Android: strömma serier från datorn

Permalänk
Medlem

Android: strömma serier från datorn

Jag har en Nexus 7 och skulle vilja streama serier till plattan hemma. Har kollat runt lite och hittat Plex som verkar väldigt intressant. Dock kostar det men framförallt har jag problem att få igång mediaserver på pc.

Vad använder ni för app för att strömma serier/videos/filmer till er Android surfplatta ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Prova denna appen https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.qiss.vega....

Fungerar utmärkt till att strömma video från datorn till din surfplatta eller telefon

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

BSPlayer fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag har en Nexus 7 och skulle vilja streama serier till plattan hemma. Har kollat runt lite och hittat Plex som verkar väldigt intressant. Dock kostar det men framförallt har jag problem att få igång mediaserver på pc.

Vad använder ni för app för att strömma serier/videos/filmer till er Android surfplatta ?

Jag hade också problem med server programvaran till Plex så gick över till Splashtop 2 som har fungerat utmärkt.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Plex, tycker det är grymt smidigt. Vad har du för problem?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Testade bsplayer och den var över förväntningarna. Dock får jag inget ljud när jag spelar upp serier mkv.

I plex hittar jag inte var jag lägger upp filmerna i PC programvaran.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Testade bsplayer och den var över förväntningarna. Dock får jag inget ljud när jag spelar upp serier mkv.

I plex hittar jag inte var jag lägger upp filmerna i PC programvaran.

Varför hålla på med programvara och skräp på datorn? Det går ju att strömma direkt från katalogerna i ditt filsystem. Räcker med es file manager som är gratis för access, sen visar man videon i valfri spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

I plex hittar jag inte var jag lägger upp filmerna i PC programvaran.

Låter som du laddat ner Media Center, snarare än servern. Servern går att ladda ner högst upp på denna sida: http://www.plexapp.com/desktop/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="guermantes;13862951"]Varför hålla på med programvara och skräp på datorn? Det går ju att strömma direkt från katalogerna i ditt filsystem. Räcker med es file manager som är gratis för access, sen visar man videon i valfri spelare.[QUOTE]

Håller med, es file manager fungerar utmärkt. Det går dessutom att kopiera eller flytta filer direkt till din platta om du t.ex. vill ta med dig serier att läsa i Komik eller annan läsare. Det är en absolut "måste" app på varje android.

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk
Lego Master

XBMC för mig. Finns en inställning som heter typ "allow access to XBMC library over UPnP" eller nåt, fritt citerat från minnet. Dra igång den, sen kan du välja valfri Android-app som kan spela från UPnP-källor och bara välja din XBMC-maskin i serverlistan. Skitsmutt, plus att du får XBMC-standard på alla namn till filmer och serier osv, till skillnad från tex. TVersity som bara spottar ur sig filnamnen.

Använder du redan XBMC på din HTPC eller stordator så är det alltså bara en inställning bort. Och gör du inte det, så är det dags att börja.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

kör själv plex fungerar bra att "transcoda" till tv, mobiltelefon, surfplatta

Permalänk

Ni som sitter och fortfarande håller på med filhanterare för att få tillgång till era serier via bärbara enheter har ännu inte upplevt Plex potentials. Givetvis, det krävs att man investerar i dessa 22 kronor för den mobila appen. Du kommer dock aldrig gå "tillbaka" efteråt.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

På Windows är allt som behövs att koppla på mediadelning, i Windows 8 finns detta under "Hemgruppsinställningar", i äldre versioner tror jag det finns i Media Player under menyn "Direktuppspelning". Alla appar som har dlna ska sedan kunna hitta din mediaenhet i nätverket.

Konstigt nog kommer inte nexus med någon inbyggt klient för det men sök på dlna så hittar du nog dussintals på play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Ni som sitter och fortfarande håller på med filhanterare för att få tillgång till era serier via bärbara enheter har ännu inte upplevt Plex potentials. Givetvis, det krävs att man investerar i dessa 22 kronor för den mobila appen. Du kommer dock aldrig gå "tillbaka" efteråt.

Förklara gärna dessa underbara saker, jag har inget emot att upptäcka en ny underbar värld. Sätt gärna i relation till eventuell arbetsinsats för att utträtta ett mediabibliotek som är taggat / organiserat på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

Använder också "ES Filutforskaren" + videospelare. Skitsmidigt att ha sin egen filstruktur så man hittar bland alla slags videofiler man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

XBMC för mig. Finns en inställning som heter typ "allow access to XBMC library over UPnP" eller nåt, fritt citerat från minnet. Dra igång den, sen kan du välja valfri Android-app som kan spela från UPnP-källor och bara välja din XBMC-maskin i serverlistan. Skitsmutt, plus att du får XBMC-standard på alla namn till filmer och serier osv, till skillnad från tex. TVersity som bara spottar ur sig filnamnen.

Använder du redan XBMC på din HTPC eller stordator så är det alltså bara en inställning bort. Och gör du inte det, så är det dags att börja.

Fan va smutt! Hade jag ingen aning om. Fan kört XBMC och Plex samtidigt, beroende på vilken enhet jag kollar på. Men hur funkar det med transcode och så?

Skrivet av Tejprullen:

Ni som sitter och fortfarande håller på med filhanterare för att få tillgång till era serier via bärbara enheter har ännu inte upplevt Plex potentials. Givetvis, det krävs att man investerar i dessa 22 kronor för den mobila appen. Du kommer dock aldrig gå "tillbaka" efteråt.

Word! Asnajs med Plex, men om det funkar lika bra med XBMC så kommer jag fan gå över till det för att slippa ha två programvaror för samma sak

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

I appen Qload Media så installerar du bara ett program i burken och väljer filerna eller mapparna du vill dela och sen är det bara börja streama i din telefon/platta, hur smidigt som helst.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Word! Asnajs med Plex...

Ja ja, men säg varför det är så mycket bättre än att streama från filsystemet, annars får ni inga konvertiter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Förklara gärna dessa underbara saker, jag har inget emot att upptäcka en ny underbar värld. Sätt gärna i relation till eventuell arbetsinsats för att utträtta ett mediabibliotek som är taggat / organiserat på rätt sätt.

Skrivet av guermantes:

Ja ja, men säg varför det är så mycket bättre än att streama från filsystemet, annars får ni inga konvertiter...

Jag sa aldrig att det var bättre men jag tycker att det är väldigt najs med ett fint mediabibliotek. Funkar det för dig att köra som du gör så för all del fortsätt med det.
Har inte försökt konvertera nån. Bara att jag tycker att Plex är najs och funkar för mig.
Eftersom jag från början har bra ordning i mitt mediabibliotek och plex skötte allt automatiskt så känner jag att bördan var värt väntan. Och den uppdaterar automatiskt när nåt nytt inkommer. Visst, vissa filmer har fått lite tokiga omslag och så, men lätt fixat och det också värt besväret.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Plex är helt fantastiskt förutsatt att android löst sina problem med media-filer (har snabb-testat på min S3 och det verkar fungera).
Finns ingen bättre lösning om du har en server hemma och enheten stödjer det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Att strömma film/TV-serier via filhanteraren funkar bra med de flesta mediaspelare. Jag är dock även jag en som älskar Plex. Anledningen att jag gillar den är flera. Först och främst är det mer än bara mediaströmmare. Alla mina rippade TV-serier kategoriseras rätt och jag får en bra sammanfattning på varje avsnitt och kan dessutom se vilka jag redan sätt och vilka som är kvar. Samma för filmer. Bara det är mkt värt för mig. Sen funkar det enkelt via alla olika enheter jag har. Jag kan slå på min telefon, se lite TV, gå över till surfplattan och fortsätta, sen avsluta på datorn. Jag gillar att ha ett gränssnitt som jag kan använda oavsett vilken enhet jag just nu vill använda.

Sen har jag börjat testa strömma via Internet och det fungerar ganska bra. Jag har en speciell media-dator hemma, en liten Asrock mini-ITX-burk vars enda uppgift är att hantera transcoding/strömning för Plex och andra program. Median ligger sen på en Synology-NAS som i sig har Plex men där tycker jag hårdvaran är lite för klen för eventuell transcoding. Jag kan ploppa in en DVD-BR och rippa direkt på media-PC'n och sen lagra på NAS'en.

Men åter, de flesta videospelare på Android har jag för mig stödjer vanlig hederlig Samba-utdelning i det interna nätverket och då kan du definitivt komma långt genom att bläddra fram filmen och spela upp där.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Kör med en windows share/samba och använd diceplayer funkar hur bra som helst

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tandborste:

Fan va smutt! Hade jag ingen aning om. Fan kört XBMC och Plex samtidigt, beroende på vilken enhet jag kollar på. Men hur funkar det med transcode och så?

Helt ärligt, jag vet inte, det finns inga inställningar för transcoding. FullHD-material kan bli ett problem på en slö mobil enhet om du har otur. Det laggar en aning på min 3 år gamla iPad 2. Men HD ska ju avnjutas på storbild ändå, DVD-kvalitet räcker gott på mobila enheter tyckar jag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Helt ärligt, jag vet inte, det finns inga inställningar för transcoding. FullHD-material kan bli ett problem på en slö mobil enhet om du har otur. Det laggar en aning på min 3 år gamla iPad 2. Men HD ska ju avnjutas på storbild ändå, DVD-kvalitet räcker gott på mobila enheter tyckar jag.

Förstår. Ja det håller jag med om. Problemet är mer eller mindre hela biblioteket har blivit utbytt mot HD..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ja ja, men säg varför det är så mycket bättre än att streama från filsystemet, annars får ni inga konvertiter...

Det hämtar info från IMDB/liknande, det håller reda på vilka avsnitt/filmer du sett, du kan avbryta mitt i ett avsnitt/film och fortsätta där du slutade på annan enhet och transcoda dels för enheter som inte har stöd för .mkv (majoriteten av alla aningen äldre android-enheter?) och dels om du sitter på begränsad uppkoppling men är beredd att offra lite kvalitet för att titta ändå.
Utöver det så DLNA-server för din smart-tv etc hemma.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."