Koppla datorhögtalare till tv via hörlursjacket. Skadligt?

Permalänk
Medlem

Koppla datorhögtalare till tv via hörlursjacket. Skadligt?

Jag har kopplat mina Harman Kardon Soundsticks II via TVns hörlursuttag för att få bättre ljud.
Jag får ha rätt så hög volym på högtalarna för att kunna reglera ljudet via tvn's fjärrkontroll.
Jag tänkte på om det skulle vara skadligt eller inte, då jag kom över denna länk

http://wiki.answers.com/Q/Can_you_hook_up_external_speakers_t...

Där står det att om man hör ett "ploppande/poppande" ljud när man stänger av och sätter på TVn kan det vara skadligt för högtalarna.
Detta ljud kan jag höra när jag sätter på/stänger av min TV.

Bör jag låta bli att ha det kopplat så här?

Permalänk
Medlem

Äh, det skall fungera bra.
Fast det är ju bättre att justera volymen på högtalarna än i TV'n.

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt att behöva gå fram varje gång och justera på högtalarna varje gång, därför jag har ganska högt på högtalarna.
I länken stod det att om man har en förstärkare (och då passiva högtalare antar jag) skulle det vara skadligt om det poppar. Nu är det ju visserligen aktiva högtalare så dem har ju en förstärkare inbyggt - men det borde gälla samma sak för mina då antar jag?

Permalänk
Medlem

Spara ihop lite och köp nån receiver med högtalare istället.

Permalänk
Medlem

Är det någon ide att köpa en billig DAC och köra via den optiska ljudutgången på TVn? Kommer den ge högre volym? Känns som om jag måste ha väldigt högt på högtalarna för att nå samma nivå som de inbyggda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera att köra via RCA som lär finnas och är bättre ämmat för ändamålet, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen RCA ljudutgång, endast vanlig 3,5mm minitele hörlursutgång på TVn.. och Optisk SPDIF då också