Permalänk

Soundblaster ZXR OPAMP SWAP

Hi,

Ever since I ordered my ZXR I've been contemplating doing an OPAMP modification. Finally got my shit together and ordered the stuff I needed from Thailand using ebay.com. Didn't have the tools needed nor the patience to find the parts needed here on the domestic market so that's the main reason for ordering from abroad.

After having read guru3d's review of the card, I took the author's OPAMP suggestions to heart and ordered exactly the same ones he had been using.

2 x LME49710HA (TO-99)
2 x LME49720HA

Link to the review: http://www.guru3d.com/articles_pages/soundblaster_zxr_review,...
Link to the ebay store I ordered from: http://stores.ebay.com/sorchaudio/

All the photos were taken using a Samsung Galaxy S3.

Don't forget to comment and vote

Soundblaster ZXR OPAMP SWAP

Permalänk
Inaktiv

Awesome! Looking forward to hearing your thoughts on how much of an improvement it made!

Permalänk
Medlem

Try to put some ink on the 2 new parts, and then put the cover back on. Then you will have to marks where you can drill holes, and the cover will fit again, hopefully

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk

Smart, får jag nog ta och testa en dag.

Permalänk
Medlem

Vad vinner du med den här modden?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Skrivet av anemic:

Vad vinner du med den här modden?

http://en.wikipedia.org/wiki/Op-amp_swapping

Permalänk
Medlem

Very good! But i would rather have you explain a little bit more about "why" and "because" you did it! (Only my personal perspective) Otherwise, great with these kinds of "mods"

EDIT: Oops there was already someone who written it.. :S

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Skrivet av Swifty:

Very good! But i would rather have you explain a little bit more about "why" and "because" you did it! (Only my personal perspective) Otherwise, great with these kinds of "mods"

EDIT: Oops there was already someone who written it.. :S

Jo, du har helt rätt. Hade varit bättre om man berättade varför och hur allt funkar men det blir sjukt mycket text då om man skall vara utförlig. Hade iofs kunnat länka till en massa sidor som förklarar i detalj exakt varför man gör en sån här mod och hur komponenterna funkar.

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Citat:

'Problems

Although replacing op-amps may be simple, proper design needs to take into account the new device's parameters, which is not done in a simple swap. This has led to a number of problems occurring, most common being high frequency oscillation.[2]

Are there anny? And did the O-amp swap give you a boost?

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Are there anny? And did the O-amp swap give you a boost?

Lite skillnad blev det väl tycker jag, kan ju iofs vara placebo-effekt men det kändes iaf som som treble blev om än något skarpare samt att bas blev en aningen "punchier".

Permalänk
Medlem

Jag vet att tråden är 4 år gammal, men jag ville lägga till mina egna synpunkter.

Jag har både ASUS STX II och Creative ZXR.
Out of the box så tycker jag STX II låter bättre, ännu bättre om man kör STX II med 8829+LME49720HA. ZXR låter "muddy" out of the box jämfört med STX II.

Men med lite pillande med op-amps så kan ZXR låta sååå mycket bättre än STX II.
Detta är vad jag kommit fram till(med timmars lyssnande av samma 10 sekunder loop av samma soundtrack -.-)

ZXR+NJM2114D+LME49710(600ohm mode) < STX+LME49720+8820
ZXR+LME49720+8820(600ohm mode) > STX+NJM2114D+LME49710
ZXR+NJM2114D+8820(600ohm mode) = STX+LME49720+LME49710
ZXR+LME49720+LME49710(600ohm mode) < STX+NJM2114D+8820

Värt att notera att som standard kommer STX II med 8820 och 8920, med LME49720 i lådan som extra om man vill byta. ZXR kommer med NJM2114D och LME49710. När jag testade de olika op-ampsen så preparerade jag genom att stänga av alla DSP-funktioner och satte ljudvolymen och gainen så nära varandra som möjligt och behöll inställningarna under hela testet. Sedan så använde jag bara "högtalarswitching" direkt på Windows volymkontrollen för att snabbt byta mellan ljudkorten on the fly medan jag lyssnade på soundtracken.

En grej som verkligen hjälpte till med ljudkvaliten hos ZXR är att sätta den på "600 ohm mode", fastän jag kör Sennheier Game Zero som ligger på 50 ohm. ZXR verkar inte klara att köra Game Zero på "Normal Gain 32/300ohm" mode. Märkte även att Game Zero är märkbart lägre volym än mina gamla HyperX Cloud II som ligger på 60 ohm.

Jag tänker använda ZXR som mitt primära ljudkort, då den har suveräna mikrofon-inställningar och har märkvärdigt lägre ljudlagg än STX II. STX II verkar vara 20-50ms långsammare än ZXR vilket märks när man lirar spel. Jag väntar in mina beställningar av op-amps från eBay så ZXR kan låta ännu bättre än vad den gör nu.

