Permalänk
Medlem

DTS-HD MA

http://myanimelist.net/forum/?topicid=516729

Guiden jag använt för att kunna spela upp precis allt med så bra kvalité som möjligt
Sitter på ljudkort: x-fi titanium hd och hörlurar: Sennheiser PC360

Jag får verkligen inte DTS-HD MA att spela upp och jag har kollat runt i dagar och börjar få rejäl huvudverk. Det är endast DTS(core) som spelas upp på dem filmer som har DTS-HD MA men TrueHD kan jag spela upp. Senaste jag läst är att mitt ljudkort inte kan spela upp DTS-HD MA överhuvudtaget.. kan detta verkligen stämma?

Någon ljud fantast som kan något om detta?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

GTX 680 har support för bitstream så du kan spela upp DTS-HS MA.

Du kan bara bitstreama genom HDMI förresten och jag antar att du inte kopplar lurarna till HDMI?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkortet saknar hårdvarumässigt tillräckligt många kanaler för att klara av att användas som surrounddekoder så jag har svårt att tro att det är tekniskt möjligt att bara plocka ut 2 kanaler i suroundströmmen vad nu vitsen med det skulle vara, det skulle troligen bara kosta licenspengar utan att tillföra något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Står att det stödjer max 5.1 via optisk utgång.
Då dts ma är fler kanaler och utnyttjar en bandbredd som bara hdmi klarar av är jag rätt säker att du inte får dts ma med det ljudkortet.

För att jag ska få dts ma på min bio hemma system så skickar jag signalen från min media spelare "dune hd" helt obehandlad till min förstärkare som kodar om det till dts ma

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Lurarna kopplas via 3,5mm och det är inte bitstreaming jag vill göra. Bara spela upp DTS-HD MA på mina videos till mina lurar.
DTS-HD MA ska gå att köra med 5.1 vilket datorn är konfigurerad till. "The format supports a maximum of 192 kHz sampling frequency and 24-bit depth samples from 2 to 5.1 channels, and 96 kHz/24bit resolution up to 7.1 channels." Kollar ni på http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD ser ni att det är nästan samma specs så varför kan jag spela TrueHD och inte MA.. meh.

Har en TrueHD video på 48000hz 8ch 9216kbps som funkar perfekt så det är ju inte direkt några problem med att mitt kort inte stödjer så mångar kanaler. Letar vidare...

"DTS-HD MA 7.1 5033 kbps" ska det vara men får bara ut "DTS 5.1 1536kbps".

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Lurarna kopplas via 3,5mm och det är inte bitstreaming jag vill göra. Bara spela upp DTS-HD MA på mina videos till mina lurar.
DTS-HD MA ska gå att köra med 5.1 vilket datorn är konfigurerad till. "The format supports a maximum of 192 kHz sampling frequency and 24-bit depth samples from 2 to 5.1 channels, and 96 kHz/24bit resolution up to 7.1 channels." Kollar ni på http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD ser ni att det är nästan samma specs så varför kan jag spela TrueHD och inte MA.. meh.

Har en TrueHD video på 48000hz 8ch 9216kbps som funkar perfekt så det är ju inte direkt några problem med att mitt kort inte stödjer så mångar kanaler. Letar vidare...

"DTS-HD MA 7.1 5033 kbps" ska det vara men får bara ut "DTS 5.1 1536kbps".

Some observations about the contents of Table 1 are in order, by way of added explanation:

SPDIF Max is a Yes/No value that indicates whether or not the SPDIF connection can accommodate the necessary bandwidth. A "No" value indicates that this connection cannot transport the extensions outside the DTS core, or accommodate the Dolby sound track for the specified encoding.
N/A values for Typical bitrate for Dolby Digital Plus and DTS-HD High Resolution indicate my inability to find any commercially available Blu-ray recordings that include these formats, which makes those entries generally inapplicable.
HDMI describes the version of HDMI required to support the related audio format. The key information in this column of the table is that native support for any of the high-definition audio formats that involve extensions to the DTS or Dolby Digital core requires HDMI 1.3a. Because this is not yet widely (or even barely) supported in PC components, this is an important observation.

http://www.tomsguide.com/us/high-def-audio-hdmi,review-1088-5...

Som sagt , DTS MA kräver HDMI för att funka, SPDIF har helt enkelt inte bandbredden för att pumpa ut informationen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Som sagt , DTS MA kräver HDMI för att funka, SPDIF har helt enkelt inte bandbredden för att pumpa ut informationen.

