Ändra om i lågprissegmentet?

Permalänk
Medlem

Ändra om i lågprissegmentet?

När de dyra korten är för törstiga.

Har sneglat på att bygga mig ett microgaming bygge så smått att det är pico psu som gäller.
Snart insåg jag att det knappt finns grafikkort som är ett tillräckligt stort steg från HD400 o 6760D men ändå är specialbyggda för små maskiner.

Jag förstår att lägstanivåns grafikkort är bortkonkurrerade av integrerad grafik och gillar det.
För en vanlig HTPC så behövs inte mer än HD4000 (läs HD4600).

Men sen är det klart tunt några steg upp.
En stormarknadsdator förstår jag trivs ypperligt med billigaste kortet ur senaste generationen. Normalstort (full, 2 slots) och ljudligt.
Men för oss är det ju inte intressant alls.

Lågprisarna släppt nästan alltid sist i ledet i nya grafikgenerationer för att täppa till hål.
7730 var ett exempel som inte kom allt för länge sen. Alla tillverkarna satsar på standardkort.

Men det jag efterlyser är specialkorten.

Halfheight. 1 slot. Passivt. Inte längre än mITX moderkortet.

Det borde vara detta som är framtiden för lågprissegmentet.
De kraftfulla gamingriggarna är redan nere på mITX storlek och kommer stanna där. (läs Prodigy).
HTPC är snart NUC storlek eller mindre det som härskar.

Jag pratar om mitt emellan. Små system som måste klara sig på 150W och 1,5 fläkt.

AMDs 7750 är det perfekta kortet i dagsläget. Finns i 4 varianter av halfheight och 1 slot. Ingen passiv dock.
Men lägre än detta är nästan försumbart gentemot integrerad grafik.

Måste tillbaka till HD6450 för att hitta framtiden i lågprissegmentet.
Mer kraft till microgaming.

Lagom med babblande nu.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Grafikkort även i den prestandaklassen kommer at dra kanske 50w som mest.
Så det blir väldigt svårt att hålla dom kalla med en passiv lösning som får plats i slim och LP.

Det bästa vore ju om branchen enades om en 2 slot lösning + LP, då skulle man få plats med en hyffsad tunnelkylare (typ nvidia referens) som dumpar värme utanför chassit.

Men jag håller med, mini-PC spelande är ett segment som nästan inte existerar p.g.a obefintlig hårdvara.
Både ATI's och Intels integrerade GPU'er är på tok för klena för att fungera till spel.
SÅ man måste helt enkelt ha ett externt grafikkort, och där blir det direkt väldigt svårt.

Permalänk
Medlem

Du riskerar strul med pico-psu lösning för en speldator, kolla upp noga vilken Pico-PSU du köper och inte minst vilken nätdel du har till den. Titta inte bara på max effekt. Viktigt att 12V-linan hänger med. Många pico-psu reglerar inte ens 12V utan tar den direkt från nätdelen.
Varför ska du har passivt kylt? Det blir ännu svårare att få ihop. Välj grafikkort med bra fläktreglering så det är nästan helt tyst i idle, lite sus när du spelar gör väl inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du riskerar strul med pico-psu lösning för en speldator, kolla upp noga vilken Pico-PSU du köper och inte minst vilken nätdel du har till den. Titta inte bara på max effekt. Viktigt att 12V-linan hänger med. Många pico-psu reglerar inte ens 12V utan tar den direkt från nätdelen.
Varför ska du har passivt kylt? Det blir ännu svårare att få ihop. Välj grafikkort med bra fläktreglering så det är nästan helt tyst i idle, lite sus när du spelar gör väl inget.

Indeed, pico är ju bara ett sätt att flytta större delen av PSU'n utanför datorn.
Använder man t.ex SFX eller TFX så får man ju chassiventilation på köpet, plus att man slipper ytterligare en powerbrick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Grafikkort även i den prestandaklassen kommer at dra kanske 50w som mest.
Så det blir väldigt svårt att hålla dom kalla med en passiv lösning som får plats i slim och LP.

Det bästa vore ju om branchen enades om en 2 slot lösning + LP, då skulle man få plats med en hyffsad tunnelkylare (typ nvidia referens) som dumpar värme utanför chassit.

Precis 2 slots med low profile vore väldigt trevligt genomgående. Kanske chassibranschen hinner ifatt den med.

Skrivet av teejee:

Du riskerar strul med pico-psu lösning för en speldator, kolla upp noga vilken Pico-PSU du köper och inte minst vilken nätdel du har till den. Titta inte bara på max effekt. Viktigt att 12V-linan hänger med. Många pico-psu reglerar inte ens 12V utan tar den direkt från nätdelen.

Mm detta är även ett problem. De borde klara av att göra nätagg som är ca 8x4x4cm stora kanske runt 150-250w så man slipper externa tegelstenen och får lite stabilitet som pico knappt har. Bara kolla på mac minis nätagg som är helt inbyggt:

Skrivet av teejee:

Varför ska du har passivt kylt? Det blir ännu svårare att få ihop. Välj grafikkort med bra fläktreglering så det är nästan helt tyst i idle, lite sus när du spelar gör väl inget.

Hehe har sjukt högre ljudkrav än så. Mitt mål är en dator som är helt passiv och stor som en mac mini som man kan spela hyffsat på.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.