Permalänk

Datorn dog..

Tja swec!
Satt nyss och lira lite och plötsligt dör datorn , de går inte att starta den igen...
Antar det är nätagget för det står rec 500w till mitt 6950 , dock använde jag ett gammalt 450w så får väl skylla mig helt och hållet själv..
Nu till den stora frågan , kan nått mer gått sönder ? eller räcker det med nytt nättag ???
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillweiden:

Tja swec!
Satt nyss och lira lite och plötsligt dör datorn , de går inte att starta den igen...
Antar det är nätagget för det står rec 500w till mitt 6950 , dock använde jag ett gammalt 450w så får väl skylla mig helt och hållet själv..
Nu till den stora frågan , kan nått mer gått sönder ? eller räcker det med nytt nättag ???
Mvh

Dog den bara helt plötsligt utan BSOD eller något så kanske det är ditt nätaggregat. Du har inga dioder eller liknande som kan indikera om moderkortet får ström? Har du inget annat att testa med i någon annan dator?

Huruvida den har dragit andra saker med sig är lite svårt att veta, men man kan ju alltid hoppas att de blev skonade.

Permalänk
Medlem

En dator med ett 6950 drar under 350w vid full load så tvivlar på att det är orsaken.
Men det beror ju lite på vad du har för nätagg? Ett dåligt nätagg klarar inte lika mycket och chansen att annat går sönder samtidigt är högre än med ett kvalitets agg.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara moderkortet som gått, behöver inte vara agget.. snurrar nån fläkt igång eller HD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TiasE:

En dator med ett 6950 drar under 350w vid full load så tvivlar på att det är orsaken.
Men det beror ju lite på vad du har för nätagg? Ett dåligt nätagg klarar inte lika mycket och chansen att annat går sönder samtidigt är högre än med ett kvalitets agg.

Glöm inte att resten av systemet också drar ström.
Ett typiskt system, utan grafikkortet, drar omkring 100 watt. Det har jag själv mätt upp. Det varierar givetvis med processor samt hur hårt belastad densamma är.

Hur som helst så är det rätt troligt att TS har maxat ut sitt nätaggregat. Det är inte heller ovanligt att nätaggregat dör flera tiotal, eller hundratal watt under sin "specifikation". Max-effekten på de flesta nätaggregaten är i regel en effekt som man kan ta ut under en mycket kort period.
Som grädde på moset är effekt-gränsen inte "digital" där allt är ok 1 watt under, och totalkört 1 watt över.

Ju närmare gränsen man ligger, desto kortare är livslängden. Detsamma gäller även överbelastning, ju mer utöver maxeffekten man ligger, desto kortare livslängd.
När man överbelastar nätaggregat, är det oftast fråga om hur många minuter/timmar det håller.
När man ligger mycket nära maxeffekten, är det oftast fråga om hur många dagar/veckor det håller.

Tyvärr fuskar många tillverkare, och anger effekten på nätaggregatet där det håller minst en minut eller något i den stilen. Det kan alltså betyda att ett 650 watts nätaggregat kan belastas till 650 watt under en minut innan den magiska röken läcker ut.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att resten av systemet också drar ström.
Ett typiskt system, utan grafikkortet, drar omkring 100 watt. Det har jag själv mätt upp. Det varierar givetvis med processor samt hur hårt belastad densamma är.

Ja resten av systemet drar också ström, därav skrev jag att en dator med ett 6950 drar mindre än 350w i full load, själva grafikkortet ligger runt 160-170w i full load.
En typisk dator med ett 6950 drar 300-330w vid väggen vid full belastning enligt alla tester jag kan hitta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Glöm inte att resten av systemet också drar ström.
Ett typiskt system, utan grafikkortet, drar omkring 100 watt. Det har jag själv mätt upp. Det varierar givetvis med processor samt hur hårt belastad densamma är.

Hur som helst så är det rätt troligt att TS har maxat ut sitt nätaggregat. Det är inte heller ovanligt att nätaggregat dör flera tiotal, eller hundratal watt under sin "specifikation". Max-effekten på de flesta nätaggregaten är i regel en effekt som man kan ta ut under en mycket kort period.
Som grädde på moset är effekt-gränsen inte "digital" där allt är ok 1 watt under, och totalkört 1 watt över.

Ju närmare gränsen man ligger, desto kortare är livslängden. Detsamma gäller även överbelastning, ju mer utöver maxeffekten man ligger, desto kortare livslängd.
När man överbelastar nätaggregat, är det oftast fråga om hur många minuter/timmar det håller.
När man ligger mycket nära maxeffekten, är det oftast fråga om hur många dagar/veckor det håller.

Tyvärr fuskar många tillverkare, och anger effekten på nätaggregatet där det håller minst en minut eller något i den stilen. Det kan alltså betyda att ett 650 watts nätaggregat kan belastas till 650 watt under en minut innan den magiska röken läcker ut.

Gäller detta även märken som Corsair, Be Quiet mf?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag älskar trådar där folk skriver "Datorn fungerar inte, vad är felet" ?

Inga planer på gå in i mer detalj vad dom har testat felsöka, bilder, spela in, googla och ens försöka göra en simpel felsökning.

Typ "har pwu gått sönder" går fläktarna igång ? lyser några lampor på modekortet, hör du något "beep" ljud.....

Testa skriv ett mail till bilfirman, "Jag var ute och körde bil, sedan slutade den fungera, vad är det för fel på bilen?"

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillweiden:

Satt nyss och lira lite och plötsligt dör datorn , de går inte att starta den igen...
....
Nu till den stora frågan , kan nått mer gått sönder ? eller räcker det med nytt nättag ???
Mvh

Hur dog den? Stängde den bara av sig, Lät det något, Luktar det något? Hände något innan den dog, tex hängning/frysning eller liknande?

Först konstatera att nätagget är dött. Bara för att att testa, Dra ur strömen ur agget och låt det vara strömlöst i någon minut så att alla kondensatorer laddas ur.
- Koppla in strömmen igen och kolla (om det finns) diagnos LED på moderkortet för att se om det får ström. Och ev prova att starta. Du bör ta reda på *varför* den dog för att med säkerhet kunna förhindra att det händer igen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SysGhost:

Hur som helst så är det rätt troligt att TS har maxat ut sitt nätaggregat. Det är inte heller ovanligt att nätaggregat dör flera tiotal, eller hundratal watt under sin "specifikation". Max-effekten på de flesta nätaggregaten är i regel en effekt som man kan ta ut under en mycket kort period.
Som grädde på moset är effekt-gränsen inte "digital" där allt är ok 1 watt under, och totalkört 1 watt över.

Ju närmare gränsen man ligger, desto kortare är livslängden. Detsamma gäller även överbelastning, ju mer utöver maxeffekten man ligger, desto kortare livslängd.
När man överbelastar nätaggregat, är det oftast fråga om hur många minuter/timmar det håller.
När man ligger mycket nära maxeffekten, är det oftast fråga om hur många dagar/veckor det håller.

Tyvärr fuskar många tillverkare, och anger effekten på nätaggregatet där det håller minst en minut eller något i den stilen. Det kan alltså betyda att ett 650 watts nätaggregat kan belastas till 650 watt under en minut innan den magiska röken läcker ut.

Skitsnack. Det du pratar om är billiga skitagg av modell Ace of Sweden eller dylikt och finns knappt att köpa längre. Ett bra nätagg, typ ett Corsair HX/AX, ska kunna ligga på sina specade 850 watt konstant i sju år. Det är max continuous draw som anges, inte max peak draw.

En bra tumregel är att ett bra nätagg kostar runt 1 kr per watt, ett riktigt bra uppemot 2.

Och, visst åldras nätagg, men inte på det sätt du pratar om och det gör mer för deras effektivitet än vad de faktiskt kan leverera för sekundäreffekt. Att nätaggen dör "bara så där" beror oftare på att de får kortis eller överhettar, i båda fallen oftast pga flera års dammlager, än på grund av hög kontinuerlig spänning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillweiden:

Tja swec!
Satt nyss och lira lite och plötsligt dör datorn , de går inte att starta den igen...
Antar det är nätagget för det står rec 500w till mitt 6950 , dock använde jag ett gammalt 450w så får väl skylla mig helt och hållet själv..
Nu till den stora frågan , kan nått mer gått sönder ? eller räcker det med nytt nättag ???
Mvh

rekomenderade wattkravet dom skriver på graffekorten är för en hel burk..inte bara kortet. man blir lätt lurad av det.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Lite dålig förklaring..
Satt igår och spelade lite smått då datorn plötsligt dog , luktade lite konstigt från nätagget , när jag försöker starta ger den inget ljud inget ljus inga fläktar går igång heller antog då att nätagget som felar.

Permalänk
Medlem

Exakt det hände för mig för någon vecka sen också.

Jag testade att starta datorn utan grafikkortet ikopplat. Då startade datorn utan problem.
Så testa att starta datorn utan grafikkort (om du inte har ett inbygt grafikkort på moderkort/cpu kommer den iallafall att starta om det nu är kortet som är problemet).

För mig kom det en liten svag doft av bränd elektronik när detta hände.

Edit: Det var precis som du skriver, inget hände när jag försökte starta datorn efter detta hände för mig.
Trodde också att det var nätagget först men provade ovanstående och såg att det var grafikkortet. Köpte nytt kort, fick ett som var DOA och när jag bytte igen (som tur är bor jag i Sthlm så kunde jag fixa detta smidigt) så fungerade allt perfekt!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Exakt det hände för mig för någon vecka sen också.

Jag testade att starta datorn utan grafikkortet ikopplat. Då startade datorn utan problem.
Så testa att starta datorn utan grafikkort (om du inte har ett inbygt grafikkort på moderkort/cpu kommer den iallafall att starta om det nu är kortet som är problemet).

För mig kom det en liten svag doft av bränd elektronik när detta hände.

Edit: Det var precis som du skriver, inget hände när jag försökte starta datorn efter detta hände för mig.
Trodde också att det var nätagget först men provade ovanstående och såg att det var grafikkortet. Köpte nytt kort, fick ett som var DOA och när jag bytte igen (som tur är bor jag i Sthlm så kunde jag fixa detta smidigt) så fungerade allt perfekt!

Har testat men funkar ej..

Permalänk
Medlem

Dra ur strömsladden till nätagget, flippa av nätaggets ström till AV, tryck på startknappen på datorn 3-4 gånger så all kvarliggande ström dras ur, sätt sedan i strömsladden igen, flippa på nätagget till on... anledningen till att jag skriver en såhär flummig sak är att det faktiskt har hjälpt mig när jag ej fått igång datorn. Skumt, men så var det!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Skitsnack. Det du pratar om är billiga skitagg av modell Ace of Sweden eller dylikt och finns knappt att köpa längre. Ett bra nätagg, typ ett Corsair HX/AX, ska kunna ligga på sina specade 850 watt konstant i sju år. Det är max continuous draw som anges, inte max peak draw.

En bra tumregel är att ett bra nätagg kostar runt 1 kr per watt, ett riktigt bra uppemot 2.

Och, visst åldras nätagg, men inte på det sätt du pratar om och det gör mer för deras effektivitet än vad de faktiskt kan leverera för sekundäreffekt. Att nätaggen dör "bara så där" beror oftare på att de får kortis eller överhettar, i båda fallen oftast pga flera års dammlager, än på grund av hög kontinuerlig spänning.

Jag skriver av erfarenhet... men är den erfarenheten rena lögnen så... okej...
Vad exakt är det som är skitsnack?
Att det är troligt att TS har maxbelastat sitt nätagg? Jag menar inte ordagrant att systemet har legat på 450+ watt. Kan lika gärna vara så att nätagget ine pallar mer än 300-350 watt, och att den har en betydligt kortare livslängd därutöver.

eller menar du att att nätagg alltid har samma livsläng oavsett hurt hårt belastade de är?... Där skriver jag av erfarenheten som reparatör av allehanda typer av switchade nätaggregat som används i kritiska applikationer inom sjukvård, militär, industri och forskning. Har pysslat med detta de senaste 8 åren nu.

eller anser du att mitt "påstående" om att månfga tillverkare fuskar med sin watt-angivelse?
Du läste nog fel där i så fall. Jag skrev många... inte alla. Oh jag skrev tillverkare, inte märke.Corsair, Ace of Sweden, Be Quiet med flera är helt ointressant. Dessa märkesföretag byter tillverkare på sina nätaggregat titt som tätt. Ena perioden kan de ha riktigt bra kvalitet. Helt plötsligt byter de tillverkare, och kvalitén på efterkommande nätaggregat varierar. I regel till det sämre.

Vill gärna att du peka på vad det är jag så uppenbart ljuger om, så skall jg korrigera det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SysGhost:

Jag skriver av erfarenhet... men är den erfarenheten rena lögnen så... okej...
Vad exakt är det som är skitsnack?

Att du skriver av erfarenhet är helt klart, och jag säger inte att det var fel en gång i tiden, men det är gammal information. Vad du skriver gällde möjligtvis 2003, inte 2013. Det har hänt nästan lika mycket på nätaggsfronten (i alla fall för desktop) under de senaste tio åren som det hänt på resten av elektronikdelarna.

Nätaggen har blivit enormt mycket bättre, och branschstandarderna ställer ganska höga krav på kvaliteten och märkningen. Inte minst har 80 Plus-standarden och Energy Star gjort enorma avtryck, samt att både FCC- och CE-kraven skärpts enormt.

Sedan någonstans 2007 har skräpaggen i princip försvunnit från allt utom den asiatiska marknaden.

En annan faktor är också att marknaden centraliserats rätt hårt; i princip alla nätagg på den svenska marknaden tillverkas av ett av ett tiotal bolag (de vanligaste över disk är Channel Well, Delta, Enhance, Flextronics, FSP, HEC, Seasonic, SirTech, SuperFlower och ToPower). Det är också varför exempelvis kablaget från ett XFX-nätagg passar på ett äldre Corsair HX-agg; båda tillverkas av Seasonic.

Det är också varför man så extremt sällan numera ser nätagg som brinner eller tar med sig hela datorn när de dör - det går inte att sälja sådant skräp när kvalitetstillverkarna säljer billiga nätagg.

Citat:

Att det är troligt att TS har maxbelastat sitt nätagg? Jag menar inte ordagrant att systemet har legat på 450+ watt. Kan lika gärna vara så att nätagget ine pallar mer än 300-350 watt, och att den har en betydligt kortare livslängd därutöver.

Nej, min poäng är att om TS nätagg är yngre än ca 7 år så ska det tåla 450W sekundäreffekt, inte några "300-350, sen brinner det".

Dessutom ligger hans dator inte ens i närheten, precis som min dator inte ligger i närheten av de 850W mitt agg kan ge.

Förtydligande; anledningen att de flesta säger att man ska dimensionera nätagget så att datorn belastar nätagget till 50-75% är inte för att agget slits snabbare eller dör fortare; det är för att aggen är mest effektiva, ger renast ström (minst rippel) och producerar minst spillvärme där.

Det är inte belastning som dödar nätagg - det har man säkringar till. Det är värme och i första hand värmeisolerande/kortslutande dammlager som dödar nätagg.

Citat:

eller menar du att att nätagg alltid har samma livsläng oavsett hurt hårt belastade de är?... Där skriver jag av erfarenheten som reparatör av allehanda typer av switchade nätaggregat som används i kritiska applikationer inom sjukvård, militär, industri och forskning. Har pysslat med detta de senaste 8 åren nu.

Om du bortser från värme/dammaspekten så är mitt svar ett direkt ja, och 80 Plus-certifierade nätagg blir inte så särskilt varma. Av din erfarenhet att döma pratar du däremot inte om stora ATX-agg utan snarare serveragg, och de är faktiskt inte lika bra.

Nej - agget i en HP Blade är inte bättre än ett standard Seasonicagg till en dator... men så ger inte HP några 7 års garanti på dem heller. De ger inte ens 3 år. Anledningen är enkel - syns även på att MTBF på serveraggen är lägre än MTBF på fullstora ATX-agg - och det är temperatur och kylning. Ett ATX-agg får plats med mycket kylning och stor fläkt, det får inte det lilla nätagget till en Blade, och dessutom är Ambient ofta sisådär 10-15c lägre.

Ett normalt serverrum är knappast vad jag skulle kalla optimal arbetsmiljö för elektronik - jag arbetar i sådana jag också.

Citat:

eller anser du att mitt "påstående" om att månfga tillverkare fuskar med sin watt-angivelse?
Du läste nog fel där i så fall. Jag skrev många... inte alla. Oh jag skrev tillverkare, inte märke.Corsair, Ace of Sweden, Be Quiet med flera är helt ointressant. Dessa märkesföretag byter tillverkare på sina nätaggregat titt som tätt. Ena perioden kan de ha riktigt bra kvalitet. Helt plötsligt byter de tillverkare, och kvalitén på efterkommande nätaggregat varierar. I regel till det sämre.

Nej, jag påstår att du inte hittar ett enda på marknaden just nu, och gör du det så är det med största sannolikhet någon form av gråimport. Är de så felmärkta som du påstår kan de nämligen inte klara en CE-märkning (vilket är ett krav för att alls få säljas i Europa) eller FCC-märkning (samma sak för USA).

Du kan helt enkelt inte sälja skräp längre, inte när ett 80 Plus-märkt märkesagg kostar under 400:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma på en gammal dator här hemma.
Fick byta både näraggregatet och grafikkortet.
Det här var gammal dator (P4) och reservdelar fanns hemma, det la nog av pga ålder och damm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc