Permalänk
Medlem

Ny router - kan inte mappa NAS

Hej,

Har införskaffat en HTPC samt ny router, ASUS RT-N56U. Router är försedd med senaste firmware 3.0.0.4.374_239.
Mitt problem är att jag har en Synology DS-212J som jag inte kan mappa upp längre i min win 7 PC. Det går utmärkt att komma åt NAS från PC och HTPC via DLNA (XBMC). Jag kan även komma åt NAS via webbgränssnittet och jag ser den i network neighbourhood (som Media Device respektive Other Device). Men jag kan inte mappa upp den, vare sig via explorer, synology assistent eller via DOS-prompt. Kan ej heller pinga den från DOS-prompt.
Router, NAS och PC sitter alla på samma workgroup.

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Hej,

Har införskaffat en HTPC samt ny router, ASUS RT-N56U. Router är försedd med senaste firmware 3.0.0.4.374_239.
Mitt problem är att jag har en Synology DS-212J som jag inte kan mappa upp längre i min win 7 PC. Det går utmärkt att komma åt NAS från PC och HTPC via DLNA (XBMC). Jag kan även komma åt NAS via webbgränssnittet och jag ser den i network neighbourhood (som Media Device respektive Other Device). Men jag kan inte mappa upp den, vare sig via explorer, synology assistent eller via DOS-prompt. Kan ej heller pinga den från DOS-prompt.
Router, NAS och PC sitter alla på samma workgroup.

Vad kan vara fel?

Är du säker på att du har rätt ip-adress?
Vad skriver du för URL i din browser när du når webgränssnittet?
Pingar du ett namn eller en ip-adress?

Permalänk
Medlem

ja, eftersom jag kan komma åt den via webbgränssnittet.
IP-adresssen: 192.168.1.xxx
Provat båda utan framgång.

När jag försöker ansluta via Synology Assistant, så hittar den NASen, men när jag via det programmet försöker mappa den får jag felkod 67, Vilket verkar vara DNS-realterat:

Citat:

Error 67, where The network name cannot be found is where the name of the path is incorrect or cannot be found. Please verify that...

- The DNS Name Resolution is operating correctly
- That there are no other devices on the network which are using the same DNS name
- Please attempt to map the drive using the IP address of the Synology system

Därför gissar jag att det är relaterat till routern. Dock fungerar allt annat u a.