Den stora tråden om iPhone 5s

Permalänk
Medlem

blir en 5s för mig iaf, dock saknar jag något ytterligare mot trådlös laddning, alternativt mkt bättre batteritid. Har en 4a idag och vid en normal dag i telefonen motsvarande 4-5h är den fullständigt slut, vilket ej är ok enligt mig. + Varför introducerar dem inte alla telefoner med polymerskal ? att undvika ett värdelöst skal är önskvärt !

Visa signatur

|| T420 ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Ny Iphone 5'orna stödjer samtliga frekvenser som används för LTE i Sverige om ngn undrar.

Skrivet av ToJa92:

Citerar mig själv:

Tackar för informationen, bra jobbat av Apple isåfall. Hoppas alla andra tillverkare också anammar det här med fingeravtrycksläsare, i princip ett måste på en mobil enligt mig, verkligen glad att Apple som ju är en väldigt inflytelserik tillverkare är först ut med detta i stor skala

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd

Har funnits ett tag hos blad annat motorola

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trollhattan:

Har funnits ett tag hos blad annat motorola

Fingeravtrycksläsare? Lika väl fungerande som den på 5S?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Har funnits ett tag hos blad annat motorola

Japp, inte nytt men döma av det jag sett av så är det ju stor skillnad på hur dessa två typer av läsare fungerar.

Motorolas hade en traditionell läsare på baksidan av telefonen där du drar ditt finger. Här sätter du bara ner ditt finger på homeknappen och den klarar av att läsa av oavsätt vinkel du har på finget. Ser helt enkelt mycket snabbare och smidigare ut.

Men hur bra det faktiskt fungerar i praktiken får vi väl dock vänta med att få reda på tills folk har fått testa det ordentligt.

http://www.youtube.com/watch?v=lfIDSx2OHgQ

Permalänk

Nu gäller det bara för Apple att få den till Sverige så fort som möjligt! Gärna innan November.

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk
Avstängd

Stackars folk med 10 åriga barn, detta kommer bli föräldrars mardröm.. R.I.P mat, el och vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistolproc:

Nu gäller det bara för Apple att få den till Sverige så fort som möjligt! Gärna innan November.

Brukar ta ca 2 veckor så i slutet på september släpps den nog här.

EDIT: får ändra det där. Den släpps 20:e i USA så lägg på 2-3 veckor på det så har du nog svenska datumet.

Permalänk
Medlem

Jag är i farten att köpa ny telefon och det blev inte lättare nu :/ Alla telefoner jag är sugen på lider av olika "brister".

iPhone 5S
Cons:
- Sjukt tråkiga och ointressanta iOS med medföljande abysmala iTunes, lightningconnecter istället för USB-standard och all annan skit man får stå ut med om man köper Apple.
- Frimärksdisplay
- Litet batteri
- Trist design

Pros:
- Bättre kamera?
- 120 fps film
- Fingeravtrycksläsare (pretty cool imo)
- Förmodligen bra flyt i iOS7 med A7

Xperia Z1
Cons:
- Stor som ett hus, otroligt mycket onödig dödyta
- Sonys erkänt dåliga uppdateringsfrekvens av Android
- Trist design

Pros:
- Stor display
- Rejälare batteri
- Bättre kamera?
- Android
- Vattentålig (iofs gimmick i mina ögon, aldrig badat med någon telefon)

LG G2
Cons:
- LG är även de erkänt dåliga på Androiduppdateringar
- Ganska ful
- Sämre kamera?

Pros:
- Stor skärm
- Rejält batteri
- Android
- Knacka på skärmen för att låsa upp/låsa samt knapparna på baksidan, vilket jag tycker verkar vettigt
- OIS

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Kommer vara i London den 20e när iPhone 5S släpps, hur fungerar det om jag skulle köpa en där (olåst såklart), den borde väl fungera lika bra hemma här i Sverige? Sen hur är det med tull och sånt när man kommer tillbaka till Sverige? Aldrig tullat för något men då har jag inte varit ute i vida världen så mycket...

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Kommer vara i London den 20e när iPhone 5S släpps, hur fungerar det om jag skulle köpa en där (olåst såklart), den borde väl fungera lika bra hemma här i Sverige? Sen hur är det med tull och sånt när man kommer tillbaka till Sverige? Aldrig tullat för något men då har jag inte varit ute i vida världen så mycket...

Risken att de kollar dig i tullen är nära noll.
Släng förpackningen om du vill vara säker.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Kommer vara i London den 20e när iPhone 5S släpps, hur fungerar det om jag skulle köpa en där (olåst såklart), den borde väl fungera lika bra hemma här i Sverige? Sen hur är det med tull och sånt när man kommer tillbaka till Sverige? Aldrig tullat för något men då har jag inte varit ute i vida världen så mycket...

Ja det är exakt samma telefon i hela Europa. Sålänge den inte är låst till en operatör så är det bara att köpa.
Det är ingen tull inom EU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Risken att de kollar dig i tullen är nära noll.
Släng förpackningen om du vill vara säker.

Man betalar inte tull och moms inom EU.

Permalänk
Medlem

Måste stå ut med min Nexus 4 i 1.5 år till iphone 6 kanske blir min första iphone någonsin anar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Man betalar inte tull och moms inom EU.

Så går det när man är uppe mitt inatten och skriver.
Helt rätt.

Och som nån annan skrev, det är samma modell i england som kommer säljas här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Så går det när man är uppe mitt inatten och skriver.
Helt rätt.

Och som nån annan skrev, det är samma modell i england som kommer säljas här.

No worries, Peace

Permalänk
Medlem

Hela eventet finns nu i HD på Youtube.

Länk.

Permalänk
Medlem

Tycker hårdvaran verkar schysst på 5S om än för liten skärm. Fingerläsaren tror jag kommer bli väldigt användbar om den fungerar bra. Men personligen skulle jag inte kunna köpa en iPhone, har alltid tyckt att OS:et är tråkigt och det är det fortfarande trots version 7, dessutom är färgerna riktigt gräsliga även om teckensnitt mm ser bra ut.

5C kommer kosta ca 1000 kr mindre med sämre processor och fult plastskal, finns betydligt bättre och snyggare telefoner för 5000, får ju nästan en HTC One för det och utan problem en HTC One Mini.

Permalänk
Medlem

http://www.theonion.com/articles/apple-unveils-panicked-ideaf...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Är det bara jag som tycker Apple gör helt rätt i att behålla 4" skärmen?
Tycker nästan det börjar bli lite löjligt när man ser tillverkare med telefoner på över 6".

5s är grym, men jag håller på min 5:a ett tag till (tror jag)

Tycker storleken är lagom men lite större hade funkat för min del också.

Permalänk

10 timmars användning i 3g och i 4g? Please apple! Your lies hurt my kidney! It cant process them!

Så dom har helt enkelt gjort en teknik som faktiskt drar lika mycket när alla andra telefoner tar iaf 30% mer batteri på 4G?

Det är ju lite som att säga, nej det är lika bra batteri på 3G som med bara gsm herpiderp.

Permalänk
Medlem

Förbrukningen beror dessutom på hur bra täckning man har. Dålig täckning drar galet mycket ström tex.
Omöjligt att uppge korrekta siffror på batteritid.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Förbrukningen beror dessutom på hur bra täckning man har. Dålig täckning drar galet mycket ström tex.
Omöjligt att uppge korrekta siffror på batteritid.

Inte så jäkla svårt, nu brukar de flesta tillverkare vara något över optimistiska med deras batteri räkning men faktum kvarstår, 4G drar mer ström än 3G.

Jag har runt 16-18 timmars användning på 3G, runt 10-12 timmar med 4G på min telefon. Och i den stilen ser det ut på alla dagens smartphones, även Iphone 5 (där nu 4g faktiskt över huvud taget fungerar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja det är exakt samma telefon i hela Europa. Sålänge den inte är låst till en operatör så är det bara att köpa.
Det är ingen tull inom EU.

Jag befinner mig i Shanghai och funderar på att dra till Sydkorea och/eller Hong Kong inom kort. Dem är en tusenlapp billigare än hemma, men kan jag köpa dem här utan abononomang och fungerar dem hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Jag befinner mig i Shanghai och funderar på att dra till Sydkorea och/eller Hong Kong inom kort. Dem är en tusenlapp billigare än hemma, men kan jag köpa dem här utan abononomang och fungerar dem hemma?

Det är inte säkert. Du för kolla upp vilken modell det är de säljer i asien. GSM/3G lär funka men LTE är mer osäkert

De olika modellerna finns här: http://www.apple.com/se/iphone-5s/specs/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNubcake:

Trailern för Touch ID... http://www.youtube.com/watch?v=u9EKkgbtJlI
Gillar inte riktigt det här med fingerprint, tänk om man blir rånad och blir av med tummen på köpet? :S

Tänk om man blir rånad och får ett skott i pannan, det är inte sunt att oroa sig över sånt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Jag befinner mig i Shanghai och funderar på att dra till Sydkorea och/eller Hong Kong inom kort. Dem är en tusenlapp billigare än hemma, men kan jag köpa dem här utan abononomang och fungerar dem hemma?

Vid en snabbtitt ser det ut som det är rätt frekvenser, men det är andra modeller än de som säljs i Sverige.

Hmm, varför skriver Apple att "dual LED flash on a smartphone is ahead of its time"? Min flickväns Huawei har dubbla LED-blixtar...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Vid en snabbtitt ser det ut som det är rätt frekvenser, men det är andra modeller än de som säljs i Sverige.

Hmm, varför skriver Apple att "dual LED flash on a smartphone is ahead of its time"? Min flickväns Huawei har dubbla LED-blixtar...

För att det vad dom tycker är revolutionerande är gammalt för oss andra som haft andra telefoner? Förra året var det väl revolutionerande med panorama fotografier?

Permalänk
Medlem

Det råder väl inga tvivel för någon om att Apple tillverkar vassa telefoner som tilltalar väldigt många. Apple har ändå 14% av marknaden inom smartphones, och det är inte dåligt jobbat.

Dock kan jag förstå lite av förvirringen, när man satsar på vad som lätt kan tolkas som fluff snarare än funktionalitet som faktiskt lyfter upplevelsen betydligt. Nya wifi-standarden 802.11 ac exempelvis finns i de allra flesta nya lurar som kommer, och det har varit så ett tag nu. Detta stöd finns dock inte i iPhone 5s, vilket är märkligt. Snabbt wifi med god täckning är något de flesta nog hade på sin önskelista, kanske utan att veta om det.

Vidare kan man ju också fundera på hur vettigt det är att hålla fast vid USB 2.0 när USB 3.0 funnits ute ett tag. Visst, det finns bara en Android-telefon som har det i dagsläget (Samsung Galaxy Note 3), men det kommer komma fler, garanterat. Och Apple ska för mig vara ett företag som ligger i framkant. Känns även här som att kunderna hade uppskattat den betydligt högre hastigheten när de för över filmer osv.

Kan också tycka att det är märkligt att Apple inte hoppat på NFC-tåget. Deras partners borde kunna släppa en rad roliga och smarta tillbehör med NFC-stöd, det finns en hel del att välja på redan idag. Men nej, de tycks vägra.

Funktioner som fingeravtrycksläsning ser jag mest som fluff, speciellt när läsaren inte kan nyttjas av tredjepartstillverkare. Det samma gäller att kunna spela in i slow-motion, det har jag i min mobil också, och det är kul någon gång eller två, sedan är det bortglömt.

Men iPhone 5s kommer säkerligen sälja bra, dock förstår jag som sagt förvirringen.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det råder väl inga tvivel för någon om att Apple tillverkar vassa telefoner som tilltalar väldigt många. Apple har ändå 14% av marknaden inom smartphones, och det är inte dåligt jobbat.

Dock kan jag förstå lite av förvirringen, när man satsar på vad som lätt kan tolkas som fluff snarare än funktionalitet som faktiskt lyfter upplevelsen betydligt. Nya wifi-standarden 802.11 ac exempelvis finns i de allra flesta nya lurar som kommer, och det har varit så ett tag nu. Detta stöd finns dock inte i iPhone 5s, vilket är märkligt. Snabbt wifi med god täckning är något de flesta nog hade på sin önskelista, kanske utan att veta om det.

Vidare kan man ju också fundera på hur vettigt det är att hålla fast vid USB 2.0 när USB 3.0 funnits ute ett tag. Visst, det finns bara en Android-telefon som har det i dagsläget (Samsung Galaxy Note 3), men det kommer komma fler, garanterat. Och Apple ska för mig vara ett företag som ligger i framkant. Känns även här som att kunderna hade uppskattat den betydligt högre hastigheten när de för över filmer osv.

Kan också tycka att det är märkligt att Apple inte hoppat på NFC-tåget. Deras partners borde kunna släppa en rad roliga och smarta tillbehör med NFC-stöd, det finns en hel del att välja på redan idag. Men nej, de tycks vägra.

Funktioner som fingeravtrycksläsning ser jag mest som fluff, speciellt när läsaren inte kan nyttjas av tredjepartstillverkare. Det samma gäller att kunna spela in i slow-motion, det har jag i min mobil också, och det är kul någon gång eller två, sedan är det bortglömt.

Men iPhone 5s kommer säkerligen sälja bra, dock förstår jag som sagt förvirringen.

De vill inte ha NFC för de anser BT 4.0 vara en bättre lösning. NFC chip och taggar är väldigt dyra och har väldigt begränsad räckvidd.
BT finns i stort sett alla telefoner redan dessutom.

Finns lite info om det här http://gigaom.com/2013/09/10/with-ibeacon-apple-is-going-to-d...