Permalänk
Medlem

Köpråd bärbar dator

Hej där,

Jag söker en laptop i prisklassen 5-7k. Jag har kollat mycket på denna:

http://www.inet.se/produkt/1970648/acer-aspire-v3-571g-i5-ful...

Det som lockar är:
- skärmen: 1080p IPS
- prestandan: i5 CPU med GT730M och 8 gb RAM borde väl stå sig ganska väl i mindre krävande spel där fps inte är alltför viktigt, tex Xcom och Civilzation?
- designen: ser inte ut som en tvättmaskin från 80-talet, dvs någorlunda slimmad och tunn med skarpa kanter
- priset: verkar överkomligt för vad man får, eller?

Så till frågan: har någon erfarenhet av den just den här datorn, alternativt känner någon till en liknande dator som passar in ungefär på ovanstående? Det viktigaste är skärmen. Jag har letat men har inte hittat andra som har full HD skärm IPS. Kanske det finns modeller på inkommande? Jag kanske är lite för specifik i kraven men jag har inte så bra koll på utbudet. Det viktigaste är som sagt att det är en bra skärm.

Avslutningsvis: det behöver inte vara ssd, vikt och batteritid spelar också mindre roll, den bör dock vara runt 15".

Tack så mycket på förhand!

Uppdaterad! Denna kanske: http://www.dustinhome.se/product/5010750691/lenovo-thinkpad-e...

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Du säger "det behöver inte vara ssd". Är det för att du inte upplevt skillnaden eller är det för att du redan planerat att sätta i en SSD.
Oavsett vilket - du borde ha en SSD i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Du säger "det behöver inte vara ssd". Är det för att du inte upplevt skillnaden eller är det för att du redan planerat att sätta i en SSD.
Oavsett vilket - du borde ha en SSD i den.

Jag har inte "upplevt" SSD kan jag erkänna Men de verkar få priset att skjuta i höjden, plus att jag nog prioriterar en riktigt bra skärm i kombination med extern grafik.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag har inte "upplevt" SSD kan jag erkänna Men de verkar få priset att skjuta i höjden, plus att jag nog prioriterar en riktigt bra skärm i kombination med extern grafik.

Ja ofta är det de riktigt dyra datorerna som har SSD och dessutom så kör de ofta med hybriddiskar.
Men i stort sett allt blir trevligare med en SSD. Den snabba responstiden gör att datorn känns så mycket snabbare. Jag tycker att smartast är att leta efter en dator utan SSD men när du har blivit frustrerad på datorn ett par gånger och du ser en SSD till reapris så slå till. Datorn blir bättre än ny.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan HDD och SSD är som natt och dag. Jag rekommenderar starkt att du har en SSD i din laptop

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har sett att vissa billigare laptops har en liten ssd (runt 16 gb med enbart OS antar jag) och en större hdd för lagring. Är det en bra lösning?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.