusfri

Att det saknar 3.5" platser är en stor dealbreaker för mig och gör chassit synnerligen värdelöst.
Tyvärr faktiskt på ett chassi som hade kunnat varit riktigt grymt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte detta chassi direkt från corsairs hemsida i början av sommarn när det släpptes. Är ungefär lika lyrisk som Jonas angående chassit, så sjukt nice!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Trevlig låda, synd att jag inte behöver ett nytt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Trist att man inte får plats med tjock 360 rad i fronten :/

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Lite för stor, lite for ful och lite för dyr. Annars intressant chassi!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Hur ska man få plats med E-ATX?
Det ser ut att bli tight mot botten med E-ATX.
Och en radiator i fronten, är det tänkt att man bara ska ha smala radiatorer då?

Jag skulle vilja se ett likadant chassi fast 10cm högre och 10cm bredare, annars är själva designen bra på lådan tycker jag.

Permalänk

Har köpt chassit och slängt in komponenter. Det jag kan tycka personligen om detta chassi är att kablarna från frontpanelen är lite korta, de kunde ha varit några cm längre men det är inget som är dödsviktigt. Det kan dock påverka om du kör ett mATX i datorn och då kanske inte kablarna räcker hela vägen fram.

Utöver det så tycker jag det är ett riktigt trevligt att bygga i, bra recension!

Permalänk
Medlem

Såg vid en första anblick ut att vara riktigt trevligt, men bristen på 3.5"-platser, brist på fläktfilter och det brutalfula fönstret gör att det åker bort från min lista av potentiella kandidater för framtida inköp.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. Först säger du att kammardesignen är dealbreakern för dig, sedan så talar du varmt om den. Hur ska du ha det? :s

Permalänk
Medlem

Tack, har under ett tag undrat vad det var för chassi jag för ett tag sedan skymtade (hittade inte sidan igen).

Är dock konstigt att det alltid ska snålas på 3,5" platser trots att det finns gott om plats.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Tycker Sweclockers behöver testa annat än tråkiga platiga chassin. Jakob täcker plattor och laptops och ibland skärmtester från frilansskribenter. Men det behövs något roligare. USB-testet från i somras var kul tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Vad jag stör mig på är att ett chassi som lätt hade kunnat fixa 8st 3,5" högra kammaren istället har en liten bur för 2,5" och sedan två 3,5" utan kylning i vänstra kammaren.

Mja, 3.5 orna i huvudkammaren har ingen "punktkylning" men de är ju en del av en välventilerad sektion av chassit, och det är hål under burarna så att luften kommer flöda förbi dem. Så länge du inte kör någon SLI/CF lösning där det hamnar ett grafikkort direkt intill diskarna så tror jag de kommer klara hålla sig svala utan problem.

Andra sidan har ju däremot ingen ventilation alls. Kan man modda dit nån fläkt (som någon var inne på redan) borde man helt klart kunna klämma in ett gäng 3.5" platser där... Nu är verkligen "baksidan" ett enda stort slöser på utrymme IMO!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det jag jag som ser helt fel eller är det en glas/plast - skiva som täcker över de övre fläktplatserna från början när de inte sitter fläktar där?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Någon som vet om hålen i toppen (de för 120mm) är tillräckligt långt ut mot sidoplåten för at montera in en EK-rad (47mm) och fläktar utan att slå i moderkortet? Alternativt om det är tillräckligt med plats däremellan ändå, ser ut att vara rätt så rymligt i toppen.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bluestreakfus:

Har en fråga!

Varför ska man ha fläktfilter i toppen? är det inte bättre att inte ha det, då det bara hindrar att värmen stiger uppåt?
Man har ju inga fläktar som blåser nedåt i toppen, eller?

Det finns fortfarande potential att suga in damm genom toppen när chassit körs i sitt grundutförande utan ytterligare fläktar monterade där.

Skrivet av fisk:

"Dealbreaker" är för övrigt något man säger om det är en feature som förstör, inte ett positivt uttryck helt enkelt.

Skrivet av MP-Jan:

Håller med! ..men vad heter motsatsen? Anti-dealbreaker? Dealmaker?

Tack för en trevlig recension!

Skrivet av Motherofgod:

Jag förstår inte riktigt. Först säger du att kammardesignen är dealbreakern för dig, sedan så talar du varmt om den. Hur ska du ha det? :s

Ibland dyker det upp ord i huvudet vars betydelse inte alls stämmer in på det som ska förmedlas. Ber hemskt mycket om ursäkt för det. Det jag menade var givetvis att chassits främsta fördel och "killer feature" är dess smarta kammardesign. Jag la även in en notis på Youtube vid slutsatsen som en rättelse.

Skrivet av Skuggan74:

Hur ska man få plats med E-ATX?
Det ser ut att bli tight mot botten med E-ATX.
Och en radiator i fronten, är det tänkt att man bara ska ha smala radiatorer då?

Jag skulle vilja se ett likadant chassi fast 10cm högre och 10cm bredare, annars är själva designen bra på lådan tycker jag.

E-ATX bygger bara ytterligare på djupet, inte på höjden. Tjockleken på radiatorn i fronten är beroende av moderkortsval samt hur långa grafikkort man använder sig av.

Skrivet av Klappa:

Tycker Sweclockers behöver testa annat än tråkiga platiga chassin. Jakob täcker plattor och laptops och ibland skärmtester från frilansskribenter. Men det behövs något roligare. USB-testet från i somras var kul tyckte jag.

Vi försöker givetvis att variera oss när det kommer till recensioner. Just nu i höst är det många lanseringar som sker och för tillfället är det en hel drös med chassin som rullas ut från massa olika tillverkare, vilket vi försöker täcka så gott det går. Det kommer dock en hel del intressanta notebooks, tablets, grafikkort samt annat smått och gott framöver.

Skrivet av Xyborg:

Är det jag jag som ser helt fel eller är det en glas/plast - skiva som täcker över de övre fläktplatserna från början när de inte sitter fläktar där?

Det är fönstret från sidopanelen man ser genom toppen, en liten synvilla helt enkelt.

Permalänk
Medlem

väldigt besviken på att det bara är 2st 3.5" slottar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag håller med.
Vad är poängen med att ha en kammare som man bara använder till 10%?

Tycker faktiskt Jonas är lite snäll med sin utmärkt utmärkelse här, med tanke på priset och storlek tycker jag inte den når upp till det.
Hade det varit billigare hade jag inte haft några problem med utmärkelsen.

samt enbart 2st 3.5" platser i ett så stort chassie, känns som ett gamer chassie för vattenkylning, thats it...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

väldigt besviken på att det bara är 2st 3.5" slottar

Borde finnas åtminstone 3st 3.5 platser bak i kabel kammaren imo... blir väl att modda in från nån gammal hdd bur man har liggandes om man behöver.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

När datorn är avstängd kan det komma in damm den vägen.

Men man stänger väl inte av en dator ?
En dator ska vara på 24/7 då lever dom längre + att man kan nå dom alltid. Nä jag skojar inte. Alla mina datorer är på 24/7 med undantag min bärbara då.
Och ja, det är värt dom extra få kr i elräkning, tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men man stänger väl inte av en dator ?
En dator ska vara på 24/7 då lever dom längre + att man kan nå dom alltid. Nä jag skojar inte. Alla mina datorer är på 24/7 med undantag min bärbara då.
Och ja, det är värt dom extra få kr i elräkning, tycker jag.

En server, visst, men jag ser ingen anledning att inte stänga av speldatorn timmarna man sover. Med SSD är den ju ändå igång på <10s (om man har UEFI), och så länge kan man väl vänta på morgonen innan man inleder sin hardcore gamingsession?
Dessutom sover jag precis bredvid min dator och stör mig på pyttetickandet från HDDn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Köpte detta chassi direkt från corsairs hemsida i början av sommarn när det släpptes. Är ungefär lika lyrisk som Jonas angående chassit, så sjukt nice!

http://i.imgur.com/Amm5D9i.jpg

Hur mycket plats har du i fronten från gpu att montera en 360 rad? sitter på ett långt kort och var lite intresserad av ett men de känns som att det kan vara en deal breaker för mig :/

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Har också beställt ett sådant här chassi! Dom 2 3,5'' hdd fästerna i botten kommer dock försvinna direkt för att lämna plats för en radd.
Ska göra en liknande modd som denna killen gjort!

Dold text

Underbart hur bakre utrymmet kan svälja pump och reservoar osv

Dold text

Inspiration
http://www.overclock.net/t/1402099/build-log-water-cooled-cor...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Coolt men lite för stort för min smak.

faktiskt inte så stort som man tror: http://imgur.com/a/A4eDx

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM20:

faktiskt inte så stort som man tror: http://imgur.com/a/A4eDx

Jaha! Coolt! Trodde inte det var så "litet". Skenet kan bedra! Ser så mycket större ut på film. Dual-chamber designen sväljer verkligen mycket saker utan att det blir trångt!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny9193:

Hur mycket plats har du i fronten från gpu att montera en 360 rad? sitter på ett långt kort och var lite intresserad av ett men de känns som att det kan vara en deal breaker för mig :/

Här är en kille som gjort en väldigt utförlig bygg-logg! Allt du behöver veta finns med här! Gå till sida 1 för att hitta till dom olika bygg momenten.
http://www.overclock.net/t/1402099/build-log-water-cooled-cor...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Detta chassi verkar vara helt underbart. Blir riktigt sugen på att köpa ett.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

1/10 skabbig plåtlåda med plastdetaljer