Äldre mekaniskt tangentbord.

Permalänk

Äldre mekaniskt tangentbord.

Hej!
Gjorde här om dan ett fint tippfynd i tjejens soprum... hittade ett mechanical touch FCC ID:IZITK-105M. Dock verkar det inte inte fungera, skulle vilja ha lite tips och idér på hur jag skulle kunna få liv i det igen, jag har prövat att ansluta det genom en aktiv ps2/usb adapter och till en äldre dator med ps2 kontakt, men dioderna lyser bara upp en kort stund för att sedan slockna.

Tacksam för hjälp

Mvh Mustangarn

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Skrivet av Mustangarn:

Hej!
Gjorde här om dan ett fint tippfynd i tjejens soprum... hittade ett mechanical touch FCC ID:IZITK-105M. Dock verkar det inte inte fungera, skulle vilja ha lite tips och idér på hur jag skulle kunna få liv i det igen, jag har prövat att ansluta det genom en aktiv ps2/usb adapter och till en äldre dator med ps2 kontakt, men dioderna lyser bara upp en kort stund för att sedan slockna.

Tacksam för hjälp

Mvh Mustangarn

Har du testat att starta om datorn?
Om jag inte minns helt fel måste datorn startas med de PS2 kontakterna men vill ha aktiva inkopplade.

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk

Japp har testat att starta om bägge datorerna med tangentbordet i kopplat med får samma reaktion från tangentbordet det lyser upp för att sedan slockna.

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Har du kollat så ingen av PS/2-stiften är böjda? Det har hänt mig några gånger nämligen.

Permalänk

Japp ett va böjt, fixade det, men fortfarande inget liv i det

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem

Ajdå, tråkigt. Du får nog skruva isär det och kolla om nånting tyder på kortslutning nånstans. Kan ju också vara PS/2-kabeln som blivit glapp.

Permalänk
Lego Master

Finns ju en anledning till att det var kastat.
Dessutom är det olagligt att ta grejjor ur soprum, det har diskuterats tidigare på forumet. Rent juridiskt tillfaller kastade grejjor hyresvärden eller sopbolaget, beroende på avtalet. Du stjäl alltså i praktiken från dem. Just sayin'.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Ajdå, tråkigt. Du får nog skruva isär det och kolla om nånting tyder på kortslutning nånstans. Kan ju också vara PS/2-kabeln som blivit glapp.

Mmm, ska mäta upp kabeln med multimeter ikväll tänkte jag! skruvade isär tangentbordet och kollade, såg att det va bränt /mörkare färg på ledningsplasten (i brist på bättre ord) kan det va det som är felet? annars såg kretskortet fint ut !

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mustangarn:

Mmm, ska mäta upp kabeln med multimeter ikväll tänkte jag! skruvade isär tangentbordet och kollade, såg att det va bränt /mörkare färg på ledningsplasten (i brist på bättre ord) kan det va det som är felet? annars såg kretskortet fint ut !

Jag vet inte, men det låter ju helt klart som att det är något med antingen sladden eller elektroniken (kretskortet) i tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mustangarn:

Mmm, ska mäta upp kabeln med multimeter ikväll tänkte jag! skruvade isär tangentbordet och kollade, såg att det va bränt /mörkare färg på ledningsplasten (i brist på bättre ord) kan det va det som är felet? annars såg kretskortet fint ut !

Du kan ju ta en bild, lägga upp på tex imgur, och länka hit.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört bra saker om Mechanical Touch - tangentbord. Har du provat att skriva på det utan att ha det inkopplat? Känns det något vidare?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag har aldrig hört bra saker om Mechanical Touch - tangentbord. Har du provat att skriva på det utan att ha det inkopplat? Känns det något vidare?

Det känns riktigt fint att skriva på! tangenterna sitter bra placerade !

Och roligare är att jag har fått liv idet! det hoppade igång efter jag monterat ihop det! det va en förmodligen en gummikudde som satt fel monterad i klämanslutningen till tangenternas ledningmatta!

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Finns ju en anledning till att det var kastat.
Dessutom är det olagligt att ta grejjor ur soprum, det har diskuterats tidigare på forumet. Rent juridiskt tillfaller kastade grejjor hyresvärden eller sopbolaget, beroende på avtalet. Du stjäl alltså i praktiken från dem. Just sayin'.

Sedan finns det också en kilometerlång tråd kallad "Fina tippfynd", där kanske de tidigare ägarna velat skänka bort grejorna men inte orkat ta sig tiden att annonsera. Har själv ett Cooler Master Elite 430 och ett XFX 450-watts nätagg med garanti som eventuellt ska slängas bort. Hade någon gamer med klen ekonomi hämtat det ur min bil på tippen, vore jag bara glad att det skulle komma till nytta och sparar naturresurser. Läs gärna trådtiteln och håll dig OnT i fortsättningen.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Q4Rspwn:

Sedan finns det också en kilometerlång tråd kallad "Fina tippfynd", där kanske de tidigare ägarna velat skänka bort grejorna men inte orkat ta sig tiden att annonsera. Har själv ett Cooler Master Elite 430 och ett XFX 450-watts nätagg med garanti som eventuellt ska slängas bort. Hade någon gamer med klen ekonomi hämtat det ur min bil på tippen, vore jag bara glad att det skulle komma till nytta och sparar naturresurser. Läs gärna trådtiteln och håll dig OnT i fortsättningen.

Ursäkta mig? TS erkänner rakt ut att han bryter mot lagen, och om han vid något tillfälle skulle rekommendera någon annan att göra det så bryter han dessutom mot forumreglerna.
Om du fortfarande äger nåt, men är i begrepp att slänga det, så är det naturligtvis okej att ge bort det istället. Ligger sakerna i din bil, är de fortfarande dina. Men är sakerna redan slängda (som i fallet med TS tangentbord, det fanns i ett soprum) tillfaller de ägaren av sopkärlet (alltså hyresvärd eller sopbolag) och att plocka därifrån är därmed stöld. Det var en artikel i nån tidning om det för ett tag sen, nån tjej försökte göra hemlösa eller några andra utsatta gladare genom att samla ihop och laga slängda grejjor, men hon höll på att åka dit eftersom det inte är tillåtet. Jag försöker helt enkelt avstyra TS från att begå fler lagbrott.

Trådtiteln säger "Äldre mekaniskt tangentbord". Vad har det med saken att göra?

Min OnT-kommentar finns i mitt ursprungliga inlägg: "Finns ju en anledning till att det var kastat", i meningen att det är troligt att det kräver större ingrepp i elektroniken för att få igång det. Nu gjorde det inte det, och det var ju kul. Men faktum kvarstår att det i praktiken är stöldgods.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det finns bostadsrättsföreningar med lite olika regler.
I min så finns det en "Skänkes"-hylla i soprummet med grejer som det är meningen att man ska ta om man vill ha. Fortfarande från soprummet, fortfarande ett "tippfynd" på sätt och vis.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ursäkta mig? TS erkänner rakt ut att han bryter mot lagen, och om han vid något tillfälle skulle rekommendera någon annan att göra det så bryter han dessutom mot forumreglerna.
Om du fortfarande äger nåt, men är i begrepp att slänga det, så är det naturligtvis okej att ge bort det istället. Ligger sakerna i din bil, är de fortfarande dina. Men är sakerna redan slängda (som i fallet med TS tangentbord, det fanns i ett soprum) tillfaller de ägaren av sopkärlet (alltså hyresvärd eller sopbolag) och att plocka därifrån är därmed stöld. Det var en artikel i nån tidning om det för ett tag sen, nån tjej försökte göra hemlösa eller några andra utsatta gladare genom att samla ihop och laga slängda grejjor, men hon höll på att åka dit eftersom det inte är tillåtet. Jag försöker helt enkelt avstyra TS från att begå fler lagbrott.

Trådtiteln säger "Äldre mekaniskt tangentbord". Vad har det med saken att göra?

Min OnT-kommentar finns i mitt ursprungliga inlägg: "Finns ju en anledning till att det var kastat", i meningen att det är troligt att det kräver större ingrepp i elektroniken för att få igång det. Nu gjorde det inte det, och det var ju kul. Men faktum kvarstår att det i praktiken är stöldgods.

Tråden handlade om ett tangentbord TS hittat i ett soprum, inte huruvida det är juridiskt tillåtet att ta rätt på prylar som slängts.

Trådtiteln säger "Äldre mekaniskt tangentbord", eftersom det handlar om ett äldre mekaniskt tangentbord. Det är fel på detta tangentbord, vilket TS vill ha förslag på att åtgärda. Den åtgärden finns inte i Sveriges Rikes Lag. Åtminstone inte vad jag beskådat.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Tråden handlade om ett tangentbord TS hittat i ett soprum, inte huruvida det är juridiskt tillåtet att ta rätt på prylar som slängts.

Trådtiteln säger "Äldre mekaniskt tangentbord", eftersom det handlar om ett äldre mekaniskt tangentbord. Det är fel på detta tangentbord, vilket TS vill ha förslag på att åtgärda. Den åtgärden finns inte i Sveriges Rikes Lag. Åtminstone inte vad jag beskådat.

Kan ju fortfarande vara av intresse för någon att känna till detta.
Why you hatin' bro?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Finns ju en anledning till att det var kastat.
Dessutom är det olagligt att ta grejjor ur soprum, det har diskuterats tidigare på forumet. Rent juridiskt tillfaller kastade grejjor hyresvärden eller sopbolaget, beroende på avtalet. Du stjäl alltså i praktiken från dem. Just sayin'.

antar att du inte laddar ner heller samt betalar tv licensen?
att ts tog ett kastat tangentbord ur ett soprum drabbar knappast nån fattig..
kom tillbaka till verkligheten och lägg ner va.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Det finns bostadsrättsföreningar med lite olika regler.
I min så finns det en "Skänkes"-hylla i soprummet med grejer som det är meningen att man ska ta om man vill ha. Fortfarande från soprummet, fortfarande ett "tippfynd" på sätt och vis.

Precis! har vi med!

Skrivet av Shudnawz:

Ursäkta mig? TS erkänner rakt ut att han bryter mot lagen, och om han vid något tillfälle skulle rekommendera någon annan att göra det så bryter han dessutom mot forumreglerna.
Om du fortfarande äger nåt, men är i begrepp att slänga det, så är det naturligtvis okej att ge bort det istället. Ligger sakerna i din bil, är de fortfarande dina. Men är sakerna redan slängda (som i fallet med TS tangentbord, det fanns i ett soprum) tillfaller de ägaren av sopkärlet (alltså hyresvärd eller sopbolag) och att plocka därifrån är därmed stöld. Det var en artikel i nån tidning om det för ett tag sen, nån tjej försökte göra hemlösa eller några andra utsatta gladare genom att samla ihop och laga slängda grejjor, men hon höll på att åka dit eftersom det inte är tillåtet. Jag försöker helt enkelt avstyra TS från att begå fler lagbrott.

Trådtiteln säger "Äldre mekaniskt tangentbord". Vad har det med saken att göra?

Min OnT-kommentar finns i mitt ursprungliga inlägg: "Finns ju en anledning till att det var kastat", i meningen att det är troligt att det kräver större ingrepp i elektroniken för att få igång det. Nu gjorde det inte det, och det var ju kul. Men faktum kvarstår att det i praktiken är stöldgods.

du är precis lika jobbig som anders borg.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Lego Master

Vad är det stora problemet? TS medger att han har begått ett brott, under förutsättning att hans flickväns BRF/HV inte har någon slags "ta vad du vill ur vårt soprum"-klausul, vilket ingen information gavs kring. Forumreglerna säger att vi inte får uppmana till brott, eller prata om (och medge innehav av) piratkopierade grejjor. När blev det skillnad på olika, så att säga?

Allvarligt så känner jag avsmak för hur nonchalant folk verkar hantera sånt här, oavsett vem som drabbas. Hade TS snott en skruttig cykel hade det blivit ett jävla liv.

Men okej, jag lägger ner. Till er som har PMat mig gällande det här: nej, jag trollar inte. Jag var (är) av åsikten att det vore rimligt att tala om för TS hur det ligger till, men att upplysa folk om att de gör "fel" är tydligen inte okej.

TS: kul att du fick igång det, allvarligt.

Kan vi nu släppa det här?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Vad är det stora problemet? TS medger att han har begått ett brott, under förutsättning att hans flickväns BRF/HV inte har någon slags "ta vad du vill ur vårt soprum"-klausul, vilket ingen information gavs kring. Forumreglerna säger att vi inte får uppmana till brott, eller prata om (och medge innehav av) piratkopierade grejjor. När blev det skillnad på olika, så att säga?

Allvarligt så känner jag avsmak för hur nonchalant folk verkar hantera sånt här, oavsett vem som drabbas. Hade TS snott en skruttig cykel hade det blivit ett jävla liv.

Men okej, jag lägger ner. Till er som har PMat mig gällande det här: nej, jag trollar inte. Jag var (är) av åsikten att det vore rimligt att tala om för TS hur det ligger till, men att upplysa folk om att de gör "fel" är tydligen inte okej.

TS: kul att du fick igång det, allvarligt.

Kan vi nu släppa det här?

När uppmanar jag till brott i den här tråden?

Ang bryta mot lagen! "den som är utan synd kastar första stenen" brukar fungera rätt bra i sådana här sammanhang.

Om du känner sådan avsmak, så kanske du skulle låta bli att posta i sådana trådar som du känner avsmak för i fortsättningen!

Mvh Mustangarn

Visa signatur

Amd Ryzen r7 3700x, Asus TUF B450-plus gaming, Ballistix Tactical 16gb ram, Asus Gtx 1080 Strix, Samsung SSD 970 500GB Nvme m2,
Phanteks Enthoo Pro, HyperX Fury 240GB SSD Western Digital Caviar Blue 500Gb, och EVGA SuperNOVA 1000W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ursäkta mig? TS erkänner rakt ut att han bryter mot lagen, och om han vid något tillfälle skulle rekommendera någon annan att göra det så bryter han dessutom mot forumreglerna.
Om du fortfarande äger nåt, men är i begrepp att slänga det, så är det naturligtvis okej att ge bort det istället. Ligger sakerna i din bil, är de fortfarande dina. Men är sakerna redan slängda (som i fallet med TS tangentbord, det fanns i ett soprum) tillfaller de ägaren av sopkärlet (alltså hyresvärd eller sopbolag) och att plocka därifrån är därmed stöld. Det var en artikel i nån tidning om det för ett tag sen, nån tjej försökte göra hemlösa eller några andra utsatta gladare genom att samla ihop och laga slängda grejjor, men hon höll på att åka dit eftersom det inte är tillåtet. Jag försöker helt enkelt avstyra TS från att begå fler lagbrott.

Trådtiteln säger "Äldre mekaniskt tangentbord". Vad har det med saken att göra?

Min OnT-kommentar finns i mitt ursprungliga inlägg: "Finns ju en anledning till att det var kastat", i meningen att det är troligt att det kräver större ingrepp i elektroniken för att få igång det. Nu gjorde det inte det, och det var ju kul. Men faktum kvarstår att det i praktiken är stöldgods.

Nu är denna lagen idiotisk, men du har rätt. Du kan väl dock lugna ner dig några kilon, tack!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Beror på vart man bor. När det var hyresrätt här hade jag avtal med hyresvärden att jag fick hämta. Nu är det friköpt och jag har likvärdigt avtal med styrelsen. Så man kan förhandla till sig förmåner lagligt

Skrivet av Shudnawz:

Finns ju en anledning till att det var kastat.
Dessutom är det olagligt att ta grejjor ur soprum, det har diskuterats tidigare på forumet. Rent juridiskt tillfaller kastade grejjor hyresvärden eller sopbolaget, beroende på avtalet. Du stjäl alltså i praktiken från dem. Just sayin'.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Grejerna jag hittat i soprum när jag behövt slänga grejer själv har varit totalt häpnadsväckande. Binärt armbandsur värt ett par tusen, systemkameror, bärbara datorer, roliga retroprylar, TFT skärmar.. oftast har de varit helt fungerande(!) eller bara behövt en mindre justering av något slag. Jag hade aldrig tagit grejerna om det inte vore för folk som i princip kastar bort pengar. rags to riches som hade hamnat på tippen, hur ska man förväntas att följa någon sådan orimlig "lag"? Vilket syfte har den?

Känns som att jag ska behöva gå ner på knä och suga av hyresvärden ärligt talat över en sådan klassisk bullshit "svensson-lag". Rent spontant och logiskt följer att "återanvändning" leder till:

1) Mindre jobb för sopgubbarna
2) Bättre för miljön
3) Gör någons dag lite bättre