SPDIF samma som 3.5mm jacket? grejjen är ju den att jag kan köra TrueHD på 9xxx kbps men inte dts-hd ma på 5xxx kbps. Skulle ju tycka att jag borde kunna spela upp dts-hd ma då ellerhur?

Ok gubbs and gurls här är info som kanske kan ge nått:
TrueHD: http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/TrueHD.png & http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/TrueHD2.pn...
DTS-HD MA: http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/DTS-HDMA.p... & http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/DTS-HDMA2....
(English DTS-HD MA 7.1 5033 kbps) Så här står det om videons ljud av han som skapade filen. Som ni ser är det mindre bandbredd än TrueHD videon.

Så ser det ut under uppspelningen.

Får tacka för alla svar också men jag har dock inte fått in det i huvudet ännu varför jag inte kan få spela upp DTS-HD MA i mina PC360 3.5mm jack lurar som kan simulera 5.1.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

SPDIF samma som 3.5mm jacket? grejjen är ju den att jag kan köra TrueHD på 9xxx kbps men inte dts-hd ma på 5xxx kbps. Skulle ju tycka att jag borde kunna spela upp dts-hd ma då ellerhur?

Ok gubbs and gurls här är info som kanske kan ge nått:
TrueHD: http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/TrueHD.png & http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/TrueHD2.pn...
DTS-HD MA: http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/DTS-HDMA.p... & http://i258.photobucket.com/albums/hh275/Crusherix/DTS-HDMA2....
(English DTS-HD MA 7.1 5033 kbps) Så här står det om videons ljud av han som skapade filen. Som ni ser är det mindre bandbredd än TrueHD videon.

Så ser det ut under uppspelningen.

Får tacka för alla svar också men jag har dock inte fått in det i huvudet ännu varför jag inte kan få spela upp DTS-HD MA i mina PC360 3.5mm jack lurar som kan simulera 5.1.

Tveksam till att du kan höre någon skillnad på dts core och dts hd master med 'billiga' hörlurar som det du har.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem

Att DTS HD MA iinte fungerar med ditt ljudkort har att göra med licensiering. DTS tar betalt av de som vill använda deras teknik och Creative har väl helt enkelt inte velat lägga mer pengar på det kortet. Och som roosterx säger så är det onödigt i lurar som ändå inte kan återge den kvaliteten. HD-ljud upplevs bäst i riktiga högtalare.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Först och främst har jag lite svårt att se varför du så hett eftertraktar DTS-HD MA med ett par PC360 lurar... stereo dessutom.. Men men.

DTS-HD MA går att dekoda och skicka analogt mha Arcsofts dekoder. Kika på LAV Filters och förstaposten i den officiella tråden på http://www.doom9.org

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tveksam till att du kan höre någon skillnad på dts core och dts hd master med 'billiga' hörlurar som det du har.

Handlar inte om jag hör skillnad eller inte. Jag vill bara få kunna spela upp den bästa kvalitén på den tekniska sidan. Än bättre hörlurar får komma senare isåfall. Jag börja med datorer för jag älskade spel men på senare år har jag blivit galen i filmer och serier så nu blir speciellt ljud allt viktigare för mig, innan körde jag med "creative fatal1ty" så jag har ju gått upp ett snepp redan även om det är mil kvar tills jag sitter där med den perfekta hemmabion.

Skrivet av videfix:

Att DTS HD MA inte fungerar med ditt ljudkort har att göra med licensiering. DTS tar betalt av de som vill använda deras teknik och Creative har väl helt enkelt inte velat lägga mer pengar på det kortet. Och som roosterx säger så är det onödigt i lurar som ändå inte kan återge den kvaliteten. HD-ljud upplevs bäst i riktiga högtalare.

Det jag misstänkte... Du har inge tips på ett riktigt bra ljudkort som kan decoda dts-hd ma? Och ja jag förstår att mina hörlurar antagligen inte kan snappa upp den högre kvalitén men det fixar jag senare. Just nu vill jag bara lära mig vad som gäller med DTS-HD MA.

Skrivet av bran:

Först och främst har jag lite svårt att se varför du så hett eftertraktar DTS-HD MA med ett par PC360 lurar... stereo dessutom.. Men men.

DTS-HD MA går att dekoda och skicka analogt mha Arcsofts dekoder. Kika på LAV Filters och förstaposten i den officiella tråden på http://www.doom9.org

Nog med bashing på mitt gaming headset nu ;). Du har inge tips på några som skulle kunna utnyttja DTS-HD MA?
Har redan gått igenom allt med Arcsofts dekoder. Har använt 2 metoder för att implementera den och ingen får igång DTS-HD MA för mig tyvärr.

Får tacka så hemskt mycket för alla svar!
Jag får nog ge upp just nu och inse att mitt ljudkort inte är tillräckligt badass och att jag ändå behöver bestämma mig för vilka hörlurar jag skall ha härnäst.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ChaosClocker:

Handlar inte om jag hör skillnad eller inte. Jag vill bara få kunna spela upp den bästa kvalitén på den tekniska sidan. Än bättre hörlurar får komma senare isåfall. Jag börja med datorer för jag älskade spel men på senare år har jag blivit galen i filmer och serier så nu blir speciellt ljud allt viktigare för mig, innan körde jag med "creative fatal1ty" så jag har ju gått upp ett snepp redan även om det är mil kvar tills jag sitter där med den perfekta hemmabion.

Det jag misstänkte... Du har inge tips på ett riktigt bra ljudkort som kan decoda dts-hd ma? Och ja jag förstår att mina hörlurar antagligen inte kan snappa upp den högre kvalitén men det fixar jag senare. Just nu vill jag bara lära mig vad som gäller med DTS-HD MA.

Nog med bashing på mitt gaming headset nu ;). Du har inge tips på några som skulle kunna utnyttja DTS-HD MA?
Har redan gått igenom allt med Arcsofts dekoder. Har använt 2 metoder för att implementera den och ingen får igång DTS-HD MA för mig tyvärr.

Får tacka så hemskt mycket för alla svar!
Jag får nog ge upp just nu och inse att mitt ljudkort inte är tillräckligt badass och att jag ändå behöver bestämma mig för vilka hörlurar jag skall ha härnäst.

De ljudkort jag kan komma på är ASUS Xonar HDAV-serien som kom strax innan de flesta grafikkort fick inbyggda ljudchip, just för att få ut HD-ljud från BluRay. De har då tyvärr bara har digitala utgångar. Ett bättre alternativ som fungerar både med dina lurar och framtida högtalare är att skaffa en surroundreciever med stöd för DTS HD MA och koppla grafikkortet till den mha HDMI-kabel. Då slipper du allt krångel med ljudkortsinställningar och får alltid full ljudkvalitet då grafikkortets ljudchip skickar ren PCM-data till förstärkaren. Kör själv så med mitt gtx560ti och en Yamaha rx-v665 till TVn. Enda gången jag använder mitt vanliga ljudkort, Xonar D2, är när jag nån gång sitter och slösurfar vid vanliga datorskärmen där jag har ett enkelt skitsystem från Logismäck.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

De ljudkort jag kan komma på är ASUS Xonar HDAV-serien som kom strax innan de flesta grafikkort fick inbyggda ljudchip, just för att få ut HD-ljud från BluRay. De har då tyvärr bara har digitala utgångar. Ett bättre alternativ som fungerar både med dina lurar och framtida högtalare är att skaffa en surroundreciever med stöd för DTS HD MA och koppla grafikkortet till den mha HDMI-kabel. Då slipper du allt krångel med ljudkortsinställningar och får alltid full ljudkvalitet då grafikkortets ljudchip skickar ren PCM-data till förstärkaren. Kör själv så med mitt gtx560ti och en Yamaha rx-v665 till TVn. Enda gången jag använder mitt vanliga ljudkort, Xonar D2, är när jag nån gång sitter och slösurfar vid vanliga datorskärmen där jag har ett enkelt skitsystem från Logismäck.

Skall jag tänka på till nästa dator du, tack för tipset

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Skall jag tänka på till nästa dator du, tack för tipset

Hur menar du nu? Det är ju ingenting med datorn du behöver förändra, utan din ljudutrustning.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hur menar du nu? Det är ju ingenting med datorn du behöver förändra, utan din ljudutrustning.

Finns dem som uppgraderar och dem som väntar tills det blir dags för helt ny dator.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Finns dem som uppgraderar och dem som väntar tills det blir dags för helt ny dator.

Ja, fast, jag ser inte poängen. En ny dator kommer vara lika bra/dålig på det hela som din nuvarande.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*