Permalänk

Vad kul att någon håller på med opamp-rolling. Din metodik verkar ju det inte vara något fel. Själv slutade jag rolla efter jag skaffade Sparkos Labs SS3602, ett par som passade mig och min smak

Permalänk
Medlem

@[*KH*]Morierty: Var själv nära på att köpa själv, men lite väl dyr tyckte jag... ju med att man behöver skaffa 2x SS3602 för min ZXR som då blir 1400SEK... Jag har AD827 och NE5534 på väg från Elektrokit som borde komma nästa vecka, som totalt blev 500 spänn. Jag har hört mycket bra om AD827+NE5534 för ZXR, längtar! Har du några synpunkter för AD827 själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Jag vet att tråden är 4 år gammal, men jag ville lägga till mina egna synpunkter.

Jag har både ASUS STX II och Creative ZXR.
Out of the box så tycker jag STX II låter bättre, ännu bättre om man kör STX II med 8829+LME49720HA. ZXR låter "muddy" out of the box jämfört med STX II.

Men med lite pillande med op-amps så kan ZXR låta sååå mycket bättre än STX II.
Detta är vad jag kommit fram till(med timmars lyssnande av samma 10 sekunder loop av samma soundtrack -.-)

ZXR+NJM2114D+LME49710(600ohm mode) < STX+LME49720+8820
ZXR+LME49720+8820(600ohm mode) > STX+NJM2114D+LME49710
ZXR+NJM2114D+8820(600ohm mode) = STX+LME49720+LME49710
ZXR+LME49720+LME49710(600ohm mode) < STX+NJM2114D+8820

Värt att notera att som standard kommer STX II med 8820 och 8920, med LME49720 i lådan som extra om man vill byta. ZXR kommer med NJM2114D och LME49710. När jag testade de olika op-ampsen så preparerade jag genom att stänga av alla DSP-funktioner och satte ljudvolymen och gainen så nära varandra som möjligt och behöll inställningarna under hela testet. Sedan så använde jag bara "högtalarswitching" direkt på Windows volymkontrollen för att snabbt byta mellan ljudkorten on the fly medan jag lyssnade på soundtracken.

En grej som verkligen hjälpte till med ljudkvaliten hos ZXR är att sätta den på "600 ohm mode", fastän jag kör Sennheier Game Zero som ligger på 50 ohm. ZXR verkar inte klara att köra Game Zero på "Normal Gain 32/300ohm" mode. Märkte även att Game Zero är märkbart lägre volym än mina gamla HyperX Cloud II som ligger på 60 ohm.

Jag tänker använda ZXR som mitt primära ljudkort, då den har suveräna mikrofon-inställningar och har märkvärdigt lägre ljudlagg än STX II. STX II verkar vara 20-50ms långsammare än ZXR vilket märks när man lirar spel. Jag väntar in mina beställningar av op-amps från eBay så ZXR kan låta ännu bättre än vad den gör nu.

jag ville lägga till att mina anteckningar över comparisons mellan op-amps möjligtvist är fel. Inte helt säker på var jag skrev fel, men märkte det när jag såg att jag hade skrivit ZXR+NJM2114D+8820(600ohm mode). ZXR tar Single channel op-amps i buffern, och 8820 är dual channels... Möjligt att detta felet berodde på min dåliga vana med copy/pasta.

Men för att uppdatera min op-amp rolling... Jag skaffade två par AD827JN för I/V på ZXR, låter mycket bättre, nästan ingen förvrängning alls, och varje gång jag lyssnar på samma låt märker jag mer och mer detaljer.
Jämfört med NJM2114D(som kommer med ZXR) får jag lätt öron-fatigue efter att ha lyssnat på samma låt. Mina öron börjar att blöda efter några iterationer pga förvrängningen.
Förutom skillnaden med ljudkvalitet, är det annorlunda sound stage, som jag tycker är väldigt åsiktsbaserat.
Röster är tydligare på 2114D, låter mer "in your face", medan på AD827 är det någorlunda basigare och djupare, men lättare för öronen. Olika röster på 2114D är lättare att skilja åt skulle jag tro, basen på AD827 får röster att låta lite mer lika varandra.
Musik är definitivt våningar bättre på AD827.
Spel, har jag inte kunnat noggrant testa ännu. Skulle dock tro att 2114D är bättre i spel som inte har mycket ambient ljud, men i spel där det är många ljudkällor samtidigt så kan AD827 vara mycket bättre. 2114D låter lite mer "digitalt" pga förvrängningen vilket faktiskt gör det lättare att höra viktiga ljud som fotsteg(så länge det ej är många andra ljudkällor, som då förvrängningen kan "dölja" fotstegen)
Många musikälskare verkar rekommendera AD827 och jag förstår varför.
Värt att notera att jag använde LME49710 som buffert under jämförelsen mellan 2114D och AD827