flera hörlurar inkopplad samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har stängt av ingångarna på kortet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inget annat inkopplat förutom på hörlursutgången. Och om det ska gå och stänga av de andra ingångarna så vet jag inte var man gör för det hittar jag inte. Det finns inte så mycket valmöjligheter i Xonars mjukvara.

Visa signatur

...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tänkt på winmixern, om du har någon mikrofon eller lineingång öppen, det har hänt att folk har haft liknande symptom pga nån öppen ingång de inte tänkt på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det kan vara som mrqaffe säger, att du har "lyssna" aktiverat på någon av ingångarna. Skulle tro det är mik-ingången då dessa kan skapa brus när de försöker förstärka en signal som inte finns. När inget är inkopplat så jordas inte heller signalslingan i just mikingången (rätta mig om jag har fel) och det gör att man då kan få brus. Samma effekt som på vanliga mixerbord. Höjer man gainen utan något inkopplat får man brus, men kopplar man in något så minskar det.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag försökte stänga av alla ingångar och avaktivera allt utom själva stereo utången på xonar i Asus men inget hjälpte där.
Avinstallerade det integrerade ljudkortet och har försökt stänga av allt som går utan att lyckas.

Men tillslut fick jag bort bruset konstant genom att gå in Uppspelningsenheter, Asus Xonar Essence STX device och Avancerat. Där under standardformat kunde jag ändra sampling från 24 bitars, 41000 Hz (CD-kvalitet) till 24 bitars 96000 Hz (studio kvalitet).
Därmed försvann allt brus. Tack

Nu kan jag fortsätta jämföra ljudet mot det inbyggda. Är inte helt övertygad av ljudkvalitén även om det hörs skillnad tycker jag den är för liten.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Gick egen väg och köpte ett Asus Xonar Excessence STX på provlyssning. Har just nu bara sennheiser hd555 att lyssna med men jag får brus i hörlurarna när jag kör med xonar ljudkortet till och från.

När jag startar vissa låtar som startar lugnt kan jag höra bruset tills musiken överröstar bruset. När jag stannar/pausar så kommer brusljudet successivt till en viss nivå och efter ett par sekunder (15 sekunder) verkar något i ljudkortet bryta bruset för då blir det tyst dvs inget brus längre. Och så där håller det på direkt när jag pausar eller stannar en låt.

I filmer blir det liknande.

Jag tror att jag inte kan höra bruset när jag väl lyssnar på musik eller film. Ska det vara så här med ett så pass bra ljudkort med hörlursförstärkare?

du använder inte frontutgångarna eller något sådant va?